Zonta van den Goorbergh

Er zal nog een flinke stap bij moeten.
En laat men niet elke keer aankomen met zijn leeftijd. Ben je goed genoeg, ben je oud genoeg.
 
Bo en Zonta kunnen wellicht allebei gaan inpakken als 2024 weer zo verloopt als 2023. Ze vallen me allebei niet erg mee dit jaar.
 
Motorcoureur Zonta van den Goorbergh reist de wereld af voor zijn carrière, maar kan tijdens de winterstop eindelijk weer eens thuis relaxen.


PREMIUM
Motorcoureur Zonta van den Goorbergh reist de wereld af voor zijn carrière, maar kan tijdens de winterstop eindelijk weer eens thuis relaxen. © Ron Magielse/Pix4Profs

Zonta (18) moest zijn familie maanden missen, maar Bredaas motortalent heeft veel over voor zijn droom​

Zonta van den Goorbergh is niet het prototype 18-jarige. De Bredase motorcoureur racet met 300 kilometer per uur over circuits, vliegt heel het jaar de wereld over en is daardoor amper thuis. Nu het seizoen erop zit, kan Van den Goorbergh eindelijk weer neerploffen in de bank in ‘zijn’ Breda, thuis bij zijn ouders.

Heel de maand december vertoeft Zonta van den Goorbergh (18) in zijn geliefde Breda. De jonge motorcoureur is blij dat er even tijd is voor wat ontspanning en wat tijd met familie en vrienden. ,,En onze hond Snoopy en onze katten niet te vergeten", zegt hij met een lach. Het Moto2-seizoen was voor de Bredanaar lang en zwaar. ,,Het was misschien ook wel te lang", erkent de Bredanaar nu. ,,Vooral op het einde hadden we veel races achter elkaar door Azië heen. Met al het reizen en het tijdverschil was dat vrij pittig.”


Lang van huis​

Pittig was die tijd voor Van den Goorbergh ook omdat hij door het drukke schema voor zeer lange tijd niet thuis kon zijn. Voor het eerst in 3,5 maand (!) landde de jongeling eind november weer in Nederland. ,,Dat houdt dus ook in dat ik al die tijd mijn moeder niet heb gezien, en de hond en de katten. Mijn zus ook amper, al is zij één keer tussendoor nog bij een race van mij geweest.”
Nee, fijn is het zeker niet, vindt ook Van den Goorbergh. ,,Al went het ook wel een beetje hoor", vervolgt hij. ,,Je hebt natuurlijk ook geen keuze. Dit was voor mij m’n tweede jaar zoveel van huis en ik merk aan mezelf dat ik er al veel beter mee ben omgegaan dan afgelopen jaar.” Komend seizoen wordt wéér anders voor Van den Goorbergh. Waar zijn vader Jurgen nu al twee jaar als helper overal bij is tijdens de raceweekenden, stopt dat vanaf komend seizoen. En dus zal hij het nog meer alleen moeten doen. ,,Maar ook dat gaat wennen.”

Terugkijkend op zijn tweede seizoen in de Moto2 blikt de nog altijd pas 18-jarige Van den Goorbergh al met al toch met een tevreden gevoel terug. ,,Ik had natuurlijk graag veel meer punten gepakt, maar ben verder heel tevreden over alle ervaringen die ik weer heb opgedaan”, zegt hij. ,,Ik zie het ook zo, even los van de resultaten: ik heb dit jaar door opnieuw twintig races gereden, mijn totale ervaring gewoon verdubbeld. Dat is me heel wat waard.”
Van den Goorbergh behaalde dit seizoen in totaal zeventien punten, in India schreef hij geschiedenis door daar voor het eerst in zijn Moto2-loopbaan in de punten te finishen. Volgens Van den Goorbergh zelf was het niet toevallig dat hij in India voor het eerst punten wist te scoren. Aangezien het een gloednieuwe baan was, was het speelveld in de Moto2 gelijk. ,,Baankennis is zo belangrijk. En dat kun je alleen maar verbeteren door er heel vaak te rijden. Het maakt zoveel verschil of je ergens al 10 jaar rijdt, of zoals ik pas voor de tweede keer komt kijken. Het gaf mij daarom veel vertrouwen dat ik juist in India die punten pakte. En ik voelde ook al dat het er aan zat te komen, die weken ervoor. ”

Dieptepunt van het seizoen​

,,Dat was echt de ergste race van het jaar", de verontwaardiging en teleurstelling is nog aan Van den Goorbergh te horen als hij antwoord geeft op de vraag wat het dieptepunt van het jaar was. In Engeland op Silverstone rijdt hij een geweldige kwalificatie, waarmee hij zichzelf op P3 neerzet. ,,Maar uiteindelijk gaat zo'n beetje alles mis in de race en eindig nog als 20ste. Ongelooflijk.”
Hoewel het seizoen er pas net op zit en Van den Goorbergh even geniet van de rust, gaat zijn blik toch al weer snel op het nieuwe jaar. ,,De slot van dit seizoen smaakt echt naar meer, die goede lijn wil ik in heel volgend seizoen doortrekken. Ik wil mezelf zo graag laten zien en meten met de beste in de Moto2. Het vertrouwen groeit en groeit, dat merk ik aan alles. Volgend jaar wil ik weer meer punten scoren en strijden om podiumplekken. Dat zou echt al heel gaaf zijn.”

Zonta (18) moest zijn familie maanden missen, maar Bredaas motortalent heeft veel over voor zijn droom
 
Ok, geen Jurgen meer..., ben benieuwd. Denk toch dat Jurgen heel belangrijk is, dit kan natuurlijk ook beklemmend werken... We gaan het zien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan