Zout strooien in de zomer

PeterBoom

Die hard MF'er
3 aug 2014
927
29
Maarheeze
Bij ons in de gemeente hebben ze het echt gedaan:
Zout strooien op asfalt wegen ivm de temperatuur.

Lekker hoor, als je een klasieker hebt, die daar niet goed tegen kan.
Zit je in de winter na elke rit de motor af te spoelen, kan je dat zomers ook nog gaan doen.

Vraagje, heeft men thuis een eigen motor afspoelplek?
Ik ben meestal even met Dasty aan het inspuiten - in de garage - en spuit hem met zo'n waterbusje op compressorlucht af.
 
Onderuit gaan omdat het asfalt wegsmeert is ook niet fijn...

Thuis kan ik gewoon rustig m'n motor schoonmaken. De buitenkraan helpt daar wel bij.
 
Zout strooien doen ze om het wegdek een beetje te koelen.

Zand strooien ze op de plekken waar het wegdek aan hevige slijtage ondervonden is.
Deze zandlaag plakt op het asfalt vast maar als ze teveel zand strooien wordt het weer gevaarlijk voor de motorrijders.

Eigenlijk zou de anwb of rijkswaterstaat hiervoor moeten waarschuwen.
 
Zout strooien doen ze om het wegdek een beetje te koelen.

Zand strooien ze op de plekken waar het wegdek aan hevige slijtage ondervonden is.
Deze zandlaag plakt op het asfalt vast maar als ze teveel zand strooien wordt het weer gevaarlijk voor de motorrijders.

Eigenlijk zou de anwb of rijkswaterstaat hiervoor moeten waarschuwen.


:t
 
Ik hanteer een zomerstop. Motor veilig in de berging in deze omstandigheden.
 
  • Leuk
Waarderingen: k1w1
Bij ons in de gemeente hebben ze het echt gedaan:
Zout strooien op asfalt wegen ivm de temperatuur.

Lekker hoor, als je een klasieker hebt, die daar niet goed tegen kan.
Zit je in de winter na elke rit de motor af te spoelen, kan je dat zomers ook nog gaan doen.

Vraagje, heeft men thuis een eigen motor afspoelplek?
Ik ben meestal even met Dasty aan het inspuiten - in de garage - en spuit hem met zo'n waterbusje op compressorlucht af.

Wat een gedoe,volgens mij is die Dasty agressiever dan een beetje droog zout/pekel.
Zolang het niet nat wordt is er volgens mij niets aan de hand.
 
Een beetje klassieker kan daar beter tegen dan de meeste rijstkokers :Y
Zout is gewoon ruk zomer/winter dag/nacht
En Dasty is nog erger :X
 
Het is warm in Nederland en het hele land is in rep en roer..
In Australie zijn plekken daar is het 30 graden in de winter, ik vraag me af hoe ze daar overleven in de zomer...
 
Het is warm in Nederland en het hele land is in rep en roer..
In Australie zijn plekken daar is het 30 graden in de winter, ik vraag me af hoe ze daar overleven in de zomer...

Als ik de nieuws berichten moet geloven.
Is warmte vooral een probleem voor ZOAB.
Blijkbaar hebben ze in warme oorden geen ZOAB.
 
Het is warm in Nederland en het hele land is in rep en roer..
In Australie zijn plekken daar is het 30 graden in de winter, ik vraag me af hoe ze daar overleven in de zomer...

Hier in engeland waar ik op het moment ben zijn de hele wegen aan gort gereden door het grote aanbod aan verkeer.. een glad stukje asfalt vind je hier nergens :N

Dan ben ik nog blij dat onze wegen in Nederland er zo goed bij liggen en zo goed onderhouden worden.
En als dat betekend dat er in de zomer maatregelen getroffen moeten worden om het asfalt goed te houden dan is het toch helemaal niet erg? Liever dat dan een wegdek vol met weggesleten stukken en teerstrepen om het weer op te lappen. Dat is nog erger.
 
Binnenkort verzekeringspakketten met winterstop & zomerstop. Mag je alleen in het voor en najaar rijden.
 
Het is warm in Nederland en het hele land is in rep en roer..
In Australie zijn plekken daar is het 30 graden in de winter, ik vraag me af hoe ze daar overleven in de zomer...

broo.jpg
 
Ja dat vroeg ik me dus ook af. Kun je aantasting krijgen van strooizout in de zomer of komt dat juist door opspattend water+zout/pekel zoals in de winter dus...

Ik zie hier dat de meningen verdeeld zijn..
 
Laatst bewerkt:
Om te reageren moet zout oplossen. Droog zout reageert niet met je motor, en sterker nog stuitert gewoon van je motor af. Einde van de droogte 1x afspoelen zodat de losse meuk er ook weer af is en klaar, meer zorgen moet je je er niet om maken.
 
Laatst bewerkt:
Met mijn 21 jaar oude Transalp rij ik zelf al 12 winters door de pekel. Met mijn 4 jaar oude GSA ook. Beiden hebben geen pekelschade. En dat komt doordat ze gestald staan in een kurkdroge parkeerkelder waar het altijd minimaal 18 graden is.

Een uur nadat ik een motor wegzet is deze alweer kurkdroog. En dan blijkt die pekel dus helemaal geen schade aan te richten, zolang er geen vocht bij komt.
 
Zout is hygroscopisch, en er zit altijd vocht in de lucht. Als je 's nachts op een camping door het gras loopt, merk je dat.
Zomerpekel moet je ook snel eraf wassen.
 
Het is warm in Nederland en het hele land is in rep en roer..
In Australie zijn plekken daar is het 30 graden in de winter, ik vraag me af hoe ze daar overleven in de zomer...

Ander klimaat, andere uitrusting. Een Nederlands klimaat zou ook een rampje zijn voor hen. We zijn niet voorzien voor maandenlang deze temperaturen te doorstaan.
 
Ik blijf me toch altijd weer verbazen dat de Nederlandse 30 graden altijd weer vergeleken wordt met een Spaanse of zoals nu Australische 30 graden.
Nederland heeft een mag dn nu erg droog zijn door het uitblijven van regen maar we hebben toch nog een hoge luchtvochtigheid en dat maakt een hoge temperatuur zwaarder voor het menselijk lichaam.
Daarbij zijn wij het ook niet gewend waardoor we het ook anders ervaren.
Ik vind het nu het al een tijdje aanhoudt minder erg dan de eerste week maar als Lasser is het op het werk wel nog steeds zwaar.
Van de week nog onderdelen voor een strooiwagen gelast O-) Normaal verkopen we daar niets van in de zomer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan