Zonnebril/Nachtbril, Welke kleur/kleuren???

Unstable

MF veteraan
5 jun 2001
1.864
0
Mijn fiets..:)
Ok, ik heb dus vorige week zo'n bril gekocht met blauwe glazen erin. Dat scheelt ff, vooral bij schemer en nachtelijke ritten is het zicht gewoon 10 keer beter. Ik heb ook gele glazen erin gehad, maar die gaven niet het gewenste effect.
DUS, wat is jullie idee hierover of is er zelfs een expert in het forum aanwezig? Blauw, geel, zonnebril of wat?
 
Geen bril lijkt me beter voor als het donker is, of zit er een restlicht versterker in of zo :? , Lichten van de motor aan zetten wil ook het zicht weleens verbeteren in het donker :+
 
Op 2001-06-24 14:51, schreef Johnv:
Geen bril lijkt me beter voor als het donker is, of zit er een restlicht versterker in of zo :? , Lichten van de motor aan zetten wil ook het zicht weleens verbeteren in het donker :+

Ehh in mijn geval niet natuurlijk omdat ik brildragend ben en lenzen me te duur zijn, ik kan dat geld wel beter besteden......
 
hoi
ik heb zelf heel vaak een oakley met donkere glazen op tijdens het rijden heerlijk.
en de bedoeling van gele glazen is vooral met schemer moet het beter zicht op leveren (heb ik mij laten vertellen)
het voordeel een zonne bril vind ik dat het vooral schittering weg neemt als je tussen bomen rijd haalt een hele hoop van dat geflits weg
 
Ehh in mijn geval niet natuurlijk omdat ik brildragend ben en lenzen me te duur zijn, ik kan dat geld wel beter besteden......

Te duur? DAAR vergis je je dus schromelijk in!
'k Zou zeggen, probeer het gewoon eens een keer.. kan zulks vaak zelfs gratis op proef. Gaat je niet bevallen, maar denk nu het irritante indoen en en het lichte ongemak de eerste week weg (na 2 weken heb je van niks meer hinder) en je zal merken dat't ze geld ECHT wel waard is.

PS: ik heb harde lenzen (sterkte: -11 en nogwat), draag dit stel lenzen al zowat anderhalf jaar. Normaal moet elk jaar nieuwe maar bij goed onderhoud zien ze er na anderhalf jaar (de mijne toch) nog perfect.
 
Ik heb zelf een oranje/gele Uvex en deze maakt het beeld bij mist/zware bewolking en in de schemering een stuk helderder. Ik heb ook het idee als ik lang gereden heb dat m'n ogen niet zo moe zijn, maar ja ik denk dat het toch persoonlijk blijft... 8-)
 
Op 2001-06-24 19:29, schreef poohbeer:

PS: ik heb harde lenzen (sterkte: -11 en nogwat), draag dit stel lenzen al zowat anderhalf jaar. Normaal moet elk jaar nieuwe maar bij goed onderhoud zien ze er na anderhalf jaar (de mijne toch) nog perfect.

HAHAHA jij bent net zo blind als ik! Ik heb -9 en -11 met zachte lenzen. Harde zijn mij niet bevallen, die bleven heen en weer bewegen in mijn ogen. Nu is dat veel minder. Ook voel ik deze lenzen een stuk minder, ik kan zelfs vergeten dat ik ze in heb!

Wat die brillen betreft. Ik geloof dat een geel/oranje bril het meest contrast verhogend is. Je kunt trouwens ook maar beter een zonnebril nemen met echt glas ipv die plastic zooi. Veer scherper en helderder beeld. Geloof je me niet? Ga naar de optcien en probeer het. 8-)
 
Is niet half zo irritant als te felle zon aan m'n ogen. Overigens loop ik al vanaf m'n 6de met een bril en sinds 5 jaar geleden de eerste set lenzen. Dus die bril die voel ik niet meer :)
 
Laatst ook geprobeerd om m'n zonnebril op te zetten, terwijl ik m'n helm al op had. Wou voor geen meter. Dan haal ik me liever een ander vizier voor in de helm en doe ik het daar wel mee. Ding is toch binnen 2 minuten te wisselen, dus is misschien nog wel net zo makkelijk.
 
Op 2001-06-24 23:06, schreef Frits Bolkestein:

HAHAHA jij bent net zo blind als ik! Ik heb -9 en -11 met zachte lenzen. Harde zijn mij niet bevallen, die bleven heen en weer bewegen in mijn ogen. Nu is dat veel minder. Ook voel ik deze lenzen een stuk minder, ik kan zelfs vergeten dat ik ze in heb!

best off-topic:

ik ben nog net wat blinder.. zit met beide ogen onder de -11 '(
Maar euhh.. ZACHTE LENZEN?! Mijn oogarts heeft me wijsgemaakt dat ik dat niet kon.. was het nu de sterkte of niet helemaal ronde ogen, 'k weet niemeer.. maar voor de sterkte kan het dus echt wel? mmm.. moe'k nog eens langsgaan dan.. als zachte lenzen kunnen, kunnen dag- en weekendlenzen ook redeneer ik.
 
Ok, ik heb dus vorige week zo'n bril gekocht met blauwe glazen erin. Dat scheelt ff, vooral bij schemer en nachtelijke ritten is het zicht gewoon 10 keer beter. Ik heb ook gele glazen erin gehad, maar die gaven niet het gewenste effect.
DUS, wat is jullie idee hierover of is er zelfs een expert in het forum aanwezig? Blauw, geel, zonnebril of wat?
Omdat ik inmiddels een gewone bril, een gewone zonnebril en een sportzonnebril op sterkte heb reken ik me een beetje tot de experts :) (ahem, ahem)

Op de website van Rudy Project ) staat uitgelegd welke effect een bepaalde kleur heeft (binnen hun kleurserie, dat wel):
lenses.gif


LENS COLOR GUIDE:
Red - Variable Weather
Action Brown - Chromatic Contrast
Racing Brown - High, Chromatic Contrast
Laser Blue or Black - Very Sunny Days
Smoke - Moderately Sunny Day
Transparent - Extreme Low Light or Night
Yellow - Low Light or Overcast
AR Poly-Polarized - Cuts Harsh Glare

Volgens mij zijn de blauwe glazen die Unstable heeft een ander soort blauw dan de 'Laser Blue' zoals die op het plaatje staat.

Zelf zou ik geen kleuring gebruiken tijdens avond-/nachtritten.

[ Dit Bericht is bewerkt door: MartijnL op 2001-06-25 10:12 ]

[ Dit Bericht is bewerkt door: MartijnL op 2001-06-25 10:13 ]
 
Op 2001-06-26 10:04, schreef RogierG:
Op 2001-06-25 09:43, schreef soeptablet:
Polaroid glazen kunnen in combinatie met je vizier een nogal spacy effect geven
nut.gif
Het geeft een extra dimensie aan het begrip "motortrip" })

Is inderdaad een leip effect. Maar ik vind het minder hinderlijk dan felle zon.

Het is net alsof de wolken uit de lucht springen, erg 8-)
 
Ik heb zelf een (geslepen) zonnebril met rooiige glazen en die bevallen prima. Tijdens het motorrijden draag ik persoonlijk liever lenzen omdat ik dan meer vanuit de ooghoeken kan kijken(heb -8 en -6)
Als ik mijn lenzen in heb gebruik ik bruine glazen bij gewoon weer en zwarte bij zonnig weer.

Als ik het zo lees ga ik gele en blauwe maar eens proberen.
 
Ok, ik heb dus blauwe, en draag tijdens het motorrijden het liefst ALTIJD een bril. Gewoon om de zon uit je ogen te houden en vooral de wind. Ik heb ook de gele glazen geprobeerd maar dt was niks voor mij. Dus zijn het de blauwe geworden, en ik moet zeggen: het werkt, althans voor mij. Zeker met schemer en donker heb je gewoon veel beter zicht. De "lichte" delen van een weg, denk aan reflectoren, strepen dus en andere dingen die enigzins ligt geven komen een beetje naar voren, en de "donkere" delen worden naar de achtergrond verplaatst. Ook is het me opgevallen dat ik na een lange rit niet meer van die vermoeide ogen heb.

Probeer het eens, en je zult het zelf ook merken!!!!!
 
delen van een weg, denk aan reflectoren, strepen dus en andere dingen die enigzins ligt geven komen een beetje naar voren, en de "donkere" delen worden naar de achtergrond verplaatst.

Dus ook die die donkere plek nattigheid (olie...), of die beroerde reparatie...

Was er onlangs niet wat in de kranten over al die gekleurde zonnebrillen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan