zuigers vervangen bij een tweetakt bij hoeveel km?

tweetakt

MF'er
30 mei 2004
38
0
haarlem
Ik zie verhalen van het eerder vervangen van zuigers bij een tweetakt motor
Deze schijnen sneller te slijten dan een viertakt zuiger wat is daar de oorzaak van?
Over hoeveel km praten wij dan 15000-30000 km
Een oude suzuki gt 750 tweetakt met 40000km op de teller nieuwe moeten daar nieuwe zuigers in
 
Hoi,

Een tweetakt zuiger slijt sneller doordat de zuigerveren langs de inlaat en uitlaatpoorten moeten glijden. Hier heeft een viertakt geen last van.

Het nadeel wat dus op kan treden als de zuigerveren te veel slijten is dat de zuiger bij een 2takt vast loopt in 1 van de poorten van de cilinder (wat gelijk een hoop schade tot gevolg heeft) een viertakt gaat alleen steeds meer olie verbruiken en verliest compressie, maar daar merk niet niet direct wat van.
Zeker niet als je een fiets met 100+ pk's hebt ;)

Bij 125cc 2takt motoren is het de regel dat je de zuiger elke 15.000 km vervangt.
Hoe dat bij een 750cc ligt weet ik niet. Maar 40.000 lijkt me toch zeker wel de limiet, hoe langer je door blijft rijden des te groter de kans dat je een keer een vastloper krijgt. B|
 
Bij een crosser moet de zuiger veel eerdre worden vervangen.
Bij een 125cc word hij meestal na 8 uur vervangen
Bij een 250cc om de 15 uur
Ik reed met mijn 250 enduro en dan verving ik hem ongeveer na 50 uur
 
Haha, bedankt voor de aanvulling ;)

Ik vroeg me al af waarom ik laatst een stopwatch bij mijn zuiger kado kreeg, maar er zit kennelijk een zelfvernietegings meganisme in *D

Denk dat voor een normale weg motor 50 uur ook wel zou kunnen bij een gemiddelde snelheid van 300km/u ;)
 
Als ik de literatuur mag geloven, staat de Suzuki GT 750 "waterketel" bekend als zeer duurzaam waarbij tellerstanden van 100.000 km. zonder revisie geen uitzondering zijn. Waarom vraag je of de zuigers vervangen moeten worden? Loopt hij beroerd?
 
Nee hij loopt niet beroerd
Fijn om te lezen dat ik nog 60000km kan rijden met mijn Suzuki gt 750 die 40000km heeft gelopen geen zuigers vervangen dus
Dus ik kan met een gerust hart 150-170km per uur rijden zonder een vastloper te krijgen omdat de zuigers van een suzuki gt 750 minder hard slijten
 
Terug
Bovenaan Onderaan