Zuigerboring Slave cilinder koppeling veranderen

Eguliker

MF'er
10 jul 2017
109
28
Zeewolde
Goedendag allemaal

ik heb vandaag weer lekker een stuk gereden met mijn 42 jaar oude Suzuki Gs1000 en was weer gewoon starten en gaan na de winterstop. Nu heb ik alleen 1 uitdagen met de motor en dat is dat de koppeling op zo,n oude machine niet erg ligt gaat, als ik een uurtje aan het rijden ben heb ik dan ook kramp in mijn handen.

Nu heb ik vorig jaar al een Hydraulische koppeling set geplaatst waar zowel de master als de slave cilinder een zuigerboring van 14 mm hebben. en de motor schakelt perfect maar helaas gaat de koppeling nog steeds wat te zwaar. nu zat ik te denken om de slave cilinder te vervangen voor 1 met een zuigerboring van 19mm. (ik was van mening dat als de zuigerboring van de slave cilinder groter is dan de master dat de koppeling dan lichter zou moeten gaan maar de slag natuurlijk wel kleiner wordt)

Nu heb ik al behoorlijk gegoogled maar kan niet helemaal duidelijk krijgen of het klopt wat ik denk. graag hoor ik jullie ervaringen hierin

Groetjes Edwin Guliker
 
Het probleem wat je beschrijft had een Guzzirijder ook. Guzzi's staan sowieso niet bekend om hun lichte koppelingsbediening en hij had daar ook moeite mee. Hij heeft ook eerst geprobeerd de bediening hydraulisch te maken en liep ook tegen dezelfde problemen op die jij nu ervaart, nl. dat als de verhouding hendel en hevel op het blok niet kloppen de koppeling ook niet goed werkt. Hij is na veel experimenteren op een systeem uitgekomen waarbij de slag van de hevel op het blok hetzelfde is gebleven als origineel maar waar de bedienkracht een heel stuk stuk is afgenomen. Hij heeft een systeem gemaakt dat in de koppelingskabel is opgenomen en waar slim gebruik gemaakt wordt van een hulpveer om de bedienkracht te verminderen. E.e.a. is beschreven op het Guzziforum. Zware koppeling
Even doorscrollen naar post 31. Ik wil voor mezelf ook zoiets gaan maken, als gevolg van artrose is mijn linkerhand ook niet helemaal meer wat het geweest is.
aan de hand van dat topic had ik er ook een vergelijkend systeem gemaakt en dat werk erg goed alleen erg lastig om netjes weg te werken .

ben nu bezig om het hydraulisch te maken
Pomp ( 10mm zuiger)van Brembo op het stuur en een licht aangepaste slave van een Aprillia ( zuiger 28mm) op de bak ging ik van 8.2kg knijpkracht naar 4.8kg bijna de helft omlaag .
Oja de veer in de blok is een diafragma veer van (volgens het werkplaatsboek) 170 kg) niet zo vreemd dat Guzzi een zware koppeling heeft

Moest voor de slave wel wat aanpassen op het blok dat dan weer wel .
IMG-20210721-143809.jpg

Is niet veel ruimte over tussen die cilinder en de achterbrug
IMG-20210722-120203.jpg


Slave moest ik ook aanpassen daar er geen ontluchtingsnippel op zat , dat was de minste uitdaging .

TC succes met je ombouw voor mij was de slag veel te kort van die aftermarkt slave cilinders Guzzi heeft 20 mm slag nodig en dat halen ze geen van alle .
 
aan de hand van dat topic had ik er ook een vergelijkend systeem gemaakt en dat werk erg goed alleen erg lastig om netjes weg te werken .

ben nu bezig om het hydraulisch te maken
Pomp ( 10mm zuiger)van Brembo op het stuur en een licht aangepaste slave van een Aprillia ( zuiger 28mm) op de bak ging ik van 8.2kg knijpkracht naar 4.8kg bijna de helft omlaag .
Oja de veer in de blok is een diafragma veer van (volgens het werkplaatsboek) 170 kg) niet zo vreemd dat Guzzi een zware koppeling heeft

Moest voor de slave wel wat aanpassen op het blok dat dan weer wel .
IMG-20210721-143809.jpg

Is niet veel ruimte over tussen die cilinder en de achterbrug
IMG-20210722-120203.jpg


Slave moest ik ook aanpassen daar er geen ontluchtingsnippel op zat , dat was de minste uitdaging .

TC succes met je ombouw voor mij was de slag veel te kort van die aftermarkt slave cilinders Guzzi heeft 20 mm slag nodig en dat halen ze geen van alle .
20mm slag aan de slave kant?
Dat is dan bijna 150mm slag aan de kant van de pomp. (10mm vs 28mm. De 28mm heeft meer dan 7keer de oppervlakte van de 10mm)
Ik vermoed dat je iets anders bedoelt dan slag.
 
20mm slag aan de slave kant?
Dat is dan bijna 150mm slag aan de kant van de pomp. (10mm vs 28mm. De 28mm heeft meer dan 7keer de oppervlakte van de 10mm)
Ik vermoed dat je iets anders bedoelt dan slag.
Klopt niet helemaal nu ik het na leest die 20mm slag is nodig om de koppeling vrij te drukken de set waar het mee begon is een 14mm pomp met een 14mm slave waar dus maar een 15 mm slag mee kan halen daarom werkt het bij mij Guzzi dus niet koppeling komt met niet vrij .
daarom ben ik naar een slave op de bak zelf gegaan die direct op de stift drukt en ik met cilinderdiameters naar de juiste verhouding bent gegaan om de koppeling lichter te kunnen bedienen en dat is nu het geval
 
Terug
Bovenaan Onderaan