Zou jij wel een elektrische motor willen of niet?

Wil jij een elektrische motor?

  • Ja, die zou ik graag willen hebben.

    Stemmen: 193 58,1%
  • Nee, die wil ik niet.

    Stemmen: 114 34,3%
  • Interesseert me niet.

    Stemmen: 25 7,5%

  • Totaal aantal stemmers
    332
Er is een Youtube filmpje waarbij Musk staat te praten terwijl het accupakket van een Tesla verwisseld wordt. Dit is om aan te tonen dat het verwisselen van het accupakket minder tijd kost dan 60 liter benzine tanken.
En er zijn nu al bedrijfjes die refurbished accupakketten aanbieden. Voornamelijk voor Hybrides, maar ze zijn er ook al voor vol EV's.
 
Ik heb twee Honda's met V4 motor en die trillen niet.
Ik heb een Laverda 750 SF vibrazione massima😎, zonder gekheid mooie ontwikkelingen op motor en accu gebied dat gaat erg snel.
Ook de laadtechniek volgt snel.
Persoonlijk heb ik er niet zo veel mee volg het af en toe wel.
 
Heb je er wel eens op gereden dan?
Motoplus heeft gemeten dat een Energica onder volle acceleratie meer geluid kan maken dan een gewone motorfiets.
Zelfs teveel geluid voor Zwitserland.
Een Zero is wel lekker stil.

Mijn ex-vriend had er eentje. Wel nooit zelf achter het stuur gezeten. Ik zat vaak genoeg met mijn armen om hem heen :P
Ah oké, hij reed nooit op volle acceleratie met mij achter hem. Misschien daarom leek het geen lawaaimaker.
 
Heb je er wel eens op gereden dan?
Motoplus heeft gemeten dat een Energica onder volle acceleratie meer geluid kan maken dan een gewone motorfiets.
Zelfs teveel geluid voor Zwitserland.
Een Zero is wel lekker stil.

Zou graag een link zien naar dat geluid verhaal van Motorplus. Klink mij als een broodje aap verhaal.
Rij nu sinds een week of 2 een Eve Ribelle, dit na 35 jaar een hele verzameling brandstof fietsen gereden te hebben. En ja, je hoort zoals op het filmpje de tandwielen van overbrenging, maar meer geluid dan een brandstof motor..... nee echt niet.
 
.... En ja, je hoort zoals op het filmpje de tandwielen van overbrenging, maar meer geluid dan een brandstof motor..... nee echt niet.

Nou, er is een officiele meting gedaan met een EVA 107 (De Ribelle is wel wat stiller)
Maar er zijn motoren die toch echt stiller zijn: (vooral bij vollast)

Schermafbeelding 2021-11-22 om 19.47.50.png

Schermafbeelding 2021-11-22 om 19.48.19.png
 
Bedankt voor de reacties, vind deze meningen niet geheel de werkelijkheid weergeven.
Laat ik als voorbeeld noemen de metingen bij 50 km per uur, volgas 3e versnelling.
Ik kom van een S1000XR af, als je daar met 50 in zijn 3 rijd maak je 3000, mischien 3500 toeren (max is 11000). dan volgas meten tjaa, krijg je dan een beeld van de werkelijkheid. Bij hogere snelheden gaat de Energica niet meer geluid maken, de XR zeker wel.
Vind er dus best wat op aan te merken, in ieder geval gezien mijn recente eigen ervaringen ervaar ik de praktijk anders, en ik weet ook uit ervaring dat fietsers je niet meer horen aankomen, en mijn vriendin pas ziet als ik thuis ben als ik in de hal sta.
Voorheen hoorde ze altijd al veel eerder dat ik thuis was.
 
Is die Ribelle dan stiller dan z'n voorgangers? Ik vond het geluid van die van m'n naamgenoot best aanwezig. Bij het vanaf een tankstation de snelweg oprijden overstemde hij mijn ZRX (waar de db-killer overigens gewoon in zit).
Toen hij hier in het dorp een keer naast me kwam rijden terwijl ik op de fiets zat kon ik hem ook goed horen.

Geen lawaai maar toch heel duidelijk hoorbaar.

Dat laatste lijkt me overigens vrij logisch daar je BMW waarschijnlijk nog een paar seconden stond te ploffen voor je afstapte terwijl je Energica stil is als ie niet in beweging is.
 
De oude Eva had meer kuipwerk om de motor, die was luidruchtiger. Met de nieuwe motoren zijn de laatste modellen weer iets stiller geworden.
 
Is die Ribelle dan stiller dan z'n voorgangers? Ik vond het geluid van die van m'n naamgenoot best aanwezig. Bij het vanaf een tankstation de snelweg oprijden overstemde hij mijn ZRX (waar de db-killer overigens gewoon in zit).
Toen hij hier in het dorp een keer naast me kwam rijden terwijl ik op de fiets zat kon ik hem ook goed horen.

Geen lawaai maar toch heel duidelijk hoorbaar.

Dat laatste lijkt me overigens vrij logisch daar je BMW waarschijnlijk nog een paar seconden stond te ploffen voor je afstapte terwijl je Energica stil is als ie niet in beweging is.
De Ribelle is wel wat stiller.. Terwijl ik typ komt @EsBeKa al met de verklaring maar het is niet veel inderdaad.

Bedankt voor de reacties, vind deze meningen niet geheel de werkelijkheid weergeven.
Laat ik als voorbeeld noemen de metingen bij 50 km per uur, volgas 3e versnelling.
Ik kom van een S1000XR af, als je daar met 50 in zijn 3 rijd maak je 3000, mischien 3500 toeren (max is 11000). dan volgas meten tjaa, krijg je dan een beeld van de werkelijkheid. Bij hogere snelheden gaat de Energica niet meer geluid maken, de XR zeker wel.
Vind er dus best wat op aan te merken, in ieder geval gezien mijn recente eigen ervaringen ervaar ik de praktijk anders, en ik weet ook uit ervaring dat fietsers je niet meer horen aankomen, en mijn vriendin pas ziet als ik thuis ben als ik in de hal sta.
Voorheen hoorde ze altijd al veel eerder dat ik thuis was.

De metingen zijn uiteraard wel correct, het hele rapport is op te vragen bij de Zwitserse: Touring Club Schweiz in Emmen.
En dat gaat dan natuurlijk over geluidsdruk en dat wordt over het hele spectrum gemeten.
De geluidsbeleving van een mens is natuurlijk wel verschillend in het toonspectrum.

En in dat rapport is de EVA niet de stilste er zijn echt een aantal benzine motoren die soms stiller zijn.
Afhankelijk van de snelheid en strroom/gas toevoer.

En hij maakt ook best wel een aardige fluittoon, de CEO Livia Cevolini heeft ook aangegeven dat dat een bewuste keuze was. Filmpje staat ergens in dit topic. Persoonlijk vind ik het ook wel wat hebben hoor. De 2 tandwielen in de gearbox zijn recht geslepen ipv schuine vertanding, dat laatste zou hem een stuk stiller maken.

De geluidsbeleving is natuurlijk flink anders dan de benzine motor. Het geluid is ook veel hoger in toon, dat voorkomt het zware dreunen van de benzine motor wat veel verder doordringt in huizen en veel langer draagt.

Ik rij nu wat meer dan een jaar op de Ribelle en heb de volgende ervaringen:
In dorpen rijden wordt ik goed gehoord, ik zie vooral veel verbaasde blikken van voetgangers en fietsers. Het geluid is onbekend dat zie je.
Dus ze horen me wel degelijk. Ook nog geen last gehad met fietsers enz, niet anders dan daarvoor de niet oplettende apper.

Op de snelweg zo boven de 100 raak je het geluid kwijt, de wind overheerst dan heel anders inderdaad dan benzine.
Thuiskomen is ook de zelfde ervaring, mijn vrouw hoort het ook niet meer. (even appen van te voren anders is de buurman niet op tijd weg :+ )
Dat zijn inderdaad de zware tonen die er niet meer zijn.

Maar ook ik heb in de berm een EVA volgas zien en horen optrekken die op een anderhalve meter langs mij kwam. Dat is echt behoorlijk hard en irritant aan je oren. Maar zodra hij een eindje weg is, is het geluid ook weg.
Een beetje sportmotor hoor je nog in het volgende dorp.

Kortom maakt geluid, maar anders en geeft veel minder overlast.
De Zero is wel een stuk stiller.

Na een jaar nog uitermate happy met de Ribelle, helaas een stuk minder gereden door Corona dus wel minder kunnen genieten.
 
Het valt mij op bij elektrische (brom) scooters de mooie verhalen in de praktijk niet altijd stand houden.
Als je de juiste onderhoud niet doet dan is het snel gedaan en kost het toch veel moeite om
goedkoper te rijden dan een benzine brommer.
Maar accu's worden steeds beter en op yt zie je ook steeds meer exemplaren met
20.000 km en meer.

Vooral de Li ion accu in een auto heeft veel regeltechniek (op juiste temp houden) nodig
om de accu niet te slopen.
Nissan ging aardig nat.
Bij Tesla denk ik dat de accu's met een aardige over capaciteit de fabriek verlieten.
Vanaf nieuw dus 120% oid.
Dan lijkt een accu aardig lang mee te gaan.
Bij Nissan is na 10 jaar en een paar km nog zo'n 50-60% over.
Voor een boodschappen wagen prima.
Het onderhoud was 'gratis' bij Tesla en zo zijn er ook aardig wat achterassen vervangen,
misschien ook wel een aantal accu's. Tesla hoeft dat immers niet te melden.
Veel verlaten ook vroeg Nederland.

Maar ja, Tesla gaat nu de accu's plaatsen van BYD en die hebben veel minder van dat soort
problemen.
Immers reden er in het begin meer auto's rond met accu's en die gaan gewoon dik 100 plus
jaar mee.
Hercules was ook vroeg;
Hercules E1 Scooter

Maar China is flink bezig en het gaat door de verbeterde accu's straks hard.
Komt er van alles op de markt.
Leuke tweewielers.
Denk alleen dat het stroomnetwerk dit straks niet meer kan gaan bijbenen.
Benzine was al weer bij 2 euro.
Verbruik motor 1:30
Auto 1:10
Gaat het hard.
Maar ja, stroom ook :/
 
Lokaal produceren met b.v. PV panelen en slim laden met tijdelijk terugleveren vanuit de accu zijn juist oplossingen die het stroomnet ontlasten.
Wel vermoed ik dat dit nog niet voldoende zal zijn om in de koude wintermaanden alle huizen elektrisch te verwarmen. Mijn wijk heeft stadsver(w)arming dus daar zal niet veel aanpassing nodig zijn,
 
Mijn wijk heeft stadsver(w)arming dus daar zal niet veel aanpassing nodig zijn,
Niet in het echt.
Wel op papier, kan de rekening weer verder omhoog :N

Zelf heb ik al jaren PV panelen.
Maar zou er niet heel veel meer willen.
Laden 'kan' straks alleen nog in de middag, of je moet al een aardig
buffer systeem hebben.
Terugleveren zou ik niet snel doen, 's ochtends je 'auto' leeg.
Ook is hier opslag wederom de bottleneck.
Maar als LTO en FPO zich verder ontwikkelen is er een mogelijkheid.
Nieuwe huizen worden straks? op een accupack gebouwd.
Dan kun je vullen ;-)
Als het salderen er af gaat heb ik al een 80 lit boiler hangen.
Overschot zet ik dan maar om in warm water.
Wasmachine en droger op klok en draaien in de middag etc.
Scooter, motor of auto met dubbel demontabel accupack.
Kan de een overdag geladen worden.

De Hercules bleek er trouwens ook als Solo en DKW op de markt
gebracht te zijn;

Solo Electra

Folder;
Solo Folder

De toekomst in 1974 :)
 
Niet in het echt.
Wel op papier, kan de rekening weer verder omhoog :N

Zelf heb ik al jaren PV panelen.
Maar zou er niet heel veel meer willen.
Laden 'kan' straks alleen nog in de middag, of je moet al een aardig
buffer systeem hebben.
Terugleveren zou ik niet snel doen, 's ochtends je 'auto' leeg.
Ook is hier opslag wederom de bottleneck.
Maar als LTO en FPO zich verder ontwikkelen is er een mogelijkheid.
Nieuwe huizen worden straks? op een accupack gebouwd.
Dan kun je vullen ;-)
Als het salderen er af gaat heb ik al een 80 lit boiler hangen.
Overschot zet ik dan maar om in warm water.
Wasmachine en droger op klok en draaien in de middag etc.
Scooter, motor of auto met dubbel demontabel accupack.
Kan de een overdag geladen worden.

De Hercules bleek er trouwens ook als Solo en DKW op de markt
gebracht te zijn;

Solo Electra

Folder;
Solo Folder

De toekomst in 1974 :)
Als je het als prepper zo goed voor elkaar hebt moet je ook wapens hebben om je bunker en voorraden te verdedigen.:+
 
Preppen is noodzaak *D
China spoort zijn bevolking nu aan tot.
Bij de Duitse overheid kun je al lang een handleiding downloaden.
Maar hoeveel voedsel kan je zinvol opslaan.
Als de maatschappij instort wat dan?
Ik heb voldoende in huis om het een maand vol te houden.
Als de overheid het dan nog niet geregeld heeft, kun
je het wapen misschien beter voor iets anders gebruiken :?8)7

Het salderen gaat verdwijnen. Nu kan ik het 'net' nog
gebruiken als 'accu'.
Straks moet ik andere accu's zoeken, of het verlies nemen.
 
  • Haha
Waarderingen: RR.
....
Terugleveren zou ik niet snel doen, 's ochtends je 'auto' leeg.
Ook is hier opslag wederom de bottleneck.
...

Het doel is ook slim laden.

Je zult verbaasd zijn hoeveel mensen een zeer constant patroon hebben.
bv 5 dagen p/w naar het werk (verbruik bv op een rit 30%) Eventueel laden op het werk. Meestal op vaste tijden.
In het weekend naar de winkel enz.

Dit kun je uitstekend in kaart brengen, geld niet voor iedereen maar met de huidige algoritmes weet de computer eerden dan jij wat je over een uur gaat doen (en nee dit is geen grap helaas)

Daardoor kan er een uitstekend model voor jou gemaakt worden hoe je accu ingezet kan worden van jou auto zodat je nooit te weinig stroom hebt om naar je werk en/of winkel te kunnen gaan.
De auto hoeft nl niet vol te staan wanneer jij hem pakt.

En dit zal steeds beter gaan werken bij steeds meer EV's
En slim laden en verdelen betekend ook, mijn stroom uit mijn accu niet naar Maastricht maar in mijn wijk laten wanneer daar op dat moment een aanvraag voor meer stroom is.

Je auto is dus inderdaad de opslag, dus hoe meer hoe beter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan