Zoek raad bij aanschaf van tweedehand niked bike

sem

MF'er
15 mrt 2004
35
0
tilburg
Dag,

Even voorstellen: ben beginnend motorrijder.(geen beperking mbt. 25 kw). Heb een aantal jaren geleden mijn rijbewijs gehaald. Sinds die tijd student geweest en nu ben ik eigenlijk aan het orienteren op een aanschaf van een motor.Ik zoek een 'naked bike' en zit aan de volgende alternatieven te denken: een Suzuki 500 gs, een Suzuki SV 650 (weet dat ze duurder zijn, kom ik zo op terug) of bijv. een Kawasaki er5. Even vooropgesteld:
1.natuurlijk heb ook ik een budget;
2. ben wel geinteresseerd in de techiek maar ben tot ben wat betreft motoren niet erg technisch. Krijg dit denk ik wel onder de knie, maar wil hiermee wel rekening houden met de aanschaf.
3. Ik wil er ook langere reizen (paar weken) mee gaan maken (c.q. tourmotor dus)
4. Qua postuur ben ik zo'n 1.75, dus verwacht daar geen problemen
5. Moet ik dus op zoek naar een lichtere 'beginnersmotor' (goedkoop?) of geeft ik E1000,- meer uit en zoek een iets zwaardere motor, omdat ik na een jaar toch raak uitgekeken op een lichtere motor?

Wat mijn plan nu is, is om eerst een aantal dagen verschillende motoren te huren voor een dag. Kijken wat ik lekker vindt rijden en dan goed gaan zoeken naar een tweedehands motor. Ik weet uberhaubt niet of dit de verstandige manier is, want je kunt ook als volgt redenen: steek dat geld om te huren in de aanschaf van je nieuwe motor! Ik ken eigenlijk in mijn directe omgeving te weinig mensen die me hiermee verder kunnen helpen.. en dus zoek ik een reactie van jullie, de deskundigen'.

Graag hoor ik tips, of dingen waar ik aan moet denken, niet over het hoofd mag zien, of gewoon wijze raad. Nogmaals: alle hulp hierbij is welkom

Ik woon in Noord Brabant, maar kom ook regelmatig in Nijmegen, Arhnem of Achterhoek, dus gaat je tip over een dealer of zo dan hoor ik dat natuurlijk ook graag. Alvast bedankt voor je reactie! Groet, Niels.

Ps: kan maar zo zijn dat je dit bericht ook op andere plekken tegenkomt, maar ik probeer dan daar ook even kennis te vergaren…
 
Volgems mij ben je perfekt bezig; zelf proberen dmv huur en dan een keuze maken.
Niet te veel op de mening van anderen af gaan; iedereen heeft z'n eigen specifieke voorkeur.
Begin niet met te veel vermogen, 50 - 60 pk om te beginnen is in het algemeen meer dan zat. Doe 1 - 2 jaar ervaring op en kijk dan verder. Ik zie zat mensen op zware motoren rijden, terwijl ze de motor totaal niet onder controle hebben.
Groeten, Sebo
 
Ik zou ook voor huren gaan, dan heb je tenminste een goede indruk wat je wel en niet lekker vindt rijden. Ik heb van de week op een sv650s gereden (ok geen naked, maar goed) en ik vond 't een heerlijke machine om te toeren, heb er die dag 350 km mee gereden.
 
ik ryd al 13 jaar motor dus met licht rybewys heb ik niets mee maar
huuren is toch ook zeker niet kosteloos. ik ben van mening dat als je serieus
by een motorzaak gaat praten dat je toch op zeer veel motoren mag proefryden.
dit doe ik ook altyd en is nooit een probleem geweest

groetjes aan je voetjes en veel plezier met motorryden *D
 
Huren is inderdaad niet kosteloos, maar dan kan je tenminste eens een weekendje weg met de motor. Geen enkele motorzaak zal dat toelaten als "testritje" ;) Dan weet je direct of de rijhouding goed is voor langere ritten,... Zo te zien zorgt de topicstarter wel voor een goede voorbereiding en denk ik dat die een weloverwogen keuze wil maken, dus niet alleen kopen op gevoel. Op die manier is een moto huren voor een weekend ideaal.

P.S. veel motorzaken willen ook wel de tweedehandse motoren eens verhuren, als je het hen vraagt. Ze zijn dikwijls zelfs blij dat die motor eens terug een degelijke rit maakt, na enkele maanden stilstand. Dan doe je hen nog een plezier... en dat is altijd positief voor de huurprijs :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan