Zon, Zwitserland en de hel die ANWB B.S. heet

Dat gaat helpen als er onderdelen zoals de sr onderweg kapot gaan, vandaag goed, morgen geroosterd.

Ook al moet ik er bij zeggen, dat de hoge toerentallen op de autobahn daar wel aan bijdragen O-)

Daar gaat een spanningsregelaar niet kapot van, dan eerder je hele motorblok.
Zo nu en dan eens flink in de toeren jagen is niks mis mee, mits je dat van meet af aan doet en niet met het luie hok van opa dat in de 150.000 gereden kilometers nooit verder is gekomen dan 2200 rpm.
 
Zo...net even de op gelezen....
Mijn hemel wat een herkenbare situatie!!!! Mijn oude trauma's worden acuut actief!
In 2011, jawel, die horrorwinter met een niet aflatende vorst en bakken sneeuw, op bezoek bij mijn moeder, die toen in Baraque de Fraiture woonde in de Belgische Ardennen.
Daar lag toen een stief metertje sneeuw, en een paar km verderop lag een skipistes.
Leuk om met de kids heen te gaan! Op de parkeerplaats bij de piste neergezet, met zijn neus naar een gebouw toe (is even relevante achtergrondinformatie).
Wij naar de piste. Na een uurtje even terug gelopen om de slee op te halen.
Ik kom bij de aut, en denk nog, hè, er heeft iemand sneeuw geruimd en dat tegen het rechtervoorwiel geschoven.....
Eeehhhhh, wacht eens even....waarom hangt het rechterachterwiel een 10 cm boven de grond..... :X
Een dak lawine...... -O-
Nou, de andere 7 auto's die daar stonden hadden een nog grotere lading te pakken gehad... En bij mij was de hele voorruit aan diggelen, motorkap en dak ingedeukt!
Sta je dan.... Het was bijna donker, -15, en dan bellen met de ANWB service b.l......
Politie erbij, rapport opgemaakt en de auto afgesleept naar een schade depot. Gelukkig kon ons gezinnetje bij mijn moeder slapen, en heeft mijn stief vader ons naar Maastricht gebracht, en wij met de trein naar huis.
Maar toch eens de vervangend vervoer optie geprobeerd.....
In namen of Luik konden we een auto ophalen.....allebei meer dan 50 km verderop! In de Ardennen, in de winter met een meter sneeuw, bushalte op 4 km......
En een zondagavond ook nog.... Dan rijd er nauwelijks verkeer, laat staan een bus...
Geen nadere mogelijkheid voor hulp, veel succes enzo.....zonder de mazzel dat het vlakbij mijn moeder was, hadden we een heel groot probleem gehad!!!
In het kort, ANWB in Nederland werkt prima! Hulde!
Maar in het buitenland.....
Zoals ts al zegt...lekker zelf regelen,, scheelt tijd, geld en stress!
 
Ja, dat had je kunnen weten, dat is bij elke merk-pech-hulpdienst uitgesloten.
Nou nee, ik had een keer in Oostenrijk per ongeluk diesel getankt en de ANWW heeft ervoor gezorgd dat de motor bij een dealer terechtkwam. De kosten voor het verslepen (144 euro) waren voor de ANWB, het vriendenprijsje van 80 euro voor het schoonmaken van tank en 6 carburateurs was uiteraard voor mijn rekening.

:}
 
Nou nee, ik had een keer in Oostenrijk per ongeluk diesel getankt en de ANWW heeft ervoor gezorgd dat de motor bij een dealer terechtkwam. De kosten voor het verslepen (144 euro) waren voor de ANWB, het vriendenprijsje van 80 euro voor het schoonmaken van tank en 6 carburateurs was uiteraard voor mijn rekening.

:}

Maar de ANWB is geen merk-pech-hulpdienst, en daar ging het net over. Dus de AUDI pech-hulpdienst als je een AUDI rijd bijvoorbeeld.
 
Laatst bewerkt:
In 2011, jawel, die horrorwinter met een niet aflatende vorst en bakken sneeuw, op bezoek bij mijn moeder, die toen in Baraque de Fraiture woonde in de Belgische Ardennen.

Dat was die winter dat ze op de autobaan hebben moeten overnachten nietwaar? We reden toen de file in daar. We stonden stil en de weg was klaar ijs. Kettingen erom gedaan en achteruit door de berm naar de laatste afrit gereden. Binnendoor via Bar. Fraiture naar Houffalize gereden. Achteraf maar goed ook, want de vrachtwagens werden een voor een met manitou's over de bult getrokken.

De belgische ANWB is een contractorganisatie die de lokale particuliere hulp flip belt. De kwaliteit van de hulp is nogal afhankelijk van wie je treft.

Paar weken terug lekke band met motor, kreeg ik ook de vraag van de ANWB of we een reservewiel bij hadden... Stond wel binnen 20 minuten hulp op de camping.
 
Daar gaat een spanningsregelaar niet kapot van, dan eerder je hele motorblok.
Zo nu en dan eens flink in de toeren jagen is niks mis mee, mits je dat van meet af aan doet en niet met het luie hok van opa dat in de 150.000 gereden kilometers nooit verder is gekomen dan 2200 rpm.


VFR onvoldoende koeling voor de sr en continue doorjagen op de autobahn. 2 x een sr naar de kloten en mijn broer met een recentere VFR ook 1 exemplaar. :P (Vanaf Bentheim tot Oberhausen 200+)
 
Dat komt blijkbaar erg vaak voor |( |(
Mijzelf en ook een kennis al een keer overkomen dat ze die vraag stellen :+

Dat zijn de medewerkers verplicht om te vragen bij elk voertuig, dus ook een motor of een fiets.... jammer maar het is echt zo. Heb het keer gevraagd toen ik zelf met pech stond.


dat is net zo als een totale riedel met vragen voor een accu. Medewerker heeft mij toen uitgelegd dat heel veel mensen roepen de auto start niet dus ik heb een lege accu. Terwijl de auto niet aan slaat (totaal ander probleem). Of nog leuker.... het kan de accu niet zijn want de radio doet het nog :P.

Zoals overal heb je rotte appels, maar mijn ervaring met de anwb is dat de medewerker er 9 van de 10 keer er niets aan kan doen en ook maar de regels volgt, maar dat je met simpele vragen om uitleg toch heel ver kan komen =).

2 keer pech gehad in buitenland (naja een vriend dan maar samen op weg). Lekke band in Duitsland (binnen 45 weer rijdend) en startmotor in Duitsland aanduwen, adres gekregen van 2 dealers en daar laten fixen. Zo klaar =).

Maar ik herken verhalen wel.... het is ook net in welk land je bent en waar de anwb mee samen moet werken....
 
Niet alleen ANWB hoor. Lekke band en hulpdienst BMW gebeld: ik: Lekke band motor! Mw. BMW: reserveband?. Ik: Motor! BMW: heeft u dan geen runflat banden? Ik: Motor! BMW: dan halen we op!
Dit is de korte versie :+
 
T is niet altijd kommer / kwel en ellende..


Heb haast, moet werken.. dus met 160+ over de A1 richting de kazerne ( dat was voor de traject controle's ;p ;p )

Grote klap.. wat gegier.. en met wat gehang en gewurg op de vluchtstrook stoppen. Rechter voorwiel vast geslagen.

Meneer de wegenwacht erbij... Trapt die auto op de krik...
Meneer.. uw remklauw is losgeslagen en heeft zich in de velg geboord...

* kut.. * ..

Op zondag middag samen met m'n maat de remblokken vóór van m'n auto vervangen, net voor
vertrek ...

( stamelt iets van remblokken vervangen en een sukkel zijn )

Meneer de wegenwacht repareert de schade zo-goed-als met een nieuw boutje , en staat er op om het andere wiel er ook even af te halen..

.. en zet die bijna los getilde bout ook maar even vast... service...


Daarna weer vrolijk door naar het werk, met een gedeukte ego, een les rijker , en een beschadigde velg ( die de gloeiende godver net nieuw was )



* bleek dat zowel ik als m'n maat, van elkaar dachten dat we die boutjes hadden nagetrokken *
 
Heb ook een keer een minder fijne ervaring gehad met de buitenlandservice van de ANWB.
Ging met de auto op vakantie naar Frankrijk. Onderaan belgië verscheen er een melding over de inspuiting op het scherm.
Auto ging in noodloop, dus de ANWB maar gebeld.
Zij zouden wel een monteur sturen. Na 3 uur gewacht te hebben kwam er een busje aanrijden.
Twee monteurs stappen uit en beginnen in het Frans tegen mij te praten. Ik verstond er geen zak van en mijn vrienden wisten er ook niet veel van te maken. Dat is natuurlijk niet de schuld van de ANWB.
Uiteindelijk door middel van handgebaren en voordoen laten weten wat het probleem was.

Vervolgens werd het interessant, vooral de aanpak van de monteurs.
Een van de monteurs stapte in de auto, gaf een dikke minuut vol gas, wat niet veel was omdat noodloop, stapt uit, checkt het motorblok, veegt een keer met een doekje over de beschermplaat op het blok en zegt in gebrekkig engels, wat hij op magische wijze een beetje sprak, dat we terug naar NL moesten rijden en daar een dealer moesten opzoeken. Vervolgens stapten ze in hun busje en reden ze weg, voordat ik ook maar iets van een reactie kon geven.
Echt waardeloos dus.

In NL wel zeer goede service van de Citroën dealer gehad. Voor een tientje hebben ze de hele auto nagelopen en geconstateerd dat een lager van de turbo eruit was gelopen en dat de EGR-klep overleden was.

Dringend advies was dat ik er geen kilometer meer mee zou rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan