zomerjas noodzakelijk in de bergen?

Lara Greyjoy

MF'er
25 mrt 2014
131
0
Groningen
Even een snel vraagje.

Ik deze zomer voor het eerst in de bergen rijden (en dan nog wel meteen de rocky mountains! *O* ) En ik vroeg me af, is het ook in de bergen overdag kouder 's zomers?

Ik heb namelijk geen echte zomerjas en ik weet dat het daar in de zomer zomaar 32 graden kan zijn op het platte land (ik kom daar al drie jaar lang elke zomer). In dat soort temperaturen wil je natuurlijk liever niet met je dikke leren jas op de motor gaan zitten.

Maar omdat ik alleen nog maar in de auto door die bergen ben gereden, zou ik niet weten hoe dat op de motor voelt.

Iemand hier ervaring mee? Moet ik nog een zomerjas aanschaffen of kan ik er met mijn leren jas (zwetend) vanaf? ps, ik heb het snel te warm, ook op de motor.
 
Moet ik dan concluderen dat de beste oplossing laagjes is? Dus wel een zomerjas, maar dan met vesten e.d. eronder?
 
Ik schat dat het tussen in het dal rijden en op hoogte ongeveer 10 tot 16 graden verschil kan zitten qua temperatuur, met laagjes werken lijkt me een goede basis om het comfortabel te houden.

Als het beneden in het dal tegen de 30 graden is en op de top ongeveer rond de 20 graden red je het goed.
Bij hoge passen en slecht weer kun je echter ook al gauw richting 12 tot 14 graden gaan maar dan doe je gewoon je regenjack over je zomerjas voor een extra isolerend laagje.
Vuistregel is 0,6 graden lager per 100 meter stijgen ( dus nu nog even rekenen hoeveel voet de summit is en wat dat dan in meters is haha, ) veel plezier, ben wel jaloers trouwens.
 
Bedankt voor de tips (nog meer info over rijden in de bergen is altijd welkom natuurlijk :P).

Dan ga ik maar eens op jacht naar een zomerjas :)
Ah, en ik zal wel proberen om hier op het forum wat fotootjes te posten van de trip. Die zullen ergens half augustus wel verschijnen, dus hou het in de gaten hihihi
 
Toen wij in de States reden hebben we allemaal van die doorwaaijacks met protectie gedragen. In de ochtend kan het in de bergen nog akelig koud zijn, dan dus hoodie en regenjack erover.

Veel plezier!
 
Ah, misschien een klein misverstandje, maar ik ga naar de canadese rockies, richting Banff en Jasper.
Toch zal dat qua wel/geen doorwaaijas niet heel veel uitmaken in vergelijking met de USA denk ik zo :P
 
Laatst bewerkt:
Ik denk het ook niet je moet een combi hebben voor grote verschillen in temperatuur.
 
Ik denk het ook niet je moet een combi hebben voor grote verschillen in temperatuur.


Wat nu precies het beste is?

Meestal gaan we met zijn 4en op vakantie naar oostenrijk, italie.
De 1 rijd met een halve all-road, en heeft een volledig Goretex jas en broek. Meestal heeft hij de voering niet in de broek zitten, te warm. Is ook echt waterdicht bij regen, alleen na een bui heeft ie het stervenskoud, omdat ie de voering niet in de broek heeft zitten.

De andere heeft een naked, en heeft een leren broek, met een Goretex jas. Hij heeft wel vaak een WINDVANGER onder zijn jas als het nog wat frisser is.
De 2 bovenstaande personen zie ik af en toe ook nog wel wisselen naar een echte zomerjas met Triumph erop, die ze gekocht hebben op een beurs.

Ik rij zelf op een naked, met leren broek en Goretex jas. Mijn dikkere voering kan ik er s'middags uitritsen. (dat kunnen die andere 2 volgens mij niet, vandaar de echte zomerjassen, schijnbaar)

De laatste rijd volledig in leer op een Guzzi. Als het echt koud is heeft ie een trui aan.

Een regenpak/overall kan je redding zijn als het echt stervenskoud is, en je moet doorrijden.

Het is nogal moeilijk te zeggen wat voor jouw het beste is, ik denk dat een Goretex jas met uitritsbare voering het makkelijkste voor jouw is. Maar ik weet niet of het op sommige momenten warm genoeg is, daar in Canada. Eventueel een windvanger eronder. En natuurlijk een regenoverall mee.
2 paar handschoenen is ook wel verstandig. Zomerhandsen en middelhandsen voor als het echt koud is. En als de handsen echt nat geregend zijn, kun je ze wisselen met de droge.
 
boevie, bedankt voor de tips.
Ik denk alleen toch dat het klimaat in canada zodanig anders is dan in oostenrijk/italie dat het misschien wat anders werkt.
Het is landklimaat, dus het is daar in de zomer makkelijk 30 graden+ en in de winter zonder enige moeite -20 of nog kouder. Bovendien is het bijna altijd mooi weer (ik spreek uit ervaring, want zoals ik in de OP ook al zei, kom ik er al drie jaar lang elke zomer en ook in de winter).
Ik ken de route die we gaan rijden, en we komen niet zo hoog in de bergen dat we sneeuw tegenkomen. Wel rijden we ook één dag puur op het platteland, en de dag daarna ook de helft van de tijd. Misschien dat je hiermee wat meer kunt zeggen over wat goed zou zijn?

Bovendien vraag ik me af of zo'n goretex jas echt koeler is dan een leren jas? Ik heb zelf helemaal geen ervaring met textiel jassen, behalve in de winter, en dan is textiel juist warmer dan leer. vandaar dat ik even wat meer uitweid over de situatie e.d. Twee paar handschoenen gaan sowieso mee en ik rijd met een leren broek.
 
Toen wij in de States reden hebben we allemaal van die doorwaaijacks met protectie gedragen. In de ochtend kan het in de bergen nog akelig koud zijn, dan dus hoodie en regenjack erover.

Veel plezier!

jep, hoogte verschil is 1, maar verschil sochus en smiddags is twee. opgeteld kan dat van vriezen naar + 40 graden
 
boevie, bedankt voor de tips.
Ik denk alleen toch dat het klimaat in canada zodanig anders is dan in oostenrijk/italie dat het misschien wat anders werkt.
Het is landklimaat, dus het is daar in de zomer makkelijk 30 graden+ en in de winter zonder enige moeite -20 of nog kouder. Bovendien is het bijna altijd mooi weer (ik spreek uit ervaring, want zoals ik in de OP ook al zei, kom ik er al drie jaar lang elke zomer en ook in de winter).
Ik ken de route die we gaan rijden, en we komen niet zo hoog in de bergen dat we sneeuw tegenkomen. Wel rijden we ook één dag puur op het platteland, en de dag daarna ook de helft van de tijd. Misschien dat je hiermee wat meer kunt zeggen over wat goed zou zijn?

Bovendien vraag ik me af of zo'n goretex jas echt koeler is dan een leren jas? Ik heb zelf helemaal geen ervaring met textiel jassen, behalve in de winter, en dan is textiel juist warmer dan leer. vandaar dat ik even wat meer uitweid over de situatie e.d. Twee paar handschoenen gaan sowieso mee en ik rijd met een leren broek.


Over een klimaatverschil kan ik weinig zeggen, maar ik denk dat het gewoon vergelijkbaar is. Ik heb het over begin juni, de passen zijn dan vaak net los. Na een strenge winter kan het wezen dat je bovenop de pas door een sneeuwravijn rijd van 3 meter hoog.
Na een matige winter ligt er nog ergens een hoopje sneeuw, maar het kan zo opeens maar weer gaan sneeuwen, zelfs zo erg dat een pas afgesloten word.

2jaar geleden zaten we Italie op een terras in een stad in een dal. Het was gewoon zoooo smoorheet daar 30+), eentje viel er bijna bij neer. Gauw verder rijden.

Een Goretex jas helpt echt wel tegen de hitte. Ik heb 2 ritsjes aan de voorkant zitten, voor als het te warm word als de voering eruit is.
Word het echt smoorheet, dan doe ik de ritsjes aan de achterkant ook los, dan waait het er echt doorheen.
Het is dus geen echte doorwaai jas, dat is nog weer wat anders, maar daar heb ik geen ervaring mee.
(maarja de guzziman in het zwarte leer blijft ook altijd rijden, dus wat het verschil tussen Goretex en leer nu precies is...Goretex kun je de ritsjes wel losdoen, dan waait het lekker door 8-)
Ik denk dat het, hoe noemen ze het tegenwoordig, comfort is. Onder het leer ben je nat van het zweet, met goretex of doorwaai jas blijf je droog.
 
Laatst bewerkt:
Kort samengevat, met een textieljas ben je véééél flexibeler dan met een leren jas. In de kou, maar ook in de hitte.

De meeste vrouwen zijn ook gevoeliger voor kou, maar dat kan bij jouw natuurlijk anders wezen.
 
Ja, dat ligt bij mij een beetje anders inderdaad :P Ik heb het echt heel snel warm.

Wij gaan eind juli rijden, en dat is juist wanneer het daar altijd smoorheet is.
Maar ik hoor wel dat het loont om naar een textiel jas te kijken, dus zal daar eens even in duiken.
En maakt het echt zo veel uit of je een goretex jas hebt of een waar dat niet in zit?
 
Ja, dat ligt bij mij een beetje anders inderdaad :P Ik heb het echt heel snel warm.
hete donder
Wij gaan eind juli rijden, en dat is juist wanneer het daar altijd smoorheet is.
Maar ik hoor wel dat het loont om naar een textiel jas te kijken, dus zal daar eens even in duiken.
En maakt het echt zo veel uit of je een goretex jas hebt of een waar dat niet in zit?

tis toch droog? waarom waterdicht dan?
 
Nee, Goretex is een merk, dus iedereen noemt Goretex waterdicht, maar het ademt ook wel wat. Er zijn ook andere merken met andere benamingen.

Goretex is dus voornamelijk "waterdicht", maar ook niet altijd.
Echt ademend dan praten we over een echte doorwaai jas, denk ik.

Het voordeel van mijn jas is dat ie flexibel (warm, koud) is, redelijk waterdicht en er zitten 4 extra ritsjes aan voor het doorwaaien.
Misschien heb jij dan inderdaad het echte doorwaai nodig wat al eerder genoemd is in de States, maar daar heb ik geen ervaring mee. Wel over gehoord dat het echt scheelt, maarja dat is een ander zijn "ervaring". (misschien is een "Goretex" jas wel hetzelfde qua comfort, en heeft degene alleen ervaring met een leren jas, ik weet het niet _O- _O- )
 
Laatst bewerkt:
blond ook nog
full

full
 
Sowieso _O-

Nou, dan blijf ik maar bij mijn eerste plannetje, van de doorwaaijas met laagjes eronder.
Tenzij iemand ineens een heel goed ander idee heeft :P
regen jack van de hema mee. Klein pakket en scheelt erg veel als het toch koud wordt.
 
In Noorwegen en de Pyreneeën een fleece onder mijn motorjas gedaan als ik het koud had. En in de bergen kan het behoorlijk koud zijn. Ik ben zelf in Banf geweest maar daar was geen sprake van kou. Als je richting Jasper gaat via de glacierhighway dan neem ik aan dat de temperatuur wel kan dalen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan