ZRX trefpunt deel 15, ze kunnen altijd beter!

Geachte ZRX-ers,
Net aangemeld. Ik volg dit forum al geruime tijd met tussenpozen.
Ik zou graag om advies vragen.
Na lang wachten trotse bezitter van een 1200r. Onbenullige schuiver op een rotonde met betonrand : ietsje minder trots...
Carterschade (zie afbeelding) en wel zodanig dat het einde verhaal lijkt.
Iemand gevonden die het carter wil lassen (in het frame-'uurtje of twee werk'), maar later door diverse specialisten afgeraden. Veiligheid voor alles.
ZRX carterdelen zijn onvindbaar. Ik lees wel over ZZR blok wat bruikbaar zou kunnen zijn? (Wel een erg fikse uitdaging qua sleutelen wat mij betreft).Bekijk bijlage 1406234Bekijk bijlage 1406233
Schroefgat bovenaan (niet op afbeelding) heeft ook een barstje, ander schroefgat afgebroken bout.
Er is nog wel meer schade, motor is ook nog eens omgeklapt, maar dat is wel te herstellen (hoewel, gebroken schetsplaat rechts...)
Zijn er nog opties wat jullie betreft? Graag verneem ik vanuit de expertise van dit forum.
Vriendelijke groet, Michiel


Welkom , jammer van t schuivertje ,succes met de rep.
 
Bedankt voor reacties en welkom.
Even flink zitten zoeken. Ik denk dat ik dit deel nodig heb :
ZRX 1200 Motorgehäuse
Lijkt me echter wel een niveautje hoog qua sleutelvaardigheid. (en een aardig eindje rijden...)
 
Hoi Stefan,
Bedankt voor de snelle reactie.
Het afgebroken carterdeel zit in dit onderste carter.
De onstekingsdeksel is eraf geraspt en heeft een stukje carter meegepikt.
Bekijk bijlage 1406245

Er is mijn inziens maar een goede oplossing en dat is een ander blok kopen en deze monteren. Een los blokdeel is erg lastig te vinden en dan moet je eea nog om gaan zetten. Op eBay in Duitsland staat nog wel het eea te koop. Dit lijkt mij de meest eenvoudige en uiteindelijke goedkoopste oplossing...
 
Economisch dus snel total loss.
Bedankt voor het meedenken, zeer op prijs gesteld.
Het begint idd tot me door te dringen..:X
Ik ben geen echte sleutelaar, heb van deze ZRX 6 dagen/3 ritten kunnen genieten, km op 64k.
Stuurkuip wel redelijk kunnen herstellen, nog de pearl white zien bij te werken, decals vrij prijzig.
1406433




Inmiddels een nieuw stuur en valdoppen van gsg gemonteerd (had ik dat direct maar gedaan), carterdeksels ( beide kanten hadden glijschade;) gepoedercoat van een 1100 - liggen klaar, verdere bestellingen zoals pakkingen, voetsteun, knipperlicht, stuureinden maar even in de wacht gezet.
Ik ging uit van succesvol lassen van huidige carter, maar opinie van 3 specialisten heeft me ontnuchterd
Wat is wijsheid. Ik was zo blij met deze machine.
Er zat ook een full acra op, die heeft glijschade aan de einddemper.
Mss beter kijken wat deze schadeRex nog oplevert en sparen voor een volgende droom...
 
Bedankt voor het meedenken, zeer op prijs gesteld.
Het begint idd tot me door te dringen..:X
Ik ben geen echte sleutelaar, heb van deze ZRX 6 dagen/3 ritten kunnen genieten, km op 64k.
Stuurkuip wel redelijk kunnen herstellen, nog de pearl white zien bij te werken, decals vrij prijzig.
Bekijk bijlage 1406433



Inmiddels een nieuw stuur en valdoppen van gsg gemonteerd (had ik dat direct maar gedaan), carterdeksels ( beide kanten hadden glijschade;) gepoedercoat van een 1100 - liggen klaar, verdere bestellingen zoals pakkingen, voetsteun, knipperlicht, stuureinden maar even in de wacht gezet.
Ik ging uit van succesvol lassen van huidige carter, maar opinie van 3 specialisten heeft me ontnuchterd
Wat is wijsheid. Ik was zo blij met deze machine.
Er zat ook een full acra op, die heeft glijschade aan de einddemper.
Mss beter kijken wat deze schadeRex nog oplevert en sparen voor een volgende droom...
Kloten man, jammer van de mooie rex ! en idd een ander blok erin lepelen ,die decals kun je bij een autobeletterings bedrijf wel laten maken
 
Je kan op het Amerikaanse forum (ZRXOA) vragen aan Wan2fly, echte naam Frank, of hij de decalls voor je kan maken, hij heeft de spullen en de echte kleuren. Succes in ieder geval met het herstel van de schades. Groet, Anton
 
Kan ik de hele luchtfilterbak er zo uittrekken en blijft er dan nog wat over waar de accu in blijft zitten , of moet ik daar wat voor maken ?
Ik ga toch maar aan de pods denk ik , dat gepeuter met die k*tcarbs heb ik ook geen zin meer in , dan maar tegen die lelijke pods aankijken .
T hok dan maar een beetje uit t zicht zetten8-)
 
Bedankt voor het meedenken, zeer op prijs gesteld.
Het begint idd tot me door te dringen..:X
Ik ben geen echte sleutelaar, heb van deze ZRX 6 dagen/3 ritten kunnen genieten, km op 64k.
Stuurkuip wel redelijk kunnen herstellen, nog de pearl white zien bij te werken, decals vrij prijzig.
Bekijk bijlage 1406433



Inmiddels een nieuw stuur en valdoppen van gsg gemonteerd (had ik dat direct maar gedaan), carterdeksels ( beide kanten hadden glijschade;) gepoedercoat van een 1100 - liggen klaar, verdere bestellingen zoals pakkingen, voetsteun, knipperlicht, stuureinden maar even in de wacht gezet.
Ik ging uit van succesvol lassen van huidige carter, maar opinie van 3 specialisten heeft me ontnuchterd
Wat is wijsheid. Ik was zo blij met deze machine.
Er zat ook een full acra op, die heeft glijschade aan de einddemper.
Mss beter kijken wat deze schadeRex nog oplevert en sparen voor een volgende droom...
Dit;


komt uit een ander draadje hier uit een techniek topic , is dat wat voor jou misschien?
 
En inmiddels een ton *O* gedraaid op de ZRX en op naar de volgende 100.000 km :] Na al die jaren is het te verwachten dat de buddyseat niet meer is wat het is geweest want ik krijg snel last van zadelpijn. Ik wil de buddyseat (nog steeds origineel) dan ook laten aanpassen. Jullie ervaringen?

Bekijk bijlage 1406351
Kijk maar eens terug want dit item is hier al meerdere malen de revue gepasseerd .

GREETZ
 
Dit;


komt uit een ander draadje hier uit een techniek topic , is dat wat voor jou misschien?
For get it werkt niet , alu kun je zo niet repareren ten minste geen motorblok , alleen lassen , en dan moet je ook eigenlijk de samen stelling van het materiaal weten , dan gaat dit prima.

GREETZ
 
Kan ik de hele luchtfilterbak er zo uittrekken en blijft er dan nog wat over waar de accu in blijft zitten , of moet ik daar wat voor maken ?
Ik ga toch maar aan de pods denk ik , dat gepeuter met die k*tcarbs heb ik ook geen zin meer in , dan maar tegen die lelijke pods aankijken .
T hok dan maar een beetje uit t zicht zetten8-)

Gaat dat wel met je kitje ?
 
Kan ik de hele luchtfilterbak er zo uittrekken en blijft er dan nog wat over waar de accu in blijft zitten , of moet ik daar wat voor maken ?
Ik ga toch maar aan de pods denk ik , dat gepeuter met die k*tcarbs heb ik ook geen zin meer in , dan maar tegen die lelijke pods aankijken .
T hok dan maar een beetje uit t zicht zetten8-)

Accu blijf zitten. Het beste is een plaatje maken anders heb je een gapend gat. Ook zijn er beugeltjes om de zijkappen weer terug te monteren zodat je de pods niet meer ziet. Palerider / Peter heeft deze weet ik. Voorts nog een carterfiltertje monteren.
 
Dit;


komt uit een ander draadje hier uit een techniek topic , is dat wat voor jou misschien?
Bedankt voor meedenken Jan.
Ik had begrepen van een framebouwer dat een motorblok in zijn geheel op de juiste temperatuur moet gebracht, in een oven dus. Anders is er kans op wijziging moleculaire structuur v. h. aluminium, kan grote problemen opleveren bij belasting. Blok moet dus uit het frame, tel maar uit het uurloon...
Vgl reactie van ZRXje.
 
Bedankt voor meedenken Jan.
Ik had begrepen van een framebouwer dat een motorblok in zijn geheel op de juiste temperatuur moet gebracht, in een oven dus. Anders is er kans op wijziging moleculaire structuur v. h. aluminium, kan grote problemen opleveren bij belasting. Blok moet dus uit het frame, tel maar uit het uurloon...
Vgl reactie van ZRXje.

idd , moet om het goed te doen gelijkmatig verwarmd worden , lassen , en weer in de oven langzaam gelijkmatig af laten koelen , dit om spanningen in het materiaal te verminderen/voorkomen.
eigenlijk werkt het zo bij alle giet soorten , giet aluminium , giet ijzer enz
Een motorblok word gezegd is van aluminium , maar dit klopt niet het is een ligt metaal , alu met ( zeg het maar )

ZRXJE = Huib , Huub , Huibert
:Y
GREETZ
 
Netjes! De mijne zit nu bijna op 80K. Vorig jaar september samen met Erik de klepspeling gecheckt, nu +/- 12K geleden. Dus hopelijk deze week de brug op en eens kijken hoe het er nu voor staat (toen zat eea nèt boven de minimum).

Over een kilometertje of 1.000 gaat mijn ZRX voor een grote beurt om o.a. de klepspeling te checken / stellen.

Over mijn buddyseat, heb drie bedrijven gemailed een week wat geleden, maar totaal geen response, dan zal ik er maar weer eens achteraan moeten bellen... :o
Blijkbaar gaat het super goed met de buddyseat-stofferings-branche dat ze het kunnen veroorloven alle offerteaanvragen te negeren.
 
Laatst bewerkt:
@jan: Je kan ook een shorai kopen en achter het zijkapje monteren, heb je nog meer ruimte onder je zadel ;)

Een motorblok wisselen is goed te doen. De hele binnenkant overzetten in een nieuwe behuizing zal ietsje meer werk zijn....
 
Terug
Bovenaan Onderaan