Zitcomfort verbeteren d.m.v. schokdempers

kleck

MF veteraan
22 mei 2004
1.701
111
Melissant
Op advies van mijn dealer ga ik mijn schokdempers goed af laten stellen. Heb nog steeds problemen met mijn zitcomfort na ritten van > 50 km op mijn GSX-R 600. Volgens hem kan aanpassen van schokdempers naar je gewicht al meer comfort brengen. Een 2e advies was om i.i.g. leer te dragen wat goed past en "strak" om de benen en achterwerk zit. Denken jullie dat deze zaken zullen helpen ?
 
Ik heb sinds enkele maanden ook een GSXr600 2004. Om het betere bochtenwerk mogelijk te maken en het duiken bij het remmen te tegen te gaan heb ik mijn veervoorspanning wat strakker en meer ingaande en uitgaande demping gezet (instellingen uit een motorblad gehaald, ik dacht Moto 73). Dan is het comfort ver te zoeken, je stuitert over de drempels en gaten in de weg.
Daarom laat ik er volgende week Hyperpro veren (voor en achter) in zetten. Daar heb ik hele goeie ervaringen mee op mijn vorige motor (Fireblade 2001): goed comfortabel rechtuit en strak weggedrag in bochten en bij het remmen. Ik hoop dat dit op de Gixxer ook zo goed uitpakt.

Verder denk ik dat het zachte zadel ook niet meewerkt aan een comfortabele zit. Het eerste halfuur of zo wel, maar daarna voelt het niet lekker meer. Dus daar zoek ik ook nog een oplossing voor.
 
Ik heb hetzelfde probleem na, inderdaad, ongeveer een half uurtje.
Ik zou graag een ander zadel proberen, maar helaas worden die nog niet gemaakt voor dit type gixxer.
 
Je moet ook wel gewoon over asfalt rijden en niet over stenen bestrating...

Het is doodnormaal dat je met een beetje sportieve instelling minder zitcomfort heb hoor, maar dat verdwijnt volledig op gewoon asfalt tenzij je de ingaande demping echt te strak hebt staan...

Maar ik moet wel zeggen dat andere voorvork veren een radicaal verbeterend verschil is.

Je moet overigens wel oppassen dat je de demping niet te slap zet, zeker bij deze motor. Als ie bij mij met stugge demping al ging duiken, stuiteren en doorslaan dan wil ik niet weten hoe gevaarlijk het kan gaan worden als je de boel ook nog eens veel te slap afstelt...
 
Acht, zitten is gewoon een kwestie van gewenning.

Het R1 zitje is 'far from perfect' en in het begin dacht ik dat ik op een stuk hout zat maar na een paar weekjes zit ie perfect :P

Uit onderzoek is gebleken dat als je aandacht erug gefocused op iets is... pijntjes die buiten je blikveld vallen, veel minder zijn.

Dus, niet denken 'wat doet m'n kont zeer' maar focus je op het verkeer en de 'pijn' zul je amper meer voelen :P
 
Acht, zitten is gewoon een kwestie van gewenning.

Het R1 zitje is 'far from perfect' en in het begin dacht ik dat ik op een stuk hout zat maar na een paar weekjes zit ie perfect :P
En bovendien is het gsx-r zitje nog een van de zachtere en comfortabelere types...
 
Terug
Bovenaan Onderaan