zou dit verantwoord zijn?

lv0ll9

Die hard MF'er
5 aug 2014
570
63
Groningen en omstreek
Hoi,

Dus, sinds kort lekt mijn rechter voorvork, heb al geprobeert hem schoon te maken, maar de binnenste ring is beschadigt(de kering is al 10jaar oud). dus de poot(en) en het wiel moeten er uit.

Nu heb ik geen middenbok '( of een krik. Nu heb ik wel een garage waar stalen balken over lopen (ook waar ik bij kan), mijn idee is nu dus om de voorkant van de grond te krijgen (en houden) om deze met spanbanden op te hijsen (alleen de voorkant), dit wou ik doen (zonder veel demontage van de kuipdelen) door een spanband onder het frame waar de 2 stukken van het frame samen komen bij de tank/het stuur(zal later een foto plaatsen, ben nu niet bij de motor zelf). Zou ik hieraan de motor zijn voorzijde omhoog kunnen hijsen via de stalen balken?

Mijn zorg is dat op dat punt het gewicht te zwaar is. Maar weet het liever zeker, denk zelf dat het prima kan, want als je remt, voorwiel de grond raakt etc etc hij het ook moet houden.

Of weten jullie een andere manier om dit te doen?
Alvast bedankt :]

EDIT, motor weegt 124kg rijklaar
 
Laatst bewerkt:
Welke Honda heb je het dan over?
Met de ABBA Superbikestand incl. Front Lift Arm kan je beide wielen tegelijk van de grond af krijgen en ook de voorvork demonteren. Om zoiets alleen voor deze klus te kopen is wat veel gevraagd, maar ik weet niet wat je nog meer doet?
 
Ik hijs de voorkant van mijn motor (600RR) ook op als ik mijn vork er onder vandaan moet halen en omdat ik een paar maanden terug een vork swap heb gedaan is het nogal vaak er tussen uit geweest. De achterkant ondersteun ik dan met een bok omdat die anders nogal beweeglijk is achter.

Bij mij hangt deze dan aan houten balken aan het plafond. Middels een "rik rak" \ takel en hijsbanden hijs ik deze dan op. De hijsbanden gaan door het frame (ik haal de ram air buizen er uit)

Spanbanden zijn niet om te hijsen dus ik zou wel opletten dat je de goede gebruikt. Alle hijsbanden voldoen dacht ik. De paarse (lichtste) kunnen tot 1000KG hijsen.
 
Laatst bewerkt:
Je motorblok is met afstand het zwaarste deel van je motorfiets,
dus de opstelling zoals je die beschrijft is geen probleem.
wel handig is het om je achterrem te blokkeren, zodat de fiets niet voor- of achteruit kan tijdens het sleutelen.
De plek die je beschrijft, tussen het frame en het stuur heet overigens het balhoofd,
voor wat het waard is...
Groet en succes,
Hans
 
Kan prima met spanbanden aan het frame, alleen wel even een paddock voor de achterkant gebruiken om de motor te stabiliseren.
En als je een paddock stand hebt met platte lepels en een achterbrug van vierkante buis is het nog stabieler als je de brug men twee lijmtangen vast op de lepels klemt :)
 
Dank voor alle reacties

Welke Honda heb je het dan over?
Met de ABBA Superbikestand incl. Front Lift Arm kan je beide wielen tegelijk van de grond af krijgen en ook de voorvork demonteren. Om zoiets alleen voor deze klus te kopen is wat veel gevraagd, maar ik weet niet wat je nog meer doet?
Het gaat hier om een CBR125R, gaat nu puur om de voorvork , omdat deze lek is. Verder niet van plan een hoop te doen dat niet nodig is, het is namelijk geen project fiets :)

Je motorblok is met afstand het zwaarste deel van je motorfiets,
dus de opstelling zoals je die beschrijft is geen probleem.
wel handig is het om je achterrem te blokkeren, zodat de fiets niet voor- of achteruit kan tijdens het sleutelen.
De plek die je beschrijft, tussen het frame en het stuur heet overigens het balhoofd,
voor wat het waard is...
Groet en succes,
Hans
Klopt, achter rem blokeren zal niet nodig zijn, zal hem zeker achter wel op een paddock stand zetten.

het punt waar ik het over had(de beloofde foto)
iCgMUEb.jpg
 
daar kan je prima hijsen. zorg wel dat je goede sjorbanden hebt en niet die goedkope dingen van de bouwmarkt. er zit op goede sjorbanden altijd een oranje label waar onder andere een gewicht op staat. dit is geen hijsgewicht. maar een zekeringsgewicht. neem voor hijsen een factor 1/2 of 1/3 van dat gewicht.
 
Laatst bewerkt:
daar kan je prima hijsen. zorg wel dat je goede sjorbanden hebt en niet die goedkope dingen van de bouwmarkt. er zit op goede sjorbanden altijd een oranje label waar onder andere een gewicht op staat. dit is geen hijsgewicht. maar een zekeringsgewicht. neem voor hijsen een factor 1/2 of 1/3 van dat gewicht.
Qua band zit het wel goed, we hebben een aantal van een oom van mij gekregen die hijsbanden voor zijn werk gebruikt, de huidige die ik klaar heb liggen kan 5 ton tillen, dus dat zit wel goed met de 124kg van mijn brommert :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan