• Hoi Bezoeker, we hebben weer iets nieuws voor je, de MF Marktplaats! Test deze nieuwe functionaliteit en laat weten wat je er van vindt. Kijk hier voor meer informatie.

ZRX trefpunt deel 15, ze kunnen altijd beter!

JDW

MF'er
21 feb 2019
78
84
Heren,
Mijn ZRX ploft behoorlijk na bij gas loslaten en laatst na een beurtje en het controleren/stellen van de kleppen zei de monteur ook dat de bougies wat wittig waren. Motor zou wat arm lopen. Ik heb er alleen een Bos demper onder hangen, voor de rest geen modificaties voor zover ik weet. Hij loopt verder ook prima (lees: naar mijn idee uitstekend, nergens bokken, afslaan, een dip of wat dan ook. Wat raden jullie aan?
Degene waar hij in onderhoud is voor zulke dingen gaf aan eigenlijk aan een Factory Pro kit te adviseren, maar door de Corona uitbraak duurt de levering nu wat lang. Dynojet was hij geen voorstander van en zal qua levering misschien nu hetzelfde probleem hebben. Qua afstellen zonder zo'n kit zou het een dagje werk zijn....... ik heb er niet echt verstand van, maar het klinkt mij wat veel. Het kan 6, maar ook 9 uur zijn....... Bedankt alvast!
 

*Jan*

ZRX 1100 R
Donateur
2 dec 2010
25.545
13.376
58
de Veluwe
Heren,
Mijn ZRX ploft behoorlijk na bij gas loslaten en laatst na een beurtje en het controleren/stellen van de kleppen zei de monteur ook dat de bougies wat wittig waren. Motor zou wat arm lopen. Ik heb er alleen een Bos demper onder hangen, voor de rest geen modificaties voor zover ik weet. Hij loopt verder ook prima (lees: naar mijn idee uitstekend, nergens bokken, afslaan, een dip of wat dan ook. Wat raden jullie aan?
Degene waar hij in onderhoud is voor zulke dingen gaf aan eigenlijk aan een Factory Pro kit te adviseren, maar door de Corona uitbraak duurt de levering nu wat lang. Dynojet was hij geen voorstander van en zal qua levering misschien nu hetzelfde probleem hebben. Qua afstellen zonder zo'n kit zou het een dagje werk zijn....... ik heb er niet echt verstand van, maar het klinkt mij wat veel. Het kan 6, maar ook 9 uur zijn....... Bedankt alvast!
De factory pro kit heb ik t grote filter nog van liggen , ik moet zeggen dat ik m fijner vindt lopen met de dyno-kit dan met de Factory-kit,
met de dyno-kit is hij wat levendiger op t gas naar mijn mening, en onbelangrijk, een stuk zuiniger ,dik 1- 20 :t
 
  • Like
Waarderingen: JDW

guntherrex

MF veteraan
Donateur
8 jun 2009
6.265
831
40
IJmuiden
afstellen kost gewoon tijd, elke keer als je wat wil aanpassen moet je bij de gasnaalden en soms ook de jets...

Wittige bougies betekent idd arm mengsel. Kan ook zijn dat je wat vervuiling in de carburateurs hebt, misschien even een flesje forte erdoor. Ploffen doen ze allemaal wel in min of meerdere mate. Alleen een andere demper moet weinig uitmaken voor je mengsel. Af fabriek worden motoren wel redelijk arm afgesteld ivm emissie eisen natuurlijk.
 
  • Like
Waarderingen: JDW

RG-gamma

MF veteraan
29 nov 2009
16.291
3.297
Ploffen kan ook valse lucht zijn als de uitlaat niet gasdicht is op de aansluitingen.
 
  • Like
Waarderingen: JDW

037

ZRX 1200 S
Donateur
6 dec 2018
50
10
Amsterdam
Ik heb ook een bos demper en dat naploffen vind ik juist zo lekker klinken, vooral in de tunnels! ik had er geen vraagtekens achter gezet eigenlijk...
Wanneer is dat slecht?
 
  • Like
Waarderingen: Gerard2969 en JDW

Bullfrog

MF veteraan
16 mrt 2005
2.386
109
61
Weert
De factory pro kit heb ik t grote filter nog van liggen , ik moet zeggen dat ik m fijner vindt lopen met de dyno-kit dan met de Factory-kit,
met de dyno-kit is hij wat levendiger op t gas naar mijn mening, en onbelangrijk, een stuk zuiniger ,dik 1- 20 :t
Was de motor met beide kits op dezelfde bank en/of dezelfde persoon afgesteld?
 

JDW

MF'er
21 feb 2019
78
84
Ik heb ook een bos demper en dat naploffen vind ik juist zo lekker klinken, vooral in de tunnels! ik had er geen vraagtekens achter gezet eigenlijk...
Wanneer is dat slecht?
Nee, dat begrijp ik! Klinkt ook zeker niet verkeerd, maar dat naploffen kan natuurlijk ook duiden op een te arm mengsel. En dat wordt onderbouwd door de lichte kleur van de bougies. Dus als hij blijft ploffen, maar hij heeft een goed mengsel, dan ben ik ook tevreden!
 

JDW

MF'er
21 feb 2019
78
84
De factory pro kit heb ik t grote filter nog van liggen , ik moet zeggen dat ik m fijner vindt lopen met de dyno-kit dan met de Factory-kit,
met de dyno-kit is hij wat levendiger op t gas naar mijn mening, en onbelangrijk, een stuk zuiniger ,dik 1- 20 :t
Bedankt Jan. Hebben die factory kits een eigen filter dan? Deze komt gewoon op de plek waar het normale filter ook zit toch? Geen verbouwing nodig zoals bij de pods?
 
  • Like
Waarderingen: *Jan*

037

ZRX 1200 S
Donateur
6 dec 2018
50
10
Amsterdam
Nee, dat begrijp ik! Klinkt ook zeker niet verkeerd, maar dat naploffen kan natuurlijk ook duiden op een te arm mengsel. En dat wordt onderbouwd door de lichte kleur van de bougies. Dus als hij blijft ploffen, maar hij heeft een goed mengsel, dan ben ik ook tevreden!
Ok, ik dacht dat er iets mis zou zijn met m'n REX... De bougies heb ik laatst nog gecontroleerd. Succes daar!
 

037

ZRX 1200 S
Donateur
6 dec 2018
50
10
Amsterdam
Ik ben nu echt erg benieuwd naar de werking van zo'n Dynojet set. Iemand een aan te raden garage om dat te laten regelen? of iemand die het zelf netjes kan?
 

JDW

MF'er
21 feb 2019
78
84
afstellen kost gewoon tijd, elke keer als je wat wil aanpassen moet je bij de gasnaalden en soms ook de jets...

Wittige bougies betekent idd arm mengsel. Kan ook zijn dat je wat vervuiling in de carburateurs hebt, misschien even een flesje forte erdoor. Ploffen doen ze allemaal wel in min of meerdere mate. Alleen een andere demper moet weinig uitmaken voor je mengsel. Af fabriek worden motoren wel redelijk arm afgesteld ivm emissie eisen natuurlijk.
De carburateurs moeten goed zijn, niet vies. Tijd geleden is dit allemaal al gedaan, ook synchroon gesteld. Hij houdt nergens in, ook niet in de hele lage toeren. Hij gaat als een trein. Forte gooi ik er inderdaad altijd in tijdens de winterstop en de ander erna.

Maar is het zinvol om hem af te laten stellen zonder testbank obv de huidige zetting? Dus zonder factory of dynojet.
 

-Bart-

MF veteraan
9 feb 2004
1.991
186
47
Zoetermeer
Ik heb een Ivan's jet kit. Deze heeft by far de best gevormde gas naalden van allemaal. Het voordeel vond ik dat er een heel duidelijke beschrijven wordt meegeleverd en dat hij altijd klaar staat voor vragen. Ik raad deze zeer aan.
 
  • Like
Waarderingen: JDW

JDW

MF'er
21 feb 2019
78
84
Ok, ik dacht dat er iets mis zou zijn met m'n REX... De bougies heb ik laatst nog gecontroleerd. Succes daar!
Nee, hoor dat hoeft helemaal niet! En als je bougies er goed uit zien, zou ik zeggen: lekker laten ploffen
 

kawa14

MF'er
23 mrt 2010
147
27
60
Wessem
Op mijn ZRX zit een compleet Remus uitlaatsysteem, origineel luchtfilter vervangen door een K&N filter.
Volgens Schepers Motorendesign, hoefde bij het Remussysteem géén sproeiers e.d. aangepast te worden.
Motor pakt beter op bij gasgeven, was naar mijn gevoel met alles origineel nogal traag. Verbruik is iets gunstiger geworden.
En hij ploft lekker bij het gas dichtdraaien. Zit er nu al vele jaren op, zonder problemen.
 
  • Sad
  • Like
Waarderingen: -Bart- en JDW

Coert65

Z650, ZRX 1100 R, ZRX 1200 R.
Donateur
22 apr 2015
7.476
4.644
54
Puttershoek
Ik ben nu echt erg benieuwd naar de werking van zo'n Dynojet set. Iemand een aan te raden garage om dat te laten regelen? of iemand die het zelf netjes kan?
Ik heb zelf op m'n 1100 ook een Dynojet kit, in combinatie met een K&N filter en volledig Akra systeem. Ploft ook lekker met van het gas af gaan.
Die van mij is bij No-Limits in Roden op de bank geweest voor het afstellen.
 
  • Like
Waarderingen: 037, JDW en *Jan*

-Bart-

MF veteraan
9 feb 2004
1.991
186
47
Zoetermeer
Op mijn ZRX zit een compleet Remus uitlaatsysteem, origineel luchtfilter vervangen door een K&N filter.
Volgens Schepers Motorendesign, hoefde bij het Remussysteem géén sproeiers e.d. aangepast te worden.
Motor pakt beter op bij gasgeven, was naar mijn gevoel met alles origineel nogal traag. Verbruik is iets gunstiger geworden.
En hij ploft lekker bij het gas dichtdraaien. Zit er nu al vele jaren op, zonder problemen.
Kijk maar eens naar de kleur van je bougies voor de zekerheid. Moeten licht (koffie) bruin zijn. Zijn ze wittig gaat hij zeker kapot. Heb ik met m'n vorige motor gehad. Je kleppen verbranden na verloop van tijd met alle ellende die volgt.
 
  • Like
Waarderingen: Coert65

kawa14

MF'er
23 mrt 2010
147
27
60
Wessem
Kijk maar eens naar de kleur van je bougies voor de zekerheid. Moeten licht (koffie) bruin zijn. Zijn ze wittig gaat hij zeker kapot. Heb ik met m'n vorige motor gehad. Je kleppen verbranden na verloop van tijd met alle ellende die volgt.
Bart, volgens mijn monteur is de motor in topconditie. De bougies zijn "koffie met melkkleur" zoals hij dat noemt. Hij heeft me verteld dat hij, toen ik de eerste keer bij hem kwam, de sproeiernaalden middels een ringetje iets verhoogd.
Hij staat er van te kijken dat Rex na 65K, nog steeds een zeer goede compressie heeft.
Maar ja, koud starten, tijdens stationair warmdraaien zonder choke, helm op handschoenen aan. Dan pas rustig wegrijden. Motor pas belasten als de olie een beetje op temperatuur is. Zo kan hij nog jaren mee.