Zrr 1100 onbalans in stuur bij 80 a 90 km/uur

brasco1

Rookie
15 jun 2006
6
0
Heemskerk
Hoi allemaal,
bij bij bovengenoemde snelheid en de handen loslaten van het stuur begint het stuur hevig te slaan. Handen er weer op en het is weer weg.
Heb deze motor een maand nu en dit probleem zat er al in. Zaten bij aanschaf vierkante wielen op. Dacht door vervangen banden van probleem af te zijn.
Wielen zijn vervangen door bridgestone bt14. voorvork is voorzien van nieuwe hoezen.
Probleem zit er dus nog in. Balhoofdlager is spelingvrij.
Wie heeft een oplossing/suggestie voor dit toch wel irritante probleem. Ben verder heel erg blij met mijn motor.
Groeten Ronald
 
Ronald,

Ik heb gedurende een jaar of 7 twee zzr1100's gehad, die ik beide nieuw heb gekocht. Ik kan bevestigen dat die beide hetzelfde probleem hadden, ik heb geen andere oplossing voor je, dan je handen aan het stuur houden of een stuurdemper laten monteren. Maar het licht in elk geval zeker niet alleen aan jouw motor.

Met mijn eerste ZZR ben ik mede door dit fenomeen bij een hoge snelheids noodremactie ten val gekomen (dat was de reden dat er een tweede is gekomen).

Verder heb ik er overigens erg veel plezier gehad.
 
Tuurlijk hou ik mijn handen aan het stuur ;)
Het probleem is dat je ondanks een gigantisch fijne motor toch een irritatie erover hebt. Deze zou ik graag minimaliseren ofwel uitsluiten. Het kan toch niet zo zijn dat ik dit zomaar moet accepteren. Of dat motorfabrikanten hier hun neus voor ophalen. Vandaar mijn vraag.
In ieder geval iedereen bedankt voor de inmiddels verschenen reacties.
Groeten Ronald
 
Hoi allemaal,
bij bij bovengenoemde snelheid en de handen loslaten van het stuur begint het stuur hevig te slaan. Handen er weer op en het is weer weg.
Heb deze motor een maand nu en dit probleem zat er al in. Zaten bij aanschaf vierkante wielen op. Dacht door vervangen banden van probleem af te zijn.
Wielen zijn vervangen door bridgestone bt14. voorvork is voorzien van nieuwe hoezen.
Probleem zit er dus nog in. Balhoofdlager is spelingvrij.
Wie heeft een oplossing/suggestie voor dit toch wel irritante probleem. Ben verder heel erg blij met mijn motor.
Groeten Ronald

Effe je voor vering opnieuw inveren door alles effe alles los te gooien en dan effies opnieuw inveren met die handel en als dat dan niet help een beetje met je demping spelen zowel voor als achter....succes... :W

Zoals bekend is de motorfiets een labiel geheel, dat omvalt wanneer je het loslaat. Bovendien zitten tot overmaat van ramp het voorwiel en de voorvork via een scharnier (het balhoofd) met de rest van de motorfiets en het achterwiel verbonden. Aan de ene kant is dat een voordeel, omdat de motorfiets zo te besturen is. Anderzijds is het ook een nadeel, omdat de voorpartij vrijelijk ten opzichte van de rest van de motorfiets kan verdraaien.
Normaal zal dat niet zo gauw gebeuren, omdat het zwenkwieleffect van de naloop van de voorvork het voorwiel automatisch in de goede (rij)richting stuurt. Maar helaas kan dit wat wankele evenwicht verstoord worden door een dynamische onbalans in het voorwiel of de band of een kleine onregelmatigheid in de constructie van de band. Een daardoor ontstane stoorkracht voert ritmisch een kracht op het stuursysteem uit, waarbij de frequentie afhankelijk is van de omwentelingssnelheid van het voorwiel. Deze kracht heeft meestal geen merkbare invloed op het rijgedrag van de motorfiets.
Maar zoals bij elke ritmisch optredende verstoring kan ook in dit geval een kritisch ritme optreden, wat zorgt voor zich vergrotende uitslag. Dat is het resonantieritme. Denk in dit verband aan de slinger in een klok, die met een klein, ritmisch gegeven zetje van het uurwerk een bovenproportionele uitslag krijgt. Dat resonantieritme hangt af van de massatraagheid van het hele stuursysteem, die in verband met het gyroscopische effect dat de draaisnelheid op het wiel heeft, ook nog eens afhankelijk van de snelheid van de motorfiets varieert. In de praktijk ligt de snelheid waarbij dit resonantie-effect optreedt zo rond de 80 kilometer per uur.

Terugsteleffect
De stoorkracht veroorzaakt bij deze snelheid een uitslag van het stuur heen en weer: heen door de stoorkracht, terug door het terugsteleffect van de naloop. Dit effect heet shimmy. Als shimmy met een kleine uitslag begint, kan zich dat door het ritmische 'aantikken' in de loop van een korte tijd versterken. De uitslag van het stuur, de hevigheid van de shimmy, is daarbij mede afhankelijk van de grootte van de terugstelkracht, Die terugstelkracht, is overigens ook afhankelijk van het karakter van de voorband. Hoe groter de terugstelkracht, hoe geringer de shimmy kans heeft zich (storend) te ontwikkelen.
Hier opbaart zich een dilemma voor de constructeur van een motorfiets. Hij kiest voor een wendbare motorfiets. Dat is niet alleen het kenmerk van de sportieve 600-klasse, maar inmiddels ook van de sportievere toerder. Voor een wendbare motorfiets is de naloop relatief kort en, zoals hierboven reeds gemeld, betekent dat een relatief zwakke terugstelkracht, bij een bepaalde stuuruitslag. Het resultaat is dus een toegenomen kans op het optreden van shimmy. De fabrikant moet dus voor een praktisch compromis kiezen. Nu is het met een resonantieverschijnsel zo dat het zich niet of nauwelijks kan ontwikkelen wanneer in het systeem, hier het stuursysteem, een zekere demping aanwezig is. Je kunt natuurlijk een stuurdemper toe gaan passen, maar dat heeft weer andere nadelige invloeden op het stuurgedrag van de motorfiets.
Normaal gesproken is het echter de gewoonte om bij het rijden van een motorfiets het stuur op z'n minst met één hand vast te houden. Anders is het niet eens mogelijk om gas te geven. Alleen al door het vasthouden van het stuur levert het lichaam van de berijder voldoende demping om te voorkomen dat een, normaal optredende, stoorkracht zich tot een echte shimmy kan ontwikkelen. En daar houdt de constructeur rekening mee, als hij een zo wendbaar mogelijke motorfiets wil ontwerpen. De consequentie is vanzelfsprekend dat die shimmy zich dus wel degelijk kan ontwikkelen wanneer de motorfiets met losse handen gereden wordt.

Het effect wordt zelfs nog versterkt doordat de motorfiets dan op de motor afremt. Het gas valt namelijk dicht, met het gevolg dat de motorfiets voor in de veren duikt en bijgevolg de werkelijke naloop, tijdelijk, nog verder verkleint.

Is shimmy erg?
Gezien de veelheid factoren die met het verschijnsel shimmy samenhangen, is het geen wet dat als het bij de ene motorfiets optreedt, het ook aanwezig moet zijn bij andere motorfietsen van hetzelfde type. Omgekeerd kun je ook niet stellen dat als bij een bepaalde motorfiets geen shimmy optreedt, het ook niet bij een andere motorfiets op mag treden. Shimmy wijst in de regel ook niet op een fout in de motorfiets, het wijst niet op een krom frame of een slechte uitlijning van voor- en achterwiel.
Soms kan shimmy wèl verdwijnen, of juist optreden, na het simpelweg monteren van een nieuwe set banden.
Kortom, shimmy is een verschijnsel dat heel goed kan, en mag, optreden. Met deze beperking dat het niet of nauwelijks merkbaar mag zijn wanneer het stuur op z'n minst met één hand goed vastgehouden wordt.
En denk even aan het alternatief: een motorfietsconstructeur kan de motorfiets ook zo maken dat er absoluut geen risico van shimmy bestaat. Maar die stuurt dan als een tank en biedt nooit hetzelfde stuurplezier over die mooie vakantiewegen.
 
Laatst bewerkt:
Mijn '98 ZZR1100 had dit ook toen ik 'm kocht (was toen 5 jaar oud... ehh de motor he :+ ).
Nadat hij onder garantie velemalen teruggeweest was heb ik me er destijds bij neergelegd dat "het gewoon zo was". Toen ik aan m'n eerste bandenwissel toe was en van bridgestone(zat er op) overschakelde op "mijn" merk Pirlelli (Diabolo Strada) was het ineens over. Nee de oude band was niet vierkant ofzo.

Wanneer ik dan met losse handen rij? Nou als ik flink aan het toeren ben dan wil ik het stukje uitrijden richting een rood stoplicht wel eens lekker de rug strekken terwijl ik met de voet lichtjes afrem. Dan dus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan