Zit er muziek in de hybride techniek voor scooters?

Maksor

Als het niet kapot kan ik het niet maken
13 mei 2009
4.173
2
Olst (Overijssel)
Omdat de vorige topic geopend door zuunig, gesloten is en ik hem wel intressant vond openen we deze maar

ik ben wel benieuwd wat de verbruiks cijfers van andere scooters zijn.

Zoals zuunig de topic begonnen is

wat filmpjes van de Piaggio MP3 Hybrid
125 cc motor met 15 pk en elektro motor met 3.5 pk
met prestaties van een 250 cc
tot 1 op 60 mogelijk



CyberScooter


http://www.piaggiogroup.com/news/2009/piaggio_mp3_hybrid_en.htm

Piaggio MP3 2017 : le 3 roues passe à l'Euro 4

Large-c12f0a6a-6224-4f4c-af0a-51cb801b3c4d.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hoe realistisch is die opgave van 1 op 60
Meestal zijn dat soort opgavese niet haalbaar.

Neemt niet weg dat het zeker intresant is
 
Nix in de gesloten topic hadden ze het over gemiddels 1 op 45

Harinkje volgens mij gaat future motorscooters meer over aankomende nieuwe modellen
 
ff gegoogled http://www.hybridscooter.nl/hybridscooter/index.html zijn alleen vergelijkbaar met 50cctjes
 
harinkje
futer motrscooters gaat meer over concept scooters waarvan de vraag is of ze wel al dan niet ooit de straat zullen halen.
deze hybride scooter is momenteel al een feit dat die er komen gaat en dus niet een of andere maffe concept bike die er futuristiche uitziet maar waarschijnlijk in het echte leven het nooit zal gaan halen.
dan zal de vraag eerder zijn een nieuwe topic aan maken zoals nu is gebeurt of gewoon in het bestaande topic van de mp3 plaatsen?
hoe dan ook het is mij om het even als ik maar van de info mee kan genieten vind ik het al best :9~
 
in de XX3 topic :P raak het zoek in alle overige post dus vandaar dus nieuwe poging

want dat was de reden waarom die gesloten werd om het woordje MP3
 
Noch nooit een haring (kje) gegeten???
mijn allereerste honda px 50cc haalde al 1 op 45 2takt wil je het over techniek hebben prima *O* .
Bijna alle topic's worden vervuild door al die mensen die op en piaggio rijden, worden jullie gesponseerd of zo???
Ja ik heb meer dan 1000km op zo een kreng rond gereden dus ik weet waar ik het over heb.
Er zijn zelfs mensen die dat besje zelfs ombouwen naar het aangezicht van een Fouco RESPECT en knap dat je doet.
Kanttekening koop er meteen 1 dan ben je goedkoper uit.
Het zal nooit en te nimmer een klassieker worden een zoals een Solex of een Burgman dat wel zal worden.
 
Laatst bewerkt:
Het grote nadeel van die hybride vind ik dat de ruimte onder het zadel volledig gevuld is met de batterijen.
Ik denk dat deze techniek ook echt meer voor gebruik binnen de stad geschikt is. Als ik er dagelijks mijn ruim 40km heen en 40km terug mee zou doen dan loopt hij bijna continu op benzine en is het effect van electra dus weg. Daarnaast moet hij dan elke nacht aan de stroom om weer op te laden.
 
Off-Topic
Als ik daarop had mogen rijden ja had ik het gedaan.
Maar Haringkje ik ben nu goedkoper uit zelfs met de ombouw en kon sneller rijden, ik heb dat al is eerder gepost, ik heb een beperking en heb toestemming om mijn A te halen met een zijspan of driewieler en dat waren toen de Goldwings en Harleys, alleen vind maar is een rijschool die een zijspan heeft, als ik nu mijn A ga halen ben ik minimaal 3500,- euro kwijt, met nieuwe keuringen e.d. tel dat bij de Fuoco op en dan krijg ik nog een ristrictie dat ik alleen op dat type motor mag rijden. zou ik afrijden met een zijspan mag ik niet overstappen naar een Fuoco en aangezien het CBR dit type motor niet heeft goedgekeurd om mee af te rijden gaat dat dus niet lukken.

Maar het is onzin dat mensen, die piaggio rijden topics vervuilen de discussies gaat niet alleen over de piaggio de gesloten topic ging ook over de Honda PCX en de responses over eenmp3 ging meer over dat anderen wat schreeuwen, wat dan weer niet klopt mbt op de info die ze geven
 
Erik op modernvespa kwam ik iets tegen dat piaggio hem nog niet uitbrengt in the US omdat ze aan het proberen zijn om aan andere accu's te komen, die beter zijn en langer mee gaan

Maar ik denk dat die hier in Europa wel zal voldoen als een city cruizer de afstanden zijn hier korter en de millieu eisen hoger met al die zones die ze in willen voeren
in de states is dat anders als je Phoenix neemt daar doe je 6 uur over om van de ene naar de andere kant van de stad te komen die stad is mega en die wordt nog steeds uitgebouwd
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ze bang zijn voor rechtzaken als ze de techniek niet helemaal volmaakt hebben.
Of ze zien er gewoon niet genoeg markt in.
 
Omdat de vorige topic geopend door zuunig, gesloten is en ik hem wel intressant vond openen we deze maar
ik ben wel benieuwd wat de verbruiks cijfers van andere scooters zijn.
motorscooter-brandstofverbruik-topic
Zuinigste-motorscooter-topic


in de XX3 topic :P raak het zoek in alle overige post dus vandaar dus nieuwe poging

want dat was de reden waarom die gesloten werd om het woordje MP3
50 cc hybride en hybride MP3 HYS 125 ook tegen eind 2008!!


de gesloten topic ging ook over de Honda PCX en de responses over eenmp3 ging meer over dat anderen wat schreeuwen, wat dan weer niet klopt mbt op de info die ze geven
honda-pcx-125-in-europa-in-2010-topic






Hybride - niet te verwarren met de techniek Hybride - schreef al het e.e.a. over de soorten Hybrides in honda-komt-in-2010-met-hybride-scooter-topic.
Zuuing heeft meerdere topics gestart mbt de hybride uitvoeringen, mss dat Zuuing de topic titel wil aanpassen die meer gericht is naar de techniek, zodat al die nuttige info niet versnippert of dubbel gepost wordt.
 
Daarom heb ik ook de topic titel aangepast, de oude topic was heel actief maar sloeg eigenlijks alleen op de mp3 hybride, en nu met deze omschrijving pak je meer ook over en belangstelling voor is om er eentje aan te schaffen e.d.

het was aan het begin het zelfde met de elektrische fiets, maar je ziet ze nu steeds meer, met het gevolg dat er al een aanpassing opgekomen is, dat ze niet meer harder kunnen dan 28km /u met werkende motor, omdat het dan een bromfiets wordt met helmplicht e.d.
 
Uiteraard geen slecht gegeven dat de elektromotor zijn intrede doet. Alsnog veel te duur om commercieel te renderen en wat ik niet begrijp is waarom niet meerdere automerken gewoon de overstap maken naar Hybride. De techniek is er en zelfs met een dieselmotor zou het superinteressant kunnen worden.

Ik begrijp het wel hoor maar toch vind ik het zonde en zolang de elektromotor geen vanzelfsprekendheid is komt het er hier niet in.

Heb eens voor de fun gekeken wat het kost om een Segway te kopen. Belachelijk gewoon.
 
ja ,ik opende de topic over de mp3 hybride waar piaggio zegt dat hij 1 op 60 kan lopen
en dan later lees ik in de franse test bij sooter-infos {onderaan}

Piaggio MP3 2017 : le 3 roues passe à l'Euro 4

dat het gemiddelde verbruik 3,9 liter per 100km is

dus ik geef info die ik lees van piaggio 1 op 60 mogelijk.
en daarna de info die ik lees bij scooter-infos 3,9 liter per 100 km
tegenstrijdige informatie , maar niet mijn fout.

Maksor nog bedankt voor het heropenen en de betere titel.
 
Laatst bewerkt:
ik weet het niet mijn frans is niet zo goed , misschien hebben ze hem wel helemaal niet
goed getest , en scooter- infos heeft altijd een beetje een hoog verbruik bij de testen.
zo verbruikt de honda sh 300 bij scooter-infos 4,2 liter bij 100 km
en bij moto-station 3,3 liter tijdens de test. terwijl de meeste sh 300 rijders 3,8 liter opgeven.

dus misschien dat de mp3 hybride tegen de 1 op 30 loopt
maar even wachten op een wat uitgebreidere test.

honda zei ook dat ze met hybride scooters zouden komen met 50% meer kilometers per liter.
 
Zoals eerder gezegd is dit dus een zogenaamde "plug-in hybride"; een hybride voertuig waarvan je de batterij ook aan het stopcontact kunt laden want dat scheelt weer brandstof. Je betaalt ook geen accijns over de energie die je gebruikt.
Alles wat je uit het stopcontact haalt hoeft niet uit de benzine te komen, het zorgt dus dat je minder verbruikt.

Vandaar waarschijnlijk dat dit model zulke goede verbruikscijfers realiseert juist op de korte afstand, net andersom dan we gewend zijn want normaal is het verbruik op langere ritten juist lager.

Het probleem van deze motor is naar mijn idee de complexiteit; je hebt alles bij je voor aandrijving door een brandstofmotor zoals een motorblok, brandstoftank, startsysteem, koelsysteem, inlaat, uitlaat, transmissie met z'n koelsysteem, koppeling en eindvertraging met alle nadelen die zo'n samenstel heeft zoals de warmte die het produceert, trillingen, lawaai, het gewicht, de ruimte die het inneemt, benodigd onderhoud etc.

Verder heb je een complete elektrische aandrijving bij je zoals een batterijpakket, lader met netsnoer voor de batterij, regelelektronica voor de aandrijving, regelelektronica voor het afremmen en voor terugleveren van energie en natuurlijk de elektromotor zelf.
Dan heeft dit voertuig nog een gecompliceerde voorwielophanging en het mag duidelijk zijn dat dit technisch gezien een bijzonder ingewikkeld voertuig is. Hier wil je niet aan sleutelen en je wilt er al helemaal geen pech mee krijgen.

Het heeft gewoon alle kenmerken van een vroeg ontwerp. Net als de eerste auto's gebaseerd waren op de koets en de eerste motoren op de fiets is deze elektrische techniek ingebouwd rondom de conventionele aandrijflijn van een benzinescooter. Dit krijgt straks vast een mooi plaatsje in het museum....

Blijkbaar is het nodig want je kunt nu eenmaal geen al te grote stappen maken; zie de parallel met de autowereld.

Zelf denk ik dat het ook anders kan en dat zal hopelijk nog komen; bouw een echte volledig elektrische scooter zoals de Vectrix en voorzie die (als optie) van een "range extender", een brandstofgedreven aggregaat dat de batterij kan opladen mocht dat nodig zijn.

Hiermee vervallen een hoop onderdelen; dit houdt de zaak eenvoudig, betrouwbaar en hopelijk betaalbaar terwijl je hét probleem van elektrische aandrijving hebt ondervangen.
Je rijdt dus altijd elektrisch, laadt de batterij op aan het stopcontact en alleen als het echt nodig is springt de range extender aan als je langere tijd hogere snelheden wilt rijden of als je echt een lange rit hebt.

Zo'n range extender zou je moeten aanbieden als optie, immers niet iedereen heeft hem nodig. De versie zonder zou een iets grotere batterij capaciteit kunnen krijgen.

Ik zou willen dat dit nu al te koop was.
 
en wat ik niet begrijp is waarom niet meerdere automerken gewoon de overstap maken naar Hybride.
Het probleem is dat ze eigenlijk al erg laat zijn. Toyota heeft al de derde generatie van de Pruis op de markt gezet en Honda is ook al zeer actief(en gaat nog actiever worden). Hiermee bouw je een enorme voorsprong op, want de gedachte is dan immers: waarom zou ik een ander merk pakken? ik rijdt al drie jaar probleemloos. Daarnaast is electronica toch wel het domein van de Japanners over het algemeen en ik hoef je niet te vertellen dat zo'n auto daarvan bulkt.

Dat is ook een van de redenen dat Honda voorlopig niet echt doorborduurt op de waterstofauto. Hybride is een soort van tussenfase, het wordt dan of elektrisch of waterstof waarschijnlijk(of nog iets anders). Waterstof is nog te duur om te implementeren. Overigens heb ik deze wetenschap van een stuk wat Bmw schreef(deze zijn ook erg ver met waterstofauto's).
en scooter- infos heeft altijd een beetje een hoog verbruik bij de testen.
zo verbruikt de honda sh 300 bij scooter-infos 4,2 liter bij 100 km
en bij moto-station 3,3 liter tijdens de test. terwijl de meeste sh 300 rijders 3,8 liter opgeven.
Ligt eraan. Rijdt je alleen maar met 120km/h over de snelweg is een verbruik voor de SH 300 van 4,2 rieeël, zeker met de huidige buitentemperaturen. Gemiddeld is echter 3,8 een goed cijfer in de praktijk, met vanalles wat. Veel rijden over 70/80/90 wegen ligt 3,3 liter in het verschiet. Of je daarbij rustig rijdt of volgas orgieën, maakt niet zoveel uit, bij deze scoot.
 
feit blijft wel dat bij lange afstanden rijden met de zelfde snelheid ,je beter geen hybride
kan kopen.
die zijn alleen intressant als er veel opgetrokken en weer gestopt moet worden.
bij een test met prius naar oosterijk liep hij maar 1 op 14.
omdat er veel constante snelheden gereden werden.
ze zeiden dan loop je alleen maar extra gewicht van accu's en elektro motor mee te slepen.
die alleen bij het optrekken gebruikt wordt en daarna niet meer.
 
ik denk ook dat de hybrid, zoals die er nu is, ook niet bedoeld is voor langere afstanden met constante snelheid, en de Prius en Civic doen het zo goed puur om het bijtellings verhaal een lease rijder maakt het niet uit of die 1 op14 of lager loopt
 
Laatst bewerkt:
De meeste mensen zijn juist zeer positief over de Hybride Prius en Honda.

En ach, testen.... veel bladen grijpen maar alles aan om deze auto's de grond in te boren. Ze zijn er gewoon bang van :P .

Ik erger me soms als ik testen lees van kleine zuinige Japanse autootjes. Dan komen ze met een verbruik aan, wat echt nergens op slaat(dat haal je alleen maar als je constant plankgas rijdt). Volgens mij zetten ze apen achter het stuur dan. Efin, ook alleen maar om af te kraken :r .

Ik ken iemand met zo'n Honda. Nou die rijdt als een gek met dat ding(auto van de baas)en zijn slechtste score was 1 op 15. Hij gaf zelf toe dat ie die keer wel zeer extreem gereden had, meestal zat ie op 1 op 18 en dat was voor zijn rijstijl een bijzonder goede score(zegt ie zelf).

Kun je nagaan als je normaal met zo'n auto rijdt, zeker met de derde generatie Prius, die is helemaal zuinig(daar komen de autobladen zelfs niet meer omheen).
 
@zuunig no problem,
ik zat te zoeken of je online was op dat moment anders had ik de eer aan jou gelaten Zuunig

@vox
in de praktijk blijkt de civic van een maat van mij 1 op 10 tot 12 te rijden gemiddeld en dan meer op de snelweg maar die trapt het pedaal door de bodem heen en de meeste zijn allemaal leasebakken dus who cares de baas betaald net als zijn boetes en die heeft hem puur genomen ivm de bijtelling
 
Yamaha blijkt vergevorderd te zijn met een hybride motorfiets/ c.q. scooter; het eerste model zal schijnbaar volgend jaar al uitkomen.

Het concept is gebaseerd op een prototype dat al in 2005 op de Tokyo motor show stond, de Gen-Ryu.
De motor zou worden voorzien van een Yamaha YZF R6 viercilinder motorblok, generator, mechanische overbrenging, batterijpakket en een elektromotor.
De achterbrug heeft behoorlijke trekken van de XP500 T-Max...

full


De Gen-Ryu

Vier jaar verder is de 600 cc viercilinder inmiddels ingeruild voor een lichtere 250 cc (?) ééncilinder.

De overbrenging is super flexibel; zo kan de verbrandingsmotor het voertuig alleen aandrijven, de elektromotor kan het alleen, beide kunnen ook samenwerken in alle mogelijke verhoudingen.
De verbrandingsmotor is via een planetair stelsel zowel gekoppeld aan het achterwiel als aan de generator; de elektronica bepaalt waar de aandrijving vandaan komt en waar het naartoe gaat.
Op die manier kun je met een 250 cc wegtrekken als ware het een 600 cc, je kunt ook puur elektrisch rijden of met stilstaande motor de batterij laten opladen...

Hoewel er over het ontwerp te discussiëren valt gaan we deze techniek vast en zeker meer tegenkomen.

Bron en foto: gizmag.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan