Zonder kettingbeschermer rijden

ZX9R op de peage wegaccelereren, en plotseling hoog in de toeren...
weg ketting..
Mooie van een ZX9 is dat er extra bescherming rond het voortandwiel zit, dus amper schade...
Naar Dyon nieuwe ketting er op en knallen weer..
De ketting was overigens 400 km oud, en na 200 km nog een check gedaan omdat hij nieuw was...

Zelfde met een GPZ750...
maar die had meer schade...gat in blok en drukstift gebroken, ook in frankrijk...
Gat dichtgekit, en bij een lokale garage een stift uit een motor gehaald die daar voor reparatie stond, natuurlijk betaald voor een nieuwe stift...
Was overigens bij een dame, die de dag ervoor de motor had opgehaald na een grote beurt en nieuwe ketting met tandwielen
 
Waarschijnlijk staan die vooral opgepoetst in de schuur of op een show.

Soms wordt zo'n 'project bike' juist kunstmatig oud en doorleefd gemaakt met een mengsel van tectyl en stof van de werkplaatsvloer. Het is een oude truc en ik zag hem ook recent weer in Moto73 #14.
 
  • Haha
Waarderingen: RR.
Soms wordt zo'n 'project bike' juist kunstmatig oud en doorleefd gemaakt met een mengsel van tectyl en stof van de werkplaatsvloer. Het is een oude truc en ik zag hem ook recent weer in Moto73 #14.
Doen ze dat ook met mensen?
 
Doen ze dat ook met mensen?

1598700131379.png
 
Okee nieuwe vraag dan: hoe veilig is het om met je gitaar op je motor te rijden? (Moet éénhandig kunnen want met de ander moet ik mijn opplakbaard vasthouiden)

Die baard zal inderdaad voor de grootste problemen gaan zorgen. En aan zijn broek te zien is onze bezorgdheid niet geheel onterecht...
 
Ik kreeg op circuit hengelo de ketting van mijn tz250 vol 6 in mijn nek en op mijn helm, een paar flinke putten in mijn helm en een mooie blauwe streep op mijn schouder maar gelukkig wat ik toen veel belangrijker vond: geen gat in mijn blok, want dat is wat er nogal eens gebeurt als er geen beschermer voor je blok zit.

verder zou je nog kunnen bedenken dat als je plat op straat ligt met de motor bovenop je zonder beschermer je handen en voeten erg makkelijk tussen ketting en wiel kunnen komen terwijl je motor volgas ligt te gillen:X
 
Ik maak me nergens zorgen over hoor.

Btw kettingbeschermer? Het enige dat dat ding doet bij mijn GSX F is rondslingerend vet opvangen, en dat is maar goed ook, als ik zie wat een smurie ik daar bij onderhoud uit haal, nu is enkel de linker achterkant van de nummerplaat, en de linkerkant van de velg besmeurt. Anders hing heel de achterkant gewoon onder de zooi.

Als de ketting breekt tijdens het rijden, en het gebeurt net in die ketting"beschermer", dan vliegt dat ding gewoon in honderduizendmiljardmiljoen stukjes uit elkaar!

Die kettingebeschermer kettingvetopvanger zou beter niet alleen boven op de achterbrug zitten, maar 180° rond het achtertandwiel gaan, dus ook onder de achterbrug, dan bleef de velg ook proper.

Dat Regina maar snel met die niet-meer-hoeven-te-smeren-kettingen in de handel komen, ik wil er een!
 
Eens!

Ik heb 3 motoren zonder kettingbeschermer, zitten speciale achterbruggen in, geen plaats meer voor een kettingbeschermer.....maar goed wat moet je ook met zo'n ding.....
 
Laatst bewerkt:
verder zou je nog kunnen bedenken dat als je plat op straat ligt met de motor bovenop je zonder beschermer je handen en voeten erg makkelijk tussen ketting en wiel kunnen komen terwijl je motor volgas ligt te gillen:X
Dat kan niet,want je ketting loopt aan de bovenkant in de andere richting,dus van je tandwiel weg.
Aan de onderkant kan dat wel gebeuren,daarom is in de racerij een "vin" verplicht aan de onderkant van de achterbrug,net voor het tandwiel.
Zo kan je hand of voet niet tussen ketting en tandwiel geraken bij een val.
Een gewone kettingkast niet,want zoals reeds gezegd houd die alleen vuil tegen.
 
Dat kan niet,want je ketting loopt aan de bovenkant in de andere richting,dus van je tandwiel weg.
Aan de onderkant kan dat wel gebeuren,daarom is in de racerij een "vin" verplicht aan de onderkant van de achterbrug,net voor het tandwiel.
Zo kan je hand of voet niet tussen ketting en tandwiel geraken bij een val.
Een gewone kettingkast niet,want zoals reeds gezegd houd die alleen vuil tegen.

Die vin zit bijvoorbeeld ook op mijn Speed Triple.
 
Ik maak me nergens zorgen over hoor.

Btw kettingbeschermer? Het enige dat dat ding doet bij mijn GSX F is rondslingerend vet opvangen, en dat is maar goed ook, als ik zie wat een smurie ik daar bij onderhoud uit haal, nu is enkel de linker achterkant van de nummerplaat, en de linkerkant van de velg besmeurt. Anders hing heel de achterkant gewoon onder de zooi.

Als de ketting breekt tijdens het rijden, en het gebeurt net in die ketting"beschermer", dan vliegt dat ding gewoon in honderduizendmiljardmiljoen stukjes uit elkaar!

Die kettingebeschermer kettingvetopvanger zou beter niet alleen boven op de achterbrug zitten, maar 180° rond het achtertandwiel gaan, dus ook onder de achterbrug, dan bleef de velg ook proper.

Dat Regina maar snel met die niet-meer-hoeven-te-smeren-kettingen in de handel komen, ik wil er een!
Ik weet het nog zo net niet of dat ding alleen dient om het vet op te vangen, zoals anderen ook zeggen.

De ketting zegt knap, slaat tegen de beschermer die uit elkaar spat maar ondertussen heeft die beschermer de ketting wel de goeie kant op geleid.
(Terwijl de geleider uit elkaar aan het spatten is, is de ketting allang verdwenen door de snelheid)
 
Geloof je echt dat een stukje plastic een ketting de goede richting op gaat sturen als ze breekt? :?
Ik heb op circuit eens iemand zijn ketting weten breken op het rechte stuk,dat was een enorme ravage.
De complete zit hing in flarden incl. de bedrading.
 
Terug
Bovenaan Onderaan