..zucht....alweer een bandenvraag (VFR800Fi 1999)

Arlo

MF veteraan
4 apr 2004
1.600
258
Zaandam
Na 2 lange avonden en vele uren leeswerk ben ik er nog niet uit..
Ik heb zo'n beetje elk banden topic doorgenomen en zit nog steeds met dezelfde vragen.

M'n motor is een VFR800Fi uit 1999, er zitten nu nog banden onder van de vorige eigenaar.
Voor BT57 en echter Dunlop 204 (resp. op 2.5 en 2.9 bar)

Nu zijn deze banden bijna op...volgens "kenners" zou ik er nog zo'n 1500km mee kunnen rijden.
Maar....ik ben zelf niet echt te spreken over de grip en het stuurgedrag van deze banden, het moet volgens mij veel beter kunnen.

Dus ben ik meerdere motorzaken langsgeweest.

De een zegt dit de ender dat (heheh...het lijkt MF wel)

Nu heb ik m'n lijst weten in te korten tot de volgende 3 banden:
Bridgestone BT020nt (voor & achter)
Metzeler Z6 voor en M1 achter
Michelin pilot power (geen verdere info van, komt uit de topic's)

De maten zouden zijn:
120/70/ZR17 (58W)voor
180/55/ZR17 (73W) achter.

Ik rij ~5500km per jaar en ben een voorstander van grip.
Hou van stevig doorrijden en "educatief bochtenwerk" O-)
Niet dat ik "knee-down" ofzo....maar de zekerheid wil ik wel hebben.

Zelf voel ik me aangetrokken tot de Metzelers... ik heb gezien (en gevoeld) hoe de BT020's kunnen cuppen.

Het zou ook geen probleem zijn om elk seizoen een nieuw setje banden eronder te moeten gooien :9

Hebben jullie (wijze) raad?
(beetje onderbouwing zou geen kwaad kunnen ;) )
 
Als je toch niet zo veel rijdt en "...een voorstander van grip" bent zou ik de zoek functie toch nog een keer goed gebruiken,in jouw geval zou ik dus voor een veel sportievere band (BT012/Diablo/PilotPower) gaan dan wat je nu overweegt.
 
Hmm.. ben niet al te veel tegengekomen over die 012's.
Wel de 010...veel grip en bijkomende levensduur. (elke ~3000km banden vervangen gaat me wel erg ver)

Ik lees idd ook erg veel positieve berichten over de pilot powers.
Zitten daar geen nadelen aan?

En waarom zouden die Metzeler's niet echt een goede keus zijn?

ik heb me laten vertellen (door een monteur) dat deze erg veel grip hebben, redelijk lang meegaan en ook tijdens nat/glad wegdek zich goed houden.
Dat was voor mij meer een reden om die kant op te neigen.
 
Wel,

Ik rijd met hetzelfde type motor als jij: een VFR800Fi uit 2000. 7000km geleden heb ik er pirelli Diablo's op gestoken. DE BESTE BANDEN ooit. SUPER grip en SUPER feedback. Niet 1 keer hebben ze geschoven... en ik kan je verzekeren dat ik op het circuit de voetsteunen (zonder antennes, heb ik eraf gevezen), schakelpedaal en onderste uitlaatbocht aan de grond reed...zonder enig teken van gripverlies. De banden gaan zelfs al MEER dan 7000km mee §ik schat dat ik de 9000km haal)

Van de pilot power hoor ik ook veel goeds...maar de diablo wordt zo een beetje aan de kant geschoven...ONTERECHT. Want de diablo is MIJN wereldband. Plus michelin is duur.

DIABLO-rules...ongetwijfeld.
:} :} :} :} :} :} :} :} :}
 
Gister reed ik nog op me diablo achter diablo corsa voor!!! Echt een super combinatie (9000km eronder gezeten + 500 circuit kilometers)!!!!!! geeft veel vertrouwen en bergen grip :} , je voelt waar je aan toe bent. Op het circuit kappen/uitlaat/steppen aan de grond.. wel wat glijwerk.. maar dat word van te voren aangekondigd is goed te controleren.. je weet gewoon waar je aan toe bent met die band, op de straat heb ik altijd genoeg grip gehad.. nooit iets glijden ofzo. Sinds vandaag achter een 020 eronder gezet (had ik nog op zolder liggen) Maar wat een schijtband is dat :r . Bij vlink uitacceleren bij bochten breekt begint hij al te glijden :( . Even wezen testen op klaverblad.. maar het is echt waaaardelooos.... ook loopt de band veel minder rond waardoor je schaamranden er zo vanaf zijn en dus geen bandoppervlak meer heb.

BT020 :r

DIABLO :} :} :} :} :} .. volgende nieuwe setje word weer diablo corsa voor en diablo achter :} :} :}
 
Laatst bewerkt:
De BT020 is idd een erg harde band, de BT010 is een echte zachte. Vroeger had je de BT012 er tussenin zitten. Deze is inmiddels vervangen door de BT014, waarvan ik er 2 onder mijn motor heb zitten, en die bevallen echt parima!

Misschien ook een aanrader als semi-raceband. Je kan er lekker mee scheuren maar hij houdt het ook ff uit.
 
Als je niet zo veel rijdt dan zou je diablo's kunnen monteren. die hebben voor jou in iedergeval zat grip.

mijn vader rijdt met een VFR800i en die staat op BT020's. kan ik ook prima mijn knie mee aan de grond leggen, alleen gaat ie dan wel veel eerder glijen dan de diablo's. het vreemde afslijten van bridgestone (020 en 010) voorband heb ik ook al eens meegemaakt.

als je alleen een beetje tourritjes doet en je motor niet al te plat gooit of extreem hard een bocht inremt dan is de BT020 voldoende. als je meer wilt of de extra grip gewoon een veilig gevoel vindt kun je diablo's erop zetten. ze zullen iets harder slijten, maar ook niet ontzettend veel.
 
Hey Arlo,

Al de drie sets die je noemt doen het volgens mij wel goed. Ik rijd nu met de Michelin Pilot Sport, die zaten er standaard onder. Ik vind het geen super band maar heeft wel een lange levensduur en ik rijd op de straat de voetsteunen van de CBR600RR aan de grond. De band glijd dan wel iets maar waarschuwt wel.
Mijn advies kies een band waar je toch nog wat kilometers mee kunt maken en niet extreem duur is, zoals bijv. de Diablo's maar dan niet de Corsa's (achter) want die ben je zo kwijt.
En de rest is aan jezelf maar voor op straat voldoen alle banden die je op je verlanglijstje hebt staan.
 
Metzeler Z6 voor en M1 achter

Dat lijkt me een rare kombinatie - M1 (zachter) vooraan en Z6 (harder) achteraan lijkt me beter.

Voor een VFR zou ik eerder kiezen voor Metzeler Z6 voor én achteraan. De Z6 is de laatste nieuwe sport-touring band dus ideaal voor een VFR. Komt als de beste uit de tests en zou meer dan voldoende grip moeten hebben (ik ken je rijstijl natuurlijk niet)

Michelin Power lijkt me overkill (te zacht)

BT020 is al iets ouder, BT10 voorband heeft inderdaad last van cuppen (BT020 nog nooit geprobeerd)

Ikzelf heb nu Pirelli Diablo's op mijn R1, héél goeie band maar slijtage is enorm (3000 km in het allerbeste geval, was tijdens rodage). Ik ga een combinatie Diablo vooraan en Z6 achteraan uitproberen bij de volgende bandenwissel.





 
Laatst bewerkt:
Wat is cuppen?
Cuppen is het in de draairichting van de band schuin afslijten van het profiel. Als je band erg gecupt is kun je hier veel last van hebben in bochten.
Mijn vorige band, BT010 had hier veel last van. Mijn nieuwe voorband de BT019 heeft er minder last van. Ik voel het iig nog niet tijdens het rijden
 
Heren enorm bedankt voor de reacties :} hier kan ik wat mee!!

De BT020 en 010 zijn van me lijstje af..

De Pirelli Diablo (corsa) is erbij gekomen.
De Smet, FragDaddy en Redline Racer hebben hier dus erg goede ervaringen mee.
Als ik lees dat er ~9000km mee gereden kan worden en de grip erg goed is...
Is dat volgens mij precies wat ik zoek.
Hoe is het met de grip gesteld op nat wegdek/regen ??

Na wat "rekenwerk" ben ik erachter dat ik toch eerder richting de ~7500km per jaar zal rijden (misschien wel meer....het :] bevalt erg goed )
De afgelopen 2 maanden toch meer dan 2500km gereden, dit nog zonder echte toerritten.(en die gaan wel komen)

@ Klasbak: zoals je al zei, ik denk dat de pilot power niet zoveel voor me is, als relatief onervaren rijder heb ik geen behoefte aan verassingen (zoals glijden)

@ RedGSXR: ik denk dat je idd gelijk hebt, de Z6 Achter en de M1 voor |(
De grip tijdens droog en nat wegdek en de korte opwarmtijd spreken me nog steeds erg aan....weet iemand hoe het zit met de levensduur?

Ik denk dat de keus nu tussen de Pirelli's en de Metzeler's is (waren dat niet trouwens bijna dezelfde banden/zelfde fabriek ??)

Nogmaals, bedankt voor de reacties 8-)
 
Diablo's roelen!!! :}
powers van michelin...is nog zachter bied nog meer grip...maaaaaaar....dat ga jij toch berijden met je vfr...daar heb je te weinig bodemspeling voor..

mijn advies...koop diablo's super banden...mega grip...en gaat nog lang mee ook! :)

en als jij van educatief bochtenwerk houdt, en jij rijdt met 204's van dunlop...wat zal jou wereld opengaan zeg als je diablo's monteert! :)
 
Diablo's roelen!!! :}
powers van michelin...is nog zachter bied nog meer grip...maaaaaaar....dat ga jij toch berijden met je vfr...daar heb je te weinig bodemspeling voor..

mijn advies...koop diablo's super banden...mega grip...en gaat nog lang mee ook! :)

en als jij van educatief bochtenwerk houdt, en jij rijdt met 204's van dunlop...wat zal jou wereld opengaan zeg als je diablo's monteert! :)
Thanx NapO, ik ben weer wat wijzer :)
RedGSXR gaf (net als jij) ook aan dat een te zachte band (BT010 / Pilot Power) overkill zou zijn.
Ik heb idd het gevoel dat die 204's "het" niet zijn...maarja ze zaten eronder en waren nog goed...dus gewoon mee wezen rijden.
(over de BT57 voor ben ik helemaal niet te spreken..)

Nu ik de VFR een beetje beter leer kennen weet ik gewoon dat het beter kan.

Ik denk (weet bijna wel zeker) dat het de Diablo corsa voor en de Diablo achter gaat worden. 8-)

M.vr.gr. Arlo
 
laat die diablo corsa voor ook maar zitten..zet er maar een gewone diablo op...meer grip dan jij ooit zal gaan gebruiken... :)

en dat is niet lullig bedoeld :) maar t geeft aan wat de band kan! :)
 
Check :) ....niet lullig opgevat, zal morgens eens informeren wat me
dat gaat kosten en wanneer er gemonteerd kan worden.

Tsja, m'n "passie" voor grip komt ook een beetje door m'n "koekblik" (is toch echt een fatsoelijke wagen in dit geval).
Het is een Audi quattro...en als ik in een voorwiel aangedreven auto stap mis ik echt die extra grip.

Met die BT57 voor en die 204 achter heb ik hetzelfde... ik mis ergens "zekerheid" en vertrouwen, zeker als het wegdek nat is.
Ik denk dat je gelijk hebt als je zegt dat er een wereld voor me open gaat... ik kan niet wachten :9

(volgend weekend staat een rit gepland van 400km... kan ik meteen even inrijden)
 
laat die diablo corsa voor ook maar zitten..zet er maar een gewone diablo op...meer grip dan jij ooit zal gaan gebruiken... :)

en dat is niet lullig bedoeld :) maar t geeft aan wat de band kan! :)

Idd. Net effe gelezen op ander forum. Iemand draait met een straatband (dacht diablo corsa) 1'42 op Zolder. Tis wiliswaar een racepiloot maar het zegt genoeg over banden :} En dan is de vraag ook nog waarom er zoveel op racebanden rijden als ze met racebanden nog niet onder die tijd geraken of in de buurt |( |(
 
Pirelli Diablo is voor mij de beste band waar ik ooit al mee (in de regen) heb gereden.

Zoals al eerder gemeld, het enige nadeel voor mij is de korte levensduur. Als ik hier hoor dat sommige daar 9000 km mee rijden dan doe ik toch écht wel iets verkeerd. Met de Z6 ga je zeker meer km doen dan met de Diablo.

Pirelli en Metzeler zijn inderdaad dezelfde fabrikant. Ik wacht eigenlijk op de nieuwe Pirelli sport-touringband die de oude GTS-band gaat vervangen en waarschijnlijk gebaseerd zal zijn op de nieuwe Metzeler Z6.
 
Mijn pirelli diablo's gaan nu over de 7000km. Tja, als je steeds met een bandendruk van 2,2 en 2,4 rijd, dan zullen die pirelli's wel sneller slijten. Bij mij gaat er 2,5 V en 2,8 A in. Ik haal zeker de 8500km.

Die diablo corsa moet zeker NIET gestoken worden vooraan. De gewone Diablo's doen hun werk UITERMATE naar behoren. De uitlaatbochten raken sneller het asfalt dan de band zijn grip verliest. TOPBAND. Ik heb er meer als een jaar moeten op doen om de schaamrand van de diablo weg te werken vooraan...was me nog nooit eerder gelukt (terwijl bij de bt010's de schaamrand vooraan sneller wordt bereikt)...zelfs toen gaf de gewone diablo GEEN krimp. De grip van de gewone diablo's kan je vergelijken met de grip van de BT012SS (een super sportieve band)...dus grip op het droge is topklasse.

In de regen doet hij het ook PRIMA. Enkel...het zijn geen brigdestones waardoor je IETSJE meer tijd moet nemen om de zaak op te warmen....maar ik houd het op ietsje, want ze staan, mijn gevoel, snel warm.

STEEK die diablo's....de wereld zal opengaan. Laat het ijzer op de VFR maar schrapen.
 
Als je maar 5500km per jaar doet dat kun je er alles onder gooien, als het maar Bridgestone, Pirelli of Michelin is ;) .

De BT020 stuurt goed, geeft ruim voldoende grip en is comfortabel.
De Pilot Power is nog veel beter kwa grip, stuurgedrag en ook slijtage maar heeft een harder karkas (dus minder comfi). Verder denk ik dat de Power voor een weinig ervaren persoon misschien wat te instabiel kan aanvoelen omdat je meer met het gas erop moet rijden.

Mezeler en Dunlop moet ik niet meer nadat ik daar mindere ervaringen met de grip mee heb gehad, maar ook van die merken zullen er ongetwijfeld goede banden zijn.
 
STEEK die diablo's....de wereld zal opengaan. Laat het ijzer op de VFR maar schrapen.

8-) ...dubbel check... :}

Ik zal binnenkort de Diablo's eronder laten zetten.
(en geen corsa voor)

Ik rij nu met 2.5V en 2.9A ...bevalt me prima (reed eerst met 2.3V en 2.6A ...op aanraden vorige eigenaar, dat was echt een stuk minder )

Als ik meer dan ~8000km met de Diablo's kan rijden ben ik tevreden.
Ook erg goed om te horen dat ze in de regen ook (zeer) goed voldoen, vind ik toch een belangrijk punt.

Als de levensduur <7000km gaat worden zal ik m'n vizier op de Metzelers richten.


En waar moet ik dan aan denken qua opwarmtijd? (of is dat niet echt in kilometers uit te drukken, afhankelijk van de snelheid en het aantal bochten??)
 
7000km geleden heb ik er pirelli Diablo's op gestoken. DE BESTE BANDEN ooit. SUPER grip en SUPER feedback. Niet 1 keer hebben ze geschoven... en ik kan je verzekeren dat ik op het circuit de voetsteunen (zonder antennes, heb ik eraf gevezen), schakelpedaal en onderste uitlaatbocht aan de grond reed...zonder enig teken van gripverlies. De banden gaan zelfs al MEER dan 7000km mee §ik schat dat ik de 9000km haal)

Van de pilot power hoor ik ook veel goeds...maar de diablo wordt zo een beetje aan de kant geschoven...ONTERECHT. Want de diablo is MIJN wereldband. Plus michelin is duur.

DIABLO-rules...ongetwijfeld.
:} :} :} :} :} :} :} :} :}

:? zoveel km ik rijd met de dragon gts maar waren tot op de nokjes versleten na 7000km en dat is dan een band die langer mee zou moeten gaan (sporttourband)
is de diablo dan ook harder in het midden voor straat gebruik want voor meer grip en ent zoveel km`s ben ik wel te spreken namelijk
 
En waar moet ik dan aan denken qua opwarmtijd? (of is dat niet echt in kilometers uit te drukken, afhankelijk van de snelheid en het aantal bochten??)

Hangt af van de buiten / asfalt temperatuur af en de wrijving. Eigenlijk worden ze dus alleen maar goed warm van bochten rijden, optrekken en afremmen maar als je het rustig opbouwt voel je vanzelf wel wanneer ze wat gaan glijden.
 
De gewone Pirelli Diablo. Bij normaal weer (0-18C) 2,3V-2,8A en als het warm weer (+20C is) 2,5V-2,9A. Omdat het natuurlijk een zachtere compound is.

Grip is uitstekend te noemen. Zelfs in de regen kan je erg ver gaan bij deze band. De band slijt ook mooi rond ipv. die hellings(val)hoeken na snelweggebruik bij hardere banden. Corsa nog niet geprobeerd. De tweede set Diablo's waar ik nu mee rijd. Geen probleem en lekker sportief crossen zo'n 8000km.

-=off-topic=-
Ga voor de banden altijd naar S&G in Numansdorp, daar hebben ze alles op voorraad liggen. Scherpe prijzen.
-=off-topic=-

Ga voor de Pirelli's
 
Terug
Bovenaan Onderaan