Zonder rijbewijs op motor

Vaag .Blijkt dus idd een overtreding te zijn :?



ALLEEN als het een ontzegging is ingevolge de Wet Mulder is het een overtreding, dus alleen voor art 9.8 WVW !!!

Artikel 177
1. Overtreding van:
a. de artikelen 5, 9, achtste lid, 10, eerste lid, 12, eerste lid, 36, eerste tot en met vijfde lid, 40, eerste lid, 60, eerste en tweblahblahblah


Er zijn heel veel soorten rijontzeggingen.

De Wet Mulder ( WAHV ) heeft als dwangmiddel om betaling van openstaande boete's af te dwingen oa het middel "ontzegging rijbevoegdheid".

Alle andere soorten rijontzeggingen zijn idd en weldegelijk misdrijven.













Art 9 zegt dat je niet mag rijden tijdens 1 van de verschillende soorten ontzegging.

Art 175, 176 en 177 regelen de verschillende straffen voor de artikelen uit het WVW.

Art 178 verteld dat alles dat onder 175 en 176 valt misdrijven zijn en dat alles onder 177 overtredingen zijn.






Art 9, eerste, tweede, vierde, vijfde en zevende lid word genoemd in art 176.3
Art 9, achtste lid word genoemd in art 177.1a




Art 176.3 is ingevolge art 178 een misdrijf,
art 177.1a is ingevolge art 178 een overtreding.
 
Laatst bewerkt:
Zo is dus rijden zonder rijbewijs ook een overtreding en geen misdrijf.



Artikel 107.1 zegt dat je een rijbewijs moet hebben:

Artikel 107

1. Aan de bestuurder van een motorrijtuig op de weg dient door de daartoe bevoegde autoriteit een rijbewijs te zijn afgegeven voor het besturen van motorrijtuigen van de categorie waartoe dat motorrijtuig behoort.







Vervolgens kijk je waar 107.1 strafbaar gesteld word, in 176 of 177 :



Artikel 176.

1. Overtreding van de artikelen artikel 41, eerste lid, onderdelen c tot en met f, wordt gestraft hetzij met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden en geldboete van de derde categorie, hetzij met een van beide voormelde straffen.

2. Overtreding van artikel 11 wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.

3. Overtreding van de artikelen 7, eerste lid, 8, 9, eerste, tweede, vierde, vijfde en zevende lid, 41, eerste lid, onderdelen a en b, 51, eerste lid, 61, eerste lid, onderdeel c, 74, 114, 151, 162, derde lid, 163, tweede, zesde, achtste en negende lid, en van de in artikel 4, tweede en vijfde lid, bedoelde regels voor zover het betreft een verbod tot het gebruik van verlichting, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de derde categorie.


Artikel 177.

1. Overtreding van:

a. de artikelen 5, 9, achtste lid, 10, eerste lid, 12, eerste lid, 36, eerste tot en met vijfde lid, 40, eerste lid , 60, eerste en tweede lid, 70a, tweede lid, 70i, eerste en tweede lid, 72, eerste en tweede lid, 107, eerste en tweede lid, 110, 110b, 124, vierde lid, 124a, derde lid, 130, tweede lid, 132, vijfde lid, 150, tweede lid, 151c, eerste lid, 160, 164, eerste lid, 165, eerste lid, 166, eerste lid,

b. het bepaalde ingevolge de artikelen 57, derde lid, 70i, derde lid en 131, derde lid, onderdeel b,

c. de in artikel 4, tweede en vijfde lid, bedoelde regels voor zover niet begrepen in artikel 176, derde lid, en,

d. het bepaalde krachtens deze wet, voor zover die overtreding uitdrukkelijk als strafbaar feit is aangemerkt,

wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste twee maanden of geldboete van de tweede categorie.

2. Overtreding van de artikelen 66, 70g, 89 en 104 wordt gestraft met geldboete van de derde categorie. .








In 177 dus en wel met ten hoogste een hechtenis van 2 maanden of geldboete 2e categorie.
Net als dat voor een winkeldiefstal ten hoogste 4 jaar gevangenisstraf staat.
















Nu je weet dat art 107.1 onder art 177 strafbaar gesteld word kun je in art 178 zien of 177 een overtreding betreft of een misdrijf :)


Artikel 178.

1. De in de artikelen 175 en 176 strafbaar gestelde feiten zijn misdrijven.

2. De in artikel 177 strafbaar gestelde feiten zijn overtredingen.
 
Laatst bewerkt:
Zo is dus rijden zonder rijbewijs ook een overtreding en geen misdrijf.



Artikel 107.1 zegt dat je een rijbewijs moet hebben:

Artikel 107

1. Aan de bestuurder van een motorrijtuig op de weg dient door de daartoe bevoegde autoriteit een rijbewijs te zijn afgegeven voor het besturen van motorrijtuigen van de categorie waartoe dat motorrijtuig behoort.







Vervolgens kijk je waar 107.1 strafbaar gesteld word, in 176 of 177 :



Artikel 176.

1. Overtreding van de artikelen artikel 41, eerste lid, onderdelen c tot en met f, wordt gestraft hetzij met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden en geldboete van de derde categorie, hetzij met een van beide voormelde straffen.

2. Overtreding van artikel 11 wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.

3. Overtreding van de artikelen 7, eerste lid, 8, 9, eerste, tweede, vierde, vijfde en zevende lid, 41, eerste lid, onderdelen a en b, 51, eerste lid, 61, eerste lid, onderdeel c, 74, 114, 151, 162, derde lid, 163, tweede, zesde, achtste en negende lid, en van de in artikel 4, tweede en vijfde lid, bedoelde regels voor zover het betreft een verbod tot het gebruik van verlichting, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de derde categorie.


Artikel 177.

1. Overtreding van:

a. de artikelen 5, 9, achtste lid, 10, eerste lid, 12, eerste lid, 36, eerste tot en met vijfde lid, 40, eerste lid , 60, eerste en tweede lid, 70a, tweede lid, 70i, eerste en tweede lid, 72, eerste en tweede lid, 107, eerste en tweede lid, 110, 110b, 124, vierde lid, 124a, derde lid, 130, tweede lid, 132, vijfde lid, 150, tweede lid, 151c, eerste lid, 160, 164, eerste lid, 165, eerste lid, 166, eerste lid,

b. het bepaalde ingevolge de artikelen 57, derde lid, 70i, derde lid en 131, derde lid, onderdeel b,

c. de in artikel 4, tweede en vijfde lid, bedoelde regels voor zover niet begrepen in artikel 176, derde lid, en,

d. het bepaalde krachtens deze wet, voor zover die overtreding uitdrukkelijk als strafbaar feit is aangemerkt,

wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste twee maanden of geldboete van de tweede categorie.

2. Overtreding van de artikelen 66, 70g, 89 en 104 wordt gestraft met geldboete van de derde categorie. .








In 177 dus en wel met ten hoogste een hechtenis van 2 maanden of geldboete 2e categorie.
Net als dat voor een winkeldiefstal ten hoogste 4 jaar gevangenisstraf staat.
















Nu je weet dat art 107.1 onder art 177 strafbaar gesteld word kun je in art 178 zien of 177 een overtreding betreft of een misdrijf :)


Artikel 178.

1. De in de artikelen 175 en 176 strafbaar gestelde feiten zijn misdrijven.

2. De in artikel 177 strafbaar gestelde feiten zijn overtredingen.
Ik puzzel stapje voor stapje netjes met je mee (vraag het me nog niet om het zelf uit te zoeken :P )

Je schreef: Vervolgens kijk je waar 107.1 strafbaar gesteld word, in 176 of 177 :
Nu kan ik de 107 simpel vinden, maar waar kan ik vinden waar de 107.1 strafbaar gesteld wordt?
 
ambtelijke taal :? :? :?

Dat gaat mijn pet te boven als beta :z

Wij zoeken de snelste oplossing en die is ook hier weer simpel. :+ :+

Gewoon NIET rijden zonder rbw ;)









maar baksteen, bedankt voor de uitleg :}
Ik kan me nu iig goed voorstellen dat de boekjes er regelmatig bijgepakt moeten worden.
Dit wil je toch niet in je hoofd hebben zitten. :o
 
ambtelijke taal :? :? :?

Dat gaat mijn pet te boven als beta :z

Wij zoeken de snelste oplossing en die is ook hier weer simpel. :+ :+

Gewoon NIET rijden zonder rbw ;)









maar baksteen, bedankt voor de uitleg :}
Ik kan me nu iig goed voorstellen dat de boekjes er regelmatig bijgepakt moeten worden.
Dit wil je toch niet in je hoofd hebben zitten. :o
als je de boeken voor je hebt liggen valt het allemaal wel mee, je moet het alleen even door hebben hoe en wat. maar dat is net als het beta gebeuren. Vraag mij ook niet om de ABC formule met de 2 onbekende uit te leggen ;)
 
Er zijn in de hele WVW maar 3 artikelen die aangeven wat er allemaal strafbaar is, nl 175, 176 en 177.

Gewoon in de inhoud van die drie lezen totdat je het artikel tegenkomt :)
Ik zie het staan in art 178.
Begin jij met zoeken vanuit 175 net zolang tot jij iets tegenkomt van voor jou van toepassing kan zijn (in dit geval het rijden zonder RBW)
 
ambtelijke taal :? :? :?

Dat gaat mijn pet te boven als beta :z

Wij zoeken de snelste oplossing en die is ook hier weer simpel. :+ :+

Gewoon NIET rijden zonder rbw ;)









maar baksteen, bedankt voor de uitleg :}
Ik kan me nu iig goed voorstellen dat de boekjes er regelmatig bijgepakt moeten worden.
Dit wil je toch niet in je hoofd hebben zitten. :o

:+

En dan hebben we t hier over 1 wet over 1 specifiek deel van het politiewerk.
Alleen op verkeersgebied zijn er honderden wetten/reglementen/AMVB's/bijvoegsels/enz enz.


"Eenieder word geacht de wet te kennen" ?? :X
 
Ik zie het staan in art 178.
Begin jij met zoeken vanuit 175 net zolang tot jij iets tegenkomt van voor jou van toepassing kan zijn (in dit geval het rijden zonder RBW)

Yep.

En 175 is vooral specifiek van toepassing op rijden onder invloed en het veroorzaken ongeval met minstens zwaar letsel weet ik inmiddels uit m'n hoofd, dus dan blijven veelal alleen 176 en 177 over om door te lezen.




Eigenlijk is het net als de tafel van 7.
Als je m niet kent maar moet leren is ie gruwelijk ingewikkeld en moeilijk.
Als je m eenmaal kent......




Het enige probleem is dat je dan deze opbouw van deze wet eenmaal kent.... maar andere wetten weer heel anders in elkaar kunnen zitten |(
 
Yep.

En 175 is vooral specifiek van toepassing op rijden onder invloed en het veroorzaken ongeval met minstens zwaar letsel weet ik inmiddels uit m'n hoofd, dus dan blijven veelal alleen 176 en 177 over om door te lezen.




Eigenlijk is het net als de tafel van 7.
Als je m niet kent maar moet leren is ie gruwelijk ingewikkeld en moeilijk.
Als je m eenmaal kent......




Het enige probleem is dat je dan deze opbouw van deze wet eenmaal kent.... maar andere wetten weer heel anders in elkaar kunnen zitten |(
achja nog 4 jaar - 4 weken om daar op mn gemakkie achter te komen O-) .
Iig dank voor het uitleggen en laten zien hoe je zoiets uitpluist :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan