Zomaar, globale diagnose synchronisatie zonder meting te doen

Rob RD

De Blèje Rèswèkâh........ Vaak Ben Je Te Bang
Donateur
25 aug 2002
63.557
113.005
Rèswèk
Je krijgt er toch een aardig beeld van dat 2 te weinig krijgt.

Na het kleppen stellen moet je eigenlijk ook altijd synchroniseren. Waarom? Verandering van de klepspeling beinvloedt de lichthoogte en daarmee het arbeidsdiagram hetgeen direct zijn effect op de beademing heeft. We hadden een paar kleppen die we bij 0,0 onmeetbaar weinig vandaan hebben gehaald. Bij dit soor blokken van Yamaha is de kleppenafstelling ook direct merkbaar bij de starteigenschappen. nu hebben we de kleppen van dit blok gesteld en al op gehoor bleek direct dat de synchronisatie niet meer klopte. Om dan effe te kijken waar je een vermoeden kan bevestigen heb ik met de warmtebeeldfunctie van mijn CAT S62 een foto van de uitlaatbochten gemaakt nadat het blok enkele seconden heeft gelopen. De proefrit daarna was gewoon goed: De 750 loopt als een beest. Het gaat zuiver om de stationaire sync.
Uit het beeldje blijkt dat cilinder twee niet goed meeloopt. Omdat de carbs schoon zijn, gelijk zijn en dezelfde luchtsproeiersetting hebben en vóór het kleppen stellen wel synchroon stonden is alle twijfel over dichte kanalen, vervuiling settings uitgesloten. Dan kan je metg zo'n beeldje er gevoegelijk van uit gaan dat cilinder twee echt zijn best niet aan het doen is. Niet omdat-ie verzuipt, geen onsteking heeft of geen benzine krijgt, gewoon omdat de smoorklep dicht staat. Een paar temperaturen staan in het andere plaatje en dan zie je dat het van 10, 15 tot 50 graden goed weergegeven wordt
Dis dus een beeld met de warmtebeelcamera die in de Catphone S62 ingebouwd zit. Geen telefoon voor administratieve hoogstandjes maar voor een technicus. Ik kon overigens de bochten overal nog beetpakken


flir_20220402T130603.jpg



Een indruk van het spectrun

1649005229728.png
 
Laatst bewerkt:
Interessante benadering! Heb je na het maken van de foto ook de motor aan de synchronisatiekolom gehangen? Bevestigde dat het vermoeden op gehoor en wat de warmtefoto laat zien?
Sync ligt nog (weer) bij @Martell Dus nee. Er zijn op dit moment andere prioriteiten, daarna synchen. Daarom was het ook een "Zomaar, globale diagnose"
 
Ik heb er 4, daar schudden er 2 heel hard van, heb er et 6 hijbesteld die morgen binnen zouden komen en Ik krijg er nog 4 van iemand
 
Terug
Bovenaan Onderaan