Zon, Zwitserland en de hel die ANWB B.S. heet

Ik heb echt hard gelachen om je verhaal. Jij moet blogs gaan schrijven man :P

Heb tot op heden geen ANWB nodig gehad in het buitenland. Maar het is goed om te weten dat het dus niet altijd soepel verloopt..
 
Ik stond gisteren met mijn 3 jaar oude motor, die keurig op tijd altijd zijn servicebeurten heeft, gewoon stil met pech. Dus larie dat een oude auto of motor meer storing geeft. Sterker nog een oude motor of auto kan vaak makkelijker worden gerepareerd dan een moderne. Bij sommige moderne auto's is zelfs een koplamp vervangen een serieuze operatie.

Service hangt erg af van de persoon die je aan de lijn hebt. Ik ben gisteren vlot geholpen (niet via de ANWB overigens), alhoewel ik nog wel teruggebeld zou worden (gaat denk ik niet meer gebeuren..). Ik heb nog nooit hulp van de ANWB in het buitenland nodig gehad, maar ik snap de frustratie wel. Na vele jaren ervaring en contacten met zusterorganisaties, mag je een goed lopende service van de ANWB verwachten. Mensen krijgen pech of een ongeluk op hopeloze plekken en staan daar met hun hele bagage. Dus als je dat niet snapt als servicetelefoonmuts, dan moet je ander werk gaan doen.

Mijn pechhulp loopt tegenwoordig via de verzekering, omdat dat goedkoper is, en prima werkt, is mijn ervaring (althans in NL). Helaas al een aantal keren moeten testen de afgelopen jaren.
 
Gelukkig is het ding ook verzekerd, dus schade maar gemeld bij de verzekeraar en die heeft de schade vergoed en vervolgens haar juristen achter de ANWB aangestuurd. De verzekeraar schijnt de schade verhaald te hebben, dus blijkbaar dacht men bij de anwb, dat ze me wel af konden wimpelen. Niet al te fraai zachtjes gezegd.

Ik denk niet dat die verzekeraar de schade verhaald heeft op de ANWB. Er staat in de voorwaarden dat ze schade gedekt door een andere verzekering die je hebt afgesloten niet hoeven te betalen. Als jouw verzekering bijvoorbeeld ook afslepen dekt bij een pechgeval, dan regelt ANWB het wel, maar dient de rekening bij je verzekering in.

Overigens is mijn ervaring met de ANWB in het buitenland eigenlijk perfect. Vorige jaar september met de GS gestrand langs het Gardameer met een bonkende cardanas. Op vrijdagavond gebeld en afgesproken dat het weinig zin zou hebben om 's avonds nog een sleepwagen te sturen. Om 8.30 zaterdagmorgen werd ik al gebeld of de sleepwagen er was. Nee nog niet, half uur later wel. Toen belden ze weer en omdat het BMW Service Center pas maandag weer open was hebben ze meteen een huurauto geregeld die ik een dorpje verderop kon ophalen. Taxikosten zijn vergoed.

Vervolgens elke dag contact, werd door een paar verschillende medewerkers gebeld maar ze wisten allemaal prima wat er aan de hand was, dus de zaak werd goed overgedragen. Uiteindelijk was mijn motor vrijdagmiddag klaar en in de tussentijd heb ik me met die huurauto ook prima vermaakt.
 
Laatst bewerkt:
Ik stond gisteren met mijn 3 jaar oude motor, die keurig op tijd altijd zijn servicebeurten heeft, gewoon stil met pech. Dus larie dat een oude auto of motor meer storing geeft.


Sterker nog, ik heb een oude Harley en heb daar nog nooit pech mee gehad!!!

Met oude motoren heb je dus nooit storing!
LET OP: EEN OUDE MOTOR KEN JE WEL IN EEMNES KOPEN!11!!!
 
Ojah, en dan bij de ANWB zeuren als er wat mee is |(

Nee hoor, je macgyvert hem zelf weer aan de praat met wat je bij je hebt, als de kant van de weg vindt en van de lokale bevolking krijgt. Buiten Nederland wonen echt heel veel behulpzame mensen en ook al spreek je elkaars taal niet kun je nog steeds samen een motor repareren. Handen, voeten en wijzen en je komt een heel eind.
 
Ik denk niet dat die verzekeraar de schade verhaald heeft op de ANWB. Er staat in de voorwaarden dat ze schade gedekt door een andere verzekering die je hebt afgesloten niet hoeven te betalen. Als jouw verzekering bijvoorbeeld ook afslepen dekt bij een pechgeval, dan regelt ANWB het wel, maar dient de rekening bij je verzekering in.

Overigens is mijn ervaring met de ANWB in het buitenland eigenlijk perfect. Vorige jaar september met de GS gestrand langs het Gardameer met een bonkende cardanas. Op vrijdagavond gebeld en afgesproken dat het weinig zin zou hebben om 's avonds nog een sleepwagen te sturen. Om 8.30 zaterdagmorgen werd ik al gebeld of de sleepwagen er was. Nee nog niet, half uur later wel. Toen belden ze weer en omdat het BMW Service Center pas maandag weer open was hebben ze meteen een huurauto geregeld die ik een dorpje verderop kon ophalen. Taxikosten zijn vergoed.

Vervolgens elke dag contact, werd door een paar verschillende medewerkers gebeld maar ze wisten allemaal prima wat er aan de hand was, dus de zaak werd goed overgedragen. Uiteindelijk was mijn motor vrijdagmiddag klaar en in de tussentijd heb ik me met die huurauto ook prima vermaakt.

Zaken als pech in het buitenland en vervangende chauffeur of repatriëring voertuig gedekt bij de ANWB. Dit was geen gevalletje uitsluiten door voorwaarden, maar domweg afwijzen claim, omdat ze niet wisten wie van de transporteurs de schade had veroorzaakt. Degene die hem afleverde op de eindbestemming in Nederland was weer een ander, dan degene die hem in het buitenland opgehaald heeft. De ingeschakelde expert gaf in zijn rapport netjes aan, dat de caravan afgezien van wat gebruikssporen onbeschadigd was voor het transport naar Nederland. De bereidheid om de schade netjes af te wikkelen was simpelweg niet aanwezig. Even nagezocht, de schade is door de caravan verzekeraar verhaald op de ANWB.
 
Wij hebben gelukkig nooit vervangend vervoer nodig gehad, wel pechhulp in Duitsland. Na een telefoontje naar de alarmcentrale kwam er een gespecialiseerde Adac monteur die de motor zo weer aan de praat kreeg (iets met storing in electrisch circuit). Ondertussen nog een telefoontje gehad van de Anwb of we al geholpen werden.

Afgezien daarvan overwegen wij om volgend jaar over te stappen naar de Adac. In ons geval ( ieder een auto eneen motor) goedkoper en voor hetzelfde bedrag woonplaatsservice!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb helaas heel veel ervaring met de ANWB, en eigenlijk alleen maar positief. In Nederland een stuk of 2, 3 keer goed geholpen, maar ben zeker in het buitenland al een keer of 5 goed geholpen (met leenauto's en de hele mikmak).
 
Ik denk dat alles "staat of valt" met welk servicebedrijf je te maken hebt. Je hebt er bij die perfecte service bieden en vriendelijk zijn, je hebt er botte löllo's bij...

Nu ken ik zwitserland vrij goed :+ Ik denk dat over het algemeen de ANWB hier met hun zwitserse zuster samenwerkt, de TCS. Die bieden over het algemeen zeer goede service aan, is mijn eigen ervaring. Die hebben ook veel garages die voor de TCS hulpservice leveren. Maar het ligt er maar net aan in welk gebied je pech krijgt. In een niet dichtbevolkt gebied met maar weinig servicebedrijven in de omgeving zal het langer duren. En als er dan in een drukke vakantie periode veel "hulpgevallen" zijn dan kan je ook pech hebben dat t langer duurt voordat je geholpen wordt. Je moest eens weten hoeveel voertuigen met pech staan als je op een mooie zomerdag, in de vakantie periode, een toertje maakt... om en rond de Gotthard of andere knelpunten.

Over de verdere afhandeling met de ANWB zelf kan ik niet oordelen O-)
 
Ik snap wel de frustratie als het lang duurt. Wij hebben wel in onze onhandigheid (ik wist toen nog niet heel veel van onderhoud van auto's) onze 20 jaar oude escort naar corsica genomen genoeg issues gehad onderweg met hete motor etc maar alles ging goed door elke keer het systeem aan te vullen etc. Totdat we even boodschappen gingen halen bij de Supermarche dondert de uitlaat er onderuit en dan sta je daar op corsica. Dus bellen naar de ANWB en we worden snel opgehaald door de !Fiat! garage en grappig genoeg rijden we langs de ford garage. Maar na veel 4 en 5en konden ze de uitlaat vervangen maar voor 500-600 gulden of zo iets. Maar dat was echt te extreem duur en het was niet eens een correcte uitlaat maar een aangepaste van een andere auto. Dus wij met ANWB overleggen maar die konden niets doen er aan. Dus wij zitten voor de zoveelste keer in een het eet caffetje waar we vaker zaten (vlak bij de garage) om te overleggen spreken we de eigenaar een oud mannetjes ras corsicaan met ons half Frans leggen we uit wat het probleem is en hij zet dat los ik wel op voor jullie. Dus wij naar de ford garage met hem en hij gaat even overleggen met de garage houder (boom van een vent met kolen schoppen) en hij als klein maar karig mannetje even overleggen we snappen er niet veel van maar het ging er aardig heftig aan toe leek het (wij konden niet van het corsicaan begrijpen) maar einde verhaal was we konden de auto droppen en hij werd gefixed met spoed komt de uitlaat van het vaste land en na 4-5 dagen konden we weer knorren en voor 300 gulden. Maar nu komt het we hadden alles afgestemd met de ANWB en de garage dat we de auto zouden ophalen en naar de ford garage zouden brengen de de fiat garage had wel even de uitlaat verwijderd maar rijden deed hij. Dus toen werden we een dag later gebeld of we met spoed onze leen auto wilden inleveren omdat we niet de procedure gevolgd hadden maar het zelf opgelost hadden etc. Toen alles opnieuw uitgeld etc erg moeizaam en na 2 managers kwamen ze tot inzicht dat het wel gewoon klopte toen konden we gelukkig lekker rijden met een verse leen auto met diesel en onze taxi ritjes van en naar de camping worden gewoon vergoed dus uiteindelijk waren we alleen de kosten kwijt voor de uitlaat en 1-2 dagen vakantie verprutst en een goede kennis overhouden in corsica en weten hoe goed ze daar mensen helpen. Maar we zouden de ANWB ook alleen doen omdat het goedkoper is omdat het per naam is niet per voertuig dus voor ons 1x buitenland en 1x nederland is goedkoper straks voor 2 autos + 1 motor. Verder wel een beetje tevreden met zonde van de tijd.

Dus niet slecht maar zelf je keuzes altijd maken en zorgen dat je zelf het meeste regel omdat de ANWB er af een toe een potje van kan maken. Maar het zorgt wel dat je een stuk minder kosten heb. Onze les is wel beter onderhoud plegen dat scheelt een hoop en onze auto's zijn nu een stuk jonger. Maar toch.
 
Met een oud hok op vakantie gaan en geen problemen verwachten is hetzelfde als een motor bij HP kopen en verwachten dat deze fiets geen schade heeft

LET OP !!! VOERTUIGEN AANGEKOCHT IN EEMNES ZIJN BIJ VOORBAAT UITGESLOTEN VAN PECHHULP !!!
 
Laatst bewerkt:
Sta je dan met je fatsoenlijke auto/motor met een lekke band...

*zelf gelukkig geen ervaring hulpdiensten*
 
1. fatsoenlijke motor kopen
2. fatsoenlijke auto kopen.

einde bericht...

Vandaar dat ik als ik met mijn 41 jaar jonge koekblik of mijn inmiddels ook alweer 28 jaar oude bmw K100 onderweg ben en dat doe ik vaak en rij daarbij ook veel kilometers, op zowel hele warme dagen als ook op hele koude dagen zo ontzettend veel jonge koekblikken langs de kant van de weg tegen kom met de motorkap omhoog en een radeloze eigenaar erbij.

En ik kan het dan niet laten maar toeter dan altyd even en zwaai altyd heel vrolijk naar ze _O- :P
 
wat ik dan weer raar vind, de "merk" mobiliteitsgarantie is vaak erg goed voor elkaar.
een collega in een S40 diesel met caravan op de haak en 4 man in de auto kwam ook stil te staan. nou ja, eigenlijk vertraagde hij alleen maar
kon niet harder dan 70 op de snelweg en de meest kleine glooiing in het terrein zorgde voor een sterke daling van de topsnelheid.

dus opgehaald en naar een lokale dealer in duitsland. oordeel, kunnen we niet even snel maken vandaag dus moet je een leen auto hebben, we hebben nog wel een C30 staan voor je.
hij heeft even 2 keer moeten uitleggen waarom dat geen optie was (caravan a 1600 KG en 4 personen) maar de oplossing was zo gevonden, er stond nog wel een touareg bij het bedrijf *D
was de enige met trekhaak EN voldoende ruimte en trekkracht *O*

een eigen auto (320D) hield ermee op net buiten de hekken van mijn werk dus even BMW service bellen. ben opgehaald door een berger welke vervangend vervoer zou regelen voor me. die heeft voor mij een taxi geregeld naar het verhuur bedrijf. helaas kreeg ik een hopeloos oncomfortabele auto mee maar die was bij mij in de buurt zo omgewisseld voor een polo.
word ik een dag later gebeld, BMW service. er was toch nog een vervangende BMW gevonden, aangezien BMW service graag heeft dat men niet in iets anders dan een BMW hoeft te rijden kon ik die ophalen *D
vriendelijk bedankt, de polo bracht me ook waar ik zijn moest maar wel erg netjes!
de 320 heeft het helaas nooit weer gedaan, ketting gebroken en de blokwissel was niet goed gegaan, vol met storingen -O-
was best een fijne auto, die 6.000 km die ik erin gereden heb


als de merk anwb'ers het zo goed kunnen, waarom de anwb zelf dan niet?
 
Vandaar dat ik als ik met mijn 41 jaar jonge koekblik of mijn inmiddels ook alweer 28 jaar oude bmw K100 onderweg ben en dat doe ik vaak en rij daarbij ook veel kilometers, op zowel hele warme dagen als ook op hele koude dagen zo ontzettend veel jonge koekblikken langs de kant van de weg tegen kom met de motorkap omhoog en een radeloze eigenaar erbij.

En ik kan het dan niet laten maar toeter dan altyd even en zwaai altyd heel vrolijk naar ze _O- :P

Fatsoenlijk ≠ nieuw
 
\
onleesbaar verhaal quote]

Heb geprobeerd je verhaal te lezen maar kom echt niet verder dan de eerste 15 regels. Sorry.
doe es wat beter je best dan!

Samenvatting:
Met oud barrel op corsica aangekomen door regelmatig koelsysteem te vallen. Op Corsica gaat de uitlaat stuk. Via ANWB bij Fiatdealer gekomen die het wel kan oplossen maar tegen woekerprijs. In een eetcafé ontmoeten ze iemand die even gaat overleggen met de Forddealer die kolenschoppen heeft. Wat dat met auto's te maken heeft snap ik ook niet, tenzij de auto zo oud was dat deze nog op kolen gestookt moest worden. Enfin, auto gefixt voor 300 gulden. Verder alleen nog maar wat geneuzel met de ANWB, maar alles is goed gekomen.
 
Ik ben er helemaal klaar mee. Ik zou zo willen overstappen naar de ADAC

Goed plan.

Heel oud volkswagenbusje (die had je toen nog), zes studenten op weg naar Italie. Op de autobahn, ergens in Beieren, begint het in de motor van het busje toch wel erg te rammelen. Toen 'ie niet meer reed, ADAC gebeld. Komt er een geel autootje waar het busje achterop gezet wordt. In de cabine geen plaats voor passagiers, dus wij met ons zessen in het busje achterop. Ik zit achter het stuur, het busje beweegt een beetje, dus ik hou mijn voet op de rem. Na drie kwartier worden we uitgeladen bij een garagebedrijf. En dan blijkt dat ze "vergeten" waren het busje vast te zetten. Als ik opmerk dat het maar goed was dat ik mijn voet op de rem heb gehouden zegt de bestuurder van het gele autootje "sonst war ihr tot gewesen". Grote grijns.


Dan is de ANWB beter.
We staan met ons oude minitje in de Pyreneeen, dynamo stuk, gelukkig bleef 'ie rijden tot we op de beoogde camping waren in het midden van nergens. ANWB gebeld (was ANWB camping), bemiddeling van een ouder echtpaar die het plaatselijke ANWB steunpunt waren. Twee dagen later was er een nieuwe dynamo. Service, toch?

"mevrouw, ik heb een dynamo van u ontvangen, waarvoor mijn dank, maar het is een wisselstroomdynamo. Ik heb u het typenummer, chassisnummer, jaartal en kenteken van de auto gegeven, dan kunt u zien dat er een gelijkstrooomdynamo in zit".
"Nee hoor, in een mini van dat type van dat jaar zit een wisselstroom dynamo!"
"Mevrouw, ik sta hier bij een open motorkapje naar een gelijkstroomdynamo te kijken."
"Nee dat kan niet hoor, er zit echt een wisselstroomdynamo in uw auto".

En terwijl het mini-tje bij een locale garage werd voorzien van de generator en de bijbehorende aanpassingen, gingen wij met het steunpunt-echtpaar mee een dagje naar de tour de france kijken.
 
doe es wat beter je best dan!

Samenvatting:
Met oud barrel op corsica aangekomen door regelmatig koelsysteem te vallen. Op Corsica gaat de uitlaat stuk. Via ANWB bij Fiatdealer gekomen die het wel kan oplossen maar tegen woekerprijs. In een eetcafé ontmoeten ze iemand die even gaat overleggen met de Forddealer die kolenschoppen heeft. Wat dat met auto's te maken heeft snap ik ook niet, tenzij de auto zo oud was dat deze nog op kolen gestookt moest worden. Enfin, auto gefixt voor 300 gulden. Verder alleen nog maar wat geneuzel met de ANWB, maar alles is goed gekomen.

Ah, thnx!
_O-
 
*Metafoormodus geactiveerd*

Leuk om te lezen dat ik niet de enige ben die af en toe in de stront is gaan staan. Het is mijn inziens een utopie om te denken dat de poepruimers al het stront voor je opruimen, maar om nou te zeggen dat het soort drol invloed moet hebben op hoe de poepruimers de drol opruimen en je schoenen schoonmaken vind ik een beetje makkelijk. Je gaat tenslotte niet voor zo'n dienst betalen als je altijd netjes in de goot schijt en de structuur altijd volledig aan de veganistische voorwaarden voldoet.

Je denkt toch niet dat de structuur van de drol inherent staat aan de kwaliteit van de poepruimer?

Ps. *Metafoormodus gedeactiveerd btw*
 
Terug
Bovenaan Onderaan