Zonnepaneel op aanhanger

Je hebt m'n aandacht...... leg uit....:Y:Y
Aan je tank te zien komt hij op een HD, heb je daar het schema van toevallig?
Het idee is om tijdens het rijden de tractie accu bij te laden maar hij mag tijdens het starten van de motor niet belast worden en de stroom mag alleen de accu in gaan, is de motor uit dan mag er tussen de accu’s geen verbinding meer zijn want ze zullen elkaar steeds willen vereffenen wat resulteert in twee lege accu’s in een korte tijd. Vandaar een relaisschakeling met opkomstvertraging.
De omgebouwde vouwwagen van jamet die ik had lag ook een dikke tractie in die tijdens het rijden door de auto werd bijgeladen en eenmaal kamperend deed het zonnepaneel op de deksel dat.
 
Daar heb je hele mooie relais voor die door oa campers gebruikt worden.
In mijn camper zit een Victron Energy Cyrix-ct.
 
Aan je tank te zien komt hij op een HD, heb je daar het schema van toevallig?
Het idee is om tijdens het rijden de tractie accu bij te laden maar hij mag tijdens het starten van de motor niet belast worden en de stroom mag alleen de accu in gaan, is de motor uit dan mag er tussen de accu’s geen verbinding meer zijn want ze zullen elkaar steeds willen vereffenen wat resulteert in twee lege accu’s in een korte tijd. Vandaar een relaisschakeling met opkomstvertraging.
De omgebouwde vouwwagen van jamet die ik had lag ook een dikke tractie in die tijdens het rijden door de auto werd bijgeladen en eenmaal kamperend deed het zonnepaneel op de deksel dat.
Sorry, ik dacht dat je wat anders bedoelde. Ik heb inderdaad ook een scheidingsrelais ertussen zitten.
Ik gebruik een normale 7-polige aanhanger stekker. Het aansluitschema heb ik hetzelfde gehouden als bij een auto, alleen pin 2/54G was vroeger de constante stroomdraad, tegenwoordig gebruikt voor het mistachterlicht. Omdat ik geen mistlamp heb gebruik ik deze aansluiting dus ouderwets als constante plus.
Deze gaat dus naar het scheidingsrelais, tijdens lopende motor/rijden, worden de accu's dus opgeladen maar kan de motor dus geen stroom "terug vragen". Tijdens stilstand neemt het zonnepaneel de stroom toevoer naar de accu's dus over.
Precies zoals je dus beschreven hebt. En in de basis hetzelfde principe als bij campers wordt gebruikt. Vandaar ook het idee van het zonnepaneel, omdat campers dus ook wel eens zonder "walstroom" komen,
 
Volgens mij doet de mijne ook andersom.
Als de motor niet loopt maar de zon wel schijnt dan gaat het zonnepaneel ook de startaccu laden als de huishoudaccu vol zit.
 
Ik ga het systeem komende zomer gewoon eens testen. Als het goed bevalt, maar ik zou stroom tekort komen dan kan ik eens gaan nadenken over grotere accu's. Nu heb ik bewust gekozen voor 2 kleine 9Ah accu's vanwege het gewicht verhaal.
Ik probeer aan alle kanten aan gewichtsbesparing te doen om de aanhanger niet te overbelasten en zo ook de motor niet.
Dan kan ik eventueel naar een AGM accu voor cyclisch gebruik van 20Ah, die zijn ook niet zo groot en niet zwaar maar heb dan wel, bij 2 stuks, 40Ah tot mijn beschikking. Maar dat het zich de komende periode moeten uitwijzen
.
download (1).jpg
 
Volgens mij doet de mijne ook andersom.
Als de motor niet loopt maar de zon wel schijnt dan gaat het zonnepaneel ook de startaccu laden als de huishoudaccu vol zit.
Ja zegt ie...... Dat betekent dat het mee slepen van een druppellader dan mogelijk overbodig wordt !!!
Leg uit.. nou wil ik het weten ook :Y :Y :Y
Heb je daar een schema van?
 
Sorry, ik dacht dat je wat anders bedoelde. Ik heb inderdaad ook een scheidingsrelais ertussen zitten.
Ik gebruik een normale 7-polige aanhanger stekker. Het aansluitschema heb ik hetzelfde gehouden als bij een auto, alleen pin 2/54G was vroeger de constante stroomdraad, tegenwoordig gebruikt voor het mistachterlicht. Omdat ik geen mistlamp heb gebruik ik deze aansluiting dus ouderwets als constante plus.
Deze gaat dus naar het scheidingsrelais, tijdens lopende motor/rijden, worden de accu's dus opgeladen maar kan de motor dus geen stroom "terug vragen". Tijdens stilstand neemt het zonnepaneel de stroom toevoer naar de accu's dus over.
Precies zoals je dus beschreven hebt. En in de basis hetzelfde principe als bij campers wordt gebruikt. Vandaar ook het idee van het zonnepaneel, omdat campers dus ook wel eens zonder "walstroom" komen,
Haha, ik had geen idee dat dat zo bij campers gedaan werd, ik heb het toen zelf maar in mekaar geknutseld, dacht eerst nog aan een diodebrug om dat terugstromen te voorkomen. Mooi, je hebt in principe overal aan gedacht.

alleen las ik niks over een tractie accu.
 
Haha, ik had geen idee dat dat zo bij campers gedaan werd, ik heb het toen zelf maar in mekaar geknutseld, dacht eerst nog aan een diodebrug om dat terugstromen te voorkomen. Mooi, je hebt in principe overal aan gedacht.

alleen las ik niks over een tractie accu.
Ik werk bijna dagelijks aan campers, zo is het idee ook ontstaan. Tractie-accu... tsja dat is bij ons inmiddels ongedoopt naar "huishoud-accu" _O- _O- _O- . Maar het doel en de werking is hetzelfde.
 
Ja zegt ie...... Dat betekent dat het mee slepen van een druppellader dan mogelijk overbodig wordt !!!
Leg uit.. nou wil ik het weten ook :Y :Y :Y
Heb je daar een schema van?

Ik krijg de link niet voor elkaar.
Als je googled op het relais wat ik hierboven noem kom je wel bij schema en handleiding.
 
Simpel is de start accu en de "huishoud accu" te scheiden met een autokoplamp (gloeilamp).
Accu's staan dan parallel, maar de lamp fungeert als terugloop stroombegrenzer tijdens het starten.
Niet-lineaire weerstand van lamp is hier nuttig. En vrijwel geen spanningsval zoals diodes wel hebben.
 
Ik heb ook zo'n 100w setje van Ali in het span liggen. 100W is wel erg optimistisch hoor want bij mijn maximale meting met volle zon erop en een accu waar alles in kan wat de regelaar kan leveren kwam ik 2.6 A laadstroom, omgerekend naar de bijna 14 volt waarbij dat gebeurd kom ik op net 36 watt. Enfin, meer dan genoeg om telefoons op te laden, de ipad, en een lampje voor in de tent. Ik heb het paneeltje gewoon los in de bak liggen. leg het op de achterklep of op de motor wanneer ik moet laden en verder heeft allemaal weinig ruimte nodig in de motor. Werkt prima, mits je wat zon hebt..

tijdens het rijden kan ik via de USB poorten natuurlijk ook gewoon doorladen omdat de motor dan spanning levert.

Benno

y4mF41N-pTkAfYWalTO41HnaeCvEqoYf0YyOLhYaTaYIpvZR4I37j1wZ0LVdYTGFEkX8MDPsDzuWEeYXGb8Q088enIHrJbxvi63hXqCvuurJ08FOyNkJZbCVZc8k1ztG0VCznJigUWTXAGmmvgwsQNC507bznZUhTO6YY03ilSKIXTKSDX6IeXSg2YTaZ1DgSHntxxgIkZpaWzKeE1XSEAzlg


y4mF41N-pTkAfYWalTO41HnaeCvEqoYf0YyOLhYaTaYIpvZR4I37j1wZ0LVdYTGFEkX8MDPsDzuWEeYXGb8Q088enIHrJbxvi63hXqCvuurJ08FOyNkJZbCVZc8k1ztG0VCznJigUWTXAGmmvgwsQNC507bznZUhTO6YY03ilSKIXTKSDX6IeXSg2YTaZ1DgSHntxxgIkZpaWzKeE1XSEAzlg
 
Terug
Bovenaan Onderaan