Zoemend geluid nieuwe ketting

Sinat

MF'er
11 jan 2006
206
0
Delft
Ik heb twee weken terug een ketting (DID met tandwielen) eromheen gelegd, maar sindsdien maakt hij een zoemend geluid tijdens het rijden. Nu twijfel ik of hij ergens aanloopt of dat hij nog gewoon in moet lopen. Als ik het wiel met de hand draai, hoor ik geen metaal op metaal geluid, het draait allemaal soepel, maar geluidloos is het niet. Het is nu de derde keer dat ik zelf een ketting heb geplaatst en heb nooit problemen gehad.

Mijn vraag is dus, klopt het dat een ketting moet inlopen en hoor je hem in het begin dan ook?


Wat informatie:

- Speling genoeg (+/- 4 cm), zit er zelfs aan te denken om hem weer wat strakker te zetten, komt bijna tegen mijn bok aan)
- Twee keer ingespoten met S100
- Zelf geklonken met de juiste spullen
- Geluid is alleen merkbaar als er kracht opstaat (bij het optrekken)
- Geluid is weg als ik de koppeling in knijp
- Motor: GSX600F '94

Ik heb er nu zo'n 300Km mee gereden en voor mijn gevoel wordt het wel minder, maar bij 80-100Km/h nog redelijk te horen. Ik wil sowieso van het weekend of hij aanloopt bij het voortandwiel, maar kan (bijna) niet geloven dat ik daar iets verkeerd heb gedaan -O-
 
Zat op je oude voortandwiel twee plastic ringen? Deze zijn om het geluid te dempen en als je nu een tandwiel zonder hebt gemonteerd maakt het extra lawaai.

Die zaten er inderdaad op en heb ze ook weer netjes terug geplaatst. Het enigste wat ik mij voor kan stellen is dat ze er scheef opzitten.

Maar ik zal eens beginnen om hem wat strakker te zetten.
 
Pppff..... Ik was dus van plan om van het weekend de ketting wat strakker te zetten, maar het noodlot sloeg helaas iets eerder toe. Ik reed van het weekend naar mijn ouders die veel meer gereedschap hebben, maar vlakbij donderde mijn ketting eraf!

Ik ging met een vaartje van 80-90Km/h en opeens een hoop kabaal, aandrijving weg, gelijk koppeling in en met geknepen billetjes uit laten rollen. Ketting lag over de brug, kettingspanner-plaatje was in de brug getrokken, wiel stond scheef. Ik stond erbij van -what the fuck!- Enigszins blij dat het wiel niet geblokeerd is en dat ik overeind gebleven ben, anderzijds kwaad omdat ik geen flauw idee heb wat er nou gebeurd is.

Motor staat nu bij de dealer die zaterdagmiddag vlak voor sluitingstijd mij nog even heeft opgepikt :} Anders was het 6Km lopen naar mijn ouders. Hij gaat nu kijken wat de schade is, maar zijn eerste gedachte was dat aan de kant van het tandwiel geen spacer zit. Het wiel lijkt dan vast te zitten, maar de kracht van de aandrijving trekt het wiel richting het blok en dus scheef. Ben ik inderdaad die spacer vergeten (hij staat op het http://www.ronayers.com/fiche/300_0040/rear_wheel_model_k_l_m_n_p_r_s_t/rear_wheel_model_k_l_m_n_p_r_s_t.bmp (schema, nummer 10)), dan ga ik mijzelf maar eens flink voor mijn kop slaan -O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan