Zingende 2e versnelling

GixxerRoeland

Die hard MF'er
9 apr 2003
297
0
Eindhoven
hallo allemaal,

als ik met mijn Yamaha Div. 600 optrek, en opschakel naar de 2e versnelling, dan hoor ik een "zingend" ;) geluid. heeft iemand een idee of dit normaal is bij deze motor? ding heeft pas 3000 km gelopen, dus kan toch nix ernstigs zijn? wie weet raad?? :}

groeten uit eindhoven
 
nee, ik heb 100 km geleden shell advance halfsyntheet 10w40 erin gedaan, met nieuw filter. en nieuwe bougies. hij loopt verder prima! ppfff.....die olie's altijd..met een auto heb je er nooit last van, of je nou 15w40 mineraal of 5w40 volsyntheet erin donderd, ding pruttelt toch altijd wel verder, en die motor is zo oliegevoelig! maar goed.....

happy peesdays allemaal.... ;)
 
Mijnes doet het in 6. Zeer luid.

Oorzaak: keertje volgas naar tilburg gereden (vanuit leidschendam) en bij hogere snelheden hoor je je blok niet, maar wel olieplug losgetrild en leeggelopen. Gewoon mee doorgereden, want daar merk je niks van. Pas toen ik hem uit liet lopen bij de benzinepomp zag ik dat de hele achterkant omder de olie zat.

Plug vastgedraaid, olie erin en gaan. wel 6e versnelling ingevreten, die fluit nou. Al 9 jaar :)

Fluit-ie van jou ook bij decelereren?

Rechte vertanding mag ietsjes hoorbaar zijn toch?

Paul, je bak gaat toch niet stuk van die olie? Da's toch desastreus voor je koppeling?
 
Paul, je bak gaat toch niet stuk van die olie? Da's toch desastreus voor je koppeling?

Helaas wél '(
Er zit in auto olie geen additief voor tandwielen juist te kunnen smeren, helaas duurt het heel lang voordat het probleem zich openbaart, daarom zeggen mensen die auto-olie rijden vaak dat het geen kwaad kan, maar als een (eventuele) nieuwe eigenaar last krijgt, kan hij die persoon in kwestie wel schieten.
 
hij doet het alleen in zijn 2e versnelling, vanuit lage toeren vooral. vanaf 1000 tot 3000 toeren doet ie het. niet superhard, maar je hoort hem wel.daarna verdwijnt het geluid, als het tandwiel "op toeren is"0-).misschien belast ik het tandwiel wel te zwaar door hem ver onder zijn toeren te belasten? ik hoop niet dat de vorige eigenaar zijn carterplug is verloren! anders heb ik mooi een grafbak gekocht! :( . voor de rest van de versnellingen hoor je hem eigenlijk niet.

en als je onderweg je motorolie verliest denk ik dat je krukaslagers en nokkenas lagers meer slijten als een tandwiel, of niet?

fijn weekend nog motormuizen! :]
 
Maak je geen zorgen...!!

Klinkt misschien raar; maar sommige div 600 doen dit, niks om je zorgen over te maken hoor dit hoort zo..
Je moet maar zo denken : in z'n 2 door een woonerf klinkt het mooi....
Het klinkt alsof je in een auto in z'n achteruit rijdt ..niet?

nogmaals geen zorgen... van genieten...of snel doorschakelen naar 3,4,5,6 (maar niet op een woonerf!!)
 
Als uit jouw blok de karterplug kwijt is sta je nog voor het eind van de straat met een vastloper. Een tweetakt is wat dat betreft veel betrouwbaarder en blijft (na lange duur onder protest) gewoon zijn werk doen.

Paul, ik ben ontzettend geinterreseerd in al die olieperikelen en wat waar wel en niet toegepast mag worden. Ik heb inmiddels ontdekt dat er voor de tweetakten maar 1 olie is: Bell-Ray SAE80W.
Mijn inziens zijn er geen schuivende delen in een tweetaktcarter m.u.v. het koppelingslager ten tijde van ontkoppelen. Dit heeft voor mij ertoe geleid dat ik maanden met ATF heb gereden om dat ik die Bell-Ray nog niet gevonden had. Kwa uiterlijk en gevoel en geur ontlopen die ATF en Bell-Ray elkaart niet veel

Dan maar effe offtopic
 
Dat je die bell-ray niet kan vinden lijkt me op z'n zachts gezegd vreemd.
Ook ik ben van mening dat deze 2-takt carterolie zéér goed voldoet.
Dat je ATF in je blok gooit lijkt me in dit geval nog niet zo slecht als alternatief, doch ik heb hier geen langeduur ervaring mee, daarom adviseer ik je dan ook om toch zo snel mogelijk de juiste olie erin te doen.

Paul.

Oei, niet goed genoeg gelezen, je hebt inmiddels al bell-ray erin zitten.
 
Laatst bewerkt:
Vinden en ontdekken zijn er 2 Paul, Toen ik eenmaal van het bestaan van die Bell-Ray SAE80W wist was er natuurlijk geen enkel probleem meer, Bell Ray is op iedere hoek te koop. Na het vervangen van mijn door auto-olie verklooide koppeling is dat er ook meteen ingegaan. Er zijn niet veel merken die SAE80W specifiek voor motorfietsen met natte platenkoppeling leveren, en dat het ook echt op het flesje staat!!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan