Compressorpomp ombouwen tot 2-takt motor

Bernd Koggel

MF'er
22 sep 2020
201
142
Voor mijn PWS (Profiel werkstuk) ben ik een compressorpomp aan het ombouwen tot een 2-takt motor. Hiervoor moest ik de pomp eerst uit elkaar halen om hem schoon te maken en na te kijken. Daarbij wilde ik de krukas eruit halen door een ijzeren plaatje los te maken, maar het plaatje kwam niet los en trok waarschijnlijk de krukas een klein beetje mee naar de zijkant. Hierdoor is de zuiger samen met de krukas denk ik wat verplaatst en die zit daardoor niet meer in het midden. De zuiger raakt daardoor de wand van de cilinder, hierdoor is er zoveel wrijving dat deze niet meer kan bewegen. Dit is naar mijn idee de oorzaak, maar dat weet ik NIET zeker.

Probleem

De zuiger zit niet meer in het midden waardoor deze tegen de wand van de cilinder aandrukt, de zuiger kan daardoor niet meer bewegen.

Oorzaak misschien
De hele zuiger en krukas zijn een klein beetje verschoven toen ik de compressorpomp wilde schoonmaken.

Geprobeerd
Ik heb geprobeerd om de krukas terug te slaan, maar die bewoog geen millimeter. Ook het ijzeren plaatje heb ik geprobeerd terug te slaan zonder succes.

Foto's
De foto's van de pomp, op de foto's zie je dat de zuiger tegen de wand aanduwt van de cilinder waar de krukas uit het karter komt. In de foto's is dit wat minder extreem dan in het echt.

20200922_103124.jpg
20200922_103225.jpg
20200921_144141.jpg
20200921_144152.jpg

Alvast hartstikke bedankt voor de hulp!
 
Vergis ik me dat ik zie dat er aan het (alu) carter al gelast is?
Ik vrees dat dit blokje niet bestand is tegen de explosie van 150 cc lucht/benzinnemengsel,
Gesteld dat je het blokje al aangepast krijgt, als je er niet in slaagt om de flens met het krukaslager te demonteren treed ik de mensen hier bij dat je skills iets te ondermaats zijn.
Maar bekijk het als een mooi leerproject,
Succes!
 
Tuurlijk zijn zijn skills ondermaats. Dat moet ie leren net als dat iedereen dat ooit heeft moeten doen.

En dat is ie nou aan het doen. Slim dat ie hier op het forum om info vraagt. En ook al loopt dat ding straks 10 seconden en ploft dan uit elkaar.
Hoop geleerd en nog een mooie knal aan het eind ook.

Zo’n beetje het standaard format van iedere aflevering van mythbusters 😎
 
Vergis ik me dat ik zie dat er aan het (alu) carter al gelast is?
Ik vrees dat dit blokje niet bestand is tegen de explosie van 150 cc lucht/benzinnemengsel,
Gesteld dat je het blokje al aangepast krijgt, als je er niet in slaagt om de flens met het krukaslager te demonteren treed ik de mensen hier bij dat je skills iets te ondermaats zijn.
Maar bekijk het als een mooi leerproject,
Succes!
Ja die is waarschijnlijk een keer gebroken en weer vast gelast, ik weet ook niet zeker of die het dus nog zal houden, maar het is het proberen waard. En het is natuurlijk een mooi leerproject.
 
Leren is eerst er over lezen ,info verzamelen, nadenken ,dan vragen,luisteren,kijken.nadenken en dan pas doen.
Leren is ook: doen, gevolgen zien, oplossen.
Je kunt oneindig veel lezen en leren, maar als je nog nooit t een en ander uit elkaar hebt getrokken (en mogelijk gesloopt) mis je nog steeds een belangrijk deel.
Lezen leren ze wel op het VWO, praktisch doen niet.
 
ik heb nog een vraag:
hoe ga je de verbrandingsruimte (cilinderkop) aanpassen? want bij een compressor komt het er op aan de "dode ruimte" zo klein mogelijk te houden, bij een verbrandingsmotor moet je die berekenen naargelang de compressieverhouding......
 
ik heb nog een vraag:
hoe ga je de verbrandingsruimte (cilinderkop) aanpassen? want bij een compressor komt het er op aan de "dode ruimte" zo klein mogelijk te houden, bij een verbrandingsmotor moet je die berekenen naargelang de compressieverhouding......
Ik ben van plan een nieuwe cilinderkop te maken met een platte bodem, dus simpel. Dan kan ik de kop net een extra verhoging geven om de compressie te verminderen of zo laten als de compressie goed is.
 
toch een tip : denk goed na waar je de uitlaatpoort plaatst !

in een groot deel van de omtrek van de zuiger zitten gaten onder de zuigerveren. als zo'n gat voor de uitlaatpoort komt als de zuiger hoog staat, is er verbinding tussen buitenlucht (via de uitlaatpoort) en het carter. komt op zijn minst gezegd de pompwerking van het carter niet ten goede. en geizen het carter al een zeer groot volume heeft zal is die pompwerking sowieso al minimaal. daar nog eens een extern en dus lang en volumineus spoelkanaal erbovenop en er zal van pompen niet veel in huis komen vrees ik.

en zo te zien ga je iemand moeten vinden die gietijzer kan lassen om dat spoelkanaal aan de cylinder vast te maken (of op zijn minst een pijp erop lassen waar het speolkanaal aan bevestigd worden)
 
in een groot deel van de omtrek van de zuiger zitten gaten onder de zuigerveren. als zo'n gat voor de uitlaatpoort komt als de zuiger hoog staat, is er verbinding tussen buitenlucht (via de uitlaatpoort) en het carter. komt op zijn minst gezegd de pompwerking van het carter niet ten goede. en geizen het carter al een zeer groot volume heeft zal is die pompwerking sowieso al minimaal. daar nog eens een extern en dus lang en volumineus spoelkanaal erbovenop en er zal van pompen niet veel in huis komen vrees ik.

en zo te zien ga je iemand moeten vinden die gietijzer kan lassen om dat spoelkanaal aan de cylinder vast te maken (of op zijn minst een pijp erop lassen waar het speolkanaal aan bevestigd worden)
Doordat de zuiger maar een hele kleine beweging omhoog en naar beneden maakt zal er sowieso al weinig ruimte zijn voor een uitlaatpoort, zullen die gaten daar misschien helemaal niet komen. Anders heb ik twee andere opties: de uitlaatpoort in de cilinderkop maken en koppelen aan de krukas zodat deze op het juiste moment opengaat. De tweede optie is om die gaatjes dicht te lassen en daarna weer plat te vijlen.

Het lassen van de het spoelkanaal kan ik zelf dus dat is geen probleem.
 
Leren is eerst er over lezen ,info verzamelen, nadenken ,dan vragen,luisteren,kijken.nadenken en dan pas doen.
Wat een onzin zeg. Ik vind het juist goed dat iemand die normaal gesproken alleen maar theoretische lessen voorgeschoteld krijgt (VWO) zijn handen gewoon eens lekker vies durft te maken. Learning by doing. Vaak krijg je pas goed door hoe iets werkt als je het in je handen hebt en gewoon maar wat knommelt. Tja, dan gaat het maar een keer kapot, weet je ook waar de grens ligt. Dat gevoel krijg je nooit uit een boek of van internet geleerd. Tuurlijk, als ik wil sleutelen aan mijn enige ware liefde, mijn glimmende piekfijne motor, zoek ik van te voren alles zo goed mogelijk uit. Echter gaat het hier volgens mij meer om een leerprojectje. Gewoon lekker aan rommelen TS! Dan leer ik wel weer van de fouten die jij maakt.
 
Kan je niet vanaf de kant waar dat deksel zit de krukas lostikken(hopelijk samen met het lager)?
In dat geval kan je misschien dat deksel van binnenuit lostikken.
Ik heb dat geprobeerd, maar daar kom ik maar zo ver mee. Na de deksel een bepaalde hoeveelheid eruit te hebben gewrikt en getikt gaat hij niet meer verder, de lager is dan wel mee bewogen. Dan maakt het niet meer uit hoeveel kracht ik achter de deksel (borgplaatje) zet, hij komt er niet af. Ik denk er daarom aan om het plaatje in te smeren met vloeibare pakking en misschien kan ik er een nieuwe o'ring inzetten want de oude is kapot. Daarna het hele geval weer terugslaan en proberen om de krukas nog net 1 mm verder te slaan.
Als dat dan niet lukt en de zuiger nog steeds tegen de wand van de cilinder aanduwt dan denk ik het gat waar de cilinder ingezet wordt die naar het carter gaat ietsje te vergroten naar één kant, hierdoor kan ik dan de hele cilinder verplaatsen. Daarna zou ik dan wel flink wat vloeibare pakking moeten gebruiken om te zorgen dat de de ruimte tussen de carter en de cilinder nog helemaal luchtdicht blijft. (dit is wel echt mijn laatste optie lijkt mij)
 
Het lijkt erop dat je de segering los moet maken die de drijfstang borgt op de krukas . Hierna moet je vanaf de kant waar "geen" deksel zit de krukas eruit persen.
Hierbij is het handig om aan de binnenzijde de drijfstang op te vullen met vulblokjes. Dit doe je om de krachten die er op de behuizing komt te staan op te vangen. Anders pers/sla je deze kapot.
 
Wat een onzin zeg. Ik vind het juist goed dat iemand die normaal gesproken alleen maar theoretische lessen voorgeschoteld krijgt (VWO) zijn handen gewoon eens lekker vies durft te maken.

Precies!

Toen ik met vliegtuigmodelbouw startte vlogen de eerste 3 toestellen niet. Te zwaar, te krom, niet sterk genoeg, zwaartepunt verkeerd, etc. Inmiddels bestaat de vloot uit minstens 20 toestellen variërend van 30cm tot 3m spanwijdte, die allemaal perfect vliegen. Learn by doing.

Zelfde met motoren. De eerste brommer helemaal kapot gesleuteld. De tweede ging al beter, de derde helemaal volgehangen met veel te goedkope tuningdelen, en nooit goed lopend gekregen. Maar gaandeweg werden ze steeds beter en sneller.

Zelfde met motorrijden. Op een 125 begonnen, toen een 250 die olie zoop, een 350 die niet lekker liep, een 400 die veel te hoogtoerig was, een 750 met teveel massa in het blok. Gaandeweg leer je waar je op moet letten, en wordt je beter in de keuze die je maakt, en de dingen die je doet.

En zoveel projecten die halverwege gestrand zijn. Veel heb ik nog steeds liggen, wachtend op de dag van de tweede lockdown....
 
Ik heb dat geprobeerd, maar daar kom ik maar zo ver mee. Na de deksel een bepaalde hoeveelheid eruit te hebben gewrikt en getikt gaat hij niet meer verder, de lager is dan wel mee bewogen. Dan maakt het niet meer uit hoeveel kracht ik achter de deksel (borgplaatje) zet, hij komt er niet af. Ik denk er daarom aan om het plaatje in te smeren met vloeibare pakking en misschien kan ik er een nieuwe o'ring inzetten want de oude is kapot. Daarna het hele geval weer terugslaan en proberen om de krukas nog net 1 mm verder te slaan.
Als dat dan niet lukt en de zuiger nog steeds tegen de wand van de cilinder aanduwt dan denk ik het gat waar de cilinder ingezet wordt die naar het carter gaat ietsje te vergroten naar één kant, hierdoor kan ik dan de hele cilinder verplaatsen. Daarna zou ik dan wel flink wat vloeibare pakking moeten gebruiken om te zorgen dat de de ruimte tussen de carter en de cilinder nog helemaal luchtdicht blijft. (dit is wel echt mijn laatste optie lijkt mij)
Op één of andere manier moet die krukas weer op zijn plaats te krijgen zijn,
Gaten in de cilinderbody ruimer maken lijkt mij geen goed idee,
Kijk goed uit op de materialen waar er iets (lager, krukas,...) verschoven kan zijn.
Als je dat "plaatje" wat eigenlijk een flens is, een beetje achteruit kan krijgen moet je er toch een poulytrekker op kunnen krijgen? Dan moet je die flens er toch af kunnen krijgen zonder schade?
 
Op één of andere manier moet die krukas weer op zijn plaats te krijgen zijn,
Gaten in de cilinderbody ruimer maken lijkt mij geen goed idee,
Kijk goed uit op de materialen waar er iets (lager, krukas,...) verschoven kan zijn.
Als je dat "plaatje" wat eigenlijk een flens is, een beetje achteruit kan krijgen moet je er toch een poulytrekker op kunnen krijgen? Dan moet je die flens er toch af kunnen krijgen zonder schade?
Ik heb zelf geen poelietrekker dus zal ik vragen of een garage de flens er voor mij af kan halen, maar zal het echt nodig zijn om de flens eraf te halen om de zuiger weer mooi in het midden te zetten?
Ondertussen is alles verschoven doordat ik geprobeerd heb om de flens los te wrikken, de krukas, drijfstang en lagers zijn mee bewogen. Dus ik kan nu niet meer zien om er iets was wat al op de verkeerde plek zat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan