Zithouding op de motor - countersteering

espa joe

MF'er
21 nov 2015
42
0
gent
Hallo

Ik ben me zeer bewust van het feit dat we allemaal countersteering gebruiken om een bocht deftig door te komen. Het is niet makkelijk om tegen je overlevingsinstinct in te gaan, jullie kennen allemaal het filmpje
Maar ik ben er toch al een aantal keer in geslaagd om m'n motor met countersteering uit een hachelijke situatie te redden, als ik bv iets te ver in de killzone kwam :N

Maar een vraagje....
Als je gewoon lekker een bocht neemt ( ik bedoel zeker niet hard, iig ver onder je eigen vertrouwensgrens), hoe houd je dan je bovenlichaam ten opzichte van je motor??
Blijf je best rechtop zitten en laat je de motor helemaal z'n werk doen (door countersteering helt je motor over, maar je behoudt het zwaartepunt boven de motor)?
Of ga je een heel klein beetje je lichaam naar een kant overhellen, waardoor je met minder countersteering de bocht doorkomt....? Ik merk dan wel dat ik minder strak zit, dat de mate van overhellen heel veel invloed heeft op de rijlijn, je hoeft maar een graadje meer over te hellen en je moet direct corrigeren met je stuur om een mooie lijn te behouden... Niet altijd makkelijk.
Ik herhaal nogmaals... Ik heb het over bochten die je ver onder je maximum pakt!
Een bocht die Rossi tegen 170 pakt, ikzelf als ik op m'n grens rijdt tegen 100, maar stel dat ik de bocht neem tegen 80.... Dat soort bochten bedoel ik...

Kort gezegd, hoe pak je het best een strakke lijn zonder te veel te corrigeren ?
 
Heb je het hier over circuit rijden of gewoon verkeer? Over het eerste heb ik geen flauw idee.

Over het tweede laat ik mijn bovenlichaam samen met de motor meehellen bij countersteering (met uitzondering van mijn hoofd die ik recht houd kijkend naar de verre bocht). Bij lagere snelheden daarentegen (lees binnen bebouwde kom) dan doe ik de versie die ik bij de rijlessen aangeleerd heb gekregen, ofwel sturen vanuit de heupen en met mijn bovenlichaam rechtop ten opzichte van de weg (maar dan wel met countersteering).
 
Wow heftig filmpje. Maar of dit nu het voorbeeld van verkeerd gebruik van countersteering is? Je ziet heel duidelijk dat hij op de verkeerde weghelft terecht komt door een hobbel in de weg en het verliezen van de controle daarna. Vervolgens heeft hij pech dat daar net die vrachtwagen op dat moment reed. Volgens mij dikke vette pech in plaats van wat dan ook.
 
Geheel afhankelijk van de snelheid, scherpte van de bocht, wegverkanting en conditie can het wegdek? 😃
 
~[/quote]Wow heftig filmpje. Maar of dit nu het voorbeeld van verkeerd gebruik van countersteering is? Je ziet heel duidelijk dat hij op de verkeerde weghelft terecht komt door een hobbel in de weg en het verliezen van de controle daarna. Vervolgens heeft hij pech dat daar net die vrachtwagen op dat moment reed. Volgens mij dikke vette pech in plaats van wat dan ook.

~
Toch niet, je ziet heel duidelijk dat hij probeert naar rechts te sturen, waardoor de motor zich terug rechtop zet. Als hij een beetje meer naar links had gestuurd, had hij de bocht scherper aangesneden en was hij probleemloos gepasseerd. Dat is de hele theorie van Countersteering ! Maar je survival instinct zegt je dat je naar rechts moet sturen als je naar rechts wil. Maar het tegenovergestelde is waar!
 
mijn lijf blijft gewoon in lijn met de motor (geeft mij de meeste controle) tot het zover komt dat er onderdelen van de motor de grond gaan raken dan gaat of de snelheid er wat af of heb ik geen andere keus als mijn lichaam voor de balans te verplaatsen maar zover laat ik het liever niet komen. gaat het heel langzaam en krap dan scharen maar de voorkeur blijft alles in één lijn houden.
ik ben gewoon lui waarschijnlijk want al dat actieve verplaatsen van gewicht wordt ik maar moe van en ik heb geen zin in moe worden.
en over dat filmpje met die snelheid maakt geen stuurtechniek meer uit. het is een duidelijk geval van boven je kunnen rijden om een ander te willen bijbenen / inhalen. en dan in een blinde bocht uitkomen op de helft van de tegenligger. stuurtechniek helpt niet tegen stupiditijd want hij had niet eens tijd om te reageren laat staan zijn lijn voldoende aan te passen.
 
Laatst bewerkt:
mijn lijf blijft gewoon in lijn met de motor (geeft mij de meeste controle) tot het zover komt dat er onderdelen van de motor de grond gaan raken dan gaat of de snelheid er wat af of heb ik geen andere keus als mijn lichaam voor de balans te verplaatsen maar zover laat ik het liever niet komen. gaat het heel langzaam en krap dan scharen maar de voorkeur blijft alles in één lijn houden.
ik ben gewoon lui waarschijnlijk want al dat actieve verplaatsen van gewicht wordt ik maar moe van en ik heb geen zin in moe worden.
_O- countersteering kan je inderdaad lui maken.
 
Geheel afhankelijk van de snelheid, scherpte van de bocht, wegverkanting en conditie can het wegdek? 😃
Idem, en imo het enig jiuiste antwoord.

Als je moet corrigeren om de bedoelde rijlijn te behouden dan ga je ofwel te hard, of je koos een te grote hellingshoek voor de snelheid t.o.v. de bochtstraal (scherpte van de bocht), of je moet gewoon meer gas geven (je ging dus te langzaam t.o.v. de bochtstraal). Komt allemaal zo'n beetje op hetzelfde neer. Het blijft een potje balanceren tenslotte, op een balansvoertuig zoals een motorfiets. Countersteering doet weinig anders dan de motor doen overhellen, en om een bocht te maken zul je daar in de juiste mate gas bij moeten geven, of juist niet, afhankelijk van (aanvang)snelheid. Een juiste kijktechniek helpt om het allemaal wat soepeler te doen verlopen.

Ovetigens rij ik nog maar zelden "deftig", want KTM, ready to race immers, naar verluidt, en dan moet je raggen, sorry :+

Positie bovenlichaam? Hangt een klein beetje af van de motor die ik rij, en de snelheid t.o.v. bochtstraal, maar bij alles boven de ca. 30 km/u zal ik doorgaans ofwel in lijn met de motor blijven, danwel de binnenkant van de bocht opzoeken. Tenzij ik me verkeek, en de bocht scherper bleek dan ik verwachtte, dan doen we gewoon lekker improviseren... :+

Met knieen schrapen en naast motoren hangen ben ik op de openbare weg sowieso maar erg zelden bezig, want tegenliggers wegkoppen lijkt me nog steeds een pijnlijke bezigheid, maar dat zal vast aan mij liggen...
 
Laatst bewerkt:
Met knieen schrapen en naast motoren hangen ben ik op de openbare weg sowieso maar erg zelden bezig, want tegenliggers wegkoppen lijkt me nog steeds een pijnlijke bezigheid, maar dat zal vast aan mij liggen...
_O- _O- _O- die helmen zijn tegenwoordig zo stevig gebouwd :+
 
Gewoon naar het eind van de bocht kijken dan gaat het vaak automatisch.
Hoe zou je dat countersteering kunnen oefenen dan ??
 
Doe mij maar een zonnebril die een dertigtonner tegenhoudt, linkje graag! :P

Maar we dwalen af, meer tips voor TS graag... :o

The Hook



Om aanvullend antwoord te geven aan de TS: hangt voornamelijk af van externe factoren zoals snelheid, helling, wegoppervlak (en type motor).

Dus doe voornamelijk wat jij het lekkerst vindt rijden, probeer wat uit (wat ik ook doe) om te zien war wat past. :)
 
Naast de, kloppende, opmerkingen over dat het volledig afhankelijk is van de snelheid, heb ik nog 1 opmerking gemist: Relax!
Ik zie soms mensen rijden op een manier dat je je afvraagt of ze bevroren zijn. Stijf, geen millimeter beweging of souplesse. Klapper een keer met je ellebogen. Als je fiets gaat slingeren heb je de hele handel te strak vast (stuur, tank of beide). Dat is ook het moment waarop je inderdaad aan een stuur gaat rukken als iets niet helemaal gaat zoals het moet.

Zit ontspannen op de motor. Als je de indruk krijgt dat je te ver naar de buitenkant van de bocht gaat, kijk dan de bocht verder door. Als je relaxed op je motor zit dan komt de rest er vanzelf achteraan. Als je op de openbare weg bewust moet tegensturen doe je iets verkeerd.
 
Het zoveelste topic over een onderwerp dat hem al uitgelegd had moeten worden door de rijschoolhouder .
En als je net begint te motorrijden , ga dan (vaak)geregeld motorrijden dan komt het allemaal vanzelf wel .
Al dat domme gelul over hoe of wat` kijken sturen hangen afschuinen, schiet niet op ,
ga anders een VRO volgen.. :')


Anders hoor je misschien nog niet op een motorfiets , en heeft de examinator de ogen dicht gehad
(tukje gedaan oid`s) B|
 
Laatst bewerkt:
Hey Mach 4

Ik ben het zo ontzettend beu dat er altijd van die dumbo's zijn zoals jij die meteen iedereen willen veroordelen.
Het is toch gewoon leuk om over je gedachten en ervaringen te praten. Ik ben altijd hard aan het kicken als ik rijd, en achteraf deel ik dan graag eens een mening of idee... daar dient dit forum toch voor???
Ik word ziek van die domme opmerkingen zoals hierboven. Het is al lang goed jongu, als jij de snelste, dikste en slimste wil zijn, mag je dat van mij.
Ik weet wel beter.
Ik ben allang blij dat ik mietjes zoals jij niet al te vaak in real life tegenkom
 
Hey Mach 4

Ik ben het zo ontzettend beu dat er altijd van die dumbo's zijn zoals jij die meteen iedereen willen veroordelen.
Het is toch gewoon leuk om over je gedachten en ervaringen te praten. Ik ben altijd hard aan het kicken als ik rijd, en achteraf deel ik dan graag eens een mening of idee... daar dient dit forum toch voor???
Ik word ziek van die domme opmerkingen zoals hierboven. Het is al lang goed jongu, als jij de snelste, dikste en slimste wil zijn, mag je dat van mij.
Ik weet wel beter.
Ik ben allang blij dat ik mietjes zoals jij niet al te vaak in real life tegenkom


Hap . ;) Het wordt nog een zwaar leven op dit forum voor je als je altijd zo als een bokje op de haverkist zit . :+
 
Laatst bewerkt:
Ik zit helemaal niet snel op m'n bokje, maar Heb het laatste jaar ca 25000km per jaar met de motor gereden, dus je veronderstellingen slaan gewoon nergens op.
Kan je ook niet weten natuurlijk.... maar zwijg dan ajb. Of beperk je alleszins tot je eerste zinnen... de rest is te subjectief. Live and let live !
 
Ik zit helemaal niet snel op m'n bokje, maar Heb het laatste jaar ca 25000km per jaar met de motor gereden, dus je veronderstellingen slaan gewoon nergens op.
Kan je ook niet weten natuurlijk.... maar zwijg dan ajb. Of beperk je alleszins tot je eerste zinnen... de rest is te subjectief. Live and let live !


Jonge` als jij lekker wil leuteren over hoe je op een motor moet zitten en moet sturen `
van mij mag je .. ;)

`Mietje` wenst je Succes . _O-
 
Laatst bewerkt:
Het zoveelste topic over een onderwerp dat hem al uitgelegd had moeten worden door de rijschoolhouder .
En als je net begint te motorrijden , ga dan (vaak)geregeld motorrijden dan komt het allemaal vanzelf wel .
Al dat domme gelul over hoe of wat` kijken sturen hangen afschuinen, schiet niet op ,
ga anders een VRO volgen.. :')


Anders hoor je misschien nog niet op een motorfiets , en heeft de examinator de ogen dicht gehad
(tukje gedaan oid`s) B|

Je kunt motorrijden op zo vele manieren, de een doet dat graag relaxed en houd overzicht, de andere wil alles uit zijn motor kunnen halen, en iedereen moet dat op zijn eigen manier ook kunnen doen.
Ik houd ook van de bergen en ben dan ook regelmatig in zuid frankrijk te vinden, maar zal nooit een bocht sneller ingaan dan dat ik kan overzien, en daar voel ik mij het lekkerst bij, ook al heb ik de weg al tig keer gereden....
De ene keer dat het net anders is zal mij niet verrassen...
Het zelfde met foto's van een achterband, eerste reactie's zijn altijd over de schaamranden.....op het circuit rijd ik ze ook aan gort, maar op de openbare weg een stuk minder, gewoon omdat ik het risico niet wil lopen....
Daar doet geen cursus mij tot een andere rijstijl leiden
 
Terug
Bovenaan Onderaan