zingende 3e versnelling SZR

gilles78

MF'er
23 mrt 2008
42
0
Mijn eerste topic: gisteren een proefrit gemaakt op een SZR660 met 51000 km op de teller. Motor maakte een vrij goede indruk, behalve het geluid tussen 2000-5000 toeren in de derde versnelling. Zingend is de beste omschrijving, geen gekraak of geratel maar een hoge toon die toerental afhankelijk is.

De huidige eigenaar maakt zich geen zorgen, ik als mogelijke toekomstige eigenaar wel. Is dit een motor waar ik met een boog omheen moet lopen? Wat is een mogelijke oorzaak van het geluid, en hoe lang voordat grote kosten gemaakt moeten worden?

bedankt!
 
Bij een Crosser of Offroad zou ik me zeker zorgen gaan maken omdat hierbij de 3de vaak gebruikt wordt en "mishandeld",
Maar de SZR660 is een straatfiets dus waarom deze juist in de 3de dat doet is mij een raadsel
 
Mijn eerste topic: gisteren een proefrit gemaakt op een SZR660 met 51000 km op de teller. Motor maakte een vrij goede indruk, behalve het geluid tussen 2000-5000 toeren in de derde versnelling. Zingend is de beste omschrijving, geen gekraak of geratel maar een hoge toon die toerental afhankelijk is.

De huidige eigenaar maakt zich geen zorgen, ik als mogelijke toekomstige eigenaar wel. Is dit een motor waar ik met een boog omheen moet lopen? Wat is een mogelijke oorzaak van het geluid, en hoe lang voordat grote kosten gemaakt moeten worden?

bedankt!
Er zal waarschijnlijk een versleten lager bij dit toerental gaan zingen O-)
Hierdoor neemt de slijt op de tandwielen ook toe plus de olie vervuild en kan de andere lagers beschadigen. 8-)
 
Waarschijnlijk ooit met auto-olie gelopen, daar zit geen dope in voor de versnellijngsbak, waardoor de tanden op elkaar gaan inlopen, de derde versnelling is hier dus waarschijnlijk het zwakste tandwiel tanwielgroepje geweest.
Voordeel: er is misschien in zijn leven 100 euro aan olie bespaard.
Nadeel : er is voor pakweg 700 euro reparatie nodig.
 
tsja, ik snap het punt van de verkoper dat hij zich geen zorgen maakt.

Wat houdt de reparatie van 700 euro in, het blok open en een nieuw lager bij het 3e versnellingstandwiel?

en hoe noodzakelijk schat je een reparatie, neemt de kans op grotere kosten toe als je er mee door rijdt? kan bijvoorbeeld de hele versnellingbak vastlopen of valt de derde versnelling op een gegeven moment uit oid?

Bij de srx, de voorloper van de szr, was de 5 versnelling een zwak punt vanwege de klappen die zo'n motor bij lage toeren geeft.
Zou het kunnen dat de 3, als bebouwde kom versnelling, ook niet tegen de klappen van een eencylinder kan?
 
Maak je er niet druk om, en zoek een andere motor.
Waarschijnlijk zijn er 2 tandwielen stuk, dit komt omdat de olie niet de juiste bescherming heeft geboden aan de vertanding ervan, waardoor deze op elkaar zijn ingelopen.
Als je geluk hebt blijft het bij die 2 tandwielen, als je pech hebt zijn 't er een stuk meer.
Blok moet gesplitst worden om bij de versnellingsbak te komen, die 700 euro zijn puur als een grove indicatie te gebruiken, maar als je alles bij een dealer laat doen denk ik dat het nog wel een stukje duurder gaat worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan