zuigerstanglager overleden

adje010

MF'er
13 jun 2007
72
0
AnnaJacobapolder
Hoi luitjes, heb een klein probleempje. Ben nog steeds de trotse eigenaar van een ZXR 750 H! van 89, maarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
Van mijn tweede cylinder is de het zuigerstanglager eruit gelopen.
Waarschijnlijk door vuil in de oliepomp, maar ik wil van jullie weten wat nog meer een oorzaak zou kunnen zijn.
Het lager, toen ik het openmaakte, zat er scheef in, leek wel scheefgetrokken of krom.
Ben bang dat m'n oliepomp ook de geest heeft gegeven.
Het zie er naar uit dat alle lagertjes vernieuwd gaan worden, heeft iemand een idee wat zo'n grapje gaat kosten en of ze uberhaupt nog wel te krijgen zijn.
En misschien is er een hobbyist onder ons die wat onderdelen heeft liggen voor weinig
Een oliepomp zou heel fijn zijn.
Het ziet er ook naar uit dat de vorige eigenaar er flink aan heeft zitten klootzakken, rondgedraaide bouten enzo, pffffff
Kan deze zomer wel vergeten denk ik......of ik moet iedere avond in de schuur gaan zitten, maar daar wordt de vrouw weer niet vrolijk van.
Als iemand me kan helpen.....graag
 
Welk lager precies? Bij een kapot bigend lager kan je krukas ook een tik hebben gehad, en dan is een reparatie niet te betalen en kun je beter op zoek naar een donorblok of een complete donorkrukas.

Lagers zijn zo'n 6euro per lagerschaaltje (een halve dus) dacht ik. Pakkingsetje 100e. Oliepomp: van de sloop? Nieuwe rekboutjes voor de drijfstang heb je ook nodig.
 
oke drijfstanglager dan, ook goed.
Maar de kruk ziet er nog prima uit, ga hem van de week even klokken en meten, maar op het oog ziet het er nog netjes uit, het lagertje zat er nog wel in maar was alleen half opgevreten.
Maar ik zal de kruk grondig inspecteren en meten
 
Deze bedoel je toch?

bigend1.jpg
 
b igendlager????????
dat is toch het aangedreven lager van je kruk?
maar goed, dit wordt een eindeloze discussie.
Er is nog niemand die mij kan vertellen wat de oorzaak kan zijn

Lager van drijfstang op kruk is bigendlager.
Oorzaak kan zijn: geen olie, slechte olie, vuile olie, pingelen en misschien heeft de vorige eigenaar de boel wel niet goed gemonteerd, te vast of niet vast genoeg gezet gezien jouw schrijven over rondgedraaide boutjes etc.

Als je de boel toch los hebt zou ik zelf een en ander eens goed controleren.

Succes in ieder geval.
 
Ja inderdaad, boutjes was ik vergeten.
Nee de lagers van de krukas zijn nog prima
Het is het lagertje van zuigerstang op krukas, was er denk ik redelijk op tijd bij.

Dat glijlager in je zuiger is het small-end,.....dus als ik jou verhaal zo lees, dan is één borgring minstens niet aanwezig geweest in de zuiger! Waardoor die bus er uit gelopen is en .....de zuiger beschadigd heeft? :?

( foto'tje misschien..)
 
Lager van drijfstang op kruk is bigendlager.
Oorzaak kan zijn: geen olie, slechte olie, vuile olie, pingelen en misschien heeft de vorige eigenaar de boel wel niet goed gemonteerd, te vast of niet vast genoeg gezet gezien jouw schrijven over rondgedraaide boutjes etc.

Als je de boel toch los hebt zou ik zelf een en ander eens goed controleren.

Succes in ieder geval.

Je mag ook gewoon drijfstanglager zeggen hoor. al dat gemix met buitenlandse woorden is helemaal niet nodig!

;)
 
nee m'n zuiger is helemaal niks mis mee, ongelooflijk maar waar, dus daar hoe ik me geen zorgen ocver te maken
Zoals ik al zei, ben er denk ik net op tijd bij geweest.
Alleen hopen dat de krukas geen tik heeft gehad......
Is het verstandig om gelijk alle lagers te vervangen of is dat onzin?
 
Dit is toch ook een Bigend?

[afbeelding]
:r

BWAAARGL!! Hele toetsenbord onder de troep. Bedankt man!

Hatsee, mod getipt over onzedelijk forumgebruik.

Ps.

Big end (groot uiteinde)
Small end (klein uiteinde)
Pistonpen (zuiger pen)

Ps2. een piston is ook in het Nederlands een andere naam voor zuiger net zoals plunjer dat eigenlijk is. Je spreekt het dan ook niet uit als pis ton maar als piestòn.

Allemaal eerder begrippen dan woorden.
 
Laatst bewerkt:
piston is engels, tenzij het om een ketel achter in de tuin gaat.
in het nederlands heet het een zuigerpen.

en ja, een big end lager loopt er normaal gesproken alleen uit door oliegebrek.
ik weet niet of zo'n kawa ook sludgetraps heeft?
dat was bij oude britse motoren nog wel eens een probleem.
ah ;) ..en ik maar denken dat big-end ook een engels woord was

piston pin ..mag ook van mij, dan is het tenminste goed engels maar hebben we het small end nog niet vernederlandst :) (sludgetraps ook nog niet trouwens)
 
Laatst bewerkt:
:r

BWAAARGL!! Hele toetsenbord onder de troep. Bedankt man!

Hatsee, mod getipt over onzedelijk forumgebruik.

Ps.

Big end (groot uiteinde)
Small end (klein uiteinde)
Pistonpen (zuiger pen)

Ps2. een piston is ook in het Nederlands een andere naam voor zuiger net zoals plunjer dat eigenlijk is. Je spreekt het dan ook niet uit als pis ton maar als piestòn.

Allemaal eerder begrippen dan woorden.

En ze heeft nog wel netjes d'r kleren aan ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan