Zuid-west Finland

Bendevanmarx

MF veteraan
12 feb 2008
1.392
3
Serskamp
Hallo iedereen. Ik ben aan het overwegen om komende zomer een dag of vijf in zuid west Finland te toeren.
Zweden en Noorwegen hebben we al gedaan, maar Finland nog niet.
Zijn er op dit forum motorrijders die al naar deze regio geweest zijn en eventueel goeie tips hebben?
Overnachten, hotel, camping, jeugdherbergen .... ? To do's en to do not's? De regio schijnt met de vele meren heel mooi te zijn, maar is ze ook de moeite om met de motor te doen???

alvast bedankt
Herman
 
Hallo iedereen. Ik ben aan het overwegen om komende zomer een dag of vijf in zuid west Finland te toeren.
Zweden en Noorwegen hebben we al gedaan, maar Finland nog niet.
Zijn er op dit forum motorrijders die al naar deze regio geweest zijn en eventueel goeie tips hebben?
Overnachten, hotel, camping, jeugdherbergen .... ? To do's en to do not's? De regio schijnt met de vele meren heel mooi te zijn, maar is ze ook de moeite om met de motor te doen???

alvast bedankt
Herman

Ik kom voor mijn werk in Finland en er is geen ene ruk aan. Heeeel veeeeeel bossen. de dopten zijn oersaai. Je mag al blij zijn als er ergen s een cafe is etc.... Alles vroeg dicht. Eten is matig. Finnen zijn niet gewend aan uit eten, cafe pakken etc... Daar is het allemaal te duur voor. Ze blijven veelal thuis of gaan met vrienden/familie naar hun summer cottages...
Mentaliteit van Finnen nijgt naar het Russische. Oftewel stUg. Niet zoals Zweden en noren.

bij een van onze fabrieken hebben ze cottages op,het terrein omdat er in de dorpen in de verre omtrek niks is om te overnachten...

Wat motorrijden betreft. Het is er redelijk vlak en de wegen zijn doorgaans recht met weinig bochtenwerk. Idem Nederland. Omdat je veel door bossen rijd zul je ook niet veel om je heen zien.
De wegen zijn qua kwaliteit OK.



Ik zal er niet op vakantie gaan.
 
Laatst bewerkt:
Thanx voor je reactie. Dus weinig te beleven zo te horen. Geen mooie stuurwegen, weinig te zien, stug volkje.
De bedoeling was eigenlijk diagonaal door Zweden, tot Umea, de ferry naar Vaasa. Door Finland toerend afzakken tot Helsinki en daar de ferry naar Stockholm, om opnieuw dwars door Zweden over Malmö huiswaarts te gaan.
Maar als Finland niets is misschien toch maar een alternatief zoeken.
 
Ik deel de reactie van Bikefreak. Een vriend van mij woont in Finland en ik ben er inmiddels diverse keren geweest. Ik kan niet zeggen dat het een uitdagend land is. Het is veel van hetzelfde en eigenlijk wordt het in het hoge noorden pas echt leuk (afwisselend).
Als je die kant op gaat dam zou ik gaan voor Noorwegen, daar raak je nooit uitgekeken.
 
Noorwegen al gedaan. is inderdaad schitterend. Maar een mens zoekt af en toe eens iets anders. Finland dus maar schrappen van de lijst
 
Ik ben het er toch niet mee eens...

Ik ben er 5 jaar geleden geweest. Zie:
The Long Way Up, and Down. Reisverslag.

De kaarsrechte wegen met alleen maar kerstbomen zijn hoofdzakelijk hoog in het noorden. Maar in het zuiden, met de vele meertjes, was het toch erg leuk rijden. Veel bochtige wegen, mooie natuur. Ik vindt overigens de Nooren een stuk stugger dan de Finnen. En het is er veel goedkoper dan in Noorwegen. Maar Fjorden zal je er niet tegen komen.

Het staat zeker op mijn lijstje om nog een keer naar terug te gaan.
 
Ik sluit me aan bij Kees Den Haag. Ik ben vorig jaar vanuit Noord-Zweden overgestoken naar Finland en van daaruit afgezakt naar Helsinki. Het Noordelijke deel vond ik inderdaad niet echt boeiend, maar het Zuidelijke stuk is veel mooier. De wegen rondom de vele meren zijn alles behalve recht en de natuur is prachtig. Ik was daar tijdens een paar mooie weekenddagen en het stikte van de motoren, met name locals. Ga je het vergelijken met de kusten van Noorwegen, dan valt het natuurlijk tegen, maar om het af te doen als oersaai vind ik persoonlijk te kort door de bocht. Ik ben meerdere keren in Finland geweest, zomer en winter, en ik vind het helemaal geen verkeerd land. Moet wel zeggen dat ik wel van rust en ruimte hou. Ik zoek geen vertier in kroegen en dergelijke, dus daar kan ik niks over zeggen.
 
Ik ben ook voor ;)

Vorig jaar geweest vanuit St. Petersburg naar de noordkaap. Je hebt inderdaad niet de bochtige wegen zoals je ze op Corsica hebt, maar alleen maar lang rechtuit is ook niet waar. Natuurlijk kom je die stukken soms tegen, maar dat is ook zo in Zweden. Vooral het rijden langs alle meren is erg leuk. Hou je van wat avontuur: pak dan af en toe eens een gravel-pad. Zijn goed te rijden met een normale straat motor.
 
Ik volg met spanning. Begin nu eerlijk gezegd ook weer te twijfelen. Het reisverslag van kees den Haag is wel schitterend.
Laat maar komen die meningen ;-)
@ Motor-Meester : staan die gravelpaden op de routeplanners van Garmin?
 
De meeste gravelwegen zijn gewoon doorgaande wegen dus deze staan vaak wel op kaarten en dus in de Garmin.

Wat de voors en tegens betreft, mijn mening staat hier boven al, maar het is net met wat voor gevoel je er heen gaat. Ga je met het idee dat je wegen gaat aantreffen als langs de Noorse kust of in de Alpen, ja dan gaat het tegenvallen. Ga je met het idee dat je gewoon leuke stuurwegen in rustig en uitgestrekt (bos)gebied met prachtige natuur hebt, dan kan je het daar echt wel naar je zin hebben. Het zuid/westen van Finland is ook de regio waar de meeste mensen wonen en de grootste plaatsen zijn, en dat zijn echt niet allemaal uitgestorven dorpen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan