zoektocht 1e motor

jp1984

Rookie
17 apr 2020
2
0
hoi medegenoten,

Jullie advies gevraagd!En mijn eerste post hier. Een aantal maanden geleden mijn rijbewijs gehaald. Lessen heb ik gedaan op een kawasaki z650. Een naked 2 cilinder. Op zich een leuke motor miste enkel wat power op het eind. Trok wel lekker op. Ik ben er niet helemaal uit wat ik zoek qua motor. Ik hou gewoon van lekker 80 km wegen (binnenwegen) en dan wat bochtenwerk. Af en toe woon werkverkeer zou kunnen maar dat zal vanwege mijn werk (leaseauto) op dit moment niet vaak zijn schat ik in.

Natuurlijk heb ik het forum afgelezen. Dit maakt de keuze er niet makkelijk op. De meningen zijn zeer verdeeld over bijvoorbeeld wel of geen ABS ? Met mijn budget zijn deze motoren lastig te vinden. Ik ben bij verschillende dealers geweest, ook om proef te rijden, en de een zegt wel met abs en de ander niet.

Ik heb inmiddels proefgereden met diverse motoren. Namelijk een kawasaki z750 S. (zonder abs) Reed op zich niet verkeerd. Het is een 4 cilinder , reed wel soepel en was bloed snel. Door het kuipje heb je niet echt idee van de snellheid ;) Het was uitgeblanceerd maar miste wel 'iets'. Is het beleving? Ik kwam er niet met een smile vanaf, al is het een prima motor. Deze is niet niet heel zwaar en loopt soepel. Ik vind deze wel makkelijk te berijden.

Ook heb ik gereden op een honda cbf 650s. Dat reed zo weg. Makkelijke motor, erg soepel schakelend en stabiel qua wegligging. Had wel ABS. Ook niet echt het idee hoe hard je reed vanwege een kuip. Prima motor om te starten. Deze reed wel erg soepel maar ook hier miste ik beleving/spanning. Moeilijk uit te leggen.

Ik weet niet wat ik precies mis, is het de naked bike of 2 cilinder?Op zich vind ik een 4 cilinder, die ik heb gereden, wel soepeler. Wel zitten ze lager, de motoren die ik reed, in de touren. Ze waren ook minder bokkig en reageerde vriendelijker op het gas dan de lesmotor.

Ik weet wat ik wel zoek:

stoere motor niet te saai, mooi geluid (gewoon fun), beleving, niet te moeilijk qua rijden (wel startende motorrijder) , voornamelijk wordt de fiets gebruikt voor 80 km wegen en op de snelweg kun je nu helaas nog maar 100.

budget 3000 a 3500.

Hebben jullie tips??
 
Ik ben wel eens benieuwd of dat op auto forums net zo gaat: ik heb nu mijn rijbewijs, wat zal ik eens voor auto kopen? Nou een BMW natuurlijk...heb je al naar een Fiat gekeken? etc.

Het lijkt me wel goed als je voor jezelf eens probeert te ontdekken wat je met beleving bedoelt. Ik weet wel zeker dat de bijpassende motor dan snel gevonden is!
 
BadSlipper heeft wel een punt, ik geef antwoord op een vraag die niet zo simpel te beantwoorden is. Beleving van een motorfiets is persoonlijk. Echter is dit het motorforum, motorrijders zijn behulpzaam naar mensen die vragen stellen over hun hobby. Natuurlijk wil ik een andere motorrijder helpen met m'n kennis en ervaring ook al is de vraag eigenlijk te lastig om te beantwoorden. Neemt niet weg dat ik de vraag wel snap. Waar is meer onafhankelijk kennis van motoren dan op dit forum? Dit is the place to be! Een niet gestelde vraag is een domme vraag, ondanks dat BadSlipper een punt heeft verwacht ik dus ook dat ik altijd antwoord zal geven op zo'n vraag, als ik tenminste het idee heb dat mijn antwoord van toegevoegde waarde is.
 
Laatst bewerkt:
Kijk eens of een yamaha bulldog bt1100 je smaak is. In iedergeval een betrouwbare fiets met goed geluid wat jij zoekt. Maar als je voor power gaat moet je in dat segment een monster hebben..
 
Nu ga ik het toch even hebben over mijn Honda ntv.
Als beginnende bestuurder ben ik begonnen op een Honda ntv 650. Zelf vind ik dit een zeer makkelijke, wendbare, v twin ( 2 cilinder) motor. Je ziet en hoort er niet veel over, ze zijn nogal onder gewaardeerd. Ze hebben een cardan aandrijving, dus om de zoveel km alleen even de olie vervangen. Als je vooral veel 80 km wegen pakt, zit je hier ook zeker wel goed mee. Let wel, het zijn geen snelheidsduivels, maar met 5.3 seconden zit je wel bij de 100 als je dat wilt. Ze zien er een beetje lomp uit, maar daar merk je niks meer van als je erop zit. Voor onder de 1500 kan je hele leuke ntvjes vinden als iemand er eentje verkoopt. Ze zijn ondertussen al best (zeldzaam) geworden :+. Mijn motor heb ik gekocht voor 900 en was cosmetisch in zeer goede staat. Daar moet je wel even op letten, sommigen zien er op t oog al afgeracht uit. Succes met je zoektocht.
 
Yamaha TRX850 is ook wel een leuke karakterfiets, SV650 is ook leuk maar wat beter gemanierd (lees wat saaier) of gewoon een Ducati, meeste vinden die ook karakter hebben. 'T is een beetje lastig advies geven als je waarschijnlijk karakter zoekt, is voor iedereen anders.

4 cilinders vind ik zelf wel saai, daarbij mis ook altijd wat, gewoon te soepel ofzo.
 
Er zijn zoveel verschillende motoren, bezoek een paar grote motorzaken op een zaterdag. Kijk en praat met de verkopers, je komt vanzelf een motor tegen die bij je past....

Al dat geneuzel over 2-4 cilinder, bokkig, soepel, snel, saai etc....kun je niets mee behalve dat je steeds moeilijker een keuze kunt maken. En vaak alsnog de verkeerde keuze maakt want het blijft niet je eerste motor.... :+

Ik heb beiden een 2 en 4 cilinder...omdat ze allebei leuk rijden. En wat een ander van vindt zal me een zorg zijn....

Succes met je zoektocht.
 
Een 4 cilinder loopt heerlijk soepel, En is makkelijker te doseren. Wat dat betreft is het wel een goede beginnersmotor. Ook hebben ze lekker veel power bovenin, daar ben je kennelijk naar op zoek.
Een 2 cilinder heeft vaak wat meer karakter, is bokkiger, en is een blok waar ik altijd meer plezier uit haal op de binnenwegen.
Zou ik voornamelijk lange stukken snelweg rijden, dan zou ik voor een 4 cilinder gaan.
Voor de rest draait het natuurlijk voornamelijk om persoonlijke voorkeur.
Ik zou zeggen denk er niet te lang over na, koop iets wat je aanstaat en waar je ook weer zonder te veel verlies van af kan.
 
Mensen bedankt voor de antwoorden! Het maakt ook wat los zie ik, mooi om te zien. Ik neem de genoemde modellen zeker mee in de zoektocht en ga gewoon nog een eens wat uitproberen.
 
Wij van wc eend.......:

CBR600F4i niks voor je? Sportief, vlot, maar toch redelijk relaxte houding. Rijd erg "makkelijk"

En genoeg keuze binnen je budget.
 
Je kan van alles aanraden,maar uiteindelijk moet je zelf kiezen,dus selecteer wat modellen uit de aanraders
en ga daar op proefrijden,dan vind je vanzelf wel wat leuks:9~,en als je een afwijking heb en lichtelijk gek
ben 🤪 zoals ik blijft het toch niet bij die motor,ik ben de 100 fietsen inmiddels gepasseerd en nog steeds zoekende,
want ook mijn huidige ben ik alweer zat.;)
 
Ik ben wel eens benieuwd of dat op auto forums net zo gaat: ik heb nu mijn rijbewijs, wat zal ik eens voor auto kopen? Nou een BMW natuurlijk...heb je al naar een Fiat gekeken? etc.

Het lijkt me wel goed als je voor jezelf eens probeert te ontdekken wat je met beleving bedoelt. Ik weet wel zeker dat de bijpassende motor dan snel gevonden is!
Ja. Zo gaat dat op auto forums ook.

Enige verschil is dat je een auto vaak rationeel koopt. Wat heb ik nodig, en wat past dan binnen mijn budget. Een motor heb je niet gauw "nodig" en is voor de lol. En die lol vind iedereen ergens anders in. Daarom komt zo'n topic altijd neer op wij van wc eend vinden een wc eend het beste rijden. Of een rooie hayabusa.

Ik zou zeggen; koop iets. En leg je er bij neer dat het niet de ideale motor voor je is. Wat je echt wilt kom je nog wel achter.
 
En wat betreft de ABS: toen vorige week twee tienermeisjes aan de kant van de weg uitgekletst waren, besloten ze zonder te kijken ineens de straat over te steken. Wat was ik blij met mijn ABS....... anders was het zeker niet goed afgelopen!!!!
 
En wat betreft de ABS: toen vorige week twee tienermeisjes aan de kant van de weg uitgekletst waren, besloten ze zonder te kijken ineens de straat over te steken. Wat was ik blij met mijn ABS....... anders was het zeker niet goed afgelopen!!!!
ABS is zeker voor beginners een aanrader,voor een ervaren motorrijder is het niet echt noodzakelijk,
maar ook dan zijn er situaties te verzinnen dat het een keer voorkomt dat het je red.
 
Beleving, emotie en geluid dat roept gewoon ducati :)

of koop een Street triple, zeer vriendelijk,
Koppelrijk en zoals voor elke naked geldt meer snelheidsbeleving
 
Terug
Bovenaan Onderaan