Compressorpomp ombouwen tot 2-takt motor

Bernd Koggel

MF'er
22 sep 2020
201
142
Voor mijn PWS (Profiel werkstuk) ben ik een compressorpomp aan het ombouwen tot een 2-takt motor. Hiervoor moest ik de pomp eerst uit elkaar halen om hem schoon te maken en na te kijken. Daarbij wilde ik de krukas eruit halen door een ijzeren plaatje los te maken, maar het plaatje kwam niet los en trok waarschijnlijk de krukas een klein beetje mee naar de zijkant. Hierdoor is de zuiger samen met de krukas denk ik wat verplaatst en die zit daardoor niet meer in het midden. De zuiger raakt daardoor de wand van de cilinder, hierdoor is er zoveel wrijving dat deze niet meer kan bewegen. Dit is naar mijn idee de oorzaak, maar dat weet ik NIET zeker.

Probleem

De zuiger zit niet meer in het midden waardoor deze tegen de wand van de cilinder aandrukt, de zuiger kan daardoor niet meer bewegen.

Oorzaak misschien
De hele zuiger en krukas zijn een klein beetje verschoven toen ik de compressorpomp wilde schoonmaken.

Geprobeerd
Ik heb geprobeerd om de krukas terug te slaan, maar die bewoog geen millimeter. Ook het ijzeren plaatje heb ik geprobeerd terug te slaan zonder succes.

Foto's
De foto's van de pomp, op de foto's zie je dat de zuiger tegen de wand aanduwt van de cilinder waar de krukas uit het karter komt. In de foto's is dit wat minder extreem dan in het echt.

20200922_103124.jpg
20200922_103225.jpg
20200921_144141.jpg
20200921_144152.jpg

Alvast hartstikke bedankt voor de hulp!
 
Als 't niet nodig is zou ik gietijzer ook niet lassen, tenzij je beschikt over kalkbad & voldoende gereedschap om heel het werkstuk integraal warm te maken en zeer gecontroleerd af te koelen, en dan nog moet je de las "uitkloppen".
En dan nog is de kans op scheuren zeer groot.
Ik zou voor hard solderen gaan.
 
Als 't niet nodig is zou ik gietijzer ook niet lassen, tenzij je beschikt over kalkbad & voldoende gereedschap om heel het werkstuk integraal warm te maken en zeer gecontroleerd af te koelen, en dan nog moet je de las "uitkloppen".
En dan nog is de kans op scheuren zeer groot.
Ik zou voor hard solderen gaan.
Dan moet ik daar maar eens naar gaan kijken.
 
Ik dacht dus steeds dat dit normaal gietijzer was, maar nadat ik er een magneet bijgehouden heb blijkt het niet magnetisch te zijn. Kan het dan een ander materiaal zijn dat mogelijk wel te lassen of makkelijker te bewerken is? Wat voor materiaal kan dit dan zijn?
 
Ik ben langs een garage geweest om te vragen of zij de flens los konden maken, zij zeiden dat de flens er met héél veel druk in geduwd was en dat die er wel uit kan, maar dan moet ik naar een scootergarage. Dat is geen probleem, maar het probleem is dat als de flens er ooit met heel veel druk in geduwd is dan moet het straks ook met heel veel kracht teruggeduwd worden, iets wat niet kan.
Daarom is het denk ik beter als ik alles zo laat zitten, maar wel een nieuwe (volgens mij) keerring ga kopen voor onder de flens. Deze zou dan van rubber moeten zijn zodat het om de flens heen getild kan worden om daarna onder de flens te zitten (bekijk foto's).
Ik ben langs flink wat winkels gegaan, allemaal auto, scooter en boot zaken, maar geen daarvan zegt zo'n keerring te hebben (ook een foto van). De maten van de keerring zijn: binnen diameter (60 mm), rubber ring (5 mm), dikte (1-2 mm, maar dit is nadat de ring al lange tijd op elkaar geperst is). De ring lijkt een opstaand randje te hebben, maar waarschijnlijk is dit doordat de ring flink is samengeperst.
20200929_151349.jpg
20200929_151711.jpg
20200929_151714.jpg

Ik weet dat de hoek van de flens is afgebroken, voordat ik er een nieuwe keerring opzet ga ik die dan ook eerst weer maken.
 
ik vrees dat je richting schroothoop aan 't werken bent.
je hebt de flens scheef zitten, dat van die hoge druk ingeperst is onzin, recht er uit trekken met poulitrekker en opgelost.
hoe ga je die flens herstellen?
 
ik vrees dat je richting schroothoop aan 't werken bent.
je hebt de flens scheef zitten, dat van die hoge druk ingeperst is onzin, recht er uit trekken met poulitrekker en opgelost.
hoe ga je die flens herstellen?
De flens kan ik zo terug draaien, dan draait de lager en de krukas mee. Het herstellen wordt wat lastiger ik hoop dat te doen door het te hard solderen of eventueel te lassen.
 
Aluminium ( giet aluminium) kun je niet hard solderen .
dus demonteer de flens nu .niet met beitel of ander voorwerp .maar zo als is al eerde heb geschreven door deze in bankschroef te klemmen en blok draaien .
 
Aluminium ( giet aluminium) kun je niet hard solderen .
dus demonteer de flens nu .niet met beitel of ander voorwerp .maar zo als is al eerde heb geschreven door deze in bankschroef te klemmen en blok draaien .
Dat heb ik geprobeerd maar ik kreeg er geen beweging in, ik ga daarom nog langs wat andere garages en vragen of zij mij kunnen helpen.
 
De "oliekeerring" lijkt mij gewoon een geplette O-ring. Als je de flens van je blok af hebt, kan je de binnendiameter van de groef opmeten waar de O-ring in valt en de breedte van de groef. Met deze gegevens koop je voor een euro een nieuwe passende O-ring.
 
De flens is los!!!!
Maar, nu is ook duidelijk geworden dat er een nieuwe keerring in moet, dat is geen probleem. De lagers, daar ben ik niet zo zeker over, de garage zei dat ik ze moest vernieuwen en toen ik de lagers langzaam draaide gaat die op sommige stukken wat stroever. Dit is natuurlijk niet de bedoeling, maar het hele blok is wat oud en ik weet niet of het het waard is om ze te vernieuwen. Zeker omdat dit gewoon een hobby projectje is waar ik niet al te veel geld aan wil besteden.
 
Ik heb besloten om een nieuwe flens te kopen, maar ik weet niet goed waar ik moet zoeken. De maten van de flens zijn:
Boutengat afstand 70 mm
Buitendiameter 80 mm, gaat in het carter
Binnendiameter 62 mm, gaat de lager in
Binnendiameter2 43 mm, keerring diameter
Binnenrondje 1 dikte 17-18 mm, lager dikte
Binnenrondje 2 dikte 10 mm, keerring dikte
In de foto's wordt het misschien allemaal wat duidelijker. Weet iemand misschien een zaak of site die dit soort flenzen verkoopt?
20200930_191214.jpg

20200930_191306.jpg

20200930_191250.jpg
 
Je wilt spoelpoorten e.d. gaan maken in een cilinder maar alles wat je los hebt proberen te krijgen sneuveld. Wat is er met dat small end lager gebeurd?
Ik zou opnieuw beginnen met iets waar niet alles van gebroken is.
 
Je wilt spoelpoorten e.d. gaan maken in een cilinder maar alles wat je los hebt proberen te krijgen sneuveld. Wat is er met dat small end lager gebeurd?
Ik zou opnieuw beginnen met iets waar niet alles van gebroken is.
Gelukkig is er niks mis met de cilinder, dus dat zal geen probleem worden. Een nieuwe (oude) compressor ga ik nu nog niet halen, dit kost namelijk weer flink wat en ik heb nog wel wat hoop. Het idee is dat zodra ik een nieuwe flens, keerring en rubberen ringen heb kan alles weer in elkaar. Dan zou alles hermetisch moeten zijn afgesloten en kunnen de spoelpoorten en de rest gemaakt worden. De small end lager is niet helemaal goed meer, er is een kleine axiale speling. Ik weet dat dit niet goed is, maar de motor hoeft het van mij maar heel eventjes te doen. Het moet geen meesterwerk worden. Ik hoop dat die dan nog goed genoeg is.
 
Dit ziet er toch wel erg beschadigd uit.-O-
 
De lagers, daar ben ik niet zo zeker over, de garage zei dat ik ze moest vernieuwen en toen ik de lagers langzaam draaide gaat die op sommige stukken wat stroever.
Wat je hier beschrijft is typisch voor kogel lagers met een pers passing die niet goed gemonteerd zijn of schade hebben opgelopen met demonteren. In de regel plaats je daarom ook altijd nieuwe lagers.

Ik deel de mening van een paar mensen hierboven. Haal alles verder uit elkaar, en begin aan het volgende blokje. Hier valt echt weinig nog van te maken (zeker als je verwacht dat je die flens gewoon even ergens kunt kopen).
 
Terug
Bovenaan Onderaan