zin of onzin van tussengas

tja zin of onzin van tussen gas.

ik weet wat je rijstijl is. maar als je je gaat remmen draait je motor nog dik 1000 toeren, laat em dan maar naar stationair terug vallen, schakel maar vab zn 3 naar zn 1, kun je wel horen wat er beter is. gewoon gassen in vlammen met die bak.

vg gr een aan koppelverslaafde Ducatist.
 
tussengas, bullshit, kost tijd, want je bent aan het remmen en heb al je concentratie nodig om je rem in knijpen, en dan ga jij nog ff een zwengeltje met je hand aan je gas geven...

zeker als je op het circuit rijdt moet je meteen naar de versnelling waar je wezen moet niet....dus niet per versnelling koppeling op...afremmen...terug schakelen...afremmen(op de motor rem he)...enz.enz.

Maar vooral in de bergen vind ik het wel relaxed. Als je hard op een bocht afkomt (afdaling van vele % met scherpe draaiertjes, zoals de Passo Stelvio *O* ), remt hij harder af en gaat je achterbandje geen uitstapje maken.

En je hoeft toch niet tussen elke versnelling tussengas te geven, kan ook voordat je koppeling op laat komen in goede versnelling.

Remmen en tussengas geven/afremmen op de motor gaat prima tegelijkertijd.

:]
 
Kzie GP-coureurs altijd snel terugschakelen voor scherpe bochten, waarbij ze de koppeling wel iedere keer op laten komen (heel kort dus), dus inknijpen, terugschakelen, op laten komen (duurt denk ik alles bij elkaar zo'n 0,3 sec.), en dat dan drie vier of vijf keer, afhankelijk van de bocht en de snelheid waarmee ze aankomen).

Is dat dan beter, dan wanneer je de koppelingshendel ingeknepen houdt, en drie vier of vijf tikken omlaag trapt (of omhoog bij een omgekeerde versnellingsbak)?
 
Kzie GP-coureurs altijd snel terugschakelen voor scherpe bochten, waarbij ze de koppeling wel iedere keer op laten komen (heel kort dus), dus inknijpen, terugschakelen, op laten komen (duurt denk ik alles bij elkaar zo'n 0,3 sec.), en dat dan drie vier of vijf keer, afhankelijk van de bocht en de snelheid waarmee ze aankomen).
En dan geven ze ook nog eens een tikkie tussengas... als je er een maal aan gewend bent rijdt het stukken prettiger. De lagere versnelling pakt veel beter op. Minder abrubt, dus je houdt meer druk op je banden en dus meer grip.
Voila! Tussengas. :}
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan