ZRX blok in GPZ frame 1981

lawson 12

MF veteraan
4 aug 2005
2.353
2
Hallo mannen, en e.v vrouwen.

Zoals sommige weten ben ik in het bezit van een GPZ 1100 B1 1981

Nou heb ik deze motor helemaal verbouwd [ in elkaar gezet] in streetfighter stijl, hij is nog niet af, maar aangezien ik veel problemen met m`n motorblok heb, is dit m`n eerste prioriteit .

Het blok is niet goed, verbruikt verschrikkelijk veel olie, en zou eigenlijk gereviseerd moeten worden.

Nou kan ik ook kiezen voor een ander tweedehands blok, maar dan weet je ook niet wat je krijgt vanwege leeftijd.

Reviseren kost ook veel geld, dus wil eens kijken of er iets anders mogelijk is.

Zat dus te denken aan een ZRX blok er in te zetten, of iets dergelijks.

Wie weet meer, wie heeft zich hier al eens in verdiept.

full
 
Dat gaat niet zomaar passen, dat durf ik zo te zeggen.

Het toeval wil, dat er bij mij nu een ZRX blok staat, waar een paar jaar geleden een GPZ1100 stond.

Het ZRX blok hangt achter aan 2 assen, het GPZ blok had er 1.

ZRX is hoger (het zou me niet verbazen als het kleppendeksel er niet af kan indien je dit blok in een GPZ1100 frame propt). Het is ook korter. Hou er ook rekening mee dat het vloeistof-gekoeld is, je moet een radiator kwijt kunnen.

Weet jij een goed ZRX blok te koop? Ik heb er nog nooit een op marktplaats.nl oid. gezien.

Ik zou eerder een goed lopende GPZ900R of GPZ1000RX kopen om daar het blok uit te halen, deze zijn voor redelijke prijzen te koop en je weet zeker dat het compleet en werkend is.

Een andere optie is wellicht een GPX750 blok. Dat is kleiner en lichter, en er zijn zat donor-fietsen/blokken/onderdelen te koop.
 
Dat gaat niet zomaar passen, dat durf ik zo te zeggen.

Het toeval wil, dat er bij mij nu een ZRX blok staat, waar een paar jaar geleden een GPZ1100 stond.

Het ZRX blok hangt achter aan 2 assen, het GPZ blok had er 1.

ZRX is hoger (het zou me niet verbazen als het kleppendeksel er niet af kan indien je dit blok in een GPZ1100 frame propt). Het is ook korter. Hou er ook rekening mee dat het vloeistof-gekoeld is, je moet een radiator kwijt kunnen.

Weet jij een goed ZRX blok te koop? Ik heb er nog nooit een op marktplaats.nl oid. gezien.

Ik zou eerder een goed lopende GPZ900R of GPZ1000RX kopen om daar het blok uit te halen, deze zijn voor redelijke prijzen te koop en je weet zeker dat het compleet en werkend is.

Een andere optie is wellicht een GPX750 blok. Dat is kleiner en lichter, en er zijn zat donor-fietsen/blokken/onderdelen te koop.

2 e hands blokken kopen blijft een risico, ik weet het.
Maar ja, als ik er toch geld tegen aan moet gooien dan gelijk voor iets leuks.
Gpz 900 blokken zijn goed, maar om het in de mijne te zetten ga ik geen moeite voor doen, je koopt tegenwoordig al zo`n fiets voor 500 euro die rijd, dus waarom dan slopen.

Dat de kleppen deksel er niet af kan is toch geen probleem, als het redelijk zou passen bouw je het blok zo eruit.

Radiator zou toch ook niet zo`n probleem hoeven wezen.

En dat we ze niet lezen op markplaats wil nog niet zeggen dat ze er niet zijn, zolang er zrx-en rondrijden zijn er ook schade gevallen, maar jij heb er toch ook een staan.

Kijk af en toe zo in het rond, en denk dan van zou dat niet passen, ZRX,Z1000 ZX 9 ,ZX10
Dat er wat aan verbouwd/aangepast moet worden is logisch.

Je zou eigenlijk alle blokken kaal naast elkaar moeten zien staan, zodat je goed zou kunnen zien waar het spaak gaat lopen.

ZRX heeft bijvoorbeeld framebuizen aan buiten kant zitten, en uitlaat er tussen in.
GPZ zitten framebuizen tussen de uitlaatbochten, dus zitten straks de uitlaat poorten niet voor een framebuis.

Olie filter van div motoren aan voorkant.
 
Uitlaatpoorten van GPZ900R, ZL900, GPZ1000RX, GTR1000, ZX10, ZZR1100 en ZRX zitten waarschijnlijk allemaal op dezelfde afstand van elkaar. De nieuwere blokken zijn allemaal afgeleid van stamvader GPZ900R. Het zou me niet verbazen als ook de montagepunten van de blokken (vrijwel) hetzelfde zijn.

ZX9R, ZX10 en ZZR1100 hebben valstroom carburateurs, ik denk niet dat die in je frame te lepelen zijn. En bij al deze blokken zal het kleppendeksel krap worden, omdat ze hoger zijn. Ze zijn ook smaller, dus de uitlaat en framebuizen zouden idd. wel eens kunnen conflicteren.

Ik heb een ZRX blok omdat ik een complete motorfiets heb die erbij hoort en het is niet te koop. ZRX blokken zijn gewoon veel zeldzamer dan GPZ900R of GPZ1000RX. Ik ken iemand die een gratis aan een GPZ1000RX blok gekomen is, door een complete motorfiets te kopen en alles wat hij niet nodig had weer te verkopen. Dus als je bereid bent er een tijd mee te leuren, vind ik het een betere optie dan een blok van de sloop.

De smering van het 3e big-end lager is marginaal op deze blokken, er bestaat altijd de kans dat een schademotor een tijdje gelopen heeft terwijl hij plat lag. De krukas en drijfstang gaan natuurlijk pas echt kapot nadat jij er een paar honderd kilometer mee gereden hebt.

GPZ900R en ZRX blokken leveren (standaard) ongeveer hetzelfde vermogen. Een GPZ1000RX is wat sterker.

Een GPX750 heeft ook een kop waarbij de carburateurs bijna horizontaal staan. Je zou ook kunnen kijken naar een Zephyr 1100 blok of dat van een ZR7.
 
Ik heb zelf het idee, dat zolang ik blijf rotzooien met oude blokken, er steeds meer geld ingepompt moet worden om het draaiend te houden.

Om er geld in te pompen is nog niet zo`n probleem [ maar het heeft z`n grenzen], maar laat ik het dan in iedergeval voor iets leuks zijn.

Anders heb ik meer het idee om hem dan maar in z`n geheel of in onderdelen te gaan verkopen.
Had al voor deze fiets een GPZ 550 gekocht, en die gebruikt als donateurs fiets.

Ik weet niet of jij motorbladen leest, en toevallig motorplus .
Daar in stond ook zo`n leuk fietsie, kawabusa II

Frame van een ZRX , Hayabusa blok , hayabusa voor en achter terrein, Kont van een gsx-r 1000

Zoiets zou ik dus ook wel willen, berg aan vermogen in gewoon fietsie. :Y :Y
full
 
volgens mij kun je redelijk eenvoudig een xjr 1200 blok erin lepelen....
zag ik eentje rijden in oschersleben ( arie v.d. Pauwkraan uit haulerwijk heeft zo'n ding )

XJR 1200 tja, zou er toch wel graag een kawasaki blok er in houden.
Maar het geeft wel aan dat er toch wel mogelijkheden zijn.

Meestal is het toch een kwestie van geld en durf om zo`n blok aan te schaffen, en dan maar zien waar het schip strand, maar ja wil zelf toch wel een beetje op zeker spelen.
 
De Kawabusa I en II heb ik al wel eens op internet gezien. Zijn idd. prettige apparaatjes :Y

Ik vond #1 mooier eigenlijk, als ik het goed herinner had de bouwer de onderkant van de tank (en misschien ook het frame) aangepast zodat de gasklephuizen pasten. Zoals hij het nu gedaan heeft vind ik niet zo mooi, ik heb dat ook wel eens op een zijspan-racer gezien, dat ze de inlaat horizontaal gezet hadden om het blok lager te maken. Een goedkope optie lijkt me het in ieder geval niet, Hayabusa blokken zijn ook nog eens erg gewild.

Ik heb ook wel eens een oldskool Z gezien met een FJ1200 blok, is natuurlijk zo goed als hetzelfde als een XJR. Er staat een FJ1200 te koop op Marktplaats.nl voor €800, daar vind je nog geen goed blok voor. Als Kawa-purist moet ik dergelijke praktijken natuurlijk afkeuren, dat begrijp je wel ;)
 
Het blijft natuurlijk een afweging, ik zou me het volgende afvragen...

Zijn er meer problemen behalve olieverbruik ?

Hoeveel olie kan je kopen tegen de kosten van een complete revisie ? duurt vrij lang voordat je de revisiekosten er uit hebt lijkt me. :P
 
Het blijft natuurlijk een afweging, ik zou me het volgende afvragen...

Zijn er meer problemen behalve olieverbruik ?

Hoeveel olie kan je kopen tegen de kosten van een complete revisie ? duurt vrij lang voordat je de revisiekosten er uit hebt lijkt me. :P

Kan wel wat olie kopen voor die kosten van verbouwing, maar hij gebruikt echt te veel.
Elke 100/120 km----- 1/2 L olie bijgooien, en dat is toch geen doen.
Voor een beetje ritje, rugzak mee met olie. _O-
 
Ik heb nog een GPZ1000RX blok liggen, ooit eens ingeruild op een ZZR1100 blok. Mag je hebben voor 250 euro....

Kijk dat is zeker geen geld, maar is het ook goed.

Ik heb zeker geen zin meer in gesleutel aan motorblokken van oudere leeftijd, het GPZ blok is ook helemaal uit elkaar geweest.

GPZ blok Had afgebroken krukas, en een gedeelte van onderblok was afgebroken, veel onderdelen gezocht en gekocht van het Internet/markplaats.

GPZ blok is weer in elkaar gezet, wat mij al zo`n 500 euro heeft gekost, en nu is het ook nog een olie boot, dus weggegooid geld.

Het gekke is wel dat hij loopt als een kogel, en legt superstrak in de bochten en op de weg.

Het moet een recent blok zijn met weinig KM, anders geef ik er geen euro meer aan uit.
 
Laatst bewerkt:
Kijk dat is zeker geen geld, maar is het ook goed.

Ik heb zeker geen zin meer in gesleutel aan motorblokken van oudere leeftijd, het GPZ blok is ook helemaal uit elkaar geweest.

GPZ blok Had afgebroken krukas, en een gedeelte van onderblok was afgebroken, veel onderdelen gezocht en gekocht van het Internet/markplaats.

GPZ blok is weer in elkaar gezet, wat mij al zo`n 500 euro heeft gekost, en nu is het ook nog een olie boot, dus weggegooid geld.

Het gekke is wel dat hij loopt als een kogel, en legt superstrak in de bochten en op de weg.

Het moet een recent blok zijn met weinig KM, anders geef ik er geen euro meer aan uit.

Ga hem maar eens op markplaats aanbieden, eens kijken of er mensen zijn die er wat voor over hebben, intussen zoek ik nog even fijn verder naar een passend blok of iets dergelijks

Je hebt gewoon een tweetakt nu, Lawson ;)

Je hebt wel gelijk vind ik, je kunt beter in 1 keer iets goeds kopen. Er staat een ZX10R blok op marktplaats, €1600 -O-

Zou wel een prettig apparaat worden en 100% goedgekeurd door Team Green :Y
 
Je hebt gewoon een tweetakt nu, Lawson ;)

Je hebt wel gelijk vind ik, je kunt beter in 1 keer iets goeds kopen. Er staat een ZX10R blok op marktplaats, €1600 -O-

Zou wel een prettig apparaat worden en 100% goedgekeurd door Team Green :Y

Ja Ja Ja dat motorblok had ik al gevonden, :9~ :9~ :9~ , als ik zeker wist dat het ging passen, had ik het al gehaald. :Y

De ophanging zie ik niet als een probleem, echter wel het olie filter wat bij dat soort motorblokken naar voren steekt, en dat is niet gunstig want daar zit mijn frame.

Had achteraf gelijk aan ander motorblok moeten denken, maar ja, gedane zaken nemen geen keer.[ of zo iets] _O- _O-

Motorframe had ik al aangepast aan achterwiel/ketting [verbreed], en toen alles naar een epoxyeer bedrijf gebracht, dus om er nu nog aan te gaan slijpen/lassen. :N :N

Maar er moet toch iets gebeuren, dus als het goed is ga ik toch nog even achter een ander gpz blok aan, al is het maar voor nood, om er toch nog redelijk op te kunnen rijden.

Dus even niks te koop op markplaats, want ik zou het toch wel erg vinden ;( ;( als hij weg zou zijn.
 
Voordat je hem op markplaats zet , wat word je vraagprijs voor de komplete fiets ?Ik heb 2 1100 i's een unitrack en een b2 type.Die b2 wil ik verbouwen en de a1 rijd ik mee.Heb ook nog een zzr (eigenlijk gekocht voor de onderdelen (voorvork/achterbrug/wielen voorvork en remmerij)maar weer rydend met zx10 blok dus weer zonde om te slopen eigenlijk.Niks voor jou zo'n zzr , neem ik jouw olieboot wel , lepel ik wel een van de blokken over! :P Van het atype(120 pk :9~ )best lekker in zo'n oldskool bike!!
Kijk dat is zeker geen geld, maar is het ook goed.

Ik heb zeker geen zin meer in gesleutel aan motorblokken van oudere leeftijd, het GPZ blok is ook helemaal uit elkaar geweest.

GPZ blok Had afgebroken krukas, en een gedeelte van onderblok was afgebroken, veel onderdelen gezocht en gekocht van het Internet/markplaats.

GPZ blok is weer in elkaar gezet, wat mij al zo`n 500 euro heeft gekost, en nu is het ook nog een olie boot, dus weggegooid geld.

Het gekke is wel dat hij loopt als een kogel, en legt superstrak in de bochten en op de weg.

Het moet een recent blok zijn met weinig KM, anders geef ik er geen euro meer aan uit.

Ga hem maar eens op markplaats aanbieden, eens kijken of er mensen zijn die er wat voor over hebben, intussen zoek ik nog even fijn verder naar een passend blok of iets dergelijks
 
Voordat je hem op markplaats zet , wat word je vraagprijs voor de komplete fiets ?Ik heb 2 1100 i's een unitrack en een b2 type.Die b2 wil ik verbouwen en de a1 rijd ik mee.Heb ook nog een zzr (eigenlijk gekocht voor de onderdelen (voorvork/achterbrug/wielen voorvork en remmerij)maar weer rydend met zx10 blok dus weer zonde om te slopen eigenlijk.Niks voor jou zo'n zzr , neem ik jouw olieboot wel , lepel ik wel een van de blokken over! :P Van het atype(120 pk :9~ )best lekker in zo'n oldskool bike!!

Dat is nou juist het probleem met het te koop aanbieden van deze fiets.
Er zitten speciale spullen op, die ik gekocht had, WP upsd voorpoten [roma] in originele maat, dus geen voorover hellende fiets.

Nico Bakker Achterbrug speciaal laten maken toen voor mijn KZ 1100 R1 Lawson, super breed, voor m`n achterwiel van een ZXR 750 5.5 x 17 achterband maat 190/50/17

Ook omdat ik hem helemaal uit elkaar heb gehad, dus eigenlijk alles zo`n beetje vernieuwd/veranderd/ geëpoxeerd/

Het is meestal wat de gek er voor geeft, maar ik ben eerlijk en doe hem zeker niet weg voor weinig, daarvoor is hij veels te mooi, en moet hij nog mooier worden.

Maar het probleem is tijdelijk even opgelost, hoef er niet over na te denken wat het waard zou zijn, want als het mee zit heb ik toch een oud GPZ blok gescoord, en ook van het type A1/A2/A3 120pk *O* *O* *O*

Weet dat het eigenlijk niet m`n bedoeling was, om er weer geld tegen aan te gooien voor zo`n blok, maar nu kan ik niks met deze motor, dus het is een nood sprong, en nu maar hopen dat het ook geen olieboot is. _O- :W
 
Mathh, dat blok van je op marktplaats is geen GPZ1000RX (ZX10A) maar een ZX10 (ZX10B). Past ook wel (misschien het e.e.a. aanpassen) in een ZZR1100.

Dat is lekker, ik had eerder al geadverteerd met de omschrijving zx10 en toen werd ik door iemand gecorrigeerd dat het een gpz1000rx is. Weet je het zeker? Dit is het motornummer: zxt00ag005687
 
Terug
Bovenaan Onderaan