zolder 31-8-2005 hoe is het mogelijk *#@+ crashes

20 jaar geleden heb ik op zolder gezworen om hier niet meer te komen.

kenmerken van zolder.

1-beroerde organisatie.
2-geen wedstrijdleiding / baan leiding.
3-in een rondje heb je meer soorten asfalt gehad dan in de hele benelux.
4-kwaliteit van het schoonmaken circuit (nooit van gehoord)


maar ja in belgie kan op dit gebied nou eenmaal meer.


:r :r :r :r :r
 
sorry maar ik heb over die crash heel wat anders gehoord.
Dat er een dag was verkochte aan een organisatie uit roosendaal.
Dat het geen briefing was van te voren.
Dat er iemand op het rechte stuk stop als hij een zwarte vlag krijg voor geluid.
is het dan raar dat er iemand achter op botst. Sorry maar je bent gek als je op de baan gaat stoppen tijdens een sessie.

Ik denk dat de meeste mensen gaan liggen van over moet.
Toe ik niveau 1 reed. hadden we 4 sessies achter een marcel. Dan ga je op het rechte stuk een keer 150km, dan 2 sessie vrij rijden. En nu gaan we zo hard als de motor kan op het rechten stuk. Zelfde punt remmen. En raad maar zelf wat er dan gebeurt.

Ik denk dat we te vaak de schuld bij andere zoeken. Rij rustig en goede lijnen dan gaat het van zelf steeds harder.
 
Een beetje laat maar wou toch nog wat kwijt in dit topic.

Deze dag werd er toch heel erg vaak met de rode vlag gezwaaid. Ik kwam ook totaal niet in de buurt van m'n pr en kan nu dus mooi die 24 uren van Zolder daar de schuld van geven :)

Truckraces zijn een probleem voor elk circuit :(

Bij aankomst die woensdag waren ze idd nog bezig met het opruimen van de troep van de bezoekers in het paddock.

Maar om nu alles op het circuit te steken...
1. Opwarmen van banden is er niet meer bij. Circuit op en vlammen

Het was die dag erg warm en de opwarmtijd tussen de gebruikte bandjes scheelt natuurlijk best wel. Iemand met pilot Powers of Diablo's gaat niet zoveel tijd in opwarmen steken als iemand met SC 2's etc.

Een aanspreekpunt voor kennissen of familie van een ge-crashte rijder is er geloof ik niet. Als je Hans of Peter zoekt, moet je kijken bij de oto bar, pitstraat of de achterste pitboxen waar men ook de baan op/afgaat. Daar staan sowieso medewerkers van Zolder met een radio, en die weten misschien meer.

kenmerken van zolder.

1-beroerde organisatie.
2-geen wedstrijdleiding / baan leiding.
3-in een rondje heb je meer soorten asfalt gehad dan in de hele benelux.
4-kwaliteit van het schoonmaken circuit (nooit van gehoord)

Ik denk dat de kritiek die je kunt hebben op de organisatie op Zolder, net zo goed geldt voor andere circuits.

Baan leiding? Op alle posten staan baco's en er zijn dit jaar ook veel camera's bij geplaatst. Bij de veiligheid hebben ze dus compleet overzicht over het gehele circuit en worden alle crashes ook op de harde schijf bewaard. Alle baco's staan in contact via de radio met elkaar en de veiligheid. Er zijn 2 doktoren aanwezig en als die beiden mee moeten naar het ziekenhuis wordt het rijden op Zolder stil gelegd. Er mag niet worden gereden zonder aanwezigheid van een arts.

Kritiek op het asfalt van Zolder begrijp ik gewoon niet. Er ligt soms wel eens wat zand op de baan, maar op de kwaltiteit van het asfalt zelf valt echt niks aan te merken.

De bezemwagen op Zolder wordt o.a. ingezet als er ergens een olievlek is, nadat deze al met de hand is aangepakt. Maar of het nu zin heeft om de bezemwagem over het gehele circuit rond te laten rijden omdat er auto's of trucks hebben gereden?
Hoe doen ze dat dan op andere circuits? Dat schoonmaken?
 
mij zal je er niet vinden....kut asfalt...
ik wil alleen op banen rijden waar de organisatie goed is...en veilig...uitloop stroken, beetje fatsoenlijke hulpdiensten...e.d.

ik heb een 2 tal maanden geleden op folembray gereden...super circuitje maar geen uitloop geen hulpdiensten aanwezig...dan ga ik geen 100% rijden hoor...
 
mij zal je er niet vinden....kut asfalt...
ik wil alleen op banen rijden waar de organisatie goed is...en veilig...uitloop stroken, beetje fatsoenlijke hulpdiensten...e.d.

ik heb een 2 tal maanden geleden op folembray gereden...super circuitje maar geen uitloop geen hulpdiensten aanwezig...dan ga ik geen 100% rijden hoor...

Waarom niet?

Kutasfalt, bwa... er wordt toch behoorlijk gereden. Op sommige plaatsen is idd wel wat vuil.
Hulpdiensten: die zijn daar zéér goed georganiseerd, ik kan het weten :X . Na mijn crash was er onmiddellijk een hulpverlener, de dokter was er maar enkele tellen later.

Het probleem is idd de organisatie. Motorsportschool is nog te doen, hoewel ze er echt het maximum uithalen betreffende de inschrijvingen. Maar ik heb eens meegereden met een organisatie uit W-VL (ga geen namen noemen) Erg, heel erg :N :r

En Folembray, daar zijn de uitloopstroken toch wel een stuk kleiner dan Zolder en hulpdiensten :? , welke hulpdiensten :?
 
per circuitdag valt 10% gemiddeld van de deelnemers, dus dat valt nog mee.
vind het op zolder nog goed geregeld, als je eens op croix hebt gereden praat je wel anders.
toen ik er was op croix en er viel iemand dan parkeer je gewoon je motor aan de zijkant van de baan,helpt die piloot recht,schud het slijk van je laarzen en race weer lekker verder. :]
op folembray moet je het ook zelf uitzoeken, tussen de middag even de gevallen motoren opladen enz was wel erg leuk de ride out van het M-F. Volgend jaar wel op een snellere motor ;)
zandvoort vond ik niet bijzonder,de korte baan. ga er niet meer naar toe.
 
Zekers gisteren ook weer een circuitdag gehad en ( op assen) en zijn wel een stuk of 10 a 15 onderuit gegaan ;(
Maar daar zag je ook motor staat stil na je sessie ----> volgende sessie gelijk weer knallen en veel lui die zich willen bewijzen tegenover hun maatje oid :N
 
Het probleem is idd de organisatie. Motorsportschool is nog te doen, hoewel ze er echt het maximum uithalen betreffende de inschrijvingen. Maar ik heb eens meegereden met een organisatie uit W-VL (ga geen namen noemen) Erg, heel erg :N :r

Heb gehoord dat ze er van motorsportschool.nl ook niet echt blij mee zijn dat het altijd overvol is. En dat ze het volgend jaar ander willen proberen.
Zit nog wel verschil tussen de nederlandse en belgische organisatie.

Ik zou vrijdag nog op zolder gaan rijden en 29-9 op spa. :( Maar na dat afgelopen woensdag avond een auto mij op de motor over het hoofd heeft gezien. Rijd mijn motor geen meter meer. :(
 
Nou, ik vind alle kritiek die ik hier heb gelezen zeker niet allemaal correct.
Ok, teveel rubber door race-auto's maakt het allemaal wel wat gladder (dit weet ik van mijn race-maatje die heel wat harder rond gaat); je moet dan echter wel heel hard rond gaan om er echt last van te hebben en dan moet je dus zeker in staat zijn om onder de 1:50 te rijden (op Zolder dan he) anders moet het echt wel meevallen. En met mijn tempo heb ik zowiezo nergens last van gehad ! (tenzij het regent! dan wordt het spekglad!)
Er zijn ook zeker wel wat dingetjes die beter kunnen qua organisatie, maar ik denk toch zeker ook dat een zeer grote reden van de valpartijen "wij" zelf zijn.
Niet dat ik me zo gedraag, maar hoe vaak zie ik anderen niet belachelijke acties doen! Nee, ik bedoel niet gewaagd inhalen of iets maar meer het niet respecteren van de regels. Is dit een fout van de organisatie??? Ja misschien, maar als ze iedereen die een gele vlag niet respecteerd eraf zouden halen dan zouden er niet veel overblijven! Ook zie je veel gasten crashen met hun dikke 1000cc motoren omdat ze zichzelf zowiezo heel goed en snel vinden en meteen in de snelle groep gaan rijden, terwijl ze het circuit amper kennen. En vergeet niet dat die 1000's van tegenwoordig zoveel pk's hebben dat het gas er iets te vroeg op (bocht) desastreus kan zijn. Andersom is trouwens ook gevaarlijk; mensen die te langzaam zijn. Zelf ook een keer bijna vol op iemand geknald in de 2e chicane (Zolder) omdat die persoon echt superlangzaam ging en ik dus midden in die knik vol op mijn remmen moest.

Ik pleit dan ook veel meer op een indeling op tijd en niet op inschatting van de mensen zelf. Dit is iets wat je de organisatie zou kunnen aanrekenen.

Verder wil ik nog kwijt dat Zolder zelf juist een fantastisch mooi circuit is wat heel veel inzich heeft! Snelle bochten, chicanes, hard remmen en hoogte verschil. En dat gelegen in een mooie omgeving. Ik vind het heel mooi en kan niet wachten totdat er nieuw asfalt komt in 2006?!
 
ik ben het in groote lijnen met je eens :Y
veel rijders hebben het ook aan zichzelf te danken. maar als er in 1 bocht 3 onderuit gaan, zouden er dan 3 schuldig zijn of liggen er dan 2 in de kreukels die de onschuldige (lul) zijn :? |( :(

"Ik pleit dan ook veel meer op een indeling op tijd en niet op inschatting van de mensen zelf. Dit is iets wat je de organisatie zou kunnen aanrekenen."

en zeker hier heb ik het al meer over gehad ook met Peter, dan heb je niet dat de 1, 2.20 rijd en de ander in dezelfde groep 1,48. :(

ik had zelf al mijn twijfels om met de snelle groep te rijden, met mijn 1,52 :+
moet ik wel zeggen dat het per dag veel verschild; als er van club-met mee rijden is het ook niet fijn meer.daar zijn er die onder de 1.40 rijden :?

ik vindt WEL dat er meer verantwoording verwacht mag worden van de organisatie :(
 
Laatst bewerkt:
jongens jongens jongens wat ik hier allemaal lees!! inderdaad na een 24uren koers ligt het circuit er altijd glad bij en inderdaad de asfalt is in slechte staat (word volgend jaar volledig nieuw) . maar een crash op de organisatie steken waar haal je het, iedereen is verantwoordelijk voor zichzelf als hij zij dan de macho wil uithangen t.o.v zijn vrienden en onderuit gaat heeft het de organisatie of de slechte staat van het asfalt gedaan. de organisatie is al jaren dezelfde en ook het asfalt is al enkele jaren slecht. het is veel erger gesteld met jongens die denken snel te zijn en zich in de snelle groep inschrijven waar ze helemaal niet thuis horen, als je dan de heuvel over komt tegen een rot tempo en je ziet ze op de ideale lijn hangen tegen pakweg 80 per uur kijkend in hun spiegel heb ik zoiets van man neem eerst nog een les of tien schrijf je in bij de minder snelle groep en ga de echt snelle jongens niet voor hun voeten rijden. ook zie ik gasten buiten komen en er direkt vol tegenaan gaan als je dan op je muil gaat ligt het niet aan het asfalt maar aan je kouwe banden. ikzelf heb tussen al dit verkeer en op een zogezegde ijspiste konstant 1,47 en 1,48 gereden de laatste sessie zelfs verschillende rondes 1,45 als je dan jongens ziet vallen zoals die man net voor mij bij het opkomen van start finish die hoop en al 1,55 rondgaat steek dan de hand en eigen boezem en reageer je niet af op een organisatie die over het algemeen zeer goed georganiseerd is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan