Zingen voorband

750SS

Die hard MF'er
20 jan 2003
864
1
Den Haag
Ik heb vanmiddag bij motorbanden-Quickservice in Bleijswijk een nieuwe BT020 F voorband laten monteren.
Alleen bemerkte ik met naar huis rijden op de Fly-over van de A12 naar de A4 dat de band begint te zingen.
Dit is een lange bocht naar links.
Later in de Den Haag bemerkte ik het zingen in een lange bocht nogmaals

Ik heb nagekeken of alles vastzit en over iets van slijtage / aanloopsporen op band zichtbaar is.
Dit is niet het geval.

Bij de bandenboer de lagers bekeken en die zagen er zo goed als nieuw uit en zaten in het vet.
Ik heb de bandenboer gebeld en deze had naar zijn zeggen nog niet eerder van gehoord.

Is er iemand bekend met zingen van band in een bocht en kan mij vertellen waar dit door komt?

Het pannetje stuurt wel weer super met een nieuw laagje rubber. *O*

Groet,

Richard
 
Ik heb het ook gehad met nieuwe Annakees! Volgens mij komt het gewoon doordat er compleet andere luchtwervelingen lopen (meer profiel, en minder buffer tot het spatbord). Ik leef nog, ik denk dat het bij jou niet veel anders zal zijn!
 
Faal! Ik snapte echt helemaal niets van topicnaam, dacht dat zingen een term was die ik nog niet kende.

dus, ontopic: vet zonde man, al die energie die verloren gaat in het produceren van geluid.. kost je toch weer vermogen :+
 
zit er niet een klein service monteurtje onder het spatbord. zeg maar zo eentje die de eerste week alles in de gaten houd, als extra service???

die moet de tijd ook doorkomen
 
is het niet een lager dat zingt?

Ik heb zelf natuurlijk ook verder zitten zoeken.
En mogelijke oorzaken zijn idd een verrot lager of versleten voorband.
Nou die valt af want hij is nieuw dus mogelijk dat een lager verrot is of gaat.
helaas was dit voor de bandenwissel niet,.

December krijgt de pan een grote beurt en zal ik naar laten kijken
 
Ik heb zelf natuurlijk ook verder zitten zoeken.
En mogelijke oorzaken zijn idd een verrot lager of versleten voorband.
Nou die valt af want hij is nieuw dus mogelijk dat een lager verrot is of gaat.
helaas was dit voor de bandenwissel niet,.

December krijgt de pan een grote beurt en zal ik naar laten kijken

als je de wielmoer te strak vastzet kan het lager klem komen te zitten ( weet niet of dit bij de pan ook kan) de gevolgen kunnen een zingend lager zijn voor hij echt stuk gaat.
 
Zijn het niet die kleine rubber "haartjes/staafjes" die op elke nieuwe band zitten en nog moeten weg slijten ? Dan moet het vanzelf weggaan :Y

je bralt nu net als een oom van mij.

Die dacht dat het zenuwachtige bochtengedrag ook door die haartjes kwam. Toen heeft hij samen met zijn vrouw een hele dag met een nagelknippertje alle friemeltjes er afgeknipt.

Resultaat: nog steeds beroerd rijgedrag en twee mensen met blaren op de vingers van het bedienen van het nagelschaartje.
 
Laatst bewerkt:
je bralt nu net als een oom van mij.

Die dacht dat het zenuwachtige bochtengedrag ook door die haartjes kwam. Toen heeft hij samen met zijn vrouw een hele dag met een nagelknippertje alle friemeltjes er afgeknipt.

Resultaat: nog steeds beroerd rijgedrag en twee mensen met blaren op de vingers van het bedienen van het nagelschaartje.

dat zenuwachtige bochtengedrag hoort zo (band is weer rond, niet meer vierkant). Het enige wat helpt is dan 2000 km snelweg rijden. Ik vond m'n eerste nieuwe band ook doodeng :P .
 
je bralt nu net als een oom van mij.

Die dacht dat het zenuwachtige bochtengedrag ook door die haartjes kwam. Toen heeft hij samen met zijn vrouw een hele dag met een nagelknippertje alle friemeltjes er afgeknipt.

Resultaat: nog steeds beroerd rijgedrag en twee mensen met blaren op de vingers van het bedienen van het nagelschaartje.

Ik zie het volledig voor mij
_O-
 
Die dacht dat het zenuwachtige bochtengedrag ook door die haartjes kwam. Toen heeft hij samen met zijn vrouw een hele dag met een nagelknippertje alle friemeltjes er afgeknipt.

Resultaat: nog steeds beroerd rijgedrag en twee mensen met blaren op de vingers van het bedienen van het nagelschaartje.
Man o man :') Ik kan me niet voorstellen dat je er niets mee te maken had _O-
[Edit]Zat met net wat te bedenken. Toen ik op een GSXF de voorband verwisselde van een BT020 naar een 021 kreeg ik ook een zingend geluid, voornamelijk met lagere snelheden. Wat de oorzaak was weet ik nog steeds niet, het rijgedrag werd er niet minder op[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Man o man :') Ik kan me niet voorstellen dat je er niets mee te maken had _O-
[Edit]Zat met net wat te bedenken. Toen ik op een GSXF de voorband verwisselde van een BT020 naar een 021 kreeg ik ook een zingend geluid, voornamelijk met lagere snelheden. Wat de oorzaak was weet ik nog steeds niet, het rijgedrag werd er niet minder op[/edit]

ik hoorde het pas achteraf, heb er wel om moeten lachen.... sukkel
 
Bedoel je mijn achterband?
Die is zo goed als nieuw.
Het "probleem" was er niet bij de oude voorband en wel bij de nieuwe.

Maar ik denk het euvel gevonden te hebben.
De bandenboer heeft de wielmoer met de luchtsleutel vast gehamerd.
Ik denk dat hij nu te vast zit zoals eerdere sugestie en daar door aanloopt / zingt.
Vanavond ga ik mijn momentsleutel halen in mijn andere huis en de wielmoeren lossen en op voorschrift van Honda vastzetten.
Kleine boutjes op 22NM en de grote wielmoer op 90NM

Wordt vervolgd.
 
6a00d834c9d85969e201287611b54e970c-500pi
 
Terug
Bovenaan Onderaan