Zonnebril op de motor

Timo1980

MF veteraan
15 dec 2021
2.486
1.440
Wie van jullie gebruikt een (zonne)bril op de motor? Ik heb nog steeds geen goede bril kunnen vinden die niet te veel klemt, of je oren er af wilt steken. Hebben jullie tips wat een goede bril is en waar ik op moet letten m.b.t. de pootjes?
Alvast bedankt!

Timo
 
Wist niet dat dat bestond! Maar vind 120 euro wel een beetje veel geld...
 
Ja, dat is wel het mooiste denk ik. Maar ben nig niet toe aan een nieuwe helm...
 
Zelf doe ik het met mijn ingebouwde zonnevizier. Mijn vrouw draagt een bril met heel dunne metalen pootjes. Die kreeg ze nauwelijks tussen hoofd en helm gestoken zonder deze pootjes te beschadigen. Nu heeft ze haar oude bril tevoorschijn gehaald met wat bredere kunststof pootjes. Die krijgt ze veel makkelijker opgezet als ze haar helm heeft opgezet. Ik zou op basis van haar ervaring in ieder geval niet voor te dunne pootjes gaan.
 
Ik heb een helm met ingebouwd zonnevizier, maar met mijn skihelm had ik een vergelijkbaar probleem. Ik heb een zonnebril gekocht met redelijk rechte pootjes en dat werkt prima. Vergelijkbaar met deze (voorbeeld via google)
https://www.bol.com/nl/nl/p/gepolar...MIn4bf45LF9wIVj8x3Ch2QTw2jEAQYASABEgLjw_D_BwE
Je zou eens bij een sportwinkel kunnen kijken dan kan je meteen testen of het goed zit, ipv online te kopen.
 
Ingebouwd zonnevizier. Ik koop geen helm meer zonder deze feature. Zoveel voordelen t.o.v. een aparte zonnebril.

Als je toch liever een aparte zonnebril gebruikt pasten voor mij, gek genoeg, de stevige brillen met brede pootjes het beste. Dunne pootjes gaven al veel sneller een onaangename druk.
 
Voorheen altijd met een zwart vizier rond gereden, erg fijn met daglicht, extra donker in de avond uren😬

Sinds kort op de nieuwe botspet een Photochronicweetikveelhoehetheetding als vizier.
(Ofwel gewoon een mee kleurend vizier. Donker bij daglicht, helder in de avond).

Kost wat maar wel een super investering..
 
Ik heb een helm met ingebouwd zonnevizier. Bevalt op zich prima. Het enige wat ik er weleens aan mis is dat ie niet gepalariseerd is.
In de auto heb ik een zonnebril met gepolariseerde glazen en dat is nog net ff wat fijner, vooral in het verkeer.
 
Voorheen altijd met een zwart vizier rond gereden, erg fijn met daglicht, extra donker in de avond uren😬

Sinds kort op de nieuwe botspet een Photochronicweetikveelhoehetheetding als vizier.
(Ofwel gewoon een mee kleurend vizier. Donker bij daglicht, helder in de avond).

Kost wat maar wel een super investering..

Hoe gaat dat met een tunnel in- of uitrijden?
 
Hoe gaat dat met een tunnel in- of uitrijden?

Op goed geluk natuurlijk! :]

Nee, ik vond zelf het volgende terug: "Tunnels in Nederland zijn over het algemeen zo goed verlicht dat je prima zicht hebt op alles waar je op dient te letten. Waar je wel eens het vizier open wilt klappen zijn bijvoorbeeld de lange donkere tunnels in Italië. Uit ervaring weet ik dat 40 seconden focussen op iemand zijn achterlicht om de weg te volgen vrij lang is om je goed te oriënteren totdat je weer goed zicht hebt."

Volgens bikerbook duurt het ongeveer 40 seconden voor het vizier zich volledig aangepast heeft aan de omgeving. Zeker niet slecht maar er kan veel gebeuren natuurlijk op die 40 seconden. Zou het zelf ook overwegen als aankoop op termijn.
 
Waar je wel eens het vizier open wilt klappen zijn bijvoorbeeld de lange donkere tunnels in Italië.
Op de Timmelsjoch bijvoorbeeld zitten er één (of twee/drie?) korte tunneltjes met een aardige bocht erin. Leuk als je daar induikt bij fel zonlicht, na zonnevizier opklappen voor de tunnel hebben je ogen toch nog een fractie van een seconde nodig om iets te zien. Voor mij blijft standaard opklapbaar zonnevzier de beste oplossing.
 
misschien ligt het aan mijn hoofd, dan heb je er niets aan, maar de ene helm is de andere niet en ik heb geen probleem met dikke pootjes van mijn zonnebril, of de dunne van mijn gewone bril, en een zonnevizier heb ik ook dus ik kan alles combineren. helm is hjc
 
Hoe gaat dat met een tunnel in- of uitrijden?
Geen last ervan, het duurt wel 'even' voordat het vizier van kleur veranderd uiteraard.
Je moet dit zien als mee kleurende glazen in een gewone bril.

Vindt het zelf wel vrij rap gaan, en ervaar geen problemen in tunnels etc.
Eerlijk gezegd heb ik het niet eens in de gaten dat ie veranderd.
Maar dat is dan weer een persoonlijke ervaring.

Laat je anders eens informeren bij een dealer.
 
Ik heb een meekleurende pinlock in mijn helm. Staat wel klein op "track use only" en weet niet of ze ze nog leveren, maar bevalt mij bijzonder goed. Dag en nacht, zomer winter, nooit over nadenken, ideaal.

Heet pinlock protectint lijkt het: Pinlock Protectint Insert AGV K-3 SV and K-5 | bol.com

Of het voor jouw helm ook leverbaar is, geen idee...
Dat is al een stuk goedkoper dan mijn vizier (€180,- zonder korting voor een Shoei NXR TC2)
 
Ik heb vrijwel altijd een zonnebril op, ook zodat ik makkelijker met visier open kan rijden.

Ik heb er nu 3 versleten, koop altijd een 'onbreekbare' zonnebril voor MTB gebruik bijvoorbeeld. Voordeel is dat het plastic dan redelijk flexibel is en niet zoveel druk geeft op je hoofd.
 
ik heb al zowat heel mijn leven een bril.
In die tijd ook veel verschillen modellen pootjes gehad.
Als hij niet in je helm past dan vind ik dat het aan de helm ligt.
Ik heb er dus nooit problemen mee, want ik heb mijn bril op bij het passen van een nieuwe helm.
 
Ik heb vrijwel altijd een zonnebril op, ook zodat ik makkelijker met visier open kan rijden.

Ik heb er nu 3 versleten, koop altijd een 'onbreekbare' zonnebril voor MTB gebruik bijvoorbeeld. Voordeel is dat het plastic dan redelijk flexibel is en niet zoveel druk geeft op je hoofd.
Heb je misschien een link voor me? Of koop je ze in een (sport)winkel?
 
heb vroeger tijdens de lessen en bij de eerste kilometers wel een losse zonnebril gebruikt.
dit was een polaroid overzetbril i.c.m. een helm voor brildragers (icoontje op de bekleding in de helm t.h.v. de ogen).
maar het is lastig in situaties waarbij bijv. de zon steeds achter wolken verdwijnt en weer tevoorschijn komt.
moest wel es stoppen omde bril op/af te doen.

sinds ik ben overgestapt op een systeemhelm (met zonvizier) wil ik niks anders meer.
een keer met een vinger langs de rand van de helm is genoeg, en beter dan moeten stoppen voor die zonnebril

het hangt van je helm af, en wat voor jou goed voelt, en daarin is veel mogelijk.
maar zoiezo is een systeemhelm i.c.m. losse zonnebril lastiger dan bijv. een potje
 
Wist niet dat dat bestond! Maar vind 120 euro wel een beetje veel geld...

Ah je probleem is meteen gevonden.

Je wilt dat een zonnebril van de action goed en lekker zit?

Je vraagt 'wie heeft een zonnebril gevonden die lekker zit'
Denk je dat mensen hun merkloze zonnebril van de intertoys gaan aanprijzen?
 
Ik gebruik soms, naast mijn neerklapbare zonnevisier, een julbo sportbril. Die van mij heeft gele glazen die extra beschermen/dimmen als de zon hard schijnt. Geen idee of het door dat filter komt, maar rijd heerlijk rustig door de bossen waar de bomen normaal voor een stroboscoop effect zorgen.
En zoals eerder genoemd met dikkere enigsinds flexibele poten.

Maar vrees dat de pasvorm van je helm, hoofd en bril veel effect hebben op het juiste model.
 
Terug
Bovenaan Onderaan