Zou jij wel een elektrische motor willen of niet?

Wil jij een elektrische motor?

  • Ja, die zou ik graag willen hebben.

    Stemmen: 193 58,1%
  • Nee, die wil ik niet.

    Stemmen: 114 34,3%
  • Interesseert me niet.

    Stemmen: 25 7,5%

  • Totaal aantal stemmers
    332
Zo'n Energica is toch al een redelijk serieuze motor. Valt me tegen dat de E-scooters ver achterblijven. We hebben de Vectrix gehad en de BMW C Evolution, beiden met een tamelijk onbruikbare actieradius (<<100km) en dat terwijl juist bij de scooter het praktisch gebruik voorop staat en de emoties (in de zin van schakelen, geluid en trillingen) een wat kleinere rol spelen. Doe mij maar een E-scooter met 30 - 40pk en een bereik van zo'n 200km. Prima voor boodschappen en woon-werk en weinig onderhoud.
 
Die komen wel, maar ik verwacht eerder uit de hoek van Kymco en Sym, dan van BMW en dergelijke.
 
Zo'n Energica is toch al een redelijk serieuze motor. Valt me tegen dat de E-scooters ver achterblijven. We hebben de Vectrix gehad en de BMW C Evolution, beiden met een tamelijk onbruikbare actieradius (<<100km) en dat terwijl juist bij de scooter het praktisch gebruik voorop staat en de emoties (in de zin van schakelen, geluid en trillingen) een wat kleinere rol spelen. Doe mij maar een E-scooter met 30 - 40pk en een bereik van zo'n 200km. Prima voor boodschappen en woon-werk en weinig onderhoud.
Tot 100 km is voor mij vaak al genoeg hoor. Woonwerk haal ik dat niet. En het is wel goedkoop toeren.
 
Elektrische motorfietsen zijn gewoon een mooie techniek.
Maar net als er in het begin met de nieuwe generatie motorscooters zijn er
altijd weer personen die er neerbuigend over moeten doen.
Ieder z'n ding.
Waar ik wel flink van baal zijn al die leugens over de energie transitie.
Alles wat mensen doen is vervuilend.
Wees dan ook eerlijk met de cijfers en stop met die belachelijke
propaganda.
Is alleen maar schadelijk omdat overheden dan denken
dat ze probleemoplossend bezig zijn.

De afstand wat zo'n ding kan afleggen maakt mij niet zoveel meer uit.
Immers houd ik het helaas niet meer lang vol op zo'n trilmonster.
Dan is zo'n elektro ding een prima uitkomst.
Niet voor het milieu, want dat scheelt op dit moment bijna niets.
Milieu/klimaat is over de hele wereld.
Ergens anders meer uitstoot creeren om hier dan stoer te doen.
Maar in drukke gebieden is het voor de mensjes aldaar wel prettig.
Mocht ik dan echt lange afstanden gaan rijden, hang ik er wel
een aanhanger achter.
Nieuwe accu's worden steeds beter, nu nog snelladers bij de cafe's
100km kachelen, frisje pakken en hoppa weer 100km ;-)
 
;-)
Heb ik over na gedacht.
Ik heb nu nog een Honda V2
voor af en toe een heel kort ritje.
Wie weet weer in de toekomst.
 
Ik ben er niet klaar voor, na pensionering rij ik regelmatig ritjes van + 250 km en hou niet van zoeken naar laadoplossingen. In zuid-België heb ik er nog bijna geen gezien en laat dit net mijn interessegebied zijn...
Moest ik woon- werktoestanden doen zoals voorheen is het natuurlijk een andere zaak, op en af ongeveer 60 km is best te doen al deed ik in de winter met een geleende BMW C Evo net deze afstand, was wel 55 km autobaan en ik hield me dan aan ongeveer 100 km/u. Het rijbereik tussen zomer en winter is wel erg groot, eens onder de 5 graden zakt deze enorm en is de rijsnelheid nog van grotere impact dan in de zomer. Voorlopig nog geen voeling met EV!
 
Ik heb de C-Evolution ook geprobeerd want ik zocht eigenlijk een scooter. Alleen heeft de BMW weinig voordelen boven een conventioneel model maar wel een paar nadelen.
Het rijdt best goed maar toch gekozen voor de Zero omdat die twee keer zo ver komt op een lading, veel compacter en lichter is en hij kostte mij iets meer dan de helft.

Het is dus maar net waar je voor kiest en wat jouw eerste indruk bepaalt.
 
Zeker wel, ik heb inmiddels ruime ervaring met beide. Elektrisch rijdt veel beter, dat moet je meemaken.

En zolang benzinerijders mij niet hun mening opdringen heb ik ook respect voor hun keuze.

Had ook eigenlijk niet anders verwacht van jou, Hybride.
Gek toch dat mensen met een batterij onder hun kont, hun nep
CO2 neutraal anderen steeds maar weer opdringen.

Elektrisch is voorlopig een keuze voor techniek.
Niet omdat het beter is voor het milieu / klimaat.
 
...
Gek toch dat mensen met een batterij onder hun kont, hun nep
CO2 neutraal anderen steeds maar weer opdringen.
....
Als iemand met een batterij onder zijn kont ;)

Mijn ervaringen zijn dan vooral andersom:
Ik ben een slavendrijver die kindjes een mijn instuurt.
Ik ben een egoïst omdat ik CO2 bij de buren uitstoot en er zelf geen last van heb.
Ik jat belasting van iedereen
Ik ben een groen links terrorist, echt :')
Ik vervuil de aarde gigantisch straks met mijn batterij
enz enz
Moe wordt je ervan. Discussie is ook meestal nutteloos.

En ja, ik vind de EV gewoon heerlijk rijden, dat was toch echt de hoofdreden na de proefrit was ik verkocht.

Maar op de één of andere manier wordt je toch als EV rijder in dat hokje gestopt.

En ja er zijn EV rijders waar ik ook moe van wordt, maar de meeste vallen echt wel mee hoor. Net mensen :+ :Y
Bij motorrijders vind ik sowieso de meeste echt ok, toch een andere mindset als de EV autorijder.
 
Jammer inderdaad dat onder motorrijders het niet gewoon kan gaan over de voor en nadelen van de techniek. Ik ben best geïnteresseerd in EV maar dat is omdat ik een techneut ben (elektronica). Ik zou het dan ook best wel eens willen proberen op 2 wielen. Tot nu toe alleen een keer met de vorige generatie Renault Zoe gereden als leenauto. Viel wat tegen, waarschijnlijk omdat mijn verwachtingen te hoog gespannen waren na alle verhalen over razend snelle acceleratie. Dat was dus niet het geval bij de Zoe. Eerder nogal saai. Maar bij benzine stokers zitten ook saaie en spannende versies. Zeg maar de Deauvilles vs de Panigales. Ben benieuwd wat er gaat komen de komende jaren. Hopelijk gaan de grote fabrikanten ook aan de slag.
 
Jammer inderdaad dat onder motorrijders het niet gewoon kan gaan over de voor en nadelen van de techniek.
Het mag wat mij betreft best ook gaan over nevenzaken maar dan wel gebaseerd op feiten.

Post #311 hierboven is weer zo’n persoonlijke aanval niet gebaseerd op feiten of waarheid. Het is eigenlijk gewoon gelogen maar moet ik daar elke keer weer tegenin gaan? Ik heb dat al tientallen keren aangetoond en uitgelegd.
 
... Tot nu toe alleen een keer met de vorige generatie Renault Zoe gereden als leenauto. Viel wat tegen, waarschijnlijk omdat mijn verwachtingen te hoog gespannen waren na alle verhalen over razend snelle acceleratie. Dat was dus niet het geval bij de Zoe. Eerder nogal saai. ...
Grappig detail:
In de vorige generatie Zoe zat een 23,3 kWh accu.
In mijn Energica Ribelle zit nu een 21,5 kWh accu. Bijna gelijk aan capaciteit, er worden zeker stappen gemaakt.

Mijn acceleratie is niet saai })

Aanvulling: De nieuwste Zoe zit ondertussen ook op 52 kWh.
 
Ik zeg nee, omdat je met een elektrische motor niet van een dagje toeren kunt genieten. Wanneer je die extra afstand rijdt, merk je op dat de accureserve snel is gezakt. Ik ben wel onder de indruk van Energica's prestatie, maar ergens mis je de lawaaimaker.
 
Een dagje toeren kan al prima met de vorige generatie Energica's, heb ik een paar jaar geleden ervaren (niet zelf op gereden maar @Artemecion woont bij me in de buurt en weer zijn samen heen en weer gereden). En heerlijk uitgerust thuis omdat we op de terugweg een beetje rustig aan moesten doen ivm de range. :+

Halverwege nog ff een bakkie gedaan terwijl zijn Energica aan de lader hing.
 
Het mag wat mij betreft best ook gaan over nevenzaken maar dan wel gebaseerd op feiten.
En dat doe jij niet. Laat maar horen dan.
Uit mijn stukje haal je een paar zinnen en dat is het dan, de andere zinnen heb je niet eens gelezen.

Door de overheid propaganda, waarbij Nederland het slechtste kindje uit de klas is,
wordt de burger om de oren geslagen met onzin.
Shell gaat olie omzetten in waterstof en hoppa alles is weer groen.
Vattenfall, laat maar, slaat helemaal nergens op.
De molens moeten vaak stil gezet worden (vooral in Duitsland) want de infra structuur is er
nog niet.
Logisch dat velen elektra niet zien zitten.

Elk jaar verbruiken we meer fossiel. Groene energie moest deze steile lijn temperen.
Nu hebben we wel steeds meer groene energie, maar het blijft een druppel.
Elektrisch vervoer loopt hoofdzakelijk op kolen, gas en kern.
Elektrisch vernield het ecosysteem in grote delen van Zuid Amerika.
Tesla's worden pas CO2 beter als je er meer mee gaat rijden.
Meer verbruiken om groener te worden?!

Echte optie is halveren van het olieverbruik.
Gaat voorlopig niet gebeuren.

Dus, haal die domme stickers van de auto.
Geniet er van zolang het nog kan.
China en India zetten vol in op elektra. Niet omdat het voor de wereld zo goed is
maar het maakt de steden leefbaarder.
Wie weet komt er nog een echte technische doorbraak, dromen mag.
Accu's worden steeds beter.
Maar op dit moment verplaats je alleen maar de vervuiling en daar
is het elektrisch vervoer meester in.

Het zal niet lang meer duren en dan is te zien hoe een Tesla zich houdt.
Nissan Leaf had niet zulke goede cijfers.
Na 10 jaar de helft van de afstand, autootje voor een schijntje.

Hoe gaat dat straks met motoren als ze 10 jaar oud zijn?
Accu revisie of voor een paar duiten extra weer een nieuwe?
Motoren maken gemiddeld minder km, dat is funest voor de
huidige accu's.
Maar de 'nieuwe' accu techniek komt er aan en dan zou het wel
eens snel kunnen gaan en er mooi spul op de markt komen.
Zoiets als Kia met 7 jaar garantie (o ja Tesla ook, maar dat isniemeer).
10 jaar volle garantie op een accu?

Feiten genoeg?
 



Die Tesla's rijden al langer rond dan je denkt, de tijd gaat snel...

Verder wel met je eens hoor, het is voorlopig nog verplaatsen van problemen i.p.v ze op te lossen.
 
  • Leuk
Waarderingen: GL5
Ik zeg nee, omdat je met een elektrische motor niet van een dagje toeren kunt genieten. Wanneer je die extra afstand rijdt, merk je op dat de accureserve snel is gezakt. Ik ben wel onder de indruk van Energica's prestatie, maar ergens mis je de lawaaimaker.
Heb je er wel eens op gereden dan?
Motoplus heeft gemeten dat een Energica onder volle acceleratie meer geluid kan maken dan een gewone motorfiets.
Zelfs teveel geluid voor Zwitserland.
Een Zero is wel lekker stil.

 
Laatst bewerkt:
Het zal niet lang meer duren en dan is te zien hoe een Tesla zich houdt.
Nissan Leaf had niet zulke goede cijfers.
Na 10 jaar de helft van de afstand, autootje voor een schijntje.

Hoe gaat dat straks met motoren als ze 10 jaar oud zijn?
Accu revisie of voor een paar duiten extra weer een nieuwe?
Motoren maken gemiddeld minder km, dat is funest voor de
huidige accu's.
Maar de 'nieuwe' accu techniek komt er aan en dan zou het wel
eens snel kunnen gaan en er mooi spul op de markt komen.
Zoiets als Kia met 7 jaar garantie (o ja Tesla ook, maar dat isniemeer).
10 jaar volle garantie op een accu?
Het is allang duidelijk dat een elektrische auto meer dan twee ton meegaat zonder enorm op capaciteit in te boeten. Maar verder blijft het een auto. Na 2 ton en 200.000km is het frisse er wel vanaf. Dan beginnen de fusees, de draagarmen en de de besturing toch wel wat sloppy te worden, om nog te zwijgen over het interieur. De accu is het probleem niet.

En motoren? Ik weet niet wat jij rijdt maar mijn jongste motor is 25 jaar oud. Na tien jaar is een motor nog hartstikke fris. Met of zonder batterij. De eerste generatie Zero rijdt nog steeds rond, zonder noemenswaardig capaciteitsverlies. Wel met rotte laders.
 
Al zou de accu stuk gaan, dan nog zijn de onderhoudskosten in totaal veel lager dan die van een benzinemotor.
 
Al zou de accu stuk gaan, dan nog zijn de onderhoudskosten in totaal veel lager dan die van een benzinemotor.
v.w.b. normaal onderhoud klopt dat helemaal.
maarrrrr: bij veel EV's is de prijs van het accupakket al pakweg de helft van de EV aanschafprijs.
hierdoor zullen als gevolg van afschrijving EV's met een kapotte of slecht functionerende accu snel totall loss worden verklaard.
zit de autohandel straks met prima voertuigen, waar je minus werkende accu niets mee kan.
en natuurlijk zal de industrie via het marketingsconcept het liefst de wegwerpmaatschappij willen voortzetten in die zin dat het balletje zo gespeeld zal worden dat het dan meer loont een nagelnieuwe EV te kopen, dan een tweedehandsje een nieuwe accu te geven...

dus denk ik dat, afhankelijk van welke partij je dit laat doen (nog voordeliger als je het zelf kunt), een motorblok wissel dan voordeliger te realiseren is, dan een accu wissel...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan