letterlijk
MF veteraan
Allereerst, om te voorkomen dat ik bepaalde afdelingen van de ANWB in diskrediet breng; ANWB binnenland, top afdeling! Niks op aan te merken, adequaat en professioneel personeel die mij altijd uit de figuurlijke brand heeft geholpen.
Nee, dit verhaal gaat over de buitenlandservice en dan vooral om de helpdesk die hiermee gemoeid is. Ikzelf houd er niet van om bij 1 incident een bedrijf zwart te maken. Maar nu ik een tweede keer bedonderd ben voel ik mij geroepen om andere mensen te waarschuwen.
Er zijn dus twee situatie waarin de ANWB b.l.s. mij voor geen ene meter geholpen heeft. Let op lang verhaal alert. Je weet het nu, dus niet zeiken in de comments
Situatie 1
Zomer 2 jaar geleden. Heerlijk weer, veel mooie vrouwen in korte rokjes. Vliegen in m'n bek en stromende beekjes in mijn oren. Samen met senior het avontuur aangegaan, eindelijk, vader en zoon samen op de motor op de bonne fooi door europa heen. We hadden besloten om de snelweg compleet te mijden en regelrecht naar Italie te rijden zonder van te voren in te plannen hoe we erheen zouden gaan. Volledig voorbereid gingen we op weg; steeksleutel en bandenvulpompdinges mee en we konden gaan. Tijdsprong> 3000 km verder. Met pijn aan mijn aars, polsen zo soepel als de kringspier van Joling, maken we onze terugrit naar Nederland door Zwitserland. Via de bleutooth communications hoor ik senior schreeuwen:
"Kut, kut". Aangezien mijn vader geen kut heeft noch als hermafrodiet geboren is vroeg ik "gaat het goed?". "Nee, zoonlief, hij bokt". "wat, je kut?". "Nee, grapjas. m'n Virago". "O, even stoppen dan maar?". Staan we langs de kant met een niet goed functionerende japanner. "Ach zoon, maak je geen zorgen, ik heb tenslotte ANWB met pechhulp in het buitenland en vervangend vervoer". Die zin, die zin, de horror.
"Ik bel wel". "Mooi, kan ik even een peukie doen".-If you've got a problem, I don't care what it is, If you need a hand, I can assure you this, I can help, I've got two strong arms, I can help, It would sure do me good to do you good, Let me help- "Goedemiddag ANWB alarmcentrale, met -piep-, waar kan ik u mee van dienst zijn". "Ik sta met pech in Zwitserland". "Oh, wat is het probleem". "Mijn motor geen soms wel gas, soms niet"."Oh, dan stuur ik wel een monteur naar u toe". Zo gezegd, zo gedaan. Na een uur komt er een autoambulance aanrijden. Er stapt een kleine menneke uit met een enorme neus. "Allo, was is dein problem?". "Die gas werkt nicht mir gut". "Dan mussen wie die motorrad
weg zu fahren of zoiets". Oh, okee. Meestal ga je d'r vanuit dat ze wel even naar de motor kijken voordat ze 'm afslepen. Nou ja, de ANWB heeft wel vaker met dit bijltje gehakt, dus dat komt wel goed (flits, de horror).
Het gefrustreerde menneke bond de motorrad op de ambulance, ik erachteraan en hop naar de garage. Daar aangekomen kwamen er 2 -nog gefrustreerdere- Zwitsals aangelopen. Zonder een woord te zeggen begonnen ze al met die Zwitserse variant
van de Duitse taal. "Wir haben kein zeit (lees tijd), montag mussen sie zurug zu komen". Voor jullie helderheid, het was vrijdagmiddag 15:00 uur, we hadden net 7 uur gereden en dan staat zo'n onverstaanbare Zwitsal tegen je aan te kleppen die met geen mogelijkheid ons verhaal wilde aanhoren. A-technisch dat wij zijn konden zelfs wij bedenken dat het waarschijnlijk aan de carbarateur lag. Maar hoe hoog we ook sprongen, de inteelt Zwitsal gaf geen sjoege. "Montag" was het enige wat ie kon zeggen en daarmee was de kous afgedaan. Toch maar even de ANWB bellen. -If you've got a problem, I don't care what it is, If you need a hand, I can assure you this, I can help, I've got two strong arms, I can help, It would sure do me good to do you good,
Let me help- "Goedemiddag ANWB alarmcentrale, met -piep-, waar kan ik u mee van dienst zijn". "We zij net afgesleept door de "monteur"die jullie zojuist gestuurd hebben, maar de "beste" man wil ons met geen mogelijkheid helpen. Hij zegt
zelfs dat we tot maandag moeten wachten". "Dan is dat de enige mogelijkheid die u heeft". Whatt, er is hier in geen velden of wegen een hotel te vinden. "Ik kijk even wat ik voor u kan betekenen, ik bel u zo terug". "Zo" bleek later een breed begrip te worden. 2 uur verder en met veel boze blikken naar de Zwitsals vond ik het toch nodig de ANWB opnieuw te bellen. -If you've got a problem, I don't care what it is, If you need a hand, I can assure you this, I can help, I've got two strong arms, I can help, It would sure do me good to do you good, Let me help- "Goedemiddag ANWB alarmcentrale, met -piep-, waar kan ik u mee van dienst zijn". "Ik heb 2 uur geleden met uw collega gesproken en die gaf aan een oplossing voor ons probleem te vinden, maar tot op heden hebben wij nog niks gehoord.
Ja meneer, u zal toch moeten wachten tot maandag. Uhhhh hallo, ik heb toch wegenwachtservice met pechhulp in het buitenland, geen wegbrengservice naar de dichtsbijzijnde gesloten garage en zoek het dan maar verder uit service?
Ik ga even kijken wat ik voor u kan doen. Ik bel u z.s.m. terug.
Na 12 maanden nog steeds geen telefoontje ontvangen. Zo a-technisch als we waren (en zijn) hebben we een toch maar een flesje cabarateurcleaner gekocht bij de plaatselijke pomp en warempel, het probleem was opgelost.
Situatie 2
Vorig jaar zomer. Met de wederhelft lekker 2 weekjes naar Italië om even het bureaucratische vlakland te vergeten. Met de Mazda 323f (gekocht op BVA auctions voor een habbekrats) onderweg. Na 2 weken spritsels, echte pizza's en bier (lees veel bier) weer terug naar die regenachtige bedoeling. Toen begon het ANWBpechhulpinhetbuitenlandmetvervangendvervoer verhaal. Precies gezegd in de spiertunnel in Zwitserland. Witte rook kwam uit de motorkap (nee, we gingen niet in conclaaf).
Shit, en nu? Auto langs de kant gezet. Een flesje rosé opengemaakt voor de wederhelft (ja, dat helpt, zeker als je met pech in een tunnel in Zwitserland staat en je vriendin is nogal een stresskip). ANWB gebeld....Nee he, toch niet weer dat wachtmuziekje. Is er nou niemand van de afdeling marketing binnen de ANWB die kan begrijpen dat het heeeeeel irritant is dat - als je met pech staat- je een muziekje krijgt te horen wat over pech gaat. Dat is hetzelfde als je de belastingtelefoon zou bellen en het nummer "poen, poen, poen" krijgt te horen. Daar zit toch geen hond op te wachten. Enfin, ze zouden contact opnemen met de politie. Na een kwartier, ik moet bekennen, dat ging vrij rap, kwam er een politieauto aanrijden. Met wat handgebaren en schlagerdansjes wisten ze ons duidelijk te maken dat ze de auto uit de tunnel wilde slepen. Ze stonden erop dat niet ik in mijn auto moest plaatsnemen om de auto te besturen, maar de jonge Tina, in Nederlandse bergrippen een eenstreper genoemd.
Dus ik voorin ingestapt in de politieauto. Mijn vriendin samen met Tina in onze auto. Kabel ertussen en gaan met die banaan. Na ong. 500 meter, hoor ik wat getoeter achter mij en zie via de spiegel dat de Mazda de liefde wilde bedrijven met een lantaarnpaal.
Tina (de doos) was vergeten de contactsleutel erin te doen. Aangezien jullie allemaal wel wat kennis hebben van auto's en motoren kunnen jullie wel gokken wat het resultaat was. Voor de BMW rijders onder ons; het stuurslot viel erin.
Gelukkig waren mijn vriendin en Tina ongedeerd. Ik moet eerlijk toegeven dat die laatste mij eigenlijk geen reet interesseert, maar dat terzijde. Daar sta je dan met een auto total loss gereden door de politie van Zwitserland.
Foto's gemaakt en de ANWB gebeld (ze zouden terugbellen, maar dat was tot dusverre niet gebeurd). Ja, goedemiddag, we moeten de auto eerst naar een garage laten slepen om te bepalen wat de schade is en te kijken of deze gerepareert kan worden
of dat u vervangend vervoer krijg. Uhmmmm mevrouw, de auto heb ik voor €1850 gekocht, een poepvlek van een vogel zou voor dat ding al total loss betekenen. En aangezien de hele stuuras en vooras zo krom is als een banaan zal dat in dit geval zeker zo zijn. Het heeft dus geen zin om allemaal kosten te gaan maken of te kijken of die auto total loss is.
Soms worden je goede bedoelingen, die je op basis van goed vertrouwen, aan iemand aanbiedt niet altijd gewaardeerd.
ANWB mevrouw, mag ik foto's van de auto doorsturen, zodat u op afstand kunt vaststellen dat de auto total loss is? EUhmmm nee meneer, dat is niet het protocol…. Protocol? Richtlijnen ok, maar je beroepen op een protocol terwijl ik probeer mee te denken om zodoende het proces te versnellen en beide partijen z.s.m. van deze shit af te helpen vind ik niet getuigen van rationeel denken, maarja. Na een paar minuten aan haar kop zeuren was de opening buiten het protocol toch in een keer mogelijk.
Dus zo gezegd zo gedaan. Foto's gestuurd en na ong. 3,5 uur wachten een reactie terug. Op basis van de dagwaarde van de auto en de zichtbare schade kan de ANWB concluderen dat uw auto total loss is. Joh, pannenkoek, dat had een geit in minder dat 3,5 uur vast kunnen stellen. Ach ja, het wordt opgelost dus niet moeilijk doen dacht ik. Telefoontje van de ANWB, meneer uw auto wordt weggesleept naar de dichtstbijzijnde autosloop. Er wordt a.s.a.p een autoambulance naar u gestuurd.
Na 2,5 uur komt er een autoambulance aankakken. Een aardige kerel bracht de auto en ons naar de eerder genoemde sloop. Daar aangekomen toch maar even de ANWB gebeld om te vragen wat de vervolgprocedure is, of beter gezegd om in hun termen te blijven, wat de volgende stap in het protocol is. Ja meneer, ik kan u nog geen informatie geven, we proberen een autoverhuurbedrijf te bellen. Maar mevrouw, er zitten hier 10 verhuurbedrijven op 1 min. loopafstand? Kunnen we daar geen auto meenemen?
Nee meneer, daar hebben wij geen afspraken mee, ik bel u zo terug.
Na 2 uur wordt ik teruggebeld. Even voor de helderheid, we zijn nu 8 uur verder. We konden nergens zitten en mijn neus was redelijk leeg, dus ook daar kon ik mij niets meer mee. Meneer, we hebben goed nieuws, er staat vervangend vervoer voor u klaar. Yes! dat is zeker fijn nieuws mevrouw! Wanneer worden we opgehaald? Meneer… het adres waar de auto staat is zus en zo. Wattttt, dat is 50 km verderop! U verwacht dat ik met mijn volledige bagage 50 km moet gaan lopen? Nee meneer, u kunt toch met de trein gaan. Met de trein? Ten eerste is die in geen velden of wegen te bekennen, daarnaast heb ik u al verteld dat we veel bagage bij ons hebben wat het onmogelijk maakt om met het openbaar vervoer te gaan.
Dan neemt u toch een taxi? Mevrouw, heeft u enig idee wat in Zwitserland de kosten zijn van een taxirit van 50 KM? Ik zal u helpen, mijn Mazda had ik voor minder geld gekocht. Waarom kan ik in hemelsnaam niet een auto huren hier op 1 min loopafstand?
Daar hebben we geen afspraken mee. We hebben alleen een afspraak met Europcar. Pfffffff, dit is het moment dat je bloed echt begint te koken. Er zit hier een Europecar op 1 min lopen!
Meneer ik ga kijken wat de mogelijkheden zijn, ik bel u zo terug.
Na 3 uur! word ik teruggebeld. Het enige wat we voor u kunnen doen is € 50,- kosten tegemoet komen van een huurauto.
Daarmee kunt u de huurauto die wij geregeld hebben ophalen. Ho, wacht… dus u zegt dat ik een auto moet huren om een huurauto op te halen? Ik checkte mijn oor om zeker te weten dat er niet per ongeluk een hommel in zat. WTF! Aangezien ik al meer dan 20 uur op was, berustte ik mij maar op deze idioterie.
Dus auto gehuurd bij een autoverhuurder 1 min verderop. Hele aardige lui die mij voor 50 euro borg een spiksplinternieuwe Volvo meegaven en tenslotte niks berekende. Ze hadden mij namelijk al 10 uur lang ijsberend en bellend op straat zien lopen en begrepen schijnbaar mijn frustratie.
In één ruk, nadat we de ANWB huurauto hadden opgehaald en de andere huurauto teruggebracht, ben ik naar Nederland gereden. Na 3 maanden mailen en doen met verschillende Zwitserse partijen uiteindelijk toch 2100 euro terug gehad voor de auto.
De ANWB met pechhulp in buitenland en vervangend vervoer…Nooit meer! Doe jezelf een lol en spaar die 130 euro per jaar en als je een keer pech hebt, kun je het beter zelf oplossen. Dat is sneller, gemakkelijker en vooral veel minder kopzorgen. Ik hoop dat ik jullie hiermee gewaarschuwd heb.
Een hele dikke koude douche voor de ANWB dus!
Nee, dit verhaal gaat over de buitenlandservice en dan vooral om de helpdesk die hiermee gemoeid is. Ikzelf houd er niet van om bij 1 incident een bedrijf zwart te maken. Maar nu ik een tweede keer bedonderd ben voel ik mij geroepen om andere mensen te waarschuwen.
Er zijn dus twee situatie waarin de ANWB b.l.s. mij voor geen ene meter geholpen heeft. Let op lang verhaal alert. Je weet het nu, dus niet zeiken in de comments
Situatie 1
Zomer 2 jaar geleden. Heerlijk weer, veel mooie vrouwen in korte rokjes. Vliegen in m'n bek en stromende beekjes in mijn oren. Samen met senior het avontuur aangegaan, eindelijk, vader en zoon samen op de motor op de bonne fooi door europa heen. We hadden besloten om de snelweg compleet te mijden en regelrecht naar Italie te rijden zonder van te voren in te plannen hoe we erheen zouden gaan. Volledig voorbereid gingen we op weg; steeksleutel en bandenvulpompdinges mee en we konden gaan. Tijdsprong> 3000 km verder. Met pijn aan mijn aars, polsen zo soepel als de kringspier van Joling, maken we onze terugrit naar Nederland door Zwitserland. Via de bleutooth communications hoor ik senior schreeuwen:
"Kut, kut". Aangezien mijn vader geen kut heeft noch als hermafrodiet geboren is vroeg ik "gaat het goed?". "Nee, zoonlief, hij bokt". "wat, je kut?". "Nee, grapjas. m'n Virago". "O, even stoppen dan maar?". Staan we langs de kant met een niet goed functionerende japanner. "Ach zoon, maak je geen zorgen, ik heb tenslotte ANWB met pechhulp in het buitenland en vervangend vervoer". Die zin, die zin, de horror.
"Ik bel wel". "Mooi, kan ik even een peukie doen".-If you've got a problem, I don't care what it is, If you need a hand, I can assure you this, I can help, I've got two strong arms, I can help, It would sure do me good to do you good, Let me help- "Goedemiddag ANWB alarmcentrale, met -piep-, waar kan ik u mee van dienst zijn". "Ik sta met pech in Zwitserland". "Oh, wat is het probleem". "Mijn motor geen soms wel gas, soms niet"."Oh, dan stuur ik wel een monteur naar u toe". Zo gezegd, zo gedaan. Na een uur komt er een autoambulance aanrijden. Er stapt een kleine menneke uit met een enorme neus. "Allo, was is dein problem?". "Die gas werkt nicht mir gut". "Dan mussen wie die motorrad
weg zu fahren of zoiets". Oh, okee. Meestal ga je d'r vanuit dat ze wel even naar de motor kijken voordat ze 'm afslepen. Nou ja, de ANWB heeft wel vaker met dit bijltje gehakt, dus dat komt wel goed (flits, de horror).
Het gefrustreerde menneke bond de motorrad op de ambulance, ik erachteraan en hop naar de garage. Daar aangekomen kwamen er 2 -nog gefrustreerdere- Zwitsals aangelopen. Zonder een woord te zeggen begonnen ze al met die Zwitserse variant
van de Duitse taal. "Wir haben kein zeit (lees tijd), montag mussen sie zurug zu komen". Voor jullie helderheid, het was vrijdagmiddag 15:00 uur, we hadden net 7 uur gereden en dan staat zo'n onverstaanbare Zwitsal tegen je aan te kleppen die met geen mogelijkheid ons verhaal wilde aanhoren. A-technisch dat wij zijn konden zelfs wij bedenken dat het waarschijnlijk aan de carbarateur lag. Maar hoe hoog we ook sprongen, de inteelt Zwitsal gaf geen sjoege. "Montag" was het enige wat ie kon zeggen en daarmee was de kous afgedaan. Toch maar even de ANWB bellen. -If you've got a problem, I don't care what it is, If you need a hand, I can assure you this, I can help, I've got two strong arms, I can help, It would sure do me good to do you good,
Let me help- "Goedemiddag ANWB alarmcentrale, met -piep-, waar kan ik u mee van dienst zijn". "We zij net afgesleept door de "monteur"die jullie zojuist gestuurd hebben, maar de "beste" man wil ons met geen mogelijkheid helpen. Hij zegt
zelfs dat we tot maandag moeten wachten". "Dan is dat de enige mogelijkheid die u heeft". Whatt, er is hier in geen velden of wegen een hotel te vinden. "Ik kijk even wat ik voor u kan betekenen, ik bel u zo terug". "Zo" bleek later een breed begrip te worden. 2 uur verder en met veel boze blikken naar de Zwitsals vond ik het toch nodig de ANWB opnieuw te bellen. -If you've got a problem, I don't care what it is, If you need a hand, I can assure you this, I can help, I've got two strong arms, I can help, It would sure do me good to do you good, Let me help- "Goedemiddag ANWB alarmcentrale, met -piep-, waar kan ik u mee van dienst zijn". "Ik heb 2 uur geleden met uw collega gesproken en die gaf aan een oplossing voor ons probleem te vinden, maar tot op heden hebben wij nog niks gehoord.
Ja meneer, u zal toch moeten wachten tot maandag. Uhhhh hallo, ik heb toch wegenwachtservice met pechhulp in het buitenland, geen wegbrengservice naar de dichtsbijzijnde gesloten garage en zoek het dan maar verder uit service?
Ik ga even kijken wat ik voor u kan doen. Ik bel u z.s.m. terug.
Na 12 maanden nog steeds geen telefoontje ontvangen. Zo a-technisch als we waren (en zijn) hebben we een toch maar een flesje cabarateurcleaner gekocht bij de plaatselijke pomp en warempel, het probleem was opgelost.
Situatie 2
Vorig jaar zomer. Met de wederhelft lekker 2 weekjes naar Italië om even het bureaucratische vlakland te vergeten. Met de Mazda 323f (gekocht op BVA auctions voor een habbekrats) onderweg. Na 2 weken spritsels, echte pizza's en bier (lees veel bier) weer terug naar die regenachtige bedoeling. Toen begon het ANWBpechhulpinhetbuitenlandmetvervangendvervoer verhaal. Precies gezegd in de spiertunnel in Zwitserland. Witte rook kwam uit de motorkap (nee, we gingen niet in conclaaf).
Shit, en nu? Auto langs de kant gezet. Een flesje rosé opengemaakt voor de wederhelft (ja, dat helpt, zeker als je met pech in een tunnel in Zwitserland staat en je vriendin is nogal een stresskip). ANWB gebeld....Nee he, toch niet weer dat wachtmuziekje. Is er nou niemand van de afdeling marketing binnen de ANWB die kan begrijpen dat het heeeeeel irritant is dat - als je met pech staat- je een muziekje krijgt te horen wat over pech gaat. Dat is hetzelfde als je de belastingtelefoon zou bellen en het nummer "poen, poen, poen" krijgt te horen. Daar zit toch geen hond op te wachten. Enfin, ze zouden contact opnemen met de politie. Na een kwartier, ik moet bekennen, dat ging vrij rap, kwam er een politieauto aanrijden. Met wat handgebaren en schlagerdansjes wisten ze ons duidelijk te maken dat ze de auto uit de tunnel wilde slepen. Ze stonden erop dat niet ik in mijn auto moest plaatsnemen om de auto te besturen, maar de jonge Tina, in Nederlandse bergrippen een eenstreper genoemd.
Dus ik voorin ingestapt in de politieauto. Mijn vriendin samen met Tina in onze auto. Kabel ertussen en gaan met die banaan. Na ong. 500 meter, hoor ik wat getoeter achter mij en zie via de spiegel dat de Mazda de liefde wilde bedrijven met een lantaarnpaal.
Tina (de doos) was vergeten de contactsleutel erin te doen. Aangezien jullie allemaal wel wat kennis hebben van auto's en motoren kunnen jullie wel gokken wat het resultaat was. Voor de BMW rijders onder ons; het stuurslot viel erin.
Gelukkig waren mijn vriendin en Tina ongedeerd. Ik moet eerlijk toegeven dat die laatste mij eigenlijk geen reet interesseert, maar dat terzijde. Daar sta je dan met een auto total loss gereden door de politie van Zwitserland.
Foto's gemaakt en de ANWB gebeld (ze zouden terugbellen, maar dat was tot dusverre niet gebeurd). Ja, goedemiddag, we moeten de auto eerst naar een garage laten slepen om te bepalen wat de schade is en te kijken of deze gerepareert kan worden
of dat u vervangend vervoer krijg. Uhmmmm mevrouw, de auto heb ik voor €1850 gekocht, een poepvlek van een vogel zou voor dat ding al total loss betekenen. En aangezien de hele stuuras en vooras zo krom is als een banaan zal dat in dit geval zeker zo zijn. Het heeft dus geen zin om allemaal kosten te gaan maken of te kijken of die auto total loss is.
Soms worden je goede bedoelingen, die je op basis van goed vertrouwen, aan iemand aanbiedt niet altijd gewaardeerd.
ANWB mevrouw, mag ik foto's van de auto doorsturen, zodat u op afstand kunt vaststellen dat de auto total loss is? EUhmmm nee meneer, dat is niet het protocol…. Protocol? Richtlijnen ok, maar je beroepen op een protocol terwijl ik probeer mee te denken om zodoende het proces te versnellen en beide partijen z.s.m. van deze shit af te helpen vind ik niet getuigen van rationeel denken, maarja. Na een paar minuten aan haar kop zeuren was de opening buiten het protocol toch in een keer mogelijk.
Dus zo gezegd zo gedaan. Foto's gestuurd en na ong. 3,5 uur wachten een reactie terug. Op basis van de dagwaarde van de auto en de zichtbare schade kan de ANWB concluderen dat uw auto total loss is. Joh, pannenkoek, dat had een geit in minder dat 3,5 uur vast kunnen stellen. Ach ja, het wordt opgelost dus niet moeilijk doen dacht ik. Telefoontje van de ANWB, meneer uw auto wordt weggesleept naar de dichtstbijzijnde autosloop. Er wordt a.s.a.p een autoambulance naar u gestuurd.
Na 2,5 uur komt er een autoambulance aankakken. Een aardige kerel bracht de auto en ons naar de eerder genoemde sloop. Daar aangekomen toch maar even de ANWB gebeld om te vragen wat de vervolgprocedure is, of beter gezegd om in hun termen te blijven, wat de volgende stap in het protocol is. Ja meneer, ik kan u nog geen informatie geven, we proberen een autoverhuurbedrijf te bellen. Maar mevrouw, er zitten hier 10 verhuurbedrijven op 1 min. loopafstand? Kunnen we daar geen auto meenemen?
Nee meneer, daar hebben wij geen afspraken mee, ik bel u zo terug.
Na 2 uur wordt ik teruggebeld. Even voor de helderheid, we zijn nu 8 uur verder. We konden nergens zitten en mijn neus was redelijk leeg, dus ook daar kon ik mij niets meer mee. Meneer, we hebben goed nieuws, er staat vervangend vervoer voor u klaar. Yes! dat is zeker fijn nieuws mevrouw! Wanneer worden we opgehaald? Meneer… het adres waar de auto staat is zus en zo. Wattttt, dat is 50 km verderop! U verwacht dat ik met mijn volledige bagage 50 km moet gaan lopen? Nee meneer, u kunt toch met de trein gaan. Met de trein? Ten eerste is die in geen velden of wegen te bekennen, daarnaast heb ik u al verteld dat we veel bagage bij ons hebben wat het onmogelijk maakt om met het openbaar vervoer te gaan.
Dan neemt u toch een taxi? Mevrouw, heeft u enig idee wat in Zwitserland de kosten zijn van een taxirit van 50 KM? Ik zal u helpen, mijn Mazda had ik voor minder geld gekocht. Waarom kan ik in hemelsnaam niet een auto huren hier op 1 min loopafstand?
Daar hebben we geen afspraken mee. We hebben alleen een afspraak met Europcar. Pfffffff, dit is het moment dat je bloed echt begint te koken. Er zit hier een Europecar op 1 min lopen!
Meneer ik ga kijken wat de mogelijkheden zijn, ik bel u zo terug.
Na 3 uur! word ik teruggebeld. Het enige wat we voor u kunnen doen is € 50,- kosten tegemoet komen van een huurauto.
Daarmee kunt u de huurauto die wij geregeld hebben ophalen. Ho, wacht… dus u zegt dat ik een auto moet huren om een huurauto op te halen? Ik checkte mijn oor om zeker te weten dat er niet per ongeluk een hommel in zat. WTF! Aangezien ik al meer dan 20 uur op was, berustte ik mij maar op deze idioterie.
Dus auto gehuurd bij een autoverhuurder 1 min verderop. Hele aardige lui die mij voor 50 euro borg een spiksplinternieuwe Volvo meegaven en tenslotte niks berekende. Ze hadden mij namelijk al 10 uur lang ijsberend en bellend op straat zien lopen en begrepen schijnbaar mijn frustratie.
In één ruk, nadat we de ANWB huurauto hadden opgehaald en de andere huurauto teruggebracht, ben ik naar Nederland gereden. Na 3 maanden mailen en doen met verschillende Zwitserse partijen uiteindelijk toch 2100 euro terug gehad voor de auto.
De ANWB met pechhulp in buitenland en vervangend vervoer…Nooit meer! Doe jezelf een lol en spaar die 130 euro per jaar en als je een keer pech hebt, kun je het beter zelf oplossen. Dat is sneller, gemakkelijker en vooral veel minder kopzorgen. Ik hoop dat ik jullie hiermee gewaarschuwd heb.
Een hele dikke koude douche voor de ANWB dus!
Laatst bewerkt: