Zoemend geluid

BramB83

Rookie
4 nov 2022
4
0
Sinds een paar weken eindelijk in het bezit van mn rijbewijs en altijd op een CBF600 mogen lessen. Omdat ik een goede deal tegenkwam en al vertrouwd was met de fiets, eenzelfde exemplaar aangeschaft (zij het iets nieuwer dan die van de rijschool).

Wat me stoort is een zoemend geluid wat van voren lijkt te komen. In eerste instantie dacht ik aan windgeluid vanaf het scherm op de kuip, maar het lijkt me toch van het wiel te komen.

Iemand enig idee?
 
Zorgen dat de remblokken de schijven niet raken, voorwiel van de grond af en goeie slinger aan het wiel geven. Het draaien van het wiel moet geruisloos zijn.
 
Rij op een stille weg totdat je het zoemend geluid hoort, en zet de motor in z`n vrij . Hoor je het zoemend geluid dan nog ? Wat voor geluid is het ? Zoals een auto die hard in z`n achteruit gaat ?
 
Rij op een stille weg totdat je het zoemend geluid hoort, en zet de motor in z`n vrij . Hoor je het zoemend geluid dan nog ? Wat voor geluid is het ? Zoals een auto die hard in z`n achteruit gaat ?
Dat ga ik straks proberen.
Kom net terug van de garage, alles is gecontroleerd. Vloeistof vervangen, remmen schoongemaakt en de randjes van de blokken een tikkie schuin af gevijld. Lagers en as zijn ook gecontroleerd, niets mis mee. Toch het idee dat het niets geholpen heeft, dus morgen terug als het straks aan blijft houden. Bij terugkomst viel het me op dat de linkerschijf iets warmer is dan de rechter (niet veel, maar merkbaar).

EDIT: videootje gevonden met hetzelfde resultaat
 
Laatst bewerkt:
Banden kunnen echt een hoop schelen qua geluid. Bij mijn eerste motor had ik ook een zoemende voorband op de snelweg. Na banden wissel was het weg en hoorde ik de ketting juist weer overstemmen. Oordoppen in en een muziekjes opzetten. Dan verdwijnt het als sneeuw voor de zon.
 
Terug
Bovenaan Onderaan