Zoektocht naar luchtgekoelde cilinderkop met 4 kleppen

Lemans 0

MF'er
22 mrt 2015
51
0
Riemst België
Hallo,

zoals de tittel laat vermoeden gaat het over een vrij brede zoektocht naar luchtgekoelde cilinderkoppen met 3 of meer kleppen per cilinder.
Deze koppen moeten wel akomstig zijn van ééncilinders of tweecilinders bower of V-blokken omdat ik ze afzonderlijk wil gebruiken.

Nu vermoed ik dat op dit forum mensen zitten die al heel wat van deze cilinderkoppen door hun handen hebben laten gaan en ik richt me dan ook tot hen.
Kunnen jullie met een kort berichtje laten weten welke motoren met zulke cilinderkoppen zijn uitgerust?

Op die manier kan ik een lijstje opstellen en technische info opzoeken.
Alvast bedankt,

Lemans
 
Laatst bewerkt:
yamaha xt600(e) 1 cilinder 4kleppen luchtgekoeld

de xt600 weet ik zo niet of die ook 4 kleppen hebben (oudere modellen)...maar de xt600e wel allemaal
 
Laatst bewerkt:
Dat kan een lange lijst worden...........

Het is misschien beter als je iets meer info geeft van wat je ermee wil doen. En welke beperkingen/eisen je nog verder hebt buiten luchtgekoeld en 1 cilinder.

Honda en Yamaha zijn al genoemd, maar Suzuki heeft de DR/GN serie nog, met ruime variatie aan boring maten, en bouwjaren.
 
Wat wil je ermee gaan doen ?

Al het papierwerk voor een bruikbare kleine vliegtuigmotor (25-60pk) is klaar en nu moet de motor in de 'echte wereld' worden opgebouwd.
Ik had halve cilinderkoppen voorzien van een citroen GS maar die voldoen niet om het gewenste vermogen te leveren. Ergens 40 pk voor een 600cc lijkt niet veel maar de motor moet het wel leveren aan max. 3000 rpm ( propeller draaisnelheid )



full
 
Laatst bewerkt:
Dat kan een lange lijst worden...........

Het is misschien beter als je iets meer info geeft van wat je ermee wil doen. En welke beperkingen/eisen je nog verder hebt buiten luchtgekoeld en 1 cilinder.

Honda en Yamaha zijn al genoemd, maar Suzuki heeft de DR/GN serie nog, met ruime variatie aan boring maten, en bouwjaren.

Alle motoren met een boring van +60mm zijn het onderzoeken waard.
Zoals je ziet hou ik rekening met een forse ombouw.
 
Moet het perse een 4-kleps kop zijn? Waarom?

Lifan heeft voor de bekende Honda (bromfiets/lichte motoren) blokjes 3-kleps cilinderkoppen gemaakt. Met enkele bovenliggende nokkenas. Afhankelijk van de boring zat het rond de 125cc
 
Laatst bewerkt:
Al het papierwerk voor een bruikbare kleine vliegtuigmotor (25-60pk) is klaar en nu moet de motor in de 'echte wereld' worden opgebouwd.
Ik had halve cilinderkoppen voorzien van een citroen GS maar die voldoen niet om het gewenste vermogen te leveren. Ergens 40 pk voor een 600cc lijkt niet veel maar de motor moet het wel leveren aan max. 3000 rpm ( propeller draaisnelheid )



[afbeelding]

Ah gaaf zn project. Ik ben zelf bijna 10 vliegtuigmonteur geweest. En ik had een Australische collega die was zelf met een soort ultra-light bezig en die gebruikte een BMW boxer blok, dat ging prima werken volgens hem. Ivm met je "tipspeed" van de propellors waar je van uit moet gaan??! :? :?

Maar moet het perse een 4-kleps kop zijn? Een 2-klepskop van een Ducati Supersport 750/900 is luchtgekoeld. En naar aanleiding van je tekening hier boven zie ik dat je een belt voor de nokkenas aandrijving wilt gebruiken dit gebruikt een Ducati dus ook. Maar ook Rotax 1 cilinder 500 en 600cc blokken die eind jaren tachtig in KTM, Bomdardier, Can am en Armstrong gebruikt werden. Hebben een riemaandrijving maar 2 kleppen, 4 klepper hebben ze ook gebouwd trouwens maar vogens mij alleen mee geracet.
Een beperking van een 60 mm boring maakt het ook weer lastig, jammer. ;)
Een ducati 900 supersport heeft een boring van 92 mm, en levert +/_ 80 pk bij 7.000 rpm. Er zal vast wel wat anders te vinden zijn maar bij de blokken die ik hierboven noem is, er ruimte voor een belt. Maakt de bouw misschien al weer iets meer "simpel". :)
 
Waarom?
Is het een afstudeerproject?
Er zijn al zat ultralights gebouwd met BMW tweekleps, en vierklepsblokken. Vier kleppen geven ook niet vanzelf meer vermogen. Goede inlaatkanalen helpen wel enorm. In plaats van een dubbel XT660 blok zou ik eens gaan kijken bij Jawa Eso.
 
Rotax zijn luchtgekoelde 4 kleppers en riem aandrijving. Bombardier werd/wordt zelfs gebruikt voor ultra-light vliegtuigjes. Zijn ook de zelfde blokken als rotax of daar van afgelijdt. Oerbetrouwbaar. Misschien zijn de blokken nog te vinden bij een off de road dealer, want ze dateren uit de jaren 80.
 
Ik ben geen kenner maar bij mij weten is een dubbele bougie per cilinder verplicht. Dit uit veiligheids overwegingen en dan wordt de spoeling een stuk dunner(lees minder aanbod). Dan blijft de suzuki dr 750 of dr 800 over, maar is met ketting en geen riem. Of bmw 650 maar is watergekoeld.
 
Die 40 pk bij 3000 toeren is dat uit een 1 cilinder van 600cc of uit 2 cilinder 1200cc? Want uit 600cc 40 pk halen is wel mogelijk alleen bij 3000 toeren wordt lastig zoniet onmogelijk. In de vliegtuig industrie gebruiken ze daarom ook vaak compressors, en elke kilometer hoogte moet je rekenen op 10% vermogen verlies(vrijaanzuigende cilinder koppen). En het geheel moet ook niet te zwaar worden wat gewicht betreft.
 
Als je een cilinderkop van een off de road gebruikt zul je wil je bij dat toerental 40 pk eruit halen zowiezo met andere nokkenassen moeten beginnen lijkt me of bij een hoger toerental en dan een reductie moeten toepassen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan