Zondagmorgen/middag discussie

  • Onderwerp starter Anoniempje622
  • Startdatum
A

Anoniempje622

Guest
Ik loop er al een tijdje mee rond en vraag me gewoon af of het kan.

Kun je een motorblok maken met 2 kleine cylinders en 2 grote en deze dynamisch in of uit schakelen? Ik weet dat er auto's en vrachtwagens rondrijden die bij minimale belasting meerdere cylinders uit kunnen schakelen, maar zou dat dus ook een stap verder kunnen gaan door dus 2 verschillende cylindergroottes te gebruiken? Het lijkt me onlogisch om een kleine en een grote te gelijk in werking te stellen, dat geeft hele gekke krachten waarschijnlijk, maar een V4 blok waarbij een grote en kleine dezelfde timing hebben en dus ook dezelfde positie op de krukas zou toch moeten kunnen?

Waarom ik het me afvraag is relatief simpel. Op een bijvoorbeeld 1200cc woonwerkverkeer doen kost veel brandstof, maar met een bijvoorbeeld 300cc ga je niet ff lekker uitwaaien. Je kunt als het mooi weer is ff een stoplicht sprintje doen, maar de rest van de kilometers mooi rustig tokkelen. Dus in de basis gaat het om brandstofbesparing, maar het biedt wanneer je de gebruiker de keuze geeft ook een mogelijkheid tot een echte regenmodus. Ook geeft het de kans om beginnende motorrijders elektronisch te begrenzen en dit later te ontgrenzen zonder een andere motor te hoeven kopen.

Gewoon als lekkere zondagmorgen/middag discussie in de winter: Hoe denken jullie hierover? Zou dit mogelijk zijn, is dit meteen heel duur, kom je technische problemen tegen in bijvoorbeeld warmte huishouding of kun je dit meteen al tegen gaan in het ontwerp, zou de geschatte 300/1200cc eerder 500/1000 moeten zijn, etc?
 
Dat bestaat al, dat noemen ze een turbo, en wordt bij heul veul auto's gebruikt.

Het lijkt me dat bij jouw voorstel de interne weerstand wel erg tegenwerkt wanneer altijd de helft van de cilinders werkeloos meedraait. Bovendien is bij een motor het gewicht van het blok een veel grotere factor dan bij een vrachtwagen. Ga eens rondrijden met een 300cc motorfiets met het gewicht van een 1500 cc blok erin...
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Met een echt lichte en weinig cc motor haal je ruim 50 km op één liter. Dan praat je over één cilinder 125cc en 110kg ofzo.

Als diezelfde brommer ook 250kmu moet halen gaat er redelijk wat gewicht bij komen. Velgen, voorpoten, vering, frame, remmen, enzovoort...

Om het lichte blokje zuinig te houden wil je ook niet dat er een zware sterke krukas mee moet draaien. Dus eigenlijk wil je losse krukassen en elk een eigen koppeling.

Laten we zeggen dat we een hoogtoerig driecilinder blok met 750cc naast een eencilinder 125cc weten te combineren in een R1 achtig frame. In mijn ogen zou dat een redelijke combi zijn.

Ik ben bang dat je nu die 1op50 alsnog niet meer haalt. Ik gok maar wat, misschien 1op40 nog haalbaar.
Als je nu die sportieve 3 cilinder een eco stand geeft met dezelfde (gebrek aan) prestaties als de kleine 1 cilinder gaat dat makkelijk 1op30 opleveren.

Volgens mij dus allemaal niet de moeite van de overhead. En praktisch gezien willen ook maar heel weinig mensen minder dan 500cc / 50pk aan de kleinste kant. Terwijl je met een Blackbird ofzo ook best 1op25 kunt rijden.
 
Met carburateurs is dat inderdaad niet mogelijk. Dat leek mij voor zich spreken. Verder interessante ideeën, hooguit zou ik eruit kunnen halen dat het verschil in cylinderinhoud niet al te groot zou moeten zijn en het blok dan toch wel een stuk zwaarder wordt. Hooguit zouden fabrikanten dan hun motoren zo kunnen ontwerpen dat er cylinders zijn die geen brandstof krijgen als dat niet nodig is. Zoals het nu dus in personenwagens toegepast wordt.

Mijn collega heeft namelijk een Polo GT (geloof ik), die op de snelweg bij 100-120 een melding op het scherm heeft dat er 2 cylinders uitgeschakeld zijn. En dat is maar een 1400cc met 140pk, dan zou daar bij motorfietsen toch ook een toepassing voor moeten zijn? Zijn gemiddeld verbruik ligt namelijk op of onder de 5,0l/100km op benzine. Aangezien het een injectiemotor betreft, voegt het uitschakelen geen extra gewicht toe, alleen andere software en wellicht (maar daarvoor ken ik die motoren niet goed genoeg) een andere timing/krukas positie. Want heb er zelf in gereden en je merkt letterlijk niets wanneer er geschakeld wordt tussen de 2 modi.
 
Met carburateurs is dat inderdaad niet mogelijk. Dat leek mij voor zich spreken. Verder interessante ideeën, hooguit zou ik eruit kunnen halen dat het verschil in cylinderinhoud niet al te groot zou moeten zijn en het blok dan toch wel een stuk zwaarder wordt. Hooguit zouden fabrikanten dan hun motoren zo kunnen ontwerpen dat er cylinders zijn die geen brandstof krijgen als dat niet nodig is. Zoals het nu dus in personenwagens toegepast wordt.

Mijn collega heeft namelijk een Polo GT (geloof ik), die op de snelweg bij 100-120 een melding op het scherm heeft dat er 2 cylinders uitgeschakeld zijn. En dat is maar een 1400cc met 140pk, dan zou daar bij motorfietsen toch ook een toepassing voor moeten zijn? Zijn gemiddeld verbruik ligt namelijk op of onder de 5,0l/100km op benzine. Aangezien het een injectiemotor betreft, voegt het uitschakelen geen extra gewicht toe, alleen andere software en wellicht (maar daarvoor ken ik die motoren niet goed genoeg) een andere timing/krukas positie. Want heb er zelf in gereden en je merkt letterlijk niets wanneer er geschakeld wordt tussen de 2 modi.

Dáár vergis je je! Je rijdt op dat moment dus met een 700 cc tweecilinder, maar die heeft het gewicht van een 1400 cc viercilinder. In een auto misschien niet zo erg, maar probeer eens een 300 cc 2-cilinder motorfiets voort te bewegen, die het gewicht heeft van een 600 cc viercilinder. Bedenk je daarbij ook, dat niet alleen het motorblok geschikt moet zijn voor dat 600 cc vermogen (zwaardere krukas, versnellingsbak, koppeling), maar ook het frame, de achterbrug, voorvork, vering etc.
 
Dáár vergis je je! Je rijdt op dat moment dus met een 700 cc tweecilinder, maar die heeft het gewicht van een 1400 cc viercilinder. In een auto misschien niet zo erg, maar probeer eens een 300 cc 2-cilinder motorfiets voort te bewegen, die het gewicht heeft van een 600 cc viercilinder. Bedenk je daarbij ook, dat niet alleen het motorblok geschikt moet zijn voor dat 600 cc vermogen (zwaardere krukas, versnellingsbak, koppeling), maar ook het frame, de achterbrug, voorvork, vering etc.

Onder deellast bij constante belasting heb heb je geen 600cc motor nodig voor de gehele motor voort te bewegen. Zoals bovenstaande al zegt, bij de auto's wordt die technologie al decennia toegepast, zelf Cadillac in de jaren 70 deed dit al.
 
Dat bestaat al, dat noemen ze een turbo, en wordt bij heul veul auto's gebruikt.

Het lijkt me dat bij jouw voorstel de interne weerstand wel erg tegenwerkt wanneer altijd de helft van de cilinders werkeloos meedraait. Bovendien is bij een motor het gewicht van het blok een veel grotere factor dan bij een vrachtwagen. Ga eens rondrijden met een 300cc motorfiets met het gewicht van een 1500 cc blok erin...
Was ook heel vroe en nog half wakker:z.
 
Met carburateurs is dat inderdaad niet mogelijk. Dat leek mij voor zich spreken. Verder interessante ideeën, hooguit zou ik eruit kunnen halen dat het verschil in cylinderinhoud niet al te groot zou moeten zijn en het blok dan toch wel een stuk zwaarder wordt. Hooguit zouden fabrikanten dan hun motoren zo kunnen ontwerpen dat er cylinders zijn die geen brandstof krijgen als dat niet nodig is. Zoals het nu dus in personenwagens toegepast wordt.

Mijn collega heeft namelijk een Polo GT (geloof ik), die op de snelweg bij 100-120 een melding op het scherm heeft dat er 2 cylinders uitgeschakeld zijn. En dat is maar een 1400cc met 140pk, dan zou daar bij motorfietsen toch ook een toepassing voor moeten zijn? Zijn gemiddeld verbruik ligt namelijk op of onder de 5,0l/100km op benzine. Aangezien het een injectiemotor betreft, voegt het uitschakelen geen extra gewicht toe, alleen andere software en wellicht (maar daarvoor ken ik die motoren niet goed genoeg) een andere timing/krukas positie. Want heb er zelf in gereden en je merkt letterlijk niets wanneer er geschakeld wordt tussen de 2 modi.

en je weet ook wat er gebeurt als de 2 cilinder uitgeschakeld worden?
en dit gebeurt ook alleen maar tijdens lage vermogens vraag.
en als je die cilinder nog steeds compressie laat hebben word je voordeel een heel stuk minder.
 
Mijn insteek is juist dat je geen 2 motoren hoeft te hebben die in mijn situatie allebei buiten staan in weer en wind.
 
er zijn voordelen te halen uit het uitschakelen van cilinders maar reken jezelf niet rijk.
en er komt meer bij kijken dan je denkt.
waar je het voordeel haalt is omdat 2 hoogbelaste cilinders een hoger rendement uit de verbranding van benzine halen als meer cilinders met een lagere belasting. maar om de uitgeschakelde cilinders zo min mogelijk pompverlies te laten hebben zal je kleppen moeten open zetten en daar heb je dan weer een verstelling van de nokkenassen voor nodig en daar heb je ruimte voor nodig en zoals je misschien wel gemerkt hebt als je aan een motor werkt is dat ruimte niet overvloedig aanwezig is.
en dan nog met het uitschakelen van de helft van de cilinders krijg je niet de zelfde zuinigheid als dat mogelijk zou zijn met een motor van het halve formaat. als je 10-15% bespaard op de brandstof mag je blij zijn.
kleine en grote zuigers in een motor kan maar het wordt wel een gedrocht om te ontwikkelen. je gaat een enorme onbalans in het blok krijgen. en dat kan je natuurlijk weer gedeeltelijk oplossen met balansgewichten en balansassen maar het wordt een motor die behoorlijk gaat trillen en door alle gewichten die je moet toevoegen zal het ook geen motor worden die graag toeren maakt.
 
Variabele nokkenassen zoals bmw en ducati hebben zijn voor motorfietsen een lichtere en eenvoudigere oplossing.
Maar dan moeten ze wel een ander doel kiezen, nl efficiency boven beleving, vermogen, lekker rijden, oid.
Als zuinigheid je doel is kan je inderdaad beter een kleintje erbij kopen in mijn optiek..
Of een Scooter 🤗
 
Ik zou 2 blokken in de motorfiets bouwen 1 van 300cc woon/werk en 1 van bijv 1000cc voor de fun en hoe je dat gaat schakelen is effe een puzzel maar echt iets voor de zondagmorgen of middag.O-):]
 
635B4B61-C5C8-4D5D-B8CD-30B14772C017.jpeg
.....Gewoon als lekkere zondagmorgen/middag discussie in de winter: Hoe denken jullie hierover? Zou dit mogelijk zijn, is dit meteen heel duur, kom je technische problemen tegen in bijvoorbeeld warmte huishouding of kun je dit meteen al tegen gaan in het ontwerp, zou de geschatte 300/1200cc eerder 500/1000 moeten zijn, etc?...
Niks mis met een goed technisch vraagstuk.... Je moet alleen niet zo traditioneel denken.

Een motor waar je behoorlijk mee kunt boenderen en die toch heel zuinig is bestaat gewoon.

Energica EGO Sets New Laguna Track Record
 
dat er geen grote hoeveelheden koolwaterstoffen in een verbrandingsmotor worden omgezet in andere vormen van energie wil nog niet zeggen dat hij zuinig is. bij al die elektra mobielen heeft niemand het er over hoeveel energie ze gebruiken alleen over hoe ver je op een lading kan komen en hoe snel je kan of hoe snel je kan accelereren maar energiegebruik zal je echt naar moeten zoeken (of uitrekenen) als het al vermeld wordt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan