Zo snel mogelijk optrekken; met of zonder wheely?

bredebeier

MF veteraan
9 aug 2003
24.710
1.965
Ik heb ACS op de GS,soort antislip zeg maar

Hierdoor wordt de ontsteking onderbroken zodra het voorwiel iets boven het asfalt zweeft en dus minder snel draait dan het achterwiel.

Ik vraag me daarom af of je nu sneller op zou trekken als je voorwiel net boven het asfalt zweeft of als je voorwiel op de grond blijft, wanneer heb je dan de beste krachtverhoudingen op je achterwiel?

Dragsters hebben b.v. een wheelybar,maar dat is tegen achterover slaan volgens mij en niet om het voorwiel net boven het asfalt te houden :?

Wil de deskundige nu opstaan?
 
ff testen? O-)

:P


Ik ben geen deskundige, maar ik denk dat een kleine wheely sneller is als dat je ASC ingrijpt, omdat je dan ook echt minder vermogen op het wiel krijgt omdat hij begint te sputteren..

geen wheely is het best, want je moet zo snel mogelijk vooruit, en alles dat omhoog komt is verlies.
 
zonder elektronica natuurlijk

Weet ik niet...ik bedoel n.l. precies het verschil tussen (on)gecontroleerd wheelien en aan de grond blijven met je voorwiel

Wat daar het verschil tussen zou zijn.

Met de juiste electronica trek je imo sneller op dan zonder,maar het gaat hier om met of zonder je voorwiel aan het asfalt ;)
 
Tsja, het motorvermogen afknijpen om aan de grond te blijven is ook verlies...

Zolang het bij een truttig hopje blijft die je niet zelf aan de grond hoeft te brengen door gas te lossen/te remmen denk ik dat een zwevend wieletje toch sneller is.
 
Maar als de ontsteking een sec of wat er mee stopt, heb je ook dat moment ook geen aandrijving/koppel. Fijn als je dan over een hobbeltje of iets rijd, niet echt goed voor je kinderbijslag :+
 
Tsja, het motorvermogen afknijpen om aan de grond te blijven is ook verlies...

Zolang het bij een truttig hopje blijft die je niet zelf aan de grond hoeft te brengen door gas te lossen/te remmen denk ik dat een zwevend wieletje toch sneller is.
maar als je volgas geeft komt niet bij elke motor je voorwiel los..
als je em echter eenmaal 2 cm van de grond hebt kun je al niet meer volgas geven omdat er vervolgens steeds minder vermogen nodig is om het wiel nog hoger te krijgen..

naar mijn mening is het 't beste om beide wielen aan de grond te houden
 
Nou, ervaring met 2-wieler Beiers heb ik niet, wel met de 4-wiel versie.
Ik heb ook een berg knopjes met diverse afkortingen en 1 van die is dus ook de tractiecontrole.
Je moet inderdaad een scheiding maken tussen een launchcontrol als ene uiterste (electronische hulp met als hoofddoel zo snel mogelijk 'lanceren'. Werkt trouwens asociaal goed) en tractiecontrole (naam zegt genoeg) aan de andere kant.
Als ik dermate pittig optrek dat de tractiecontrole ingrijpt ben ik in 99% altijd trager dan wanneer de tractiecontrole niet ingrijpt.
Puur omdat het onderbreken van de ontsteking de acceleratie dermate afremt dat je het haast niet meer goed kan maken.

Ik weet niet hoe het werkt op je 2-wieler en of je het al eens getest hebt maar als ik het zo hoor onderbreekt hij de ontsteking net zo lang totdat je abs-sensoren weer doorgeven dat voor en achterwiel weer synchroon lopen.
Ik kan me in dit geval simpelweg niet voorstellen dat je ooit sneller kan zijn op een motor met een intermitterende ontsteking.
 
maar als je volgas geeft komt niet bij elke motor je voorwiel los..
als je em echter eenmaal 2 cm van de grond hebt kun je al niet meer volgas geven omdat er vervolgens steeds minder vermogen nodig is om het wiel nog hoger te krijgen..

naar mijn mening is het 't beste om beide wielen aan de grond te houden

Bij mijn brommert zit ik dan net zo'n beetje aan het einde van de versnelling
 
Je moet zoveel mogelijk gewicht op je achterwiel hebben om zo min mogelijk slip te krijgen.
Voorwiel de lucht in dus.

Dat ACS is denk ik gewoon om de mogelijkheid tot sturen te kunnen behouden/
 
denk zelfde principe als bij ABS en remmen .....

normaal gesproken zou je met de electronica sneller zijn, omdat je gewoon lomp vol op het gas kan .... berekeningen van wanneer en hoeveel gas teruggenomen moet worden zal dermate sneller gaan dan dat je als berijder in zou kunnen grijpen.

Met eenzelfde motor zonder die electronica gaat deze wheelien, en dat moet de bestuurder zelf gas gaan inhouden tov vol gas, anders gaat het wellicht niet goed ..... als menselijke bestuurder moet je dan met je tragere reflexen het juiste balanspunt weer vinden voor je er weer meer gas op kan, maar ook gas durft te geven. Vanwege de menselijke factor zal hier bij de meeste berijders tijd verloren gaan tov de electronische versie.

Ergo de electronische versie wint (maar of dat ook leuker is }) )

Dat is wat ik ervan zou denken, in ieder geval O-)

Overigens, Lijkt me dan ook gelijk een anti burnout gevalletje, aangezien ook daarbij achterwiel sneller draait dan voorwiel .... (maar goed dat het ook uit kan ;) )
 
Laatst bewerkt:
een "kleine"wheelie is het snelste want dan heb je het meeste gewicht op het achterwiel en het minste slip

ikzelf heb aan trekkertrek gedaan en daar word dit ook gezien als het meest ideaal

daarom hebben sprinters ook een wheeliebar (en voor het omslaan natuurlijk)
 
Bij het tractor racen is het altijd beter om een kleine wheelie te maken, alleen gaat het daar om trekkracht en niet om sneloptrekken. Ik weet niet of dat wat met elkaar te maken heeft?

edit; in het vervolg even het hele topic lezen, in ieder geval het bericht vlak boven die van mij.. :+
 
Laatst bewerkt:
Wiel omhoog = groter frontaal oppervlak = grotere luchtweerstand. Rolweerstand van je voorwiel tijdens 't optrekken zal vrij weinig voorstellen. Waarschijnlijk is de extra luchtweerstand groter dan de rolweerstand die je bespaart.

:+

(is wel enigszins serieus though O-) )

Dat maakt echt niks uit in 0-100 tijden. Sowieso staat een groter frontaal oppervlak niet altijd gelijk aan meer luchtweerstand ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan