Zonder rijden km en toerenteller kunnen testen

Donders

Die hard MF'er
18 jul 2004
473
0
Utrecht
Hallo dan,

het ene klusje is geklaart op naar het volgende klusje.

De km en de toerenteller werken niet. Is er een manier om deze te test of ze wel werken? Ook als de motor niet rijden kan (start motor is er uit )
Misschien de kabel op de boor aansluiten of ben ik nu aan het ijlen?


bvd
Harmen


Ps: is er iemand die weet of je onderdelen los kan krijgen voor een KW teller :? :? :?
Het blijkt namelijk dat veertje wat er voor zorgt dat als je geen meer geeft de teller terug loopt is afgebroken.






 
Laatst bewerkt:
ja hoor, zo'n teller reageert best snel, al is het maar een beetje.
in z'n vier omdat je dan minder ''compresie'' hoeft te overwinnen, wel eens een motor aangeduwt?
succes!
 
ja hoor, zo'n teller reageert best snel, al is het maar een beetje.
in z'n vier omdat je dan minder ''compresie'' hoeft te overwinnen, wel eens een motor aangeduwt?
succes!


Tanx,ik ga het proberen
En ja ik he deze motor wel is aan moeten duwen. Iemand zei dat dan in zn twee het makkelijkst gaat. Was het makkelijker geweest in zn 4 dus?
Pfffff voor nix lopen zweten toen :)
 
hahaha....is ie opdie manier misschien aan de bijna 100000km gekomen.
Ik heb net het kabeltje naar de km eraf gehaald en als ik dan het wiel draai dan draai het kabeltje ook. Kan het aan electronica liggen of is het op dit oude beestje (suzuki gsx uit 82) puur mechanisch?
EN zou je dan aan een losse km kunnen komen?
 
Startmotor? Die was er toch uit?

Gewoon doen alsof je hem aanduwt, zodra je de koppeling op laat komen gaat ook de toerenteller wat bewegen. Achterwiel lichten en ronddraaien is lijkt me nog best moeilijk. :) hoe dan ook, je kunt alleen zien of ie reageert, je kunt niet het hele bereik testen op deze manier... (Tenzij je je motortje tot in de rode zone kunt duwen, maar dan verwacht ik je op de olympische spelen te zien...)

(Kijk wel uit dat je hem niet verzuipt...)
 
Controleer eerst even of de teller zelf goed werkt: Pennetje in de teller ipv de kabel en dan even met de hand of de boormasjien draaien. Het gebeurt namelijk nog wel eens dat de binnenkabel wat afgesleten is en dus te kort is geworden t.o.v. de buitenkabel. De binnenkabel wordt dan wel aangedreven, maar is dan in gemonteerde toestand net niet lang genoeg om de aandrijving van de teller in het tellerhuis mee te nemen.
Als ie het niet doet kan er slijtage in de teller zitten, daar zitten vaak plastic tandwieltjes in die niet het eeuwige leven hebben. Dan wordt het een kwestie van openpulken en kijken of er iets van te redden is (moet je echt eens doen, fascinerende stukjes techniek) en anders richting sloop (of een beurs -Vehikel of Hardenberg-, daar vind je vaak bakken vol met dat spul).

Tanx voor de tip ik zal het proberen.
De vorige eigenaar omschreef het overlijden als volgt.
Ik reed 120 en 20 mtr verder 180, al dus de teller. Dit was niet zo en nog is 50mtr verder sloog die door tot het einde en deed daarna niets meer. Klinkt echt als een defect tandwieletje of niet?
Wat zou ik nou voor zo'n teller moeten betalen. Heb er echt geen id van.

Ik heb beide beurzen opgezocht maar die zijn nog zover weg. Maar ik ga er waarschijnlijk wel heen. Lijkt me erg leuk..........
 
Boormachine of met de hand???
hoh ...
Dan moet je wel heel snel met de hand draaien:
stel je eens voor: je rijdt 50km per uur das tzelfde of 14meter per seconde.
Een voorwiel van afgerond 50cm doorsnede heeft een omtrek van 1.75m
om 14 meter per seconde te rijden moet je voorwiel 16 omwentelingen per seconde maken. Dus 50km/h = 8 omwentelingen.
Aangezien er tussen de tellerkabel en het wiel geen versnelllingsbak zit (die zit in de teller zelf) draait ook de kabel aan 8 rondjes per seconde.
Probeer dit maar es met je vingers ...
Accurboomachine is prima: kun je snelheid perfekt traploos mee regelen.
50km/h = 8rps = 480rpm ... prima haalbaar voor boormachine. zelfs op volle toeren aan 3000rpm zal je teller maar een kleine 310km/haanwijzen. Hou dit dan een 12 uur vol en je bent zo effe heen en terug naar Rome gereden ;)
 
Jozef,
Allemaal goed wel en mogelijk, maar mijn vorige fiets (virago) had tussen voorwiel en kabel wel degelijk een overbrengingsverhouding van 1 op 1, de rest van de "versnellingsbak" zat IN de teller zelf. Uiteraard gaat die mathematische dinges enkel op voor mechanische tellers op het voorwiel, niet voor inductie tellers kranswieltellers en andere exoten. Nogal wiedes.
 
trouwes Jozef, de vraag betrof an sich enkel het testen van de km teller niet het ijken ervan. Om te ijken moet je indredaad een paar seconden met een exact gekend en constant toerental je wiel ronddraaien. Maar om te zien of het spel echt werkt, hoef je enkel de snelheidsnaald een beetje omhoog te krijgen. Beetje aan je wiel draaien is voldoende, kabeltje in boormachine stoppen en laten rondraaien is ook goe, kun je dan een tijdje op je teller staan kijken en verwonderd zijn dat je km maakt terwijl je stilstaat (naar rome en terug? snap je het?), en ten derde: het kabeltje wat tussen je vingers rollen zal ook wel een goeje 8 toeren per seconde opleveren, genoeg om je snelheidstellernaald goed te bewegen, maar NIET om je gereden-km-teller te laten draaien, daarvoor hou je het niet lang genoeg vol. Wil je gereden kilometers tellen? werkt men kilometer teller? dan moet je langere tijd je kabel draaien: boormachine dus !!!!!
 
Wat de KM-teller betreft, het veertje is gebroken. Je kan hem dus wel verder draaien maar hij gaat niet meer van zelf terug. Zijn dat soort kleine onderdelen los te krijgen of moet je meteen aan een hele nieuwe teller denken?

Wat de toerenteller betreft, die krijg ik niet eens open........
 
Terug
Bovenaan Onderaan