Zit mijn band verkeerd?

pisang

MF veteraan
7 jun 2002
6.784
0
Toen ik m'n motor kocht zat deze Metzeler Sportec M1 erop.
Alsie warm is het een redelijke band, maar ik vroeg me af;

Toen ik vorige week vanaf de Ring in de stortregen terugreed zwabberde dat ding aan alle kanten :?

Ik verwacht niet een evengoed watergeleiding als een BT010/020, maar dit ging nergens over.
Nou zat ik toevallig een paar foto's te sorteren en viel het met op dat de band volgens mijn logica (profiel in het middel vooruit) verkeerd om zit.

Op het droge merk je er iig niets van.

Iemand een id?

full
 
Laatst bewerkt:
schijfremslot is ook niet alles, ze draaien gewoon de boutjes uit de schijf en lopen met de motor weg, de schijf blijft nm stil hangen met het slot eraan.
Of ze komen met een hydraulische tang aan en knippen alsnog alles weg. Maarja als je zo gaat denken kan je beter naast je motor gaan slapen oid.
 
band zit goed hoor Pisang... anders had je er op de ring wel wat van gemerkt :X

en dat glijen kwam van al die olie en pekel op de weg (jesus wat was het glad joh...).
Heb je wel ff je moto goed afgespoten en gewassen (ivm met pekel) :?
 
Zoals je al zei, de band zit goed. Bij een autoband is het inderdaad gebruikelijk dat het andersom is, het water wordt naar buiten geperst. Je moet echter bedenken dat bij een autoband het raakvlak vlak met de weg is door de breedte.
Bij een motorband is het andersom, het raakvlak is rond. Theoretisch gezien zal deze band als je rechtdoor rijdt het water minder goed afvoeren, maar rechtdoor is het probleem niet. Het gaat om het schuinhangen in de bochten. Als je met deze band laten we zeggen een linkerbocht neemt, dan wordt het water 'omhoog' naar rechts geperst. Zal je profiel andersom zijn, dan wordt het water naar 'beneden' gedrukt. (Naar de buitenkant) Dit wil je niet hebben omdat in de bocht 'beneden' jouw raakvlak met de weg is.

Weer wat stof tot nadenken...
 
band zit goed hoor Pisang... anders had je er op de ring wel wat van gemerkt :X

en dat glijen kwam van al die olie en pekel op de weg (jesus wat was het glad joh...).
Heb je wel ff je moto goed afgespoten en gewassen (ivm met pekel) :?
Het schijnt dat het geen bout uitmaakt met droogte hoe die erop zit :?

Op zondag 24 augustus 2003 03:38 schreef Max E. Mumm het volgende:
Zoals je al zei, de band zit goed. Bij een autoband is het inderdaad gebruikelijk dat het andersom is, het water wordt naar buiten geperst. Je moet echter bedenken dat bij een autoband het raakvlak vlak met de weg is door de breedte.
Bij een motorband is het andersom, het raakvlak is rond. Theoretisch gezien zal deze band als je rechtdoor rijdt het water minder goed afvoeren, maar rechtdoor is het probleem niet. Het gaat om het schuinhangen in de bochten. Als je met deze band laten we zeggen een linkerbocht neemt, dan wordt het water 'omhoog' naar rechts geperst. Zal je profiel andersom zijn, dan wordt het water naar 'beneden' gedrukt. (Naar de buitenkant) Dit wil je niet hebben omdat in de bocht 'beneden' jouw raakvlak met de weg is.

Weer wat stof tot nadenken...
Maar waarom is het profiel op een bt010 dan wél logischer? Het blijkt wel te werken, het profiel van de 010 dus :o
 
ha pisang, ik heb met dezelfde vraag gezeten.
Ik had een AVON erom hangen met hetzelfde 'onlogische' profiel erop als jij.
Nu een Continental, en ja hoor, hetzelfde profiel MET een pijltje erop wat de goeie richting op staat.
Ergens vind ik het maar vreemd, maar met enkele bovenstaande uitleggingen snap ik het wat beter.
mzzl
 
een D207GP voorband zit wat het profiel betreft op de meest Logische manier, als je dan de nieuwe D208GP neemt, dan zit die precies andersom, terwijl het profiel vrijwel hetzelfe is.....
(zijn allebei voorbanden natuurlijk)
 
Terug
Bovenaan Onderaan