Zomaar, globale diagnose synchronisatie zonder meting te doen

Rob RD

De Blèje Rèswèkâh........ Vaak Ben Je Te Bang
Donateur
25 aug 2002
63.264
112.226
Rèswèk
Je krijgt er toch een aardig beeld van dat 2 te weinig krijgt.

Na het kleppen stellen moet je eigenlijk ook altijd synchroniseren. Waarom? Verandering van de klepspeling beinvloedt de lichthoogte en daarmee het arbeidsdiagram hetgeen direct zijn effect op de beademing heeft. We hadden een paar kleppen die we bij 0,0 onmeetbaar weinig vandaan hebben gehaald. Bij dit soor blokken van Yamaha is de kleppenafstelling ook direct merkbaar bij de starteigenschappen. nu hebben we de kleppen van dit blok gesteld en al op gehoor bleek direct dat de synchronisatie niet meer klopte. Om dan effe te kijken waar je een vermoeden kan bevestigen heb ik met de warmtebeeldfunctie van mijn CAT S62 een foto van de uitlaatbochten gemaakt nadat het blok enkele seconden heeft gelopen. De proefrit daarna was gewoon goed: De 750 loopt als een beest. Het gaat zuiver om de stationaire sync.
Uit het beeldje blijkt dat cilinder twee niet goed meeloopt. Omdat de carbs schoon zijn, gelijk zijn en dezelfde luchtsproeiersetting hebben en vóór het kleppen stellen wel synchroon stonden is alle twijfel over dichte kanalen, vervuiling settings uitgesloten. Dan kan je metg zo'n beeldje er gevoegelijk van uit gaan dat cilinder twee echt zijn best niet aan het doen is. Niet omdat-ie verzuipt, geen onsteking heeft of geen benzine krijgt, gewoon omdat de smoorklep dicht staat. Een paar temperaturen staan in het andere plaatje en dan zie je dat het van 10, 15 tot 50 graden goed weergegeven wordt
Dis dus een beeld met de warmtebeelcamera die in de Catphone S62 ingebouwd zit. Geen telefoon voor administratieve hoogstandjes maar voor een technicus. Ik kon overigens de bochten overal nog beetpakken


flir_20220402T130603.jpg



Een indruk van het spectrun

1649005229728.png
 
Laatst bewerkt:
Of krijgen 1,3 en 4 veel te weinig? Of krijgt 2 precies genoeg peut maar geen vonk....of....of....of...
Duidelijk is wel dat er iets niet helemaal lekker gaat:+

Edit: Na een zeer uitgebreide aanpassing van je startpost ná mijn reactie, zal ik mijn reactie ook ff aanvullen:
Je startpost bestond uit slechts de eerste regel, samen met de eerste foto....
Vandaar mijn reactie dat er wel wat meer mis kon zijn dan jouw vastgestelde conclusie dat cilinder 2 te weinig krijgt.

Dat gezegd hebbende, leuk spul, die warmte camera's:t
 
Laatst bewerkt:
Ik zal de startpost even aanpassen. Dacht dat het meteen wel weg zou zakken als zijnde een niet ter zake doende gadget topic, of wellicht kan @kirill007 het veel beter uitleggen wat hier allemaal fout gaat
 
Als je het niet ziet mankeer je echt wat

Bekijk bijlage 1745875
Dat de uitlaat van cil 2 minder warm wordt zie ik zelfs zonder m'n bril of lenzen.
(Met die brillen van hans anders krijg ik hoofdpijn, na 2x terugkeren kregen ze de lenzen niet goed...)
Ik zal de startpost even aanpassen. Dacht dat het meteen wel weg zou zakken als zijnde een niet ter zake doende gadget topic, of wellicht kan @kirill007 het veel beter uitleggen wat hier allemaal fout gaat
Je kan geen (sluitende) conclusies trekken na 6s stationair draaien.
Mechanische componenten werken alleen binnen een bepaald temperatuur bereik.

Zelfs na 5 minuten stationair draaien kan je geen goede conclusies trekken van op die warmtecamera beelden.
Een ruim algemeen beeld heb je wel met een warmtecamera.
Maar als je 4 uitlaten niet allemaal dezelfde (liefst matte) kleur hebben klopt je infraroodmeting niet meer.

Bron: opleiding/werkervaring/ ik werk zo goed als dagelijks met individuele cilindertemperaturen en deppanage/diagnose van op afstand.
Al 2 opleidingen gekregen van ervaren professionale gebruikers van warmtebeeldcameras met als doel diagnose stellen zonder demontage/stilstand van de installatie.
 
Zeker voor het vergelijken van temperaturen is een warmtebeeldcamera erg makkelijk. En tegenwoordig ook betaalbaar.
Blijft op een of andere manier altijd leuk om mee te experimenteren.

Er zijn wel een paar valkuilen.
Omdat ze vaak op “auto-scaling“ staan, lijkt het beeld vaak erg dramatisch. Wit wordt door veel mensen vaak gezien als witheet, terwijl dit bv. in een van jouw foto’s slechts 27 graden is. Een verschil van bv. 5 graden wordt zo heel erg opgeblazen en zichtbaar. Heb wel eens een dikke CE stekker gezien, waar een van de pinnen “witheet” was en waar iemand voor op z’n donder kreeg. Dat was typisch een geval van wel plaatje kijken, maar niet snappen en de schaalverdeling negeren.
Ook de kleur, zoals al genoemd, heeft invloed, maar ook reflecties.

Voor problemen vinden in condensors van koelmachines zijn het ook machtig mooie dingen. Voor de motor-radiateur misschien ook... Zou je daar eens een keer een plaatje van kunnen schieten?
 
Plausibel, maar wel nog even mijn aangepaste startpost lezen :Y
Lezen in de toekomst kon/kan ik nog niet...
Toch weer naar
Bekijk bijlage 1745883
dan, in de titel staat ook "globale diagnose"
22pt, bold.
De camera bevestigde gewoon wat ik voelde, zou ik een waarneming in twijfel moeten trekken? Neetoch?
Net wel.
Net zoals die flat earther die denkt dat de wereld plat is omdat hij het zo ziet met z'n eigen ogen.
Je eigen theorieën/waarneming neem je niet in twijfel als ze bevestigd worden.
Als ze niet bevestigd worden is het verhaal meestal anders.

Assumption is the mother of all fuckups.
En de aangepaste openingspost staat er vol van.

"Omdat de carbs schoon zijn, gelijk zijn en dezelfde luchtsproeiersetting hebben en vóór het kleppen stellen wel synchroon stonden is alle twijfel over dichte kanalen, vervuiling settings uitgesloten."

Je staat zo fel vandaag, een forum is toch net om te discussiëren/argumenteren?

In je 22pt topictitel staat er ook :"zonder meting te doen". Wat doet die camera dan?
 
Laatst bewerkt:
Lezen in de toekomst kon/kan ik nog niet...

Net wel.
Net zoals die flat earther die denkt dat de wereld plat is omdat hij het zo ziet met z'n eigen ogen.
Je eigen theorieën/waarneming neem je niet in twijfel als ze bevestigd worden.
Als ze niet bevestigd worden is het verhaal meestal anders.

Assumption is the mother of all fuckups.
En de aangepaste openingspost staat er vol van.

"Omdat de carbs schoon zijn, gelijk zijn en dezelfde luchtsproeiersetting hebben en vóór het kleppen stellen wel synchroon stonden is alle twijfel over dichte kanalen, vervuiling settings uitgesloten."

Je staat zo fel vandaag, een forum is toch net om te discussiëren/argumenteren?

In je 22pt topictitel staat er ook :"zonder meting te doen". Wat doet die camera dan?
Die maakt een foto
 
Die maakt een foto
"Objecten zenden infrarode straling uit, dit is echter niet waar te nemen met het menselijke oog omdat deze nagenoeg blind is op deze golflengte. Zo kunnen wij geen radiogolven, microgolven, röntgenstraling en infrarood- en ultraviolet licht zien. Een warmtebeeldcamera kan dit echter wel, hierbij wordt gebruikt gemaakt van een techniek die thermografie heet. Thermografie is een contactloze meetmethode waarbij kleine temperatuurverschillen in de infrarode bandbreedte zichtbaar gemaakt worden. De detector van een warmtecamera is zeer gevoelig voor infrarode straling en bepaalt de temperatuur van het gemeten oppervlak. De gemeten temperatuur wordt vervolgens zichtbaar gemaakt voor het menselijk oog in een thermisch beeld."
 
Terug
Bovenaan Onderaan