Zona a Traffico Limitato (ZTL) Italië voor motor

mean-machine

uut Ee
3 jun 2013
12.031
7.257
Veluwe
1 ding is duidelijk en dat is dat het allemaal erg onduidelijk is :?

In 2014 heb ik heel Italië doorkruist en ben toen met de motor in veel stadjes het centro ingereden naar de piazza centrale. Ook toen stonden er borden met ZTL, maar daar ben ik toen steeds gewoon langs gereden. Nee, (gelukkig) nooit meer iets van gehoord.
Werkte het systeem voor boetes voor buitenlanders nog niet, heb ik geluk gehad of is het binnenrijden met de motor gewoon toegestaan?

De planning is nu weer Italië en nu probeer ik uit te vinden in welke steden ik wel in mag rijden en welke niet. Dan natuurlijk vooral toegespitst op de toegang voor de motor. Bij de ANW-nee, geen antwoord....... :X

Waar kan ik in begrijpbare taal duidelijk krijgen wat is toegestaan.
Heel vervelend als je straks weer thuis bent na een fijne motor-trip en dat er nog een heel fijne mega-boete op de deurmat valt. Dan is het ineens veel minder leuk.

Als ik een boete krijg voor een overtreding, dat kan.
Wel heel fijn is als je VAN-TE-VOREN weet dat je in overtreding gaat komen.
Of juist niet? Wie heeft hier kennis/ ervaring ..............?
 
bij voorbaat de melding dat ik het niet weet, maar gok, dus zinnig is de vraag maar ;)

Maar italie was/is toch het land waar men veel regels verzint maar ze niet uitvoert/controleert.
daarnaast waren ze 1 van de laatste/enige die (snelheids) boetes niet doorstuurt, of niet samenwerkt met de andere eu landen met het innen ervan.

er staat wel het 1 en ander in : Zone Traffico Limitato: het Italiaanse vakantieleed dat ZTL heet

maar dat is meer een verhaaltje dan een echt stuk en met een huurauto is het kenteken natuurlijk van het land zelf.

ook lekker veel tekst erbij hoe druk en afgeleid men wel niet is en daardoor verkeersovertredingen begaat :+

is het niet een idee de motor gewoon ergens voor het bord neer te zetten en de rest te lopen ?
 
Laatst bewerkt:
Motor ver weg parkeren......?

Zoals je mss weet zijn in Italië veel stadjes boven op een heuvel gebouwd.
Vaak is het 's zomers zonder probleem 30+C. Dus beetje warm om naar boven te lopen.
Daarom als ik mag kiezen parkeer ik de motor liever pal voor de Duomo of op het centrale plein voor een cappuccino of een koude limoncello.

Wat ik eigenlijk zou willen is een lijst/ app dat je van tevoren kunt zien of het is toegestaan om de milieu-zone (ZTL) in een bepaalde stad ongestraft met de motor binnen te mogen rijden.
Voor zover ik nu heb begrepen is dat over heel Italië gezien erg onduidelijk. Steden zonder en met ZTL, soms alleen voor locals, soms motor vrijgesteld, soms bepaalde bouwjaren en soms alleen boven gewenste emissieklasse Euro 3-4-5.

Als ik een verbodsbord voorbij rijd wil ik wel vooraf weten dat ik een prent zal krijgen.
Niet dat ik achteraf in NL nog getrakteerd ga worden met enkele minder-leuke bonnen.

In sommige steden zijn de bonnen zelfs een verdien-model. Als je in Pisa met de auto langs de Arno rijdt, ga je op goed moment vanzelf de milieu-zone binnen, de mogelijke afslag net ervoor heeft een verbod. Dus rechtdoor verplicht! Altijd kassa.
Blijkt er ook uit dat de overtreders 100% vakantie-gangers zijn............ :X
 
ik heb 2 jaar terug een bekeuring gehad op de motor omdat ik geparkeerd had in een stuk voorbehouden aan locals/inwoners.
Bij terugkomt bij de motor zat er een doordruk achter mijn scherm gestoken.
Ik heb die niet betaald, nooit meer wat van vernomen.
Voorzover we het toen begrepen moest je tussen bepaalde tijden bij het lokale politiebureau gaan betalen dat lukte niet ivm doorreis. En ik had zo iets van ze doen er maar wat moeite voor, dat ze dus niet gedaan hebben.

Niet echt naar wat je vraagt maar ze zijn dus niet te beroerd om gewoon een bekeuring op een motor te plakken.
 
Lijkt een oplossing.
Moet er wel even goed voor gaan zitten om het Italiaans te begrijpen...........

Google Translate

(google translate werkt mijninziens het beste als je die vreemde talen naar het Engels laat vertalen)

Edit: voor de gein effe bij Florence en Milaan gekeken en daar mag je met de brommer en motor gewoon onbeperkt naar binnen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan