zou jouw bike door de APK komen?

Volgens mij weten velen hier niet dat APK een veiligheidskeuring is en GEEN typegoedkeuring.


Bij koekblikken ook een gedeeltelijke milieu keuring, met roetmeting of viergastest.
En wat ik bij de meeste motoren zonder kat aan rijke afstelling ruik, zou best wel eens voor wat problemen kunnen gaan zorgen.
Krijg je hetzelfde gelazer, als vroeger met auto's met een carb. Voor de apk co gehalte binnen de norm afstellen en na het afmelden de boel weer goed zetten, zodat ie weer normaal rijdbaar is. Alleen kost dat bij motoren helaas meer werk. -O-
 
Laatst bewerkt:
Bij koekblikken ook een gedeeltelijke milieu keuring, met roetmeting of viergastest.
En wat ik bij de meeste motoren zonder kat aan rijke afstelling ruik, zou best wel eens voor wat problemen kunnen gaan zorgen.
Krijg je hetzelfde gelazer, als vroeger met auto's met een carb. Voor de apk co gehalte binnen de norm afstellen en na het afmelden de boel weer goed zetten, zodat ie weer normaal rijdbaar is. Alleen kost dat bij motoren helaas meer werk. -O-

Powercommander! *O*
 
Helaas, ik zou in al mijn goede voornemens NU glansrijk de "apk" niet halen: Defect knipperlicht (sinds gister spontaan), iets te slappe ketting, profiel achterband (volgende week nieuwe, ketting + tw idem, burnfilmpje volgt uiteraard nog).
Dat was het wel, mn bike is uiteraard wél gewoon veilig, anders zou ik er niet op gaan rijden.
-edit-: oja, de uitlaat is zo lek als een mandje :o
 
Laatst bewerkt:
Mijn oudje (1976) misschien (claxon werkt alweer niet, verder OK). Mijn minder oude (2001) zeker en vast wel :)
 
Moet je nagaan hoeveel motorgarages ineens gaan verdienen als er ECHT een apk komt voor motoren. Denk dat bijna 80% niet gekeurd kan worden. Gesleuteld aan chassis, uitlaat, knippers, PC en weet ik veel wat nog meer

Laten ze die apk maar uitblijven. En trouwens, over het algemeen zorgt een biker goed voor zijn eigen motor dus apk zou niet nodig zijn. Denk namelijk dat een gemiddelde biker beter voor zijn motor zorgt dan een koekblikker doet voor zijn blik.
 
Als ik zo de haynes manual van een kawa herinner stelt engelse MOT niet echt veel voor idd.
Klopt. Ik woon in Engeland met 4 motoren waarvan er maar eentje een E-keur uitlaat heeft maar APK (MOT) is nooit een probleem. Uitlaten moeten niet echt oorverdovend zijn maar geluid wordt niet gemeten (beoordeling van de individule MOT tester) en uitlaatgas emissies trouwens ook niet. Een uitlaat mag alleen niet lekken (afgezien van de daarvoorbestemde achterzijde natuurlijk :P ). Neemt niet weg trouwens dat je op een MOT goedgekeurde motor nog wel een bekeuring kunt krijgen voor een onjuiste uitlaat maar echt veel komt dat niet voor.

Remmen, banden, lichten, koplamp hoogte/hoek, uitlaat heel en niet al te veel herrie, speling en demping op wielophanging, werkende snelheidsmeter en papieren in orde en je bent al een heel eind op weg. O ja, het achterlicht moet een reflector hebben (of eentje apart gemonteerd) en dat is nogal apart omdat veel motoren (zoals mijn Buell) dat standaard niet heeft maar wel door de type-goedkeuring komt. Maar goed, da's niet spannend verder.

Een MOT is dus best wel nuttig en niet alleen maar geldklopperij, als is de prijs vorig jaar wel opeens van £13 naar £21 verhoogd zonder opgave van reden :?
 
Mijn ZZR zal er gemakkelijk door heen komen. Net nieuwe banden, orgenele uitlaten nog, goede remmen. Met bijna 20.000 plezierige km op de teller.

Als je zo leest hier is het eigenlijk wel goed voor sommige, als er een A.P.K. ingevoerd wordt. Ik ben er altijd vanuit gegaan, dat een motor altijd in een goede technische staat moet verkeren. Natuurlijk heb ik wel eens te lang doorgereden met een gladde achterband. Maar niet met regen.

In een goede technishe staat verkerende motor is van levensbelang. En zeg nou zelf een motor met goede banden, veren en remmen rijdt toch veel lekkerder
 
ik denk dat de meeste mensen de primaire veiligheid wel voor elkaar hebben en wat betreft de knippers en de uitlaaten hier gelden de E-keur niet voor en het geluid ok niet.
Wel zullen ze naar de afstand tussen de knippers gaan kijken denk ik.
ik heb mijn motor net twee maand bij dealer gekocht dus hij zou inorde moeten zijn O-)
 
Denk het niet. Heb namelijk de katalisator eronder uitgehaald. Leverdev me zo'n beetje 6 PK vermogenswinst op! Echt schoon zal ie nu wel niet meer wezen.
 
Ik denk die van mij niet,
afgekeurd op:

- barst in't windscherm
- remmen voor mischien beetje te sopperig (niet genoeg druk, maar is twijfelgeval)
- profiel voor (kan mischien nog net)
- achterrem pedaal gaat niet meer vanzelf omhoog na afremmen (uitgerekte veer)
- lekke voorvork

Woow dat jij nog duft te rijden met zo'n brik.. :+ |(
Je remmen en banden zijn toch wel het belangrijkste om nog veiliger te kunnen rijden. |(

Mijn motor komt glansrijk door de APK. Banden zijn nieuw. Remmen zijn perfect.
Het enige wat ik zou moeten doen is de uitlaat iets dempen dmv de bijgeleverde DB-killer.. :9
 
Ik vind het opzich niet verkeerd die apk alleen de dealers die kosten gewoon veel te veel geld. En ze gaan net als met de auto voldoende vinden wat mankeerd. De apk is natuurlijk ook voor je eigen veiligheid daarom vind ik het goed. En de uitlaat heb je zo overgezet das het punt niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan