Zou jij wel een elektrische motor willen of niet?

Wil jij een elektrische motor?

  • Ja, die zou ik graag willen hebben.

    Stemmen: 193 58,1%
  • Nee, die wil ik niet.

    Stemmen: 114 34,3%
  • Interesseert me niet.

    Stemmen: 25 7,5%

  • Totaal aantal stemmers
    332
..
Het vergelijk is vanuit de eigen ervaring en dat is altijd goed. Of zou jij ook woon~werk en heel veel kilometers door weer en wind op een Ducati Streetfighter of een MV Augusta Brutale willen doen?

Dat ga ik dus wel doen, met de Eva Ribelle woon~werk verkeer. (Dat is op papier ook een streetfighter)
En ja dat wordt dus ook weer en wind en kou.. We gaan het gewoon proberen.

Wel de optie handvat verwarming en de toerruit gekozen. Ik heb met de toerruit gereden en vond de winddruk meevallen.
(en uiteraard Öhlins vering, bij veel rijden goede banden en vering erg belangrijk, mijn VFR is voorzien van Hyperpro voor/acher)
De stroomlijn van de motor stuurt de wind redelijk langs je heen, schouders en hoofd pakken wel wind.
Maar de praktijk zal het uitwijzen, dan gaan we veel meer rijden natuurlijk.
Ook de kou zal impact hebben op de accu.

Volgend jaar hoop ik de verbruikcijfers en windbeleving in de kou/regen mee te kunnen delen.
Dat blijft een beetje een gok, maar ik durf hem wel aan.
Ik heb in ieder geval goede motorkleding eens kijken of ik een speknek kan kweken :+
 
Of zou jij ook woon~werk en heel veel kilometers door weer en wind op een Ducati Streetfighter of een MV Augusta Brutale willen doen?

Ik heb een FJR ingeruild op een naked EVA (zelfs zonder ruitje) voor woon-werk. 85 km/dag, vnl snelweg.
Dus ...

Qua gebruiksvriendelijkheid mis ik wel de cardan van de FJR.
Maar af en toe de ketting spannen (ik heb een pro-oiler gemonteerd) weegt echt wel op tegen al die keren benzine moeten tanken.
 
De Shimano motor van mijn elektrische fiets heeft 30 Nm, net zoveel als een 300 cc Kawasaki, die echter aanzienlijk sneller is.
 
Je houdt van herhalen blijkbaar, maar het het snijdt nog steeds geen hout.

Je móet wel met andere modellen vergelijken want veel meer is er gewoon nog niet. En dat ligt niet aan Zero of Energica, dat ligt aan de oude fabrikanten die het schijnbaar geen probleem vinden om steeds verder achterop te raken.
Ik ben om elektrisch te kunnen rijden zelfs overgestapt naar een heel andere categorie motorfiets. Ik mis nu bagageruimte en bescherming, maar de elektrische aandrijving maakt het gemis méér dan goed.

Wat jij zegt over die gebruikersvriendelijkheid, dat is echt onzin. Het is zelfs net andersom, die MV is een gebruikersonvriendelijk ding vergeleken met een elektrische motor.
En als je die droge koppeling voor jou een voorwaarde zou zijn moet je dat zelf maar weten, ik kies liever voor ongekende souplesse en een enorm koppel dat altijd zonder onderbreking paraat is.

Ik denk dat het aan vraag en aanbod ligt. Als er meer vraag was naar ev-motoren, was er wel meer aanbod geweest ;)

Een scooter heeft ook ongekende souplesse. Maar dat is meer als een kers op een hondendrol.
Dat koppel argument is fijn vanaf stilstand, de andere 99,99% van de rit je met een verbrandingsmotor met een vrij vlak koppelverloop.

Afijn, ik zwaai nog wel een keer als je staat op te laden :W

EDIT: hier nog een grafiekje van koppelverloop van een Triumph drie-cilinder, beter krijg je het niet.

Power-and-torque.png
 
Laatst bewerkt:
Ik geloof er niets van dat dit puur komt door vraag en aanbod.

De techniek is nog vrij jong, de Li-Ion batterijtechniek is vrij recent en volop in ontwikkeling, de regelaars met hun hoog vermogen elektronica zijn echt van de laatste jaren. De techniek is gewoon nog onbekend bij de gevestigde fabrikanten, er waren een paar start-ups nodig om te laten zien dat je er ook mooie motoren mee kunt bouwen.

Ook met het koppel heb je het mis, dat is gedurende de hele rit belangrijk.
Ik zal het anders stellen. Al die ontwikkelingen van die heilige verbrandingsmotor zoals die desmodromische kleppen, VTec, injectiemapping, nokkenasverstelling, quickshifters op de bak, Exup kleppen in de uitlaat, koppelingen met bekrachtiging, halfautomaten, DSG techniek; het is ALLEMAAL gedaan om de elektromotor te imiteren, het is ze alleen slecht gelukt want je moet nog steeds schakelen.


Jij hebt jouw post net geedit,
EDIT: hier nog een grafiekje van koppelverloop van een Triumph drie-cilinder, beter krijg je het niet.
Met een benzinemotor niet nee... Je mist een heel stuk tussen 0 en 3000 Rpm. Dat stuk is nu net zo belangrijk bij lage snelheid.


Ik heb nog nooit onderweg hoeven laden, sta dus ook nooit ongewenst stil. Ik zwaai wel als jij weer eens stilstaat om te tanken.
 
Laatst bewerkt:
Je ziet met de motoren een beetje hetzelfde als met de auto's.
De gevestigde orde blijft hangen in oud denken.
Nieuwe bedrijven die een goed product weten neer te zetten, streven ze voorbij.

En ook motorrijders zullen met hun 'beleving' nergens meer terecht kunnen wanneer verbrandingsmotoren meer en meer verbannen worden.
 
...
EDIT: hier nog een grafiekje van koppelverloop van een Triumph drie-cilinder, beter krijg je het niet.
...

Beter krijg je het niet???
vanaf 3000 rpm?

Je bedoeld vanaf 1 tot begrenzing een precies rechte lijn die driemaal zo hoog ligt, oh nee dat is de Energica O-)

Sven, je hebt een mooie machine en ik geloof gelijk dat jij er heel blij mee bent en geniet van de km's die je er mee maakt :t
Van mij mag je dat, een ieder moet rijden op de machine die hij wilt en waar hij blij van wordt. :Y Lekker blijven rijden en genieten van mij hoef je echt niet naar een EV toe hoor :]

Maar er is geen ICE motor die de soepelheid en het koppel van een EV haalt. Gewoon niet.
Daar ga je geen argumenten voor vinden. Want die zijn er niet, qua rijden is de Elektro motor perfect.

Maar ok, het zgn. "karakter" zit er dan niet in.

Is een EV dan geweldig en voor iedereen.
Nee natuurlijk niet en de kleine keuze werkt daar aan mee.
Het zijn inderdaad nieuwe merken die nu domineren net als bij Tesla. De toekomst zal uiteraard anders worden, er zal steeds meer keuze komen, maar daar zijn we nog niet.
Er zijn praktische bezwaren zoals prijs en eventueel bereik. (dat laatste zal steeds minder een probleem worden, accu's worden beter en laadpalen komen er steeds meer) De prijzen zullen ook dalen. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat dit een hobbel is.

En geluid is natuurlijk persoonlijk. Er zijn mensen die dat klappen mooi vinden, helaas voor die groep gaat dit waarschijnlijk wel een probleem worden in het steeds drukker wordende Nederland. Dat probleem heeft een EV niet.

Ik voorzie wel een mooie toekomst voor de EV.
En inderdaad hopelijk ooit een cardan, ook ik heb de pro-oiler er bij besteld.
 
niets kan oudere motoren vervangen , ik zal persoonlijk Nooit een EV aanschaffen , wil er niet eens op proefrijden .
oude motoren hebben een verhaal / passie / een gevoel . dat heb je bij EV helemaal niet .
en zeg nou zelf , waarom rijdt je motor ? toch niet voor A naar B maar ook voor je plezier hoop ik ?
een paar keer hard optrekken is leuk met zon EV maar je gaat niet lekker op vakantie met zon actieradius .
En mocht je onderweg een storing krijgen dan zit je ook , als je nou een honda/suzuki/yamaha/bmw etc kunnen de meeste motorzaken je prima helpen . maar kom je aan met zon EV dan hebben ze de handen in het haar .
 
Heel simpele vraag: zou je wel een elektrische motor willen hebben ja of nee. We hebben het niet over of je hem wel of niet kan of wil betalen, puur ja of nee.
JA!!!

En met een beetje meer uitleg, maar ik beloof je om niet over "betalen" te spreken ...

Een keer een testrit gedaan met een elektrische auto.
1 woord ... GEWELDIG!!!

Dat zal dan met een motor ook zo zijn veronderstel ik.

Mogen we wel over actieradius/laad-tijd praten? :+
 
ik heb "of niet" ingevuld ,dat is voor mij logisch als fossiel zijnde :t :+
 
...
en zeg nou zelf , waarom rijdt je motor ? toch niet voor A naar B maar ook voor je plezier hoop ik ?
Voor de vrijheid, de uitzichten, ...
(En in mijn geval voor ruim 70% woon-werk, maar dat even terzijde)
En dat kan voor mij ook zonder Vroooaaaar, en zonder schakelen ;)

Maar ieder zijn mening en smaak natuurlijk :t
...
een paar keer hard optrekken is leuk met zon EV maar je gaat niet lekker op vakantie met zon actieradius .
...
Nu nog niet misschien ... tenzij ... je die neemt met hoogste actieradius, en niet van plan bent om van 's morgens vroeg tot 's avonds laat te rijden, maar eerder in de zin van 300 a 400 km per dag (voormiddag), en dat allemaal goed te berekenen, en de namiddagen houdt om dingen te bezichtigen.

Althans, opnieuw afhankelijk van je wensen.
Want een motorrijs betekent voor mij niet héél de dag rijden (dat is gelijk aan van A naar B), want dan neem ik liever het vliegtuig en huur ik ter plaatse een motor.
Maar een deel van de dag rijden, en een deel om dingen te bezichtigen.

Keuzes ...keuzes ... en wensen ... voor iedereen verschillend.

Wel moet je vrij precies gaan bereken waar en hoe als je met een elektrische motor op vakantie gaat. Maar onmogelijk? Nee, zeker niet. En mischien houden de elektro rijders onder ons net van die uitdaging, dat zou zomaar eens kunnen :t
 
Ik zou toch tegen de limiteiten aanlopen met zo'n Energica. Hopelijk gaat mijn reis aanstaande juni door met mijn eigen motor, dan doe ik dagtochten van ~250km en redelijk up-tempo. De actieradius van die Energica is sterk verbeterd idd t.o.v. de eerste electrische motors, maar het wordt toch billenknijpen in mijn geval, geen fijn gevoel. Je moet bereid zijn tot compromissen, daar kan je niet omheen.

Maar begrijp me niet verkeerd, ik zou een proefrit niet overslaan, zag dat je in Amsterdam een aan kon vragen op zo'n Energica.
Toch denk ik dat je meer bereikt als je de motor meer naar het prubliek toe brengt, zoals Buell dat ook wel is deed met hun modellen. Beide merken staan natuurlijk nogal buiten de 'mainstream'. Kon je gewoon opstappen en wegrijden, niet eens altijd vanaf een dealer maar ook op een stadsplein of ander druk punt stonden ze met een tent.
 
niets kan oudere motoren vervangen , ik zal persoonlijk Nooit een EV aanschaffen , wil er niet eens op proefrijden .
oude motoren hebben een verhaal / passie / een gevoel . dat heb je bij EV helemaal niet .
en zeg nou zelf , waarom rijdt je motor ? toch niet voor A naar B maar ook voor je plezier hoop ik ?
een paar keer hard optrekken is leuk met zon EV maar je gaat niet lekker op vakantie met zon actieradius .
En mocht je onderweg een storing krijgen dan zit je ook , als je nou een honda/suzuki/yamaha/bmw etc kunnen de meeste motorzaken je prima helpen . maar kom je aan met zon EV dan hebben ze de handen in het haar .

Sorry niet met je eens :N

Ja, ik rij al 40 jaar motor en heb ervaring met veel motoren.
Ik denk nog met plezier terug aan mijn mooiste ervaring de Honda CBX1000 6 cyl. Heerlijk met mijn meissie (nu al heel lang mijn vrouw) toeren door Nederland.
Heerlijk geluid met de 6 cyl en wel 103 pk man man wat een machine. Ik heb er 3 gehad uiteindelijk.
Maar kijk er nu eens eerlijk naar:
Hij zoop zowel benzine als olie, wegligging beroerd tot zeer beroerd, zwabberen boven de 160, niet door de bocht heen te krijgen, werken met zweet op mijn hoofd en remmen, gooi maar een anker uit dat gaat beter voor die stoomboot stil staat :')

Hooguit voor een keertje een rondje boulevard, maar het rijd echt gewoon beroerd en eigenlijk gevaarlijk. En ja ik wel best er wel weer eentje in de garage voor een af en toe rit op een zomerse dag, maar ook niet meer dan dat.

Dan de souplesse van de Energica, remmen als een gek, sturen als een scheermes. ABS / Tractiecontrol alles klopt. Altijd koppel en rijden met regeneratie. Het rijd gewoon heerlijk en soepel.
Geen verhaal klopt, die gaan we weer maken :Y De eerste zijn met wat nieuws, aangesproken worden door mensen, he dat is een aparte machine.
Passie, zekers, ik wordt er vrolijk van een smile tijdens het rijden, ik heb heimwee naar de proefrit, heerloijk was dat. Dus een positief gevoel heb ik er zeker bij.

De wereld staat niet stil en sommige vooruitgang is gewoon fijn. Dat wil niet zeggen dat ik niet met plezier aan mijn oude bakjes terug denk, maar dit is gewoon beter. En niet alleen voor woonwerk.

Actieradius van de nieuwe Energica is al ruim voldoende, 200 km rijden of zeg eens 2 uur. (dat is zat, dan stop ik ook met de ICE voor een bakkie) de motor aan de snellader en een kwartier laden is 100 km actieradius erbij. Beetje bakkie / gebakkie is zo 20-30 minuten dat is weer 2 uur rijden zo kun je blijven rijden.
Alleen moet je plannen en zeker weten dat er snelladers zijn op je route.
Tegenwoordig zijn er tig apps die je daar bij helpen (ook een modern dingetje *D )
Kortom, vakantie geen probleem. Ik heb bij mijn Energica ook een Giva 3 kofferset besteld dus ook genoeg ruimte daarvoor.

Storing, tja hoe vaak komt dat voor? Kan altijd. En ik hoor voorlopig weinig storingen met de EV's.
Ter vergelijk mijn huidige VFR1200X heeft nu ook een storing al bij TenKate geweest maar die zit ook nog even met de handen in het haar wat dat nu weer is en ik moet daar de motor een aantal dagen voor onderzoek laten staan.
Dus ellende kan met elke motor, zelf met de betrouwbare Honda blijkbaar '( Hij weet zeker dat ik hem wil inruilen en is boos op mij :')

Kortom slim dat je niet gaat proefrijden want dan ben je waarschijnlijk ook om :+
Maar je commentaar komt meer over als wat de boer niet kent dat eet hij niet en dat is jammer.

Er zijn situaties dat je beter nog geen EV kunt nemen maar die overwegingen moeten wel rationeel zijn ipv een gevoel wat waarschijnlijk misplaatst is.
 
De vraag was zo simpel mogelijk: wil je wel of niet een elektrische motor?

En dan komt er weer een hele discussie over de voor en nadelen van beiden en die is per definitie kansloos.

De fans van de EV zijn er heel tevreden mee en dat is heel fijn voor ze, maar je hoeft het niet allemaal uit te leggen en te verdedigen.
En iemand die op een stokoude Indian rijdt kan ook gewoon niet uitleggen wat daar zo fijn aan is.

Ondergetekende rijdt al bijna 60 jaar op motoren en zijn meest moderne is een Honda van 32 jaar oud en dat rijdt echt wel erg fijn. Maar als je nou vraagt wat hij de leukste vond, dan is dat de NSU Max van 1956 en dat was ook technisch een heel interessante motor.

En hij heeft zoveel auto's gehad dat hij niet eens meer weet hoeveel, maar ik noem er een paar die men wellicht interessant vindt: Chrysler New Yorker 1960, 2x Chevrolet Impala 1963, een cabrio en een coupe, Cadillac Eldorado coupe 1972, Rover 3500S V8, Volvo 164, Jaguar MK2, Daimler 250 V8, diverse Jaguar XJ6, Jaguar XJS V12 en vele anderen.

Maar als je nou vraagt wat hij de leukste auto vond, dan is dat de Renault Estafette, een oude bestelbus. Vreemd hé? Smaak.
 
Sorry niet met je eens :N


Kortom slim dat je niet gaat proefrijden want dan ben je waarschijnlijk ook om :+
Maar je commentaar komt meer over als wat de boer niet kent dat eet hij niet en dat is jammer.


Er zijn situaties dat je beter nog geen EV kunt nemen maar die overwegingen moeten wel rationeel zijn ipv een gevoel wat waarschijnlijk misplaatst is.


Nee en dat zal ook zo blijven , ik ben dan wel slechts 27 jaar jaar maar ik ben al sinds klein af aan , aan het prutsen met oldtimer brommers / motors / autos /vrachtauto's en zou niet anders willen dan lekker vieze handen krijgen en schelden als iets net niet lukt .
Iedereen kan een catalogus openen en bolt on's kopen maar dat is totaal niet waar ik heen wil gaan .
Kortom : de komende 50 jaar ga ik lekker benzine rijden :)
 
Dat zie je verkeerd lieve Jan, ik heb het nergens over voordelen en nadelen. Misschien koop ik wel een EV, maar liever een BMW R18. :]
Rover 3500 SD van mijn vader heb ik ooit bijna tegen een boom gereden,..oeps.
 
Ik zou toch tegen de limiteiten aanlopen met zo'n Energica. Hopelijk gaat mijn reis aanstaande juni door met mijn eigen motor, dan doe ik dagtochten van ~250km en redelijk up-tempo. De actieradius van die Energica is sterk verbeterd idd t.o.v. de eerste electrische motors, maar het wordt toch billenknijpen in mijn geval, geen fijn gevoel. Je moet bereid zijn tot compromissen, daar kan je niet omheen.
Dat is toch niet vergelijkbaar met hoe je de motorfiets dagelijks gebruikt, of hoe woon~werk rijders hun motor gebruiken??

Het ideale aantal motorfietsen is variabele X+1.
Ik stop er i.v.m. de ruimte met drie (wegens klachten :+ ), maar voor dagelijks gebruik is een EV welkom.
Op het circuit blijft de gewone superbike, maar kan er ook mee op vakantie. :)
 
niets kan oudere motoren vervangen , ik zal persoonlijk Nooit een EV aanschaffen , wil er niet eens op proefrijden .
oude motoren hebben een verhaal / passie / een gevoel . dat heb je bij EV helemaal niet .
en zeg nou zelf , waarom rijdt je motor ? toch niet voor A naar B maar ook voor je plezier hoop ik ?
een paar keer hard optrekken is leuk met zon EV maar je gaat niet lekker op vakantie met zon actieradius .
En mocht je onderweg een storing krijgen dan zit je ook , als je nou een honda/suzuki/yamaha/bmw etc kunnen de meeste motorzaken je prima helpen . maar kom je aan met zon EV dan hebben ze de handen in het haar .

Ik rij vrijwel alleen woon werk, natuurlijk heb ik daar plezier bij.
De laatste keer dat ik voor enkel mijn plezier een rondje heb gereden kan ik mij niet herinneren. Dus ja die mensen zijn er :)
Een elektrische motor zou mij goed passen, alleen nog wachten tot de prijs mij bevalt
 
....De vraag was zo simpel mogelijk: wil je wel of niet een elektrische motor?

En dan komt er weer een hele discussie over de voor en nadelen van beiden en die is per definitie kansloos.

De fans van de EV zijn er heel tevreden mee en dat is heel fijn voor ze, maar je hoeft het niet allemaal uit te leggen en te verdedigen....



Jij wilt eigenlijk het zoveelste topic met een opsomming van alle vooroordelen over elektrisch rijden, en die mogen dan ook niet eens gecorrigeerd worden.

Wat voegt het toe als enkelen hier blijven verkondigen dat ze nooit elektrisch zullen rijden en ook nooit een proefrit willen maken, zulke mensen kunnen toch onmogelijk weten waar ze over praten ?

Wat heeft het voor nut om je mening te geven over iets dat je totaal niet kent ?


Wees blij dat er nog een paar mensen zijn die wél elektrisch rijden of zelfs maar een proefrit gemaakt hebben en die de moeite nemen hier nog een béétje balans in te brengen.
 
Han wil alleen maar weten wel of niet ,dat is simpel en lokt m.i geen discussie uit,wat de zin er wel van is 🤔geen idee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan