zoemend geluid cockpit

Pau1p

MF'er
31 mei 2011
40
0
Hallo.

Vandeweek is mijn motor (Honda CB400T 81) begonnen met het maken van een vreselijk irritant geluid. Het is de cockpit die het geluid maakt. Bij hard rijden hoor ik het zelf niet echt meer maar vooral bij het stoplicht staat het ontzettend te fluiten(je wordt raar aangekeken...). De kabel die ik in het filmpje beweeg als het geluid van frequentie verandert loopt naar de rechterkant van het motorblok(wanneer ik op de motor zit). Is dit de toerenteller kabel? Die trilt ook overduidelijk.


Ik heb er nul verstand van dus ik wil even weten wat ik het beste kan doen. Kan ik de cockpit gemakkelijk open schroeven en een onderdeeltje olieen/vervangen/beetje verplaatsen? Waar moet ik bij uitkijken? Moet ik de kabel vervangen?

Bedankt!

 
@part66, bedankt voor de link.
Zo'n kabel kost gelukkig niets dus dat scheelt. Is de kabel echt kapot of kan het ook iets anders zijn? Misschien gewoon maar open maken en kijken eheh.

@guntherrex idd +1, totdat je scheelt kijkt van al dat gefluit _O-
 
KM KABEL HONDA CB250-400 TWINS 44830-413-000 [44830-340-000] - €8.95 : Roukama Japparts, De complete motor onderdelen webshop

stukken goedkoper, en gegarandeerd sneller in huis!!!

(even model en bouwjaar sjekken).

CMSNL heeft veel, maar is duur en traag.

Klopt en klopt. Gebruikersgemak en "Origineel Honda" vind ik daarintegen ook wel wat waard.
Zo bestel ik een uitlaat bij Motad zelf (de enige die nog shit voor mijn motor maakt. Toebehoren als pakkingen, nieuwe moertjes, en tapeindjes gaan lekker via CMS.

Scheelt in totaal toch €100 *O* .

Maar TS: Heb je al geprobeerd om de kabel aan de tellerkant los te halen? Als het geluid dan blijft, weet je waar het in zit. Valt het geluid weg, dan zou het ook nog in je teller zelf kunnen zitten.
 
Klopt en klopt. Gebruikersgemak en "Origineel Honda" vind ik daarintegen ook wel wat waard.
Daarentegen

Honda maakt volgens mij zelf geen km-teller-kabels, maar goed, wat je wilt.
Ga dan naar een Honda-dealer, hangt ie wss zo in het rek voor dezelfde prijs als bij CMSNL, zonder verzendkosten :Y
Wil je enkel van de stoel naar de voordeur lopen (over een tijdje): CMSNL :Y
Zo bestel ik een uitlaat bij Motad zelf (de enige die nog shit voor mijn motor maakt.
Nee hoor :)
Toebehoren als pakkingen, nieuwe moertjes, en tapeindjes gaan lekker via CMS.

Scheelt in totaal toch €100 *O* .
Tov van wat?
Maar TS: Heb je al geprobeerd om de kabel aan de tellerkant los te halen? Als het geluid dan blijft, weet je waar het in zit. Valt het geluid weg, dan zou het ook nog in je teller zelf kunnen zitten.
:^

Wel belangrijk om te weten of het de kabel, of het mechanisme is :Y
 
Is vaak het mechanisme wat "droog" is. Ik haal de tellers eraf, spuit ze in met slotenmakersolie en laat de tellers een nachtje ondersteboven liggen. Meestal zijn ze dan weer geluidloos.
 
bij mijn inmiddels overleden xs400 hetzelfde geluid gehad op de snelheidsmeter. bij mij was het de snelheidsmeter zelf. kabel vervangen hielp niet. teller wel. volgens mij zat er speling op de magneetkoppeling in de teller. later begon die bij mij ook de wijzer mee te grijpen waardoor hij 140m aangaf bij 30 km/uur.

ik heb de teller twee keer open gemaakt maar kon niks vinden.

mvg db
 
De snelheidsmeter van mijn Honda CB450SC maakte ook zo'n geluid, en de naald zwabberde vanaf zo'n 50-60 km/h heftig heen en weer. Ik heb de teller opengemaakt en met ontvetter het oude vet verwijderd, dit was dik en stug geworden. Hier en daar een likje kogellagervet op de draaiende delen en WD-40 in de kabel, en zowel het geluid als het zwabberen was over. Met een beetje geluk is het bij jou ook zo simpel. :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan