Zuiger met twee zuigerveren?

Henk67

MF'er
7 okt 2004
70
0
Assen
Hallo,

Vorig jaar heb een nieuwe zuiger plus andere nieuwe onderdelen op mijn BMW F650
gezet,hierbij viel het mij op dat deze zuiger maar twee smalle zuiger veren heeft, 80 gram lichter is en een compressie verhouding van 1 op 12.5 heeft.
Ik sta na 2000 km niet te kijken dat het olieverbruik 1 op 1000km is.
Maar wat is het doel om de olie schraapveer weg te laten.

Alvast bedankt.
Henk67
 
Hallo,

Maar wat is het doel om de olie schraapveer weg te laten.

Alvast bedankt.
Henk67

Olie Schraapveer weglaten... Je heb dan minder wrijving. Maar idd komt er nu olie boven je zuiger en dat is natuurlijk ook de oorzaak van het hoge olieverbruik.
't Lijkt mij dat de schraapveer is vergeten, die laat je niet bewust weg...
 
@gewoonkevin,
Nee hoor gewoon twee dunne zuiger veren. zie foto

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/127355/95b93fba27d4daa9a0cc14248588e90c (zuiger.jpg)​
 
Vreemd, genoeg zuigers gezien met 1 of 2 veren, maar dan allemaal wel 2-takten. Voor een normale 4-takt (openbare weg etc.) nog nooit een zuiger zonder olieschrapveer gezien.
Wie wel?
 
volgens mij moet daar ook gewoon een schraapveer in... ;) de schraapveer bestaat uit 2 dunne veren waartussen een soort van veertje loopt die ze uit elkaar houdt, vergelijkbare zuiger uit mijn husky, ook 1 compressie en 1 schraapveer....
zuiger_zijkant.jpg
 
Hallo,

Vorig jaar heb een nieuwe zuiger plus andere nieuwe onderdelen op mijn BMW F650
gezet,hierbij viel het mij op dat deze zuiger maar twee smalle zuiger veren heeft, 80 gram lichter is en een compressie verhouding van 1 op 12.5 heeft.
Ik sta na 2000 km niet te kijken dat het olieverbruik 1 op 1000km is.
Maar wat is het doel om de olie schraapveer weg te laten.

Alvast bedankt.
Henk67

Welk merk zuiger is dit?
 
@Zot,

De zuiger komt van Team-Pami, die hebben vroeger Paijs-Dakar Rally motoren klaargemaakt en tegenwoordig zitten ze al een tijdje actief in de mono wegracerij klasse.
Het wel een specialist op gebied van 1 cilinders, ook andere merken als BMW.

Groeten Henk.
 
Laatst bewerkt:
@jasper van Dijk,

Ik denk dat je even beter naar mijn foto moet kijken, want daar gaan echt maar twee zuigerveren in.Geen olie schraapveren, ben niet in de war met de twee dunne olieschraapveren. Ik heb de orinele zuiger nog met de 3 zuiger veren.
Heb het blok zelf weer opgebouwd waarbij ik mij verbasde over de zuiger veren :?

Het voordeel van een lichtere zuiger en een klio lichtere krukas en balanceeras is dat ik nu 9500 rpm mag draaien.
De compressie kwam bij 1500 km goed op gang *D

groeten Henk
 
wat ik probeer te vertellen is dat de schraapveer (één veer dus) is opgebouwd uit 3 losse delen, de boven- en onderkant en de tussenveer, bij mij iig, ze zaten ook in delen bij mijn zuiger...

je kan op jouw foto de afvoerkanaaltjes voor de olie zien in de onderste rand, daar moet dus een schraapveer, hoe ziet de onderste zuigerveer eruit (ik neem aan dikker dan de bovenste)? ik weet niet in wat voor vormen en maten schraapveren voorkomen, maar ik denk dat ze er niet allemaal uitzien zoals ik hierboven beschrijf, zullen vast wel meerdere mogelijkheden zijn die sterk overeenkomen met een compressieveer

misschien is de onderste veer wél gewoon een schraapveer en moet je het olieverbruik ergens anders zoeken (bijv. versleten cilinderwand)

*EDIT*
even wat gezocht naar verschillende veren, hier een plaatje (4,5,6 en 7 zijn ook gewoon schraapveren...)
plaat172.gif

 
Laatst bewerkt:
'T is gewoon een zuigertje met 1 compressieveer, en 1 olieschraapveer, ik snap de commotie niet zo.........
Wel is het zo, dat dit type ziuger (nog) niet veel voorkomt in reguliere wegmotoren.
 
@Jasper van Dijk,

Bedankt voor de uitleg,de foto die ik toonde is een iets groter zuiger en nu ik er goed naar kijk lijkt dat de onderste veer breder is dan de bovenste. In dat geval is het niet zo moeilijk.

Het vreemde bij mijn zuiger is dat beide zuiger veren identiek zijn, en erg dun en geen afronding of schuine kanten heeft.
Dat hij meer olie gaat verbruiken als origineel dat had wel snel in de gaten maar zoveel had ook weer niet gedacht.

Kortom ik twijfel of ik de zuigerveren er wel goed om heb gelegd.
Bel morgen wel even naar Team Pami dan weet ik wel wat meeer.

Dus zal de onderste veer wel als olieschraapveer werken.

Dat de cilinder versleten is lijkt mij stug aangezien deze ook 2000km gelopen heeft en bezit tevens een nikasil laagje.

Alvast bedankt Henk67
 
wat ik probeer te vertellen is dat de schraapveer (één veer dus) is opgebouwd uit 3 losse delen, de boven- en onderkant en de tussenveer, bij mij iig, ze zaten ook in delen bij mijn zuiger...

je kan op jouw foto de afvoerkanaaltjes voor de olie zien in de onderste rand, daar moet dus een schraapveer, hoe ziet de onderste zuigerveer eruit (ik neem aan dikker dan de bovenste)? ik weet niet in wat voor vormen en maten schraapveren voorkomen, maar ik denk dat ze er niet allemaal uitzien zoals ik hierboven beschrijf, zullen vast wel meerdere mogelijkheden zijn die sterk overeenkomen met een compressieveer

misschien is de onderste veer wél gewoon een schraapveer en moet je het olieverbruik ergens anders zoeken (bijv. versleten cilinderwand)

*EDIT*
even wat gezocht naar verschillende veren, hier een plaatje (4,5,6 en 7 zijn ook gewoon schraapveren...)
http://www.wedam.nl/plaat172.gif ((Afbeelding))
Ik heb wel zuigers gezien met 6 zuigerveren, maar 17 heb ik nog niet meegemaakt. :+
 
@Jasper van Dijk,

Bedankt voor de uitleg,de foto die ik toonde is een iets groter zuiger en nu ik er goed naar kijk lijkt dat de onderste veer breder is dan de bovenste. In dat geval is het niet zo moeilijk.

Het vreemde bij mijn zuiger is dat beide zuiger veren identiek zijn, en erg dun en geen afronding of schuine kanten heeft.
Dat hij meer olie gaat verbruiken als origineel dat had wel snel in de gaten maar zoveel had ook weer niet gedacht.

Kortom ik twijfel of ik de zuigerveren er wel goed om heb gelegd.
Bel morgen wel even naar Team Pami dan weet ik wel wat meeer.

Dus zal de onderste veer wel als olieschraapveer werken.

Dat de cilinder versleten is lijkt mij stug aangezien deze ook 2000km gelopen heeft en bezit tevens een nikasil laagje.

Alvast bedankt Henk67

Hou er ook rekening mee dat bij het zuigerveer-eind (slot) meestal een letter staat, deze moet altijd naar boven wijzen.
 
@P.H.C. Ritzen,

Hou er ook rekening mee dat bij het zuigerveer-eind (slot) meestal een letter staat, deze moet altijd naar boven wijzen.

Dat juist het rare ik kan geen Punt of letter zien.
Heb aan andere mensen laten, maar die konden ook niets zien.

Afgelopen zaterdag zuiger eruit gehaald, wat blijkt, zit er een compressieveer en een olieschraapveer erop.
Kortom ik ben behoorlijk stom geweest.

henk67
 
Laatst bewerkt:
@P.H.C. Ritzen,

Hou er ook rekening mee dat bij het zuigerveer-eind (slot) meestal een letter staat, deze moet altijd naar boven wijzen.

Dat juist het rare ik kan geen Punt of letter zien.
Heb aan andere mensen laten, maar die konden ook niets zien.

Afgelopen zaterdag zuiger eruit gehaald, wat blijkt, zit er een compressieveer en een olieschraapveer erop.
Kortom ik ben behoorlijk stom geweest.

henk67

fouten toegeven :} maar wat zeiden de zuiger-makers ? waren ze de tekentjes vergeten aan te brengen op de veren ? wat is nu de reden van het hoge olieverbruik ? al iets verder gekomen ?
 
@rogerremschijf,

Heb morgen nog contact met leverancier over de compressieveer.
Meest waarschijnlijke was dat de tegendrukrubber bij de olie filter zou lekken waardoor er teveel olie in het carter komt, met als gevolg dat hij het via carterontluchting weer uithoest.
Deze ziet gaaf uit is dus goed.

Ik heb namelijk 2 oliepompen, dry-sump smeersysteem heet toch zo iets.

Henk67
 
@jb37,

Met de cilinder is het een ruil systeem, met bijbetaling natuurlijk.
Hiervoor wordt deze opgeboord, en voorzien van nicasil.

Zuiger en cilinder hebben 2000km gelopen, in principe erg weinig.
Krijg steeds meer het gevoel dat ik gewoon nog 3000km flink aan gassen moet, en dan maar is weer zien hoe het verbruik er dan bijstaat.

Henk67
 
Terug
Bovenaan Onderaan