Zondagmorgen/middag discussie

  • Onderwerp starter Anoniempje622
  • Startdatum
A

Anoniempje622

Guest
Ik loop er al een tijdje mee rond en vraag me gewoon af of het kan.

Kun je een motorblok maken met 2 kleine cylinders en 2 grote en deze dynamisch in of uit schakelen? Ik weet dat er auto's en vrachtwagens rondrijden die bij minimale belasting meerdere cylinders uit kunnen schakelen, maar zou dat dus ook een stap verder kunnen gaan door dus 2 verschillende cylindergroottes te gebruiken? Het lijkt me onlogisch om een kleine en een grote te gelijk in werking te stellen, dat geeft hele gekke krachten waarschijnlijk, maar een V4 blok waarbij een grote en kleine dezelfde timing hebben en dus ook dezelfde positie op de krukas zou toch moeten kunnen?

Waarom ik het me afvraag is relatief simpel. Op een bijvoorbeeld 1200cc woonwerkverkeer doen kost veel brandstof, maar met een bijvoorbeeld 300cc ga je niet ff lekker uitwaaien. Je kunt als het mooi weer is ff een stoplicht sprintje doen, maar de rest van de kilometers mooi rustig tokkelen. Dus in de basis gaat het om brandstofbesparing, maar het biedt wanneer je de gebruiker de keuze geeft ook een mogelijkheid tot een echte regenmodus. Ook geeft het de kans om beginnende motorrijders elektronisch te begrenzen en dit later te ontgrenzen zonder een andere motor te hoeven kopen.

Gewoon als lekkere zondagmorgen/middag discussie in de winter: Hoe denken jullie hierover? Zou dit mogelijk zijn, is dit meteen heel duur, kom je technische problemen tegen in bijvoorbeeld warmte huishouding of kun je dit meteen al tegen gaan in het ontwerp, zou de geschatte 300/1200cc eerder 500/1000 moeten zijn, etc?
 
Ik vind 10% toch aanzienlijk.. Bij korte ritjes 30% als ik jou redenering volg.
En mijn stoelverwarming gaat overigens prima door mijn winterjas heen, heerlijk ;o). Zeker als ik buiten heb gesport en de kou in mijn lijf zit.
Ik zou dat ANWB artikel wel eens willen lezen, ik heb geen idee hoe ze het omschreven hebben. Om te zeggen dat ze dus stompzinnige dingen blaten en totaal geen ervaring hebben, zegt me eerlijk gezegd meer over jou gedachte gang.


Ik heb het artikel hier voor me liggen. Het staat in de Kampioen van januari:

"Waarom komt mijn elektrische auto niet zo ver meer?"

De actieradius van een elektrische auto kan in de winter wel 30% kleiner zijn.
Dat komt omdat je meer stroomverbruikers aan hebt die een flinke hap nemen uit de energievoorraad van de accu.
De kachel is de grootverbruiker. Brandstofauto's verwarmen hun interieur met restwarmte welke vrijkomt bij verbranding.
Een elektrische auto kan dit natuurlijk niet en heeft daarom een losse kachel nodig.
Als alternatief kun je beter de stoelverwarming inschakelen en je simpelweg wat warmer aankleden.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tot zover het artikel. En helemaal niks over het feit dat een accu als hij koud is minder capaciteit heeft.

Met excuus voor het wederom off topic, dus nu verder over tweewielers, met en zonder benzinetank.
 
Ik heb het artikel hier voor me liggen. Het staat in de Kampioen van januari:

"Waarom komt mijn elektrische auto niet zo ver meer?"

De actieradius van een elektrische auto kan in de winter wel 30% kleiner zijn.
Dat komt omdat je meer stroomverbruikers aan hebt die een flinke hap nemen uit de energievoorraad van de accu.
De kachel is de grootverbruiker. Brandstofauto's verwarmen hun interieur met restwarmte welke vrijkomt bij verbranding.
Een elektrische auto kan dit natuurlijk niet en heeft daarom een losse kachel nodig.
Als alternatief kun je beter de stoelverwarming inschakelen en je simpelweg wat warmer aankleden.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tot zover het artikel. En helemaal niks over het feit dat een accu als hij koud is minder capaciteit heeft.

Met excuus voor het wederom off topic, dus nu verder over tweewielers, met en zonder benzinetank.

De accu's zitten ook in een motor met een accu dus om on topic te blijven reageer ik alleen op de accu en niet de verwarming.

Als een accu een temperatuur heeft van -10C zakt de capaciteit met soms wel 30%.
Dat dit niet genoemd wordt zegt heel veel over de kennis van de ANWB.

Gelukkig stijgt de temperatuur van de accu als je deze aanspreekt en komt een groot deel van de capaciteit weer terug met het stijgen van de temperatuur.
Het advies in de winter is dan ook om of binnen te stallen of getimed te laden zodat de accu precies vol is net voordat je gaat rijden.
Door het laden warmt immers de accu op en zal tijdens het rijden nauwelijks afkoelen omdat deze ook opwarmt door de energievraag van de motor.
In de zomer moet de accu zelfs gekoeld worden met het laden of het rijden om niet te warm te worden.
 
Ik rij er dagelijks mee dus ik weet prima waar ik het over heb. Dat je dat in twijfel trekt vertelt mij dat je erg weinig van de wereld weet.

Als jij op dat punt de ANWB heilig wil verklaren dan mag dat.


ANWB heeft totaal geen ervaring en blaten stompzinnig, nu weet ik weer weinig van de wereld, en verklaar ik ANWB ook nog eens heilig.
Met mijn beperkte kennis van de mensen in de wereld, heb ik me aangeleerd om mensen met dit soort uitspraken niet al te serieus te nemen ;o).
 
ANWB heeft totaal geen ervaring en blaten stompzinnig, nu weet ik weer weinig van de wereld, en verklaar ik ANWB ook nog eens heilig.
Met mijn beperkte kennis van de mensen in de wereld, heb ik me aangeleerd om mensen met dit soort uitspraken niet al te serieus te nemen ;o).

Stel je voor dat je wat zou leren.
Je begint zelf met minachtende opmerkingen en persoonlijke kwalificaties. Als je daar niet tegen kan moet je ze zelf ook niet maken.:W

Als je inhoudelijk op het onderwerp zou reageren zou ik dat veel meer waarderen. Zelfs als ik het niet met je eens zou zijn.
 
Als ik het goed begrijp heeft een benzinemotor bij -10 graden 30% minder accu capaciteit en dat kan nog wel eens startproblemen geven.

De elektrische motor heeft dat ook, maar die 70% welke over is, moet ruim voldoende zijn om te rijden en gaandeweg warmt de accu op en neemt de capaciteit weer toe.

Met de accu van de benzinemotor gebeurt iets dergelijks en dat merk je als je een eind gereden hebt, de startmotor gaat wat sneller rond. maar daar heb je niks aan als hij koud moet starten.
 
Om even een brug te spelen tussen twee extremen, ik snap je volledig en begrijp je punt, maar zo makkelijk is het allemaal ook weer niet.
Ik rij er dagelijks mee dus ik weet prima waar ik het over heb. Dat je dat in twijfel trekt vertelt mij dat je erg weinig van de wereld weet.

Als jij op dat punt de ANWB heilig wil verklaren dan mag dat. Ik heb een aantal jaren in de automotive industrie gewerkt en een objectieve mening over zaken ga je van de ANWB en ook Veilig Verkeer Nederland niet krijgen. Ze willen graag producten van je testen. Je kunt echter alleen een positieve beoordeling van ze krijgen als je met grote sommen geld over de brug komt. Sinds ik dat weet neem ik iedere review met een grote zak zout.
Dit hoor ik voor het eerst, het je concrete voorbeelden of bewijzen? De ANWB staat over het algemeen niet als erg onbetrouwbaar bekend dus ik vrees dat de bewijslast in deze bij jou ligt en niet bij al die pipo's die het niet klakkeloos aannemen...

Bij korte ritten is het helemaal geen issue. Daar waar je in een traditionele auto met verbrandingsmotor pas na een aantal km's enige vorm van warmte voelt geeft een EV al direct warmte bij het open van de deur en kan zelfs al voorverwarmt zijn een krabber heb ik bijv. deze winter nog niet aangeraakt. Dit extra comfort heeft een prijs. Ik rijd ca. 100km per dag en gemiddeld over de winter ben ik ca. 10% meer energie kwijt dan in de zomer. Hier zit dan het extra verbruik in doordat winterbanden een grotere rolweerstand hebben dan zomerbanden.
Eens, klaar. Een elektrische auto is door de boot genomen zuiniger (althans, gaat efficiënter om met de hoeveelheid energie die je erin stopt). Dat is in de winter iets minder, dat betekent niet dat ze in de winter minder efficiënt zijn dan brandstofauto's. Feit is wel dat je bij een elektrische auto er veel bewuster mee bezig bent dat allerlei dingen extra stroom verbruiken, terwijl je dat in een normale auto geen bal zou schelen. Dat heeft dan weer alles te maken met de straf die staat op het verbruiken van energie... het geld voor de extra benzine boeit ons blijkbaar niet, bij een elektro-auto heb je drie factoren die meetellen: de tijd die het laden kost, de range die lager wordt (al dan niet veel) en het feit dat laadpalen nog altijd geen gemeengoed zijn, zeker buiten de randstad. Dat is 90% van de tijd geen probleem, en voor jou blijkbaar nooit, maar het effect is er. Puur dat percentageding vinden we erg. Als mijn telefoon onder de 40% accu daalt heb ik al het idee dat ik extreem zuinig moet gaan doen en het krap aan was vandaag, al is het ondertussen 23 uur en gaat ie over een kwartier aan de lader. Ik weet zeker dat ik zo'n range-anxiety lutser zou zijn, onder veel omstandigheden. Dat gezegd hebbende zou ik er voor woon-werkverkeer prima mee uit kunnen. Feit. Kan alleen geen elektrsche auto betalen, dus op dat vlak zijn we verder klaar.

Mijn benzine en dieselauto's waren in de winter ook minstens 10% duurder in de winter dan in de zomer.
Klopt, verbruik ligt hoger in de winter. En je hebt ook gelijk dat een brandstofauto eerst zelf warm moet worden voor hij het interieur gaat verwarmen. Daar heb je dan wel weer een standkachel voor maar dat hebben er maar weinig.

En ja natuurlijk voel je ook met een winterjas de stoelverwarming maar het zo onlogisch zijn als de winterjas geen warmte zou tegenhouden.
Overigens rij ik ook in de zomer met de stoelverwarming aan maar dat is niet om zuinig te rijden maar omdat mijn rug erg slecht is en de warmte mij dan erg goed doet.
Groot gelijk.


Maar goed bovenstaande gaat grotendeels over auto's en da's niet relevant of heel erg vergelijkbaar.

Vul dit lijstje allemaal eens aan (want mijn bevooroordeelde hoofd zal wel van alles vergeten), dan hebben we iets fatsoenlijks om over te lullen in plaats van in rondjes te gaan:

Voordelen elektrische motor:
+ Stil
+ "Instant torque"
+ Lineaire vermogensafgifte
+ Bijna onderhoudsvrij
+ De kilometers zijn goedkoper

Nadelen elektrische motor:
- Laden kost meer tijd dan tanken en
- Snelladen is niet goed voor de accu. Tijd-per-gewonnen-km komt laden nog lang niet in de buurt van tanken.
- Laadnetwerk lang niet zo dekkend als tanknetwerk (hoe zit het in de dolomieten? Alpen?)
- Geen aanbod in toursegment/long-range (Gat in de markt? Of (voor nu) onmogelijk?)
- Lineaire afgifte is karakterloos
- Aanschaf nog erg duur

Ik durf te wedden dat die instant torque een enorme kick geeft en het gebrek aan karakter compenseert, maar ik loop echt stuk op de eerste 4 punten en, wanneer het puur over (het haalbare) woonwerk verkeer gaat de prijs.
 
Laatst bewerkt:
Als ik het goed begrijp heeft een benzinemotor bij -10 graden 30% minder accu capaciteit en dat kan nog wel eens startproblemen geven.

De elektrische motor heeft dat ook, maar die 70% welke over is, moet ruim voldoende zijn om te rijden en gaandeweg warmt de accu op en neemt de capaciteit weer toe.

Met de accu van de benzinemotor gebeurt iets dergelijks en dat merk je als je een eind gereden hebt, de startmotor gaat wat sneller rond. maar daar heb je niks aan als hij koud moet starten.

Precies. Uiteraard zullen er gevallen zijn waarbij er mensen zijn die niet hebben opgelet en een model gekocht hebben dat in de zomer net voldoende capaciteit heeft om aan hun behoefte te kunnen voldoen en in de winter hebben ze dan ineens een probleem omdat het dan net niet meer lukt. Je krijgt immers nooit 100% terug als de accu weer opwarmt.

Voor het dagelijkse woon-werkverkeer is niet eens zoveel capaciteit nodig. 80% rijdt minder dan 100km op een dag dus een exemplaar met een range van 150km zou al ruimschoots genoeg moeten zijn voor de meeste. Wil je meer of heb je meer nodig dan moet je je beurs trekken.

De prijzen van accu's gaan nog steeds heel hard naar beneden dus het prijs probleem is echt een kwestie van tijd.
Eind 2017 lag de inkoopprijs voor (auto)fabrikanten voor 1kW accu op $ 209 in het 3e kwartaal 2018 was deze al gezakt naar $ 100 en het eind is nog niet in zicht.
 
Ik ben wel benieuwd hoe de accu technologie zich gaat ontwikkelen. De loodaccu is nooit veranderd en op zich een prima batterij, maar veel te zwaar om in grote hoeveelheden te worden gebruikt in een voertuig, tenzij het een heftruck is want dan dient het twee doelen.

Zou de lithium ion accu worden vervangen door iets dat lichter is en veel meer capaciteit heeft, dan zie ik het wel gebeuren . En als dan ook het snelladen probleemloos en overal kan, dan hebben we wat.
 
.
Ik ben wel benieuwd hoe de accu technologie zich gaat ontwikkelen. De loodaccu is nooit veranderd en op zich een prima batterij, maar veel te zwaar om in grote hoeveelheden te worden gebruikt in een voertuig, tenzij het een heftruck is want dan dient het twee doelen.

Zou de lithium ion accu worden vervangen door iets dat lichter is en veel meer capaciteit heeft, dan zie ik het wel gebeuren . En als dan ook het snelladen probleemloos en overal kan, dan hebben we wat.

Zeker. Maar daar zijn we nog niet. Solid-state accus zijn veelbelovend geloof ik, maar nog experimenteel.
 
Om even een brug te spelen tussen twee extremen, ik snap je volledig en begrijp je punt, maar zo makkelijk is het allemaal ook weer niet.Dit hoor ik voor het eerst, het je concrete voorbeelden of bewijzen? De ANWB staat over het algemeen niet als erg onbetrouwbaar bekend dus ik vrees dat de bewijslast in deze bij jou ligt en niet bij al die pipo's die het niet klakkeloos aannemen...

Ik heb denk redelijk kunnen aantonen dat in dit geval het stukje van de ANWB de plank volledig heeft misgeslagen.
Ja, ik heb voorbeelden en bewijzen helaas staat er een NDA op met een flinke boete als ik het voorbeeld openbaar maak.
Dat gaan we dan ook maar niet doen. Wel is dit zo ongeveer het business model van "klanten" organisaties.
Maar laten we het hierbij laten.
 
Ik ben wel benieuwd hoe de accu technologie zich gaat ontwikkelen. De loodaccu is nooit veranderd en op zich een prima batterij, maar veel te zwaar om in grote hoeveelheden te worden gebruikt in een voertuig, tenzij het een heftruck is want dan dient het twee doelen.

Zou de lithium ion accu worden vervangen door iets dat lichter is en veel meer capaciteit heeft, dan zie ik het wel gebeuren . En als dan ook het snelladen probleemloos en overal kan, dan hebben we wat.

Ik heb naast solid-state ook wat berichten gezien van Aluminium accu's lichter en in een paar seconden op te laden.
Het bleek alleen nog lastig buiten een laboratorium omgeving te gebruiken.
Er is erg veel aluminum en het is ook erg goed te recyclen.

Nu de behoefte naar lichte en kleine accu's steeds groter wordt zie dat er steeds meer ontwikkelingsgeld in gaat zitten.
 
Ik heb naast solid-state ook wat berichten gezien van Aluminium accu's lichter en in een paar seconden op te laden.
Het bleek alleen nog lastig buiten een laboratorium omgeving te gebruiken.
Er is erg veel aluminum en het is ook erg goed te recyclen.

Nu de behoefte naar lichte en kleine accu's steeds groter wordt zie dat er steeds meer ontwikkelingsgeld in gaat zitten.

Aluminium kost toch ook erg veel energie om te winnen uit erts? Mochten aluminium accus gemeengoed worden, zal recycling niet meer genoeg aluminium opleveren.

Buiten dat zal kobalt waarschijnlijk snel een probleem worden.

Hier een achtergrond verhaal dat Tweakers.net in april vorig jaar heeft gepubliceerd.
 
Ik weet zeker dat ik zo'n range-anxiety lutser zou zijn, onder veel omstandigheden.

Voordelen elektrische motor:
+ Stil
+ "Instant torque"
+ Lineaire vermogensafgifte
+ Bijna onderhoudsvrij
+ De kilometers zijn goedkoper

Nadelen elektrische motor:
- Laden kost meer tijd dan tanken en
- Snelladen is niet goed voor de accu. Tijd-per-gewonnen-km komt laden nog lang niet in de buurt van tanken.
- Laadnetwerk lang niet zo dekkend als tanknetwerk (hoe zit het in de dolomieten? Alpen?)
- Geen aanbod in toursegment/long-range (Gat in de markt? Of (voor nu) onmogelijk?)
- Lineaire afgifte is karakterloos
- Aanschaf nog erg duur

Ik durf te wedden dat die instant torque een enorme kick geeft en het gebrek aan karakter compenseert, maar ik loop echt stuk op de eerste 4 punten en, wanneer het puur over (het haalbare) woonwerk verkeer gaat de prijs.

Ik weet niet hoe dit met een elektrische motor geregeld is maar op lange ritten vertelt mijn auto of ik het ga halen naar de volgende snellader en hoeveel ik over zal houden bij het laadpunt. Op doorreis in Duitsland even flink met een C63 AMG en met een RS6 gespeeld (Lees laten zien dat ze langzaam van hun plek komen.) met de Tesla en daar kreeg ik op een gegeven moment de melding dat als ik nog steeds hetzelfde snellaadpunt wilde halen dat ik de snelheid moest aanpassen tot max 130km. :o

Ik maar braaf geluisterd, was niet moeilijk want er kwam een baustelle en een max 80 zone, en mocht ik daarna weer los gaan van tripcomputer en blijkt dat ik nog steeds met >10% restcapaciteit aankwam. *O*
Tijdens het rijden geeft en grafiek overigens al exact aan hoeveel je waar gaat gebruiken zelfs de stijgingen en dalingen in de weg waarbij je dus meer of minder zal gaan verbruiken zie je in het voorspelde verbruik terugkomen.
Als je verbruiksmeter op je telefoon zo ook zo betrouwbaar zou zijn en zou aangeven dat je met je huidige verbruik nog 30% over hebt als het bedtijd is dan zou je ook niet bang zijn om met een lege telefoon te zitten?
Geen enkel brandstof voertuig zal je zo nauwkeurig vertellen wat je kunt verwachten.

Je voor- en nadelen valt niets op af te dingen.

De vraag is alleen of de nadelen allemaal echt zo groot zijn als je denkt.

Als je het hebt over alleen woon-werk dan is thuisladen 's-nachts meestal genoeg.

Snelladen is niet zo slecht als je denkt. I.i.g niet met de huidige snelheden.
Het wordt vaak slecht als je meer dan 90% wilt snelladen. Meestal gaat die laatste 10% dan ook niet echt snel.
Op doorreis laad je wat je nodig hebt niet wat je kunt laden. De computer met navigatie vertelt wat je nodig hebt en als je dat laad dan ben je snel klaar en kom je prima bij het volgende laadpunt of je eindbestemming zonder dat je bang hoeft te zijn dat je leeg komt te staan.

Er zijn idd minder laadplekken, al zie tegenwoordig laadpalen staan op bijna ieder dorpsplein.

Voor mij zou een motor nog niet uit kunnen omdat ik dat alleen als hobby rij.
Als je erg veel rijdt zijn de gebruikskosten van een elektrische motor veel lager en de aanschaf duurder.
Een rekensommetje zou kunnen bepalen waar het kantelpunt zit.
De aanschaf prijzen worden steeds beter en de gebruikskosten van een brandstofmotor wordt steeds duurder.
Het kantelpunt zal dan ook steeds dichterbij komen.
 
Aluminium kost toch ook erg veel energie om te winnen uit erts? Mochten aluminium accus gemeengoed worden, zal recycling niet meer genoeg aluminium opleveren.

Buiten dat zal kobalt waarschijnlijk snel een probleem worden.

Hier een achtergrond verhaal dat Tweakers.net in april vorig jaar heeft gepubliceerd.

Dat is waar voor veel fabrikanten behalve Tesla.
De huidige generatie S en X modellen hebben minder dan 3% Cobalt terwijl anderen op 7-8% minimaal zitten.
De nieuwe Model 3 auto's hebben inmiddels een accu met 0% Cobalt.
https://cleantechnica.com/2018/06/17/teslas-cobalt-usage-to-drop-from-3-today-to-0-elon-commits/
 
'Rijbereik elektrische auto in winter tot 50 procent lager'

Volgens dit artikel daalde de actieradius gemiddeld 41%, maar dan gaat men uit van wat de fabrikant belooft en dat klopt al nooit.

Ik lees daar "De actieradius daalde bij het gebruik van de verwarming met gemiddeld 41 procent. "

Hierbij kan ik niet voor andere auto's spreken maar als ik naar genoemde S75D kijk, die ik zelf rij, dan is dat gewoon onzin.
Bij een 75kWh accu zou bij deze stelling mijn verwarming bijna 31kWh moeten gaan verbruiken.
Aangezien deze maximaal 6kW verbruikt moet deze dus ruim 5 uur aan staan om deze energie te verbruiken.
De kachel gaat na ca 5min terug naar maximaal 2kW en dan moet deze al 15,5uur aanstaan om deze hoeveelheid energie te verbruiken.

In de laatste vorstperiode ben ik hooguit 10% extra kwijt en ik stook op 20-21C met ook nog de stoelverwarming aan want ik haat kou.
Ik hoor soms wel iets hogere percentage van andere Tesla rijders en ik heb laatst een ouder model te leen gehad waar haast 20% was.

Ik weet ook niet wat men waar afleest in de test.
Als ik tot 90% laadt dan heeft de auto zelf een range aan van 342km. (De opgave volgens de wettelijke tests is geloof ik 465km bij 100%, dus nee dat ga je niet halen. Al zal bij bijv. continu 80km weer veel meer dan de 465km halen.)
Wanneer je deze auto dan in de vrieskou zet dan zal hij een lagere range gaan aangeven.
(Nooit meegemaakt want ik zorg dat hij pas net klaar is met laden om 7:00 en dus een warme accu heeft.
5 minuten voorverwarmen is meestal ook genoeg om niet te hoeven krabben en dus is dat de praktijk in de winter.)

Wanneer je met een koude accu gaat rijden warmt de accu op en komt een stuk van de capaciteit terug.
Met een range van 342km en een dagelijkse behoefte van 100km is een beperking in range van 10-20% een non-issue.

Wat je ziet is dat men blijkbaar dingen doet die wellicht handig zijn bij een brandstof model maar dom zijn bij een EV.
Voorverwarmen bij een reguliere brandstof auto is juist niet handig voor het verbruik en bij een EV juist wel.
Als je een EV gewend bent dat weet je dat je een paar dingen net even iets anders moet doen.
Nu komen dergelijke test vaak over als hoe kunnen we de omstandigheden zo vern*@ken dat er een slecht resultaat uit komt.

Sorry toch weer een auto erbij gehaald, maar mijn excuus is dat het een reactie is op..*O*
 
maar dan gaat men uit van wat de fabrikant belooft en dat klopt al nooit.

Er is een verschil tussen wat de fabrikant belooft en wat de fabrikant wettelijk moet opgeven aan de klant.
De fabrikant is verplicht de wettelijke laboratorium test in de verkoop informatie te zetten.

Deze test blijken geen enkele correlatie te hebben met de werkelijkheid.
Is de fabrikant hiervan het probleem of de politiek die deze test verplicht stelt?
 
Maar wat voor een auto geldt, geldt ook voor de elektrische motor. Die accu verschilt in zoverre van de auto dat hij kleiner is. Maar als het berekoud is zul je ook met de motor meer energie gebruiken. De doorrijders zullen verwarmde handvatten gebruiken, mogelijk een verwarmde binnenjas, verwarmde laarzen, het kan allemaal tegenwoordig.

Ik reed eind jaren 60 in het eerste weekend van januari naar de Nurburgring met een 60 watt dynamo en kranten onder de kleding. Die tijden zijn voorbij.
 
Er is een verschil tussen wat de fabrikant belooft en wat de fabrikant wettelijk moet opgeven aan de klant.
De fabrikant is verplicht de wettelijke laboratorium test in de verkoop informatie te zetten.

Deze test blijken geen enkele correlatie te hebben met de werkelijkheid.
Is de fabrikant hiervan het probleem of de politiek die deze test verplicht stelt?

De fabrikant.
De wet stelt een eis,de fabrikant moet en claimt daaraan te voldoen (anders moet men geen voertuigen meer bouwen maar iets anders gaan doen)
Of men gaat schoemelen => volkswagen
 
Ik vond op een ander forum een post van een garagehouder en die vind ik zo interessant dat ik hem even wil delen. Gaat wel over elektrische auto's, maar de elektrische motor wijkt daar niet zo heel veel van af.

Vanmorgen stonden er bij ons twee Ampera’s in de werkplaats waar gewoon aan gesleuteld moest worden voor een vermogen.

De Hyundai dealer heeft nu alleen nog Ioniqs binnen van Max twee jaar oud.

Daar valt over een paar jaar gewoon, net als van iedere andere auto, vanalles vanaf hoor.

Vorige maand nieuw accupakket in een C Zero gemonteerd a €8000,-

Inclusief onderzoekskosten, montage en een procent of 15% marge op het pakket een kleine twee mille aan verdiend.

En in tegenstelling tot een beurtje aan je fiesta of Corsa doe je dat niet even in je garagebox
grin.gif


Als je het verkeerd doet namelijk ben je kapôtttttttt
grin.gif



Nee, het dient mijn tijd wel uit.

Ook die verschillen worden veels te zwaar aangezet. Een EV verschilt slechts en alleen van een ICE door de een ander motortype. De rest eromheen is verregaand hetzelfde, bij EV eigenlijk nog wel complexer zelfs.

Weet wel dat als er in de aandrijving bij EV wat stuk gaat er een heel ander kostenplaatje tevoorschijn komt.

Dan redt je het niet met een nieuw V-snaartje, waterpompje of 4 litertjes nieuwe olie.

Nu zijn EV’s nog zó jong dat vrijwel alles garantie is waardoor je nog niet zoveel meekrijgt van de nachtmerries die ook daar bestaan. Helaas raakt een EV ook eens uit de garantie en dan is het rekening man.

Als je weet hoeveel nieuwe motoren en accu’s er al in Tesla’s zijn gehangen schrik je je rot.

Geen enkel probleem tot nog toe want garantie .

Als straks een toekomstige eigenaar van een, pak m beet 6 jaar oude Tesla, een nieuw elektromotortje moet steken a €12300 zullen er andere berichten in de media verschijnen.

Ik zou zeggen, stap allen eens uit deze dromerige waanzin jongens....
 
Laatst bewerkt:
Ik vond op een ander forum een post van een garagehouder en die vind ik zo interessant dat ik hem even wil delen. Gaat wel over elektrische auto's, maar de elektrische motor wijkt daar niet zo heel veel van af.

Vanmorgen stonden er bij ons twee Ampera’s in de werkplaats waar gewoon aan gesleuteld moest worden voor een vermogen.

De Hyundai dealer heeft nu alleen nog Ioniqs binnen van Max twee jaar oud.

Daar valt over een paar jaar gewoon, net als van iedere andere auto, vanalles vanaf hoor.

Vorige maand nieuw accupakket in een C Zero gemonteerd a €8000,-

Inclusief onderzoekskosten, montage en een procent of 15% marge op het pakket een kleine twee mille aan verdiend.

En in tegenstelling tot een beurtje aan je fiesta of Corsa doe je dat niet even in je garagebox
grin.gif


Als je het verkeerd doet namelijk ben je kapôtttttttt
grin.gif



Nee, het dient mijn tijd wel uit.

Ook die verschillen worden veels te zwaar aangezet. Een EV verschilt slechts en alleen van een ICE door de een ander motortype. De rest eromheen is verregaand hetzelfde, bij EV eigenlijk nog wel complexer zelfs.

Weet wel dat als er in de aandrijving bij EV wat stuk gaat er een heel ander kostenplaatje tevoorschijn komt.

Dan redt je het niet met een nieuw V-snaartje, waterpompje of 4 litertjes nieuwe olie.

Nu zijn EV’s nog zó jong dat vrijwel alles garantie is waardoor je nog niet zoveel meekrijgt van de nachtmerries die ook daar bestaan. Helaas raakt een EV ook eens uit de garantie en dan is het rekening man.

Als je weet hoeveel nieuwe motoren en accu’s er al in Tesla’s zijn gehangen schrik je je rot.

Geen enkel probleem tot nog toe want garantie .

Als straks een toekomstige eigenaar van een, pak m beet 6 jaar oude Tesla, een nieuw elektromotortje moet steken a €12300 zullen er andere berichten in de media verschijnen.

Ik zou zeggen, stap allen eens uit deze dromerige waanzin jongens....
Bron?
 
Terug
Bovenaan Onderaan